Philips AD1256/W8

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Coach

Philips AD1256/W8

Bericht door Coach »

Ik heb nog twee karlson kasten die ik wil herstellen. Beiden hebben de AD1256/W8 maar ze zijn als 30 jaar oud. Ze zien er nog zeer goed uit en de rubber ophanging schijnt nog perfect te zijn. Enkel is er een stofkap uit het center weg. Kan ik deze nog steeds gebruiken ? Indien wel zou ik er graag een tweeter bijzetten. Kan er iemand een bepaald type aanbevelen en is er dan ook op het forum een mogelijkheid om hiervoor een scheidingsfilter te vinden.
bartsegers

Re: Philips AD1256/W8

Bericht door bartsegers »

deze woofer maakte oorspronkelijk deel uit van een 3-weg systeem

http://www.oudio.nl/speakers/22rh499.htm

je kunt er wellicht een 2-weg systeem van maken, maar het resultaat zal niet zo zijn als bij de eerder beschreven 3-weg

Dit zijn echte woofers (W8) en die filter je het liefste volgens philips rond de 700hz.
(en daar kan een tweeter niet op aanpikken)

Een kleine breedbander weer wel!

Dan krijg je een Woofer met breedbander wat meer voorkomt.

Welke breedbander je het best kan kiezen kunnen anderen je wel vertellen.

Je wilt de karlsson kast blijven gebruiken ?
overignes zijn missende stofkapjes geen probleem.
Je kunt zelfs overwegen om 2 nieuwe kapjes te lijmen. (zijn forumleden die dit verkopen of weggeven wellicht)
arjank

Bericht door arjank »

Bestel gewoon de 65mm linnenstofkappen bij goodhifi.nl, deze laten ook nog wat lucht door en verhoogt tevens de Qms (m.a.w verlaagt de mechanische verliezen). Heb ik ook gedaan bij mijn AD12100/W8's en mijn metingen tonen dit aan :wink:
Coach

Bericht door Coach »

Bedankt voor de info voor de stofkapjes. Ga ze direct bestellen. En ja ik ga de karlson kast terug gebruiken. Zoals je ziet op de foto is er nog wat werk om hem volledig terug te restaureren. Het is zo een beetje nostalgie en echt slecht speelden deze niet hoor. Dus ik heb nog een probleem. Welke breedbander (zoveel types) en welke crossover voor deze 700 Hz. Zou ik de breedbander misschien niet gesloten boven op de kast zetten of toch maar terug inbouwen ?
Bijlagen
IMG_1312.~png.jpg
IMG_1312.~png.jpg (13.55 KiB) 1611 keer bekeken
IMG_1310.~png.jpg
IMG_1310.~png.jpg (13 KiB) 1611 keer bekeken
bartsegers

als eerste bedankt voor het fototje, nu weten we waar over we praten.

Om het karlson principe te laten werken, moet de voorste plaat gesloten zijn. (de 2 vleugels)
Is er een manier waarop je hier 2 nieuwe panelen in kan zetten ? (of oude met extra laagje hout bekleden)

Dan de breedbander, ik zou zelf deze in een eigen behuizing bovenop plaatsen.
zo los in de kast zal minder goed werken. (gaan achterkamer, en het laag van de 12" zal een en ander verstoren)

De crossover frequentie is natuurlijk niet vast. Deze kun je rustig naar 250hz schuiven bijvoorbeeld.
Zo zal de 12" het echte laag voor zn kiezen nemen, en de kleine breedbander de rest.

Budget is wellicht bepalend voor de breedbander. Enig idee?
Coach

Bericht door Coach »

Kastafmeting.~png.jpg
Daar de breedbander toch een zeer voornaam spectrum moet weergeven (vanaf 250 Hz) moet hij kwalitatief zeer goed zijn. Dus wat budget betreft mag deze wel iets kosten. De Philips drivers zijn nog in opmerkelijk goede staat dus blijven ze in de kast. Wat denk U van het idee om de breedbander boven de kast in een open opstelling te plaatsen ipv een gesloten kastje.
Wat de kast betreft komt deze uit Luidsprekers basreflexkasten, hoorns, hoekpanelen van De Muiderkring (Radio Bulletin) van ongeveer de jaren 60. Hierop heeft het voorpaneel een gleufje. Moet ik dit dan toch wegwerken ?.
bartsegers

Wat bedoel je precies met gleufje?

hier nog een tekening van de karlson couplers.

Een breedbander in open behuizing kan natuurlijk ook.
Hoe en wat precies daar het beste mee te werken weet ik niet helaas.

Er zullen ongetwijfeld breedbanders zijn die goed in een open baffle werken.
prijzen gaan van 2 tientjes tot honderden euro's natuurlijk.

Een kleinere breedbander heeft een betere afstraling, en vaak een netter hoog dan een grote.
(denk aan 3" 4" )

het heeft ook geen zin om een grote breedbander in te zetten vanwege de betere laagweergave.
Daar heb je de philips voor natuurlijk.
Bijlagen
k15k.png
Coach

Bericht door Coach »

Sorry; met dit gleufje had ik je mis verstaan. Nee de voorste vleugels worden volledig dicht gezet zoals oorspronkelijk voorzien. In de gaten zaten telkens twee midrange en twee tweeters van Philip, maar deze zijn wel op.
Ik ga eens rond kijken bij de breedbanders, ik dacht misschien aan Tangband. Er is nog een probleempje, ik kan niet goed een cross over berekenen voor de 250Hz. Weet je soms iemand die dit eventueel kan doen ?
Coach

Bericht door Coach »

Ben even gaan kijken op het internet voor een cross over op 250 Hz. Is dit type bruikbaar Eminence PX 250 low-pass filter 250Hz ??
bartsegers

Ik heb er zelf te weinig verstand van helaas, dus je zult iemand anders moeten benaderen hiervoor.
Ik weet ook niet of een open baffle / klankkast wel het meest ideaal is in dit geval.

Een crossover kun je zelf maken, of (2ehands) kopen inderdaad.

Ik zou voor het laag ergens rond de 200-300 hz gaan zitten, en daarboven is alles mogelijk.
(wordt wel een potig filter!)
Coach

Bericht door Coach »

Ik begin er door te geraken. De cross over op 250Hz kan berekend worden. Voor de breed bander zou een mogelijkheid zijn voor de W4-1320 SC. Daar ik hem als dipool wil gebruiken heb ik nog een probleem. Hoe kan ik eventueel de open baffle afmeting berekenen ? iemand een idee op dit forum ? Daar ik zelf geen meting kan uitvoeren weet er iemand misschien of er een aanpassing voor de driver noodzakelijk is (LCR ?). Men raad mij ook aan om de FE168sigma te gebruiken, maar ik vindt de diameter wat groot en zeker de prijsstelling.
bartsegers

Interessant leesvoer:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=17239

Je zult voor een bepaalde diepgang een bepaalde breedte van de baffle moeten hebben. (en hoogte natuurlijk)

Ook de afstraling wordt beïnvloed door de baffle vorm.

Waarom wil je eigenlijk de breedbander "open baffle" inzetten ?
Wellicht is een gesloten behuizing ook heel mooi ?

Overigens denk ik dat je met een bafflebreedte van 38cm (zelfde als je huidige box) en hoogte van pak hem beet 15cm
wel uit de voeten moet komen. (immers de baffle van de baskast telt ook mee, het wordt 1 geheel)
Coach

Bericht door Coach »

Ben even gaan kijken maar dit gaat boven mijn petje. Ik zou hem graag als dipool gebruiken daar ik de lage tonen laat overnemen door de specifieke 12' woofer. De cross over freq was oorspronkelijk door Philips op 700Hz gezet. Ik kan misschien beter deze gebruiken zodat de breedbander beter zonder correctie de rest kan weergeven. Het voordeel van een dipool zou de transparantie van het hoog en de ruimtelijke plaatsing schijnbaar verbeteren (Elektor audio special 3, p69 "Hans"). Ik denk dat door de hogere cross over voor de breedbander de open baffle niet zo kritisch zal zijn om de bouwen. In ieder geval wil ik hem boven de karlson plaatsen die een breedte heeft van 42cm.

Ik heb nog even de theorie van de open baffle uit grootmoeders boekje gebruik (luidsprekers rond 1966) en (F°=34400/2d) en heb dan voor bv 700Hz een baffle nodig van 25cm met daarin de driver uit het centrum gezet. Dit is goed haalbaar.
bartsegers

Je hebt gelijk dat een open baffle anders klinkt dan een gesloten of andere kastvorm.

Alles heeft zijn voor en nadelen, zo ook hier.
(plaatsing is wellicht kritiek ivm weerkaatsing van de naar achteren stralende geluidsgolven?)

Zoals ik al zei, ik heb met open baffles geen ervaring.
Ben ook zeker de laatste die jou tegen houdt hier :mrgreen:

wat ik wel zou willen aanraden is laag het overnamepunt leggen.
Omdat de 12" niet direct stralend is wordt het mid-laag misschien rommelig.

Welk punt het beste is kan ik je helaas niet vertellen.
Een laag punt is wel kostbaar ivm filtercomponenten. (spoelen en C's)

NOg wat mooie breedbanders:
- Seas 4" (xmax 2mm, kan krap zijn)
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=269
- Dayton RS100 (mooie prijs, en nette xmax)
http://www.rumoh.eu/nl/dayton-audio/101 ... 100-8.html
- Fountek FR88EX (op het oog een vlakke nette response en niet duur)
http://www.rumoh.eu/nl/fullrange/3178-f ... r88ex.html
Duurdere broertje FOUNTEK FR89EX heeft zelfs 5mm xmax.

En zo zijn er nog VEEL.

Wellicht dat je eens kunt neuzen in tests geschreven in blaadjes als hobby hifi en klang und ton ?
Plaats reactie