DAC zekering eruit

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

DAC zekering eruit

Bericht door maikbike »

Allen,
De 500mA(traag) primaire zekering van mijn dacje gaat binnen 2sec aan yoghurt zodra de schakelaar omgaat.
Ik zie nog net de ledjes op de print even aangaan, en dan is het over.
Tot op heden nog nooit gehad, gisteren na het luisteren uitgezet en vandaag dit probleem.
Nu ben ik wat huiverig een zwaardere zekering te plaatsen, dus hopelijk krijg ik wat tips.

Er zit 1x ringkern 15v 100VA, en 1x 9v 220VA in.( overgedimentioneerd, ik weet het.)
met één van de twee losgekoppeld van de print, fikt de zekering nog steeds door.

Aan de print van de dac zie ik niets vreemds, lees verbrande componenten oid.

Kan ik zomaar een zwaardere zekering plaatsen, of is het aan te raden verder op onderzoek uit te gaan ?
Ik had namelijk begrepen dat de inschakelpiek ook voor dit soort problemen kan zorgen.
Laatst gewijzigd door maikbike op wo 24 apr 2013, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DAC zekering eruit

Bericht door ray5150 »

Kun je de trafo's ook loskoppelen, en apart onder spanning zetten ?
Het hoeft niet in de DAC te zitten, ook trafo's kunnen defect raken.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: DAC zekering eruit

Bericht door maikbike »

ja geprobeerd, en dan blijft de spanning er op.
zodra 1 van de twee aangesloten zit gaat het verkeerd, en dat is merkwaardig.
losgekoppeld geeft dat dezelfde piek als gekoppekd ?
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: DAC zekering eruit

Bericht door SuperR »

Je hebt 300VA in totaal, als ik een 300VA ringkern van Amplimo bekijk in de spec sheet adviseren ze 1.6A traag. Bij die van 120VA adviseren ze 0.63A Traag.

ps. Een notatie in mAh is niet echt de norm. Dat geeft iets aan over een elektrische lading.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ampere-hour
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: DAC zekering eruit

Bericht door RobertD »

Als die zekering pas na 2sec doorslaat dan ligt het naar mijn idee niet aan de trafo. Die is na twee seconden echt wel gemagnetiseerd.

Het maakt niet uit of je het ene of het andere deel van de voeding inschakelt?
Dan vermoed ik dat er een fout zit op de plek waar de twee voedingen aan elkaar zitten of waar deze aan de behuizing zitten.

Heb je een schema? Blokschema?
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: DAC zekering eruit

Bericht door maikbike »

Binnen twee seconden :wink:
iets genuanceerd : schakelaar om, verlichting schakelaar en de ledjes op de print lichten iets op, en zekering slaat door.
Laat het een hele seconde zijn oid.
Diodes voor gelijkrichting had ik gister gemeten, en zijn in orde.

schema heb ik :
DAC7 schematic.pdf
(114.05 KiB) 172 keer gedownload
@ SuperR:
Er is enkel primair gezekerd, dus nu 1,6A af te gaan zekeren met de kans op een defect in het printje lijkt mij wat riskant ?
Is het dan zinvol om in het vervolg primair te gaan zekeren voor hoogspanning, en secundair voor de laagspanning ?

Ik heb echt het vermoeden dat het printje gewoon in orde is, en dat de trafo plotseling meer stroom trekt, maar ik durf het niet zomaar aan hoger af te zekeren.. :hide:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DAC zekering eruit

Bericht door ray5150 »

SuperR schreef:
Je hebt 300VA in totaal, als ik een 300VA ringkern van Amplimo bekijk in de spec sheet adviseren ze 1.6A traag. Bij die van 120VA adviseren ze 0.63A Traag.
Mjah, maar ik mag aannemen dat dat bedoelt is voor een nominale belasting, niet voor die paar honderd mA die een DAC wegsnoept.
maikbike schreef:
Ik heb echt het vermoeden dat het printje gewoon in orde is, en dat de trafo plotseling meer stroom trekt, maar ik durf het niet zomaar aan hoger af te zekeren.. :hide:
(volgens mij) gaat een trafo pas stroom verbruiken als een belasting aanhangt.
Je hebt toevallig niet de beschikking over een voeding met instelbare stroombegrenzing ?

Of een paar andere trafo's om mee te testen ?

Dat is foutzoeken, niks anders dan mogelijkheden uitsluiten.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: DAC zekering eruit

Bericht door Barry2001 »

Als 'ie na goed gewerkt te hebben de zekering doet doorfikken staat er iets teveel stroom te trekken. Als je de trafo simpelweg secundair losmaakt, wat gebeurd er dan? Als dit goed gaat, achter de gelijkrichter loskoppelen en weer proberen.

Of als je een variac hebt kun je de spanning langzaam opdraaien en meten wat de stroom is.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: DAC zekering eruit

Bericht door maikbike »

secundaire wikkelingen los, niks aan de hand.
de 9v trafo gewisseld met een ander, zelfde probleem.
Ik heb helaas geen variac of ander spanningsbron, dus dan zal het inderdaad storingzoeken worden.
Het is dan even niet anders. :?
Chinese rommel ook :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DAC zekering eruit

Bericht door Pjotr »

Lijkt er op dat een gelijkrichtdiode stuk is. Zou de gelijkrichter maar eens vervangen. Kan ook zijn dat 1 van de stroombronnen Q1 of Q6, de geest heeft gegeven. Die staan 100 mA te verkachelen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: DAC zekering eruit

Bericht door RobertD »

Is de ene trafo een 15V - 0 - 15V type en de andere een 0-9V type?

Slaat de zekering ook door wanneer de 15-0-15 secundair is losgekoppeld en de 0-9V nog is aangesloten?
En andersom? Wanneer de 0-9V is losgekoppeld en de 15-0-15V is aangesloten?

Kun je de transistoren voor de opampvoeding doormeten? (Ik bedoel Q3 en Q4)
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: DAC zekering eruit

Bericht door maikbike »

Pjotr schreef:
Lijkt er op dat een gelijkrichtdiode stuk is. Zou de gelijkrichter maar eens vervangen. Kan ook zijn dat 1 van de stroombronnen Q1 of Q6, de geest heeft gegeven. Die staan 100 mA te verkachelen.
gelijkrichting gaat met losse diodes, ik ga zoals voorgesteld vanaf de gelijkrichting het spoor zoeken starten richting de uitgang door te elimineren.

stroombronnen lijken aannemelijk als hoofdverdachte, worden ook aardig warm.
Laatst gewijzigd door maikbike op do 25 apr 2013, 1:07, 2 keer totaal gewijzigd.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: DAC zekering eruit

Bericht door maikbike »

RobertD schreef:
Is de ene trafo een 15V - 0 - 15V type en de andere een 0-9V type?

Slaat de zekering ook door wanneer de 15-0-15 secundair is losgekoppeld en de 0-9V nog is aangesloten?
En andersom? Wanneer de 0-9V is losgekoppeld en de 15-0-15V is aangesloten?

Kun je de transistoren voor de opampvoeding doormeten? (Ik bedoel Q3 en Q4)
de trafo's hebben beide meer secundaire wikkelingen als je dat bedoelde ?
ze zijn, voordat ze erin gingen, gemeten op 15 en 9 volt, en de 15v heeft een specifieke 0 tak.( of hoe je dat ook noemt.)

ik kom er morgen, technisch gezien vandaag, op terug.
met enkel de 9v erop gaat het ook uit. met enkel 15 laat ik nog horen.
ik snap dat het een crusiaal punt is.
ik kan de opampvoeding meten, ik kan alleen geen hef meting doen.
is dat noodzakelijk ?
Laatst gewijzigd door maikbike op vr 26 apr 2013, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: DAC zekering eruit

Bericht door maikbike »

bedankt voor de hulp zover.
ik heb meer verstand van andere zaken, en weet hoe lastig het kan zijn een dummy op weg te helpen :mrgreen:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: DAC zekering eruit

Bericht door RobertD »

Plaats eens een foto van het binnenwerk.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: DAC zekering eruit

Bericht door maikbike »

RobertD schreef:
Plaats eens een foto van het binnenwerk.
plaatjes print :
DSCN7056.JPG
DSCN7055.JPG
DSCN7054.JPG

en ik heb de spanningsval over de diodes gemeten, allen 0.550 .. lijkt mij goed.
De torren meten duurt nog even, dit is allemaal nieuw voor mij, dus ik moet eerst uitvogelen of het npn of pnp zijn.
Tor meten kan gewoon met de tor op de print neem ik maar aan.


Metingen (word aangevuld):
q1 A1930 PNP
BE=0.588 BC=0.588 4
zwart aan de collector, rood aan de emitter geeft ook 0.588
Overige metingen = oplopend tot oneindig

q3 IRF9610 PNP FET

Com-Gate / soure = 1Kohm
Drain /soure-Com = 5 K ohm


q4 IRF9610 PNP FET

Com-Gate / soure = 1Kohm
Drain /soure-Com = 5 K ohm


q6 C5171 NPN
BE = 0.59 BC= 0.59

Kan ik hieruit al concluderen dat q3 en q4 niet deugen ?
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: DAC zekering eruit

Bericht door maikbike »

Net contact gehad met de verkoper, die gebruikt zelf een 1A zekering :shock:
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: DAC zekering eruit

Bericht door maikbike »

zelf nu maar even een 1a zekering erin gedaan :
- 15v secundair aangesloten, 9v niet aangesloten, opamps eruit, - niks aan de hand
- 15v secundair aangesloten, 9v niet aangesloten, 1 opamp erin - niks aan de hand
- 15v secundair aangesloten, 9v niet aangesloten, meerdere opamps erin - uit

- 15v niet aangesloten, 9v aangesloten - uit
daarbij brand het power ledjes kortstondig voor de zekering het begeeft.

opamp gedeelte lijkt dan toch wel goed te zijn, ik heb nog geen spanning kunnen meten.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: DAC zekering eruit

Bericht door maikbike »

Nog even een update, en hopelijk afsluiter.
De diodes van de 9v lijn vervangen, en het lijkt te werken. \:D/
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: DAC zekering eruit

Bericht door maikbike »

Helaas.
Alle gelijkrichtdiodes vervangen.
De 9v lijn voor de klok afzonderlijk werkt.
15v erbij en het feest is over.

Toch de stroombronnen maar eens voor de zekerheid vervangen, kijken wat dat doet.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: DAC zekering eruit

Bericht door maikbike »

iets verder gekomen, hopelijk kan iemand uitsluitsel geven.
Ik heb alle voedingselco's er uit gehaald, daarvan viel op dat de helft van polariteit gewisseld was 8-[
degene die "goed"zijn heb ik gebruikt bij con0.spanning erop en dat werkt.

Nu heb ik enkel de elco's bij con2 geplaatst, geen spanning daar op gezet.
En zodra con0 wel spanning krijgt, knalt de zekering weer.
elco's con2 eruit, en con0 werkt weer.

Kan ik de conclusie trekken dat het probleem mogelijk in de voedingelco's zit ?
dacje.jpg
q1,q3,q4,q6, gelijkichter diodes en lt317 zijn ondertussen al vervangen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DAC zekering eruit

Bericht door ray5150 »

Ja, dat kan goed. ik heb ook wel eens meegemaakt dat er intern in elko een kortsluiting zat, en het halve apparaat platlegde.
Maar die was wel 28 jaar oud .
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: DAC zekering eruit

Bericht door maikbike »

Oke wederom bedankt ray.
Ik ga ze vervangen :!:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DAC zekering eruit

Bericht door Kappa7 »

maikbike schreef:
iets verder gekomen, hopelijk kan iemand uitsluitsel geven.
Ik heb alle voedingselco's er uit gehaald, daarvan viel op dat de helft van polariteit gewisseld was 8-[
degene die "goed"zijn heb ik gebruikt bij con0.spanning erop en dat werkt.
.
Dat is wel iets waar ik mijn bedenkingen bij heb.
Als de elco echt verkeerd om heeft gezeten en het heeft altijd gewerkt dan mag dat appart genoemd worden.
Volgens mij zou dat niet echt goed kunnen gaan.
Misschien toch nog maar eens controleeren of dat klopt.
Als het negatieve spanning is dan moet deze juist van 0 naar- lopen en kan ik me voorstellen dat het lijkt of de elco verkeerd zit.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: DAC zekering eruit

Bericht door maikbike »

De elcos zaten allen op de juiste plek, goed om.
Ik meet op de elco zelf een omgekeerde polariteit van een paar tiende volt. :-#
Plaats reactie