[Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Dubbelwandig weet ik nog niet, de breedte mag niet te groot worden. wel zo zwaar mogelijk...
de kast waar de bas in komt gewoon erg stijf maken is minstens net zo goed hoor. voor de midkast is het eerder nuttig. Als het zwaar moet worden, kan ik dat Merford spul van harte aanbevelen :mrgreen:
jeroen_d schreef:
iedereen vergeet even dat de middentoner al zijn eigen behuizing heeft en dat er helemaal geen interne kast nodig is.
:oops: zou je die er niet af kunnen halen en dan een mooiere (en grotere) eigen kastje voor maken?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door hsmeets »

Vinculum schreef:
Zover was ik al. Deze zie je nl al op de foto. Zal aan de belichting liggen.
mhmm, vreemd, moet haast wel.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door markbakk »

jeroen_d schreef:
De poort aan de achterkant is het mooist en door de korte afstand tot de muur krijg je nog wat meer rendement hiervan. Misschien geen gek idee om hem dan juist bovenin de kast te plaatsen achter de tweeter, om te voorkomen dat hij erg in de hoek van vloer en muur terecht komt.
De poort in een hoek van de speaker zetten is ook niet noodzakelijkerwijs gunstig denk ik. Bij zo'n zuil kun je ook nog nadenken over wat de poort met de kamerakoestiek doet (in de hoek van twee grensvlakken -vloer en wand- stoot je zeker het gros van de staande golven aan in je luisterruimte). Maar zulke denklijnen zijn voor ons eigenlijk alleen met trial&error na te lopen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

De C77 behuizing kun je er alleen afkrijgen door hem eraf te zagen, daar zou ik maar niet aan beginnen.

Eventueel beplakken met wat stukken 4mm dikke bitumen zou kunnen maar is niet echt nodig, het kastje is al vrij sterk van zichzelf.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Vinculum schreef:
Of het filter extern... Kun je ook beter experimenteren of beginnen met een budget versie en steeds upgraden.
Vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar een intern filter.
Een externe versie brengt toch weer extra kosten met zich mee in de vorm van een hele lading extra connectoren, en kabel niet te vergeten.

Maar, misschien kan het straks niet anders, om dat het pakket filter onderdelen samen zo groot zijn dat ze niet of amper in de kast passen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door dre »

filter kan tijdelijk via de br-poort er uit en later zeker wel in de kast. :wink:

ik heb nog wat stukken baf voor je als het wil. :wink:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Als je nog makkelijk wilt kunnen tunen aan je filter dan zeker gewoon uit de kast houden!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

dre schreef:
filter kan tijdelijk via de br-poort er uit en later zeker wel in de kast. :wink:

ik heb nog wat stukken baf voor je als het wil. :wink:
Dank voor het aanbod, ik maak er graag gebruik van.... :goedzo:
Wat ik zou kunnen doen is het filter in verschillende stukken opdelen en bijvoorbeeld het laagfilter in de woofer ruimte plaatsen, en die voor het mid / hoog boven in zetten.
Zoiets heb ik ook voor de filters van Henkjan z'n zware CSS 3-weg gemaakt, Omdat ik anders een printplaat van een halve M² nodig had gehad... :lol:
Walt schreef:
Als je nog makkelijk wilt kunnen tunen aan je filter dan zeker gewoon uit de kast houden!
Mja, maar ik ben helemaal niet zo tweakerig, als het eenmaal goed klinkt, ga ik me weer met andere zaken bezighouden....


Als iemand suggesties heeft voor een voet (constructie) dan hoor ik het graag.
Ik heb er over zitten nadenken maar kom niet echt op inspiratie.

Grofweg zou ik 3 verschillende dingen kunnen doen,
  • - Een houten voet die qua oppevlakte wat is groter is.
  • - Een houten voet die qua oppervlakte wat kleiner is. (hoe noem je zoiets ? ingetrokken ?)
  • - Iets met een metalen constructie in een kruisvorm oid; met spikes, (lijkt me wel heel gaaf maar word, denk ik, te duur om te laten maken.)
Alle input met foto's of tekeningen is welkom.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door hannesie »

ray5150 schreef:
Als iemand suggesties heeft voor een voet (constructie) dan hoor ik het graag.
Ik heb er over zitten nadenken maar kom niet echt op inspiratie.

Grofweg zou ik 3 verschillende dingen kunnen doen,
  • - Een houten voet die qua oppevlakte wat is groter is.
  • - Een houten voet die qua oppervlakte wat kleiner is. (hoe noem je zoiets ? ingetrokken ?)
  • - Iets met een metalen constructie in een kruisvorm oid; met spikes, (lijkt me wel heel gaaf maar word, denk ik, te duur om te laten maken.)
Alle input met foto's of tekeningen is welkom.
1e en 2e combineren, dan krijg een wat bredere voet met een klein stukje terug getrokken, dat maakt het optisch net wat lekkerder.
Het zweeft dan licht, en eventueel kun je de smalle tussendeel zwart maken waardoor er een licht contrast ontstaat, en daardoor mooier naar mijn idee. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

De eerste hout foto's.... :lol:
IMG_0018.JPG
IMG_0019.JPG
Ik ben iets aparts van plan, omdat ik een vrij smalle baffle ga maken, kan ik niet goed uit de voeten met een gewoon stuk MDF.
De Seas woofer heeft een buiten maat van 220 mm, en een binnemaat van 180 mm, de baffle word 240 mm. er blijft dus maar een paar centimeter aan de zijkanten over.
Nu had ik ook gelezen dat hoe dikker een plaat MDF is, hoe zachter de binnenzijde.
Arno had ook al eens een vergelijking met Brinta gemaakt....
Ik ga dus een aantal "sanwiches"maken door platen op elkaar te verlijmen.
2 platen MDF 8 mm, en 1 plaat berken multiplex 8 mm.

Zit alleen nu even te denken in welke volgorde ik dat het beste kan maken.
(vanaf de driver naar binnen gezien) MDF - MDF - MPX, of kan ik beter MDF - MPX - MDF doen ?
Dit ook gezien de afgeschuinde kanten naast de mid en hoog units.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Ik zou het symmetrisch doen om werken te voorkomen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door markbakk »

Als je toch met laagjes gaat werken, doe jezelf een groot plezier en pas CLD toe!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

CLD ?
Wat is dat ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door jeroen_d »

ray5150 schreef:
De eerste hout foto's.... :lol:
IMG_0018.JPG
IMG_0019.JPG
Ik ben iets aparts van plan, omdat ik een vrij smalle baffle ga maken, kan ik niet goed uit de voeten met een gewoon stuk MDF.
De Seas woofer heeft een buiten maat van 220 mm, en een binnemaat van 180 mm, de baffle word 240 mm. er blijft dus maar een paar centimeter aan de zijkanten over.
Nu had ik ook gelezen dat hoe dikker een plaat MDF is, hoe zachter de binnenzijde.
Arno had ook al eens een vergelijking met Brinta gemaakt....
Ik ga dus een aantal "sanwiches"maken door platen op elkaar te verlijmen.
2 platen MDF 8 mm, en 1 plaat berken multiplex 8 mm.

Zit alleen nu even te denken in welke volgorde ik dat het beste kan maken.
(vanaf de driver naar binnen gezien) MDF - MDF - MPX, of kan ik beter MDF - MPX - MDF doen ?
Dit ook gezien de afgeschuinde kanten naast de mid en hoog units.
Tweede optie!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Vinculum »

ray5150 schreef:
CLD ?
Wat is dat ?
Dat wil ik ook wel eens weten. Voor mijn draaitafel arm schijn ik het ook beter te kunnen doen. Moet ik wel weten wat het is...
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Zweitse »

ray5150 schreef:
CLD ?
Wat is dat ?
Christine Le Duc :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Moet je Zweitse horen als ik een grapje maak in een van zijn topics... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

constrained layer damping, wat ik met die zware 3weg heb: laagje dempend spul tussen t hout in
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Zweitse »

Maar dan moet je dus alles wel in verstek zagen, of bij koud op elkaar naderhand nog een extra laag (2mm) MDF aanbrengen. :?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door dre »

wat een vaktermen! :shock:
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door sjons »

Zweitse schreef:
ray5150 schreef:
CLD ?
Wat is dat ?
Christine Le Duc :rofl:
Ik wou zeggen Christelijk Lyceum Delft, al gaf de engelse wikipedia een betere hint in de richting...

Zo moeilijk zoeken was dat nou ook weer niet trouwens... 8-[
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Zweitse schreef:
Maar dan moet je dus alles wel in verstek zagen, of bij koud op elkaar naderhand nog een extra laag (2mm) MDF aanbrengen. :?
Want anders ?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Zweitse »

ray5150 schreef:
Zweitse schreef:
Maar dan moet je dus alles wel in verstek zagen, of bij koud op elkaar naderhand nog een extra laag (2mm) MDF aanbrengen. :?
Want anders ?
Ik weet niet hoe je de afwerking gaat doen, maar kan mij zo voorstelllen dat je naden gaat zien tussen de diverse lagen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

ray5150 schreef:
- Als afwerking wil ik graag fineren, en dit behandelen met Osmo Hardwax.
Ik heb het gezien op de recent door Henkjan gebouwde zware (ja mooi, dat ding weegt als lood !) 3 - weg, en het ziet er prachtig uit en is simpel te verwerken.[/list]
:mrgreen:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Zweitse »

Ik ga er dan vanuit dat je alles in verstek gaat zagen anders zou je mogelijk problemen kunnen krijgen met het fineren. Die hardwax is inderdaad mooi spul. Tip, aanbrengen met een speciale lakroller.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”