KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Daar de ST70 kloon geen succes was en en de printbanen na de vele aanpassingen los begonnen te laten heb ik besloten de versterkeronderdelen te hergebruiken voor een nieuw ontwerp. Bij Jukebox Revival zag ik een mooie print voor een EL34 PP versterker en voor een mooie prijs :lol: http://jukebox-revival.eu/versterker-print.html
Deze heb ik nu in huis met de benodigde documentatie. Een schitterende print, verguld en zeer stevig (ik schat zo'n 2,5 mm dik)

De ST70 kloon is nu gesloopt en ik wil de trafo's, eindbuizen, elco's e.d. gaan hergebruiken. Voor de ECFjes moet ik een andere bestemming zoeken :sure:

Zijn er mensen met ervaring met deze versterker?
Bijlagen
Schema versterker_Page_1.jpg
20130418082710961_Page_3.jpg
20130418082710961_Page_4.jpg
20130418082710961_Page_1.jpg
20130418082710961_Page_2.jpg
Laatst gewijzigd door Fredvandam op vr 26 apr 2013, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door maikbike »

als je nog moet beginnen met opbouwen, zou ik de voeding wat stabieler proberen te maken.
en de gloei gelijkrichten.
wel mooi zo'n printje, maakt het makkelijker en het ziet er leuk uit.
Laatst gewijzigd door maikbike op vr 26 apr 2013, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

maikbike schreef:
als je nog moet beginnen met opbouwen, zou ik de voeding wat stabieler proberen te maken.
Ik heb nog niets gesoldeerd :? Wat bedoel je met (nog) stabieler. De voeding is in ieder geval stabieler dan die van de ST70 kloon.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door maikbike »

Fredvandam schreef:
maikbike schreef:
als je nog moet beginnen met opbouwen, zou ik de voeding wat stabieler proberen te maken.
Ik heb nog niets gesoldeerd :? Wat bedoel je met (nog) stabieler. De voeding is in ieder geval stabieler dan die van de ST70 kloon.
meer uf, alhoewel de smoorspoel pittig is O:)
zal zo eens kijken of ik het in psu designer kan krijgen.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

maikbike schreef:
Fredvandam schreef:
maikbike schreef:
als je nog moet beginnen met opbouwen, zou ik de voeding wat stabieler proberen te maken.
Ik heb nog niets gesoldeerd :? Wat bedoel je met (nog) stabieler. De voeding is in ieder geval stabieler dan die van de ST70 kloon.
meer uf, alhoewel de smoorspoel pittig is O:)
zal zo eens kijken of ik het in psu designer kan krijgen.
Je bedoeld de twee 47 uF condensatoren. Uit de kloon heb ik al ééntje van 100 uF 500 V.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door maikbike »

Edit:
Heb net met psu designer zitten spelen, laat maar zitten zo :mrgreen:
Smoorspoel doet het werk wel

Gloei gelijkrichten blijf ik wel bij staan :)
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ik heb nog een vraag: hoe kritisch is C2 in het schema? Qua waarde en kwaliteit bedoel ik.
Ik heb er nu een 0,22 uF polyester ingesoldeerd (ik had even geen andere).
Bijlagen
2013-04-28 17_07_45-Schema versterker_Page_1.~png.jpg
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door audioot »

is ruim voldoende
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Vordert gestaag...
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door maikbike »

zit er al leven in :?:
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

maikbike schreef:
zit er al leven in :?:
Het project heeft even vanwege zomerreces stilgestaan. Skeeleren is ook leuk :D Ik ga binnenkort er weer mee aan de slag.
Eerst een proefopstelling op een multiplex plaat oid. Met name de voedingstrafo: vanwege instraling wil ik deze links of rechts plaatsen en niet (meer) in het midden. Ik moet even een goede opstelling bedenken. Ik hoop dat dat dan de oplossing is.

Ik zit alleen nog met de gelijkrichter en de eerste set elko's: op een print of niet?
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door maikbike »

Fredvandam schreef:
maikbike schreef:
zit er al leven in :?:
Ik zit alleen nog met de gelijkrichter en de eerste set elko's: op een print of niet?
printje is het mooiste natuurlijk.
op ebay staan vaak een aantal bami printjes, kost weinig.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

maikbike schreef:
Fredvandam schreef:
maikbike schreef:
zit er al leven in :?:
Ik zit alleen nog met de gelijkrichter en de eerste set elko's: op een print of niet?
printje is het mooiste natuurlijk.
op ebay staan vaak een aantal bami printjes, kost weinig.
Bami? Zoiets als nassi? Ik kan ze nog niet vinden, wel voor symmetrische voedingen.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Zou deze kunnen: http://www.ebay.com/itm/Dual-Polarity-P ... 0275726130 ?

Ook niet zo duur :D
jappa
Berichten: 135
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 23:48
Locatie: Purmerend

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door jappa »

Fredvandam schreef:
Het project heeft even vanwege zomerreces stilgestaan. Skeeleren is ook leuk :D Ik ga binnenkort er weer mee aan de slag
Welke competitie rij je ?
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door maikbike »

Fredvandam schreef:
Zou deze kunnen: http://www.ebay.com/itm/Dual-Polarity-P ... 0275726130 ?

Ook niet zo duur :D
in jouw schema staat een smoorspoel, gaat daar nog wat mee gebeuren of wil je een nieuwe voeding ontwerpen ?
gelijkricht printjes= rectifier pcb
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

jappa schreef:
Fredvandam schreef:
Het project heeft even vanwege zomerreces stilgestaan. Skeeleren is ook leuk :D Ik ga binnenkort er weer mee aan de slag
Welke competitie rij je ?
Geen competitie, wel fun: http://www.omniskaters.nl/
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

maikbike schreef:
Fredvandam schreef:
Zou deze kunnen: http://www.ebay.com/itm/Dual-Polarity-P ... 0275726130 ?

Ook niet zo duur :D
in jouw schema staat een smoorspoel, gaat daar nog wat mee gebeuren of wil je een nieuwe voeding ontwerpen ?
gelijkricht printjes= rectifier pcb
Het rood omlijnde gedeelte zit niet op de print. Daar moet ik dus een ander printje voor nemen of hardwired. In eerste instantie zonder smoorspoel: ik had vooral last van instraling van de trafo.
Bijlagen
15-10-2013 18-51-11.jpg
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door maikbike »

Dan lijkt het mij handig om eerst aan de voeding te gaan rekenen, en daarna te kijken of er een kale print te vinden is die aan jouw eisen voldoet ?
waarschijnlijk niet namelijk :mrgreen:
jappa
Berichten: 135
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 23:48
Locatie: Purmerend

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door jappa »

Fredvandam schreef:
jappa schreef:
Fredvandam schreef:
Het project heeft even vanwege zomerreces stilgestaan. Skeeleren is ook leuk :D Ik ga binnenkort er weer mee aan de slag
Welke competitie rij je ?
Geen competitie, wel fun: http://www.omniskaters.nl/
Ook leuk O:) , had zomaar gekund dat ik ken/herken van regio competities.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Zo! Ik ga het project weer oppakken :)

Ik wil de voeding en versterker in gescheiden kasten bouwen. Dat betekent dat er de versterker via een multiconnector verbonden wordt met de voeding.

Ik wil hier de IEC 7 polige connector + stekker voor gebruiken (zie foto's). Dat kan alleen als ik gebruik maak van één massadraad vanuit de voeding naar de versterker.

Kan ik dat ongestraft doen? Hebben jullie nog suggesties voor (niet al te dure) connectors?
Bijlagen
IEC male chassis.jpg
IEC females connector.jpg
Schema versterker.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Barry2001 »

Heb het nooit gedaan, een aparte voeding naar een buizenversterker toe, je doelt op bromproblemen denk ik? Houdt er in elk geval wel rekening mee dat je retourstroom, de massa dus dan door 1 kabel gaat, die moet voldoende dik zijn. En dat tikt aardig aan met de gloeistromen erbij.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Toch gekozen voor één chassis. Ik heb een houten omlijsting en alu plaat van 3 mm. Wat betreft de oriëntatie van de trafo's: is de positie van de trafo's op onderstaande foto optimaal?
D.w.z. voedingstrafo zo ver mogelijk weg en liggend t.o.v. de uitgangstrafo's. Moet ik nog de trafo's een slag draaien of is dit zo goed?
Bijlagen
19-1-2014 19-38-29.jpg
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door KT88 »

Zet een koptelefoon op de uitgangen, en luister zonder signaal aan te bieden naar de restbrom.

Door draaien van de UGTs kun je die brom minimaliseren.

Op die manier kun je de instraling door het magnetisch veld van de voedingstrafo minimaliseren.

Eventueel ook de voedingstrafo 90 graden draaien.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Even moeilijk doen :twisted:
De voedingstrafo ,voor een andere versterker,zitten daar bruikbare spannngen op :?
De gloei is voor ongeveer dezelfde buizen,zal wel goed zijn .
Voor de negaieve roosterspanning een wikkeling van 70V ,mag best 10V afwijken.
De hoogspanning 335V 400mA .Liefst niet hoger,krijg je teveel voor de elco's.Minder kan wel,als 't noga scheelt ,300V bijv.,zouden de serieweerstanden liever moeten aangepast.De 400mA is wel steeds nodig.
En een inschakelvertraging voorzien ? Zoniet dan beter een diode over de rooster-kathode van de buis die aan de anode van z'n voorganger zit (pijltje aan rooster).Spanning loopt daar anders hoog op voordat de buizen opwarmen.
In serie met de LED ook beter een diode,de LED krijgt hier een sperspanning die eigenlijk te hoog is.
Anne
Plaats reactie