Crossbow Platendraaier
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Crossbow Platendraaier
Ik ben al een tijdje aan het broeden op een idee voor een platenspeler. Hij bestaat uit een centrale balk met daarop alle benodigde elementen (arm. plateau en motor). Deze balk steunt op 3 punten: een "spike" en een verende dwarsbalk. alle elektronica is in de holle balk geïntegreerd.
Omdat ik niet veel fijnmechanische ervaring en mogelijkheden heb, heb ik besloten de precisie onderdelen tweedehands te vergaren. Ik heb nu een mooie arm, een subchassis en lager van een rega p3, twee modelbouwmotoren en een pwm regelaartje (nieuw).
Ik wil de balk eigenlijk in aluminium rechthoekige buis maken maar daar ik nog wel wat vragen heb (stabiliteit en vering en plaatsgebrek) wil ik een eerste en hopelijk laatste versie maken uit MDF. Hiermee kun je eenvoudiger fouten herstellen, gaatjes maken en dichtplamuren en dergelijke. Ik heb een holle balk gemaakt door verschillende platen MDF te lasersnijden. Het plateau wil ik maken met MDF,rubber en acrylic one.
Ik wil eerst een handmatige versie maken en dan deze uitbreiden tot half automaat omdat ik nog wel eens in slaap val bij het plaatje luisteren. Ja ik weet het, een hoop gedoe terwijl ik al een platenspeler heb
. Het publiceren van de plannen leidt er hopelijk toe dat dit project ook doorgezet wordt.
Re: Crossbow Platendraaier
Ambitieus project, gaaf als het lukt.
De spikes lijken mij wat instabiel, maar met de juiste steekcirkel kan het wel.
Hou ons op de hoogte
De spikes lijken mij wat instabiel, maar met de juiste steekcirkel kan het wel.
Hou ons op de hoogte
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Crossbow Platendraaier
Heel stoer! Deze hou ik in de gaten.
Weer een platenspeler op dit forum...
Weer een platenspeler op dit forum...
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Crossbow Platendraaier
Leuk, nog een zelfbouwplatenspeler project!!
Waarom kies je ervoor om de arm en de motor en het plateau allemaal op één balk - mechanisch gekoppeld - te monteren.
In de meeste ontwerpen wordt ervoor gekozen om de motor op een apart chassis-deel te plaatsen.
Ben je niet bang dat je nu meer rumble introduceert?
Ik vind het ontwerp trouwens wel heel cool.
Waarom kies je ervoor om de arm en de motor en het plateau allemaal op één balk - mechanisch gekoppeld - te monteren.
In de meeste ontwerpen wordt ervoor gekozen om de motor op een apart chassis-deel te plaatsen.
Ben je niet bang dat je nu meer rumble introduceert?
Ik vind het ontwerp trouwens wel heel cool.
Re: Crossbow Platendraaier
Het motortje wordt wel ontkoppeld gemonteerd, eerst eens zien of dat voldoende is. De meeste kennis die ik heb over draaitafels is ook maar van horen zeggen, ik geloof dat in de platenspeler-business ook wel alle excuses gebruikt worden om weer een verbetering aan te brengen voor een probleem dat irrelevant is. Als je ziet dat de echte freaks dan uiteindelijk tot de conclusie komen dat de beste draaitafels 40 jaar oude garrards met wielaandrijving zijn dan twijfel ik toch sterk aan alle do's and dont's. Ik zie wel wat ik van deze ontdekkingsreis leer.
Re: Crossbow Platendraaier
Ik heb nu een tweede versie van het bouwpakket voor de balk gelijmd. Het voordeel van grote fouten is dat je ze snel ontdekt. 
Re: Crossbow Platendraaier
Ik heb een fotoroman gemaakt van het maken van het plateau. Ik wilde hier werken met acrylic one, een bijna reukloze kunsthars die je ook thuis kunt gebruiken zonder "milieuvergunning". Ik wilde een MDF kern maken die met een 3 a 4 mm dikke huid van kunsthars wordt bedekt. De hars zelf is voor mij te duur om massief te gebruiken. Voor dit projectje was ik ongeveer 20 euro kwijt aan een proefpakketje. Het begint dan met een kern van verschillende plaatjes rond MDF met een schuimrubberplaatje ertussen, en een mal van MDF, zachtboard,kunststof dopjes en karton. De mal is afgelakt en ingewreven met bijenwas.
Na het maken van de mal volgt het op maat knippen van de wapening, het maken van een vorm om de kern op de goede plaats te houden en het mixen van de ingredienten.
Nu wordt eerst het oppervlak van de mal en de kern ingestreken en voorzien van een wapeningsnetje. Na het aanbrengen van het netje volgt nog een laagje smurrie.
Hierna wordt er nog een plasje smurrie in de mal gedaan en de kern in de mal gedrukt en even geschud tot de smurrie aan alle kanten aan de zijkant uit de mal komt. De verwerkingstijd is 20 minuten dus je moet wel goed voorbereid zijn en redelijk doorwerken.
Nu is het tijd om langzaam maar zeker in paniek te raken als je ziet dat de kern gaat drijven op de smurrie en niet stil blijft zitten. Neem daarom eerst je transgalactisch liftershandboek en lees: DON'T PANIC. Neem je handdoek en zet daarmee de zware gereedschapskist op de hulpconstructie en de kern zakt langzaam maar zeker weer in de smurrie. Nu ga je eerst eens een nachtje bekomen van dit grote avontuur en de volgende dag verwijder je de mal en een mooie nieuwe molensteen lacht je aan.
De plaat ziet uit als een natuursteen, het blijkt dat ik niet helemaal genoeg geroerd hebt. Ik vind dit eigenlijk wel mooi en ben ook heel tevreden over de gladheid. De rand aan de onderkant is minder fraai en het materiaal laat zich niet fijn nabewerken. Het is erg bros en bij beschadiging komt de wapening aan de oppervlakte.
Ik ben blij met het resultaat en kan mij dit materiaal ook goed voorstellen als afwerking voor een luidspreker of als een front , ook een voetplaat in een bepaalde vorm is voorstelbaar. Je kunt dit materiaal ook verven of vullen met cement, ijzerpoeder en dergelijke. Ik kan in ieder geval weer met een gerust hart slapen.
Na het maken van de mal volgt het op maat knippen van de wapening, het maken van een vorm om de kern op de goede plaats te houden en het mixen van de ingredienten.
Nu wordt eerst het oppervlak van de mal en de kern ingestreken en voorzien van een wapeningsnetje. Na het aanbrengen van het netje volgt nog een laagje smurrie.
Hierna wordt er nog een plasje smurrie in de mal gedaan en de kern in de mal gedrukt en even geschud tot de smurrie aan alle kanten aan de zijkant uit de mal komt. De verwerkingstijd is 20 minuten dus je moet wel goed voorbereid zijn en redelijk doorwerken.
Nu is het tijd om langzaam maar zeker in paniek te raken als je ziet dat de kern gaat drijven op de smurrie en niet stil blijft zitten. Neem daarom eerst je transgalactisch liftershandboek en lees: DON'T PANIC. Neem je handdoek en zet daarmee de zware gereedschapskist op de hulpconstructie en de kern zakt langzaam maar zeker weer in de smurrie. Nu ga je eerst eens een nachtje bekomen van dit grote avontuur en de volgende dag verwijder je de mal en een mooie nieuwe molensteen lacht je aan.
De plaat ziet uit als een natuursteen, het blijkt dat ik niet helemaal genoeg geroerd hebt. Ik vind dit eigenlijk wel mooi en ben ook heel tevreden over de gladheid. De rand aan de onderkant is minder fraai en het materiaal laat zich niet fijn nabewerken. Het is erg bros en bij beschadiging komt de wapening aan de oppervlakte.
Ik ben blij met het resultaat en kan mij dit materiaal ook goed voorstellen als afwerking voor een luidspreker of als een front , ook een voetplaat in een bepaalde vorm is voorstelbaar. Je kunt dit materiaal ook verven of vullen met cement, ijzerpoeder en dergelijke. Ik kan in ieder geval weer met een gerust hart slapen.
Re: Crossbow Platendraaier
Stoer experiment!
Om je luchtbellen weg te werken heb je een vacuumsetje nodig denk ik. Jammer dat je schijf niet na te bewerken is..
Om je luchtbellen weg te werken heb je een vacuumsetje nodig denk ik. Jammer dat je schijf niet na te bewerken is..
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Crossbow Platendraaier
Misschien de volgende keer met gietmortel? Daar zijn ook luidsprekers van gemaakt....
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Crossbow Platendraaier
Let je wel op dat deze schijf perfect gebalanceerd moet zijn? Het ziet er uit alsof de dikte niet overal gelijk is aan de onderkant. Dit is cruciaal voor een platter. Wel verder absoluut kilo's voor het proberen en het resultaat!
Re: Crossbow Platendraaier
De onderkant is inderdaad niet erg netjes, ik had meer overbodig materiaal moeten afnemen. Op dat moment begon de kern echter te drijven en was ik even van slag. Ik wil nog wel proberen de onderkant met een bandslijpmachine te fatsoeneren. De kleur van de schijf is nog aan het bijtrekken door het drogen aan de lucht, de kleur wordt iets egaler. Wat je wel nog ziet is als de wapening te dicht op de buitenzijde zit, maar misschien trekt dat wel nog weg.
Re: Crossbow Platendraaier
Ik heb maar een nieuwe platter gemaakt met iets minder ambities, gewoon MDF gelakt en dan zo rond mogelijk. Ik heb nu een nieuw probleem met het motortje: Er zit een lange as op aan de onderzijde en deze wilde ik eraf hebben. Nu had ik al snel in de gaten dat als ik dit loeiharde staal af wilde zagen, het asje redelijk krom uit de operatie tevoorschijn zou komen. Een bevriende metaalknager wist wel een oplossing, hij legde de kopse kant van het asje tegen zijn slijpschijf en na een kleine vonkenregen was het asje kort. Het enige nadeel bleek na inbouw, het mototje maakt aanzienlijk meer herrie als van te voren. het is niet hemeltergend, maar voor een draaitafel toch echt te veel. Bovendien bleek dat het idee van een houten balk met luchtkamers erin al veel toegepast wordt. Gitaarbouwers noemen dat een klankkast, in combinatie met een luid motortje zorgt dat voor enige ergernis. Kortom, life ain't easy en ik hoop dat ik in Breda iets bij mij heb.
Re: Crossbow Platendraaier
Ik ben toch nog een stukje verder gekomen.Het nieuwe plateau werkt prima, ik heb hem aan de bovenkant beplakt met een patroon van viltrondjes om ook op verantwoorde manier een plaat te kunnen wisselen met draaiende schijf.
Ik heb het motortje onder bedwang, volgens mij was het asje iets krom en was die gevoelig voor lichte dwang. Als ik het motortje nu op een richting heb, en het motortje zit ingeklemd met schuim ipv bevestigd met schroeven dan is het geluidsniveau aanvaardbaar. Ik heb de arm en het element gemonteerd om te kijken of de motor rumble genereert maar ik was blij verrast. Het geluid is nu al beter als van mijn standaard pick-up, dat geeft een mens weer de nodige moed.
Het bleek wel dat het contragewicht te zwaar was voor het uiterst lichte element, dat wordt dus een stukje er af laten zagen. De poelie blijkt ook niet geheel recht op het asje te zitten dus die moet nieuw geprint te worden. eerst kan ik de potmeter van de snelheidsregeling vervangen door een 33-45 toeren schakelaar met weerstandjes. Ik wil de "boog"nu meer naar achter maken, omdat de motor toch erg hoog is. de bodem van de motorbehuizing wordt dan een steunpunt, de boog de overige 2. Dit heeft tevens als voordeel dat de arm in vrije stand enigszins beschermt wordt tegen stoten. Kortom laat het buiten maar regenen de komende dagen.
Re: Crossbow Platendraaier
Wat bedoel je? Een stukje van het contragewicht af laten zagen?John P schreef:Het bleek wel dat het contragewicht te zwaar was voor het uiterst lichte element, dat wordt dus een stukje er af laten zagen.....
Re: Crossbow Platendraaier
Inderdaad, een stukje van het element afzagen kan enkel als ongelukje beschouwt worden. Als je een betere oplossing weet dan vertel het me. 
Re: Crossbow Platendraaier
Stukje aan het element bijzagen
Maar zonder geheid, ik weet niet hoe de element-arm resonantie nu uitkomt? Maar het is gebruikelijk in zo'n geval om een extra verzwaringsplaatje tussen element en headshell te schroeven. Plaatje roodkoper doet dan wonderen.
Je kunt eens beginnen met een 2 ct stuk op de headshell te plakken.
Maar zonder geheid, ik weet niet hoe de element-arm resonantie nu uitkomt? Maar het is gebruikelijk in zo'n geval om een extra verzwaringsplaatje tussen element en headshell te schroeven. Plaatje roodkoper doet dan wonderen.
Je kunt eens beginnen met een 2 ct stuk op de headshell te plakken.
Re: Crossbow Platendraaier
Die 2 ct zit er al op, en dan moet het contragewicht op minimaal. Verdere discussie over deze arm en element is hier nog te lezen. Ik zie dat mijn contragewicht relatief groot lijkt t.o.v. die van Barry.
Re: Crossbow Platendraaier
Ohw ja, dat is dat ADC armpje. Dat is toch een vedergewicht armpje.
Zelf heb ik eens ferrietringen die ik had liggen gebuikt als nood. Die pasten vrij goed. Het contragewicht omwikkeld met teflon tape en daarmee de ringen klemvast gezet.
Zelf heb ik eens ferrietringen die ik had liggen gebuikt als nood. Die pasten vrij goed. Het contragewicht omwikkeld met teflon tape en daarmee de ringen klemvast gezet.
Re: Crossbow Platendraaier
Eindelijk is versie 1.0 speelklaar. Ik heb nu een oud at3200 element gemonteerd en het contragewicht weggelaten. Hij lijkt lekker te sporen en het geluid is op het eerste gehoor behoorlijk goed. De dwars balk heb ik met hout en aluminium geprobeerd, maar dat was te zwak en het veerde te veel. Ik heb nu een staalstrip en dat lijkt de goede veerkracht te hebben. Qua vorm vind ik hem wel geslaagd, het is wel een markante verschijning, hij is alleen een beetje hoog.
Ik heb alleen nog een probleem met de motor, hij maakt heel iets geluid zelfs als hij optimaal is gedraaid en verschoven. Dit hoor je niet meer op de zitplaats maar het irriteert mij wel. Erger is dat een deel van dat geluid hoorbaar is via de naald in rustige passages. Bij normaal geluidsnivo is het niet storend, maar tussen de nummers hoor je het. Ik wil dit apparaat toch eigenlijk wel op hoger niveau krijgen en vraag mij af of ik met een betaalbare dc motor verder kan komen of moet ik naar een ander systeem.
Ik heb nu een motortje dat 2200 RPM draait bij 24V. Na aansturing met een 18v voeding en een pwm regelaar draait die op ongeveer 600 RPM voor 33.3 toeren van het plateau. Dat is ongeveer de laagste snelheid waarbij het motortje nog lekker loopt. Ik kan nog varieren met de poeliediameter om verschillende draaisnelheden te accomoderen. Ik weet niet goed hoe ik een stil motortje krijg dat 200-600 RPM draait met minimaal geluid. Ik zie wel motortjes met gearboxes die in de buurt komen maar volgens mij maken die veel te veel lawaai omdat het motortje duizenden toeren maakt. Ook een tip voor lenen van een motortje uit een oud merk platenspeler is welkom, en dan bedoel ik simpele DC motortjes met twee aansluitdraadjes.
Ik heb alleen nog een probleem met de motor, hij maakt heel iets geluid zelfs als hij optimaal is gedraaid en verschoven. Dit hoor je niet meer op de zitplaats maar het irriteert mij wel. Erger is dat een deel van dat geluid hoorbaar is via de naald in rustige passages. Bij normaal geluidsnivo is het niet storend, maar tussen de nummers hoor je het. Ik wil dit apparaat toch eigenlijk wel op hoger niveau krijgen en vraag mij af of ik met een betaalbare dc motor verder kan komen of moet ik naar een ander systeem.
Ik heb nu een motortje dat 2200 RPM draait bij 24V. Na aansturing met een 18v voeding en een pwm regelaar draait die op ongeveer 600 RPM voor 33.3 toeren van het plateau. Dat is ongeveer de laagste snelheid waarbij het motortje nog lekker loopt. Ik kan nog varieren met de poeliediameter om verschillende draaisnelheden te accomoderen. Ik weet niet goed hoe ik een stil motortje krijg dat 200-600 RPM draait met minimaal geluid. Ik zie wel motortjes met gearboxes die in de buurt komen maar volgens mij maken die veel te veel lawaai omdat het motortje duizenden toeren maakt. Ook een tip voor lenen van een motortje uit een oud merk platenspeler is welkom, en dan bedoel ik simpele DC motortjes met twee aansluitdraadjes.
Re: Crossbow Platendraaier
Ziet er al mooi uit
Je kunt als eerste beginnen om je motor goed te isoleren van het frame waar ook je plateau en je arm op staat.
Het beste is een zware behuizing waar de motor in zit geheel afgesloten mat alleen een gat waar de as door komt.
Dan zou ik een dunnere ronde snaar gebruiken, deze zal minder trillingen van de motor naar het plateau over brengen.
Een gearbox motor zou ik niet aan beginnen maken veel toeren en dus herrie een motor langzamer laten lopen maakt hem stiller.
Je kunt als eerste beginnen om je motor goed te isoleren van het frame waar ook je plateau en je arm op staat.
Het beste is een zware behuizing waar de motor in zit geheel afgesloten mat alleen een gat waar de as door komt.
Dan zou ik een dunnere ronde snaar gebruiken, deze zal minder trillingen van de motor naar het plateau over brengen.
Een gearbox motor zou ik niet aan beginnen maken veel toeren en dus herrie een motor langzamer laten lopen maakt hem stiller.
Re: Crossbow Platendraaier
Het is duidelijk dat het motorgeluid niet via de platter maar rechtstreeks door de centrale balk komt. Bij een versie 2 dus het motorhuis loskoppelen van de hoofdbalk. Maar het goede nieuws is dat door het maken van een verende ondersteuning onder het asje de motor veel stiller draait. Het asje ging iets omhoog en omlaag tijdens het draaien en het blijft nu mooi op een plaats. Verder heb ik nog wat geklooit met de ophanging: is het motortje te vast bevestigd dan gaat die trillingen doorgeven, is die te los dan is die heel gevoelig voor wow en flutter door geringste storingen. Ik denk dat ik nu een leuke situatie heb, maar ik wacht nog even met juichen. Bij versie 2 hoort ook een synchroonmotor met sturing maar dat is een project en een budget op zich. Ik had niet gedacht dat het motortje en zijn ophanging zo'n item zou worden, maar al doende leert men.
Re: Crossbow Platendraaier
Ik heb een leuk motortje gevonden: een Pro-Jekt reservemotor. Ik denk dat ik hem maar bestel al heb ik geen flauw idee of ik een sturing kan fabriceren.
Re: Crossbow Platendraaier
Met een trafo en een C moet je al een eind kunnen komen.
Het ding lust 16V en 50 Hz.
Mooier is natuurlijk een geregelde voeding waarbij je de frequentie kan aanpassen om het toerental juist te krijgen.
Het ding lust 16V en 50 Hz.
Mooier is natuurlijk een geregelde voeding waarbij je de frequentie kan aanpassen om het toerental juist te krijgen.
