Project #2: Vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Zweitse »

Het is wel goedkoper, maar ook veel werk om een beetje redelijke eindresultaat te behalen.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Vinculum schreef:
Action spuitbussen zijn goedkoper.... ;)
Werk jij bij de 'Action'? :rofl:

Nou, ik besteed het wel uit, een klein onderdeel zoals het klankbord van de 2-weg was goed te doen, maar aan het soort afmetingen van deze kasten waag ik mij niet met een spuitbusje...
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Vinculum »

Nee zeker werk ik niet bij de Action (gelukkig niet). Het was ook niet heel serieus bedoeld. Zo'n spuitbus is prima voor kleindere onderdelen maar niet als je een grote speaker wil spuiten. Dan gaat het uiteindelijk ook in de papieren lopen.
Toch blijft het prima verf... ;)
Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hans_b »

hsmeets schreef:
De gaten in de braces nog herschikt: minder gaten maar meer 'Sd' : 480cm2 waar de woofer een Sd van 320cm2 heeft.

Het latje (50x200mm) gaat deels verscholen achter de magneet (110mm doorsnee), ik dek het, zoals geopperd, af met wat vilt/noppenschuim. De holle ruimte vul ik verder met Twaron.

Omdat ik niet zo tevreden was over de plaatselijke spuiter heb ik nog eens rondgeneusd naar andere spuiterijen en kreeg vanmiddag van een meubelspuiterij een prijslijst, ze rekenen per m2 en dan kom ik, inclusief btw, op een 370 a 390 euro uit voor beide kasten (kasten hoogglans, klankbord zijdeglans) en een 240 a 260 als ik alles zijdeglanzend zou laten spuiten.
Welke spuiter is dat? Prijzen zijn namelijk niet verkeerd.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Zweitse schreef:
Dat zijn volgens mij nette prijzen.
Hier de prijslijst, firma met vestigingen in het Brabantse Neunen en Belgische Kinrooi.

http://www.spuiterij-jansen.nl/
Prijslijst 2013.pdf
(182.06 KiB) 848 keer gedownload
Laatst gewijzigd door hsmeets op wo 17 apr 2013, 8:51, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door mischa72 »

Misschien een kleine tip Huib: Giessen in Heerlen is sinds kort begonnen met het poedercoaten van MDF voor de keukenindustrie. Je zou daar ook nog eens een telefoontje aan kunnen wagen.

Groeten,
Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Hi Mischa,

Ik hou het gewoon bij natlakken en gepolijst tot hoogglans :-)

Huib
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

P6-2.jpg
Constructie nog iets bijgewerkt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Henkjan »

John P schreef:
Mischien kun je een driehoekige kamer overwegen voor de middentoner.
dit zou ik zeker overwegen
Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hans_b »

hsmeets schreef:
Zweitse schreef:
Dat zijn volgens mij nette prijzen.
Hier de prijslijst, firma met vestigingen in het Brabantse Neunen en Belgische Kinrooi.

http://www.spuiterij-jansen.nl/
Prijslijst 2013.pdf
Dat had ik al gedacht. O:)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Henkjan schreef:
John P schreef:
Mischien kun je een driehoekige kamer overwegen voor de middentoner.
dit zou ik zeker overwegen
Is de huidige vorm dan niet driehoek genoeg? Als daar ook nog twaron bijkomt.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

hans_daudio schreef:
Dat had ik al gedacht. O:)
O? Heb je ervaringen om te delen?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Vinculum »

hsmeets schreef:
Henkjan schreef:
John P schreef:
Mischien kun je een driehoekige kamer overwegen voor de middentoner.
dit zou ik zeker overwegen
Is de huidige vorm dan niet driehoek genoeg? Als daar ook nog twaron bijkomt.
Hij bedoelt een dergelijke vorm:
Afbeelding

Jij hebt die vorm niet naar achteren maar naar boven. De geluidsgolven gaan alleen hoofdzakelijk naar achteren en daar worden ze door deze wigvorm gedempt.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Vinculum schreef:
hsmeets schreef:
Henkjan schreef:
dit zou ik zeker overwegen
Is de huidige vorm dan niet driehoek genoeg? Als daar ook nog twaron bijkomt.
Hij bedoelt een dergelijke vorm:
Afbeelding

Jij hebt die vorm niet naar achteren maar naar boven. De geluidsgolven gaan alleen hoofdzakelijk naar achteren en daar worden ze door deze wigvorm gedempt.
Is dat verschil ooit gemeten? Mijn gevoel, ik kan het mis hebben, zegt dat het niet zo veel zal uitmaken of het er zo of zo gedaan wordt:
triangle.jpg


De druk opbouw en staande golven (en demping) zal toch ook zo, zo goed als identiek zijn.

Ik denk dat je 'backwave' ook niet letterlijk moet nemen: er zit o.a. een dikke magneet in de weg die enig geluid al flink verstrooid naar de zijkanten, de reflecties komen van alle kanten terug.

Is de wigvorm eigenlijk niet ook een transmissielijn, alleen met een gesloten einde ipv een open einde waardoor de andere reflectie van de staande golf de conusbeweging juist dempt in plaats van versterkt. De taper van de lijn zorgt dat de lijn niet afgestemd is op 1 frequentie/golglengte maar met een bepaalde Q c.q. bandbreedte werkt.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

De constructie nog iets bijgepunt, o.a. dan toch maar de lat achter de middentoner een kwart slag gedraaid :)
p6-3.jpg
Om het nog wat op te leuken overweeg ik om een flens uit RVS te laten draaien waar de BR pijp aan vast zit, de fles met BR pijp wordt dan op het klankbord geschroefd.
p6-4.jpg
Nu nog even nadenken over de constructie, bevestiging en vorm van de voeten.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door mischa72 »

Hm, dat zou mooi uit kunnen zien bij een wat industriële inrichting. Heb je dit niet, gaat je dat volgens mij snel vervelen.

Gr. Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

ja, best mogelijk, maar nu bij ons in het dorp heel binnenkort een Action :rock: opent, als het dan verveeld: primer en zwarte verf er over spuiten :-)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

p6-6.jpg
Tussenstand van een render, bekleding van baffle is leer, maar dat zal in werkelijkheid gewoon verf zijn, was deze render plugin voor Sketchup aan het uitproberen, vandaar.
Laatst gewijzigd door hsmeets op zo 21 apr 2013, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door John P »

Door de schaal van de nerf van het grondvlak lijken het net miniatuur modellen. Misschien moet Sophia met de lange benen weer terugkomen. =P~
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door EppeRRR »

Welke plugin heb je daarvoor hsmeets? Ik zoek er namelijk nog 1.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

http://www.maxwellrender.com/index.php/ ... r_sketchup

er is een gratis versie (heb ik gebruikt), maximale output 800x800px en eentje die 75 euri's kost en tot 1920x1080px gaat en waarbij een betere renderer beschikbaar is.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door EppeRRR »

Ontzettend bedankt, 800x800 is voor internet gebruik goed te doen :D
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

John P schreef:
Door de schaal van de nerf van het grondvlak lijken het net miniatuur modellen. Misschien moet Sophia met de lange benen weer terugkomen. =P~
Klopt, speakers groot, dieptescherpte gering en je hebt het recept voor fake miniaturen.

Mag het ook haar zus Faith zijn? Deze meid is 1,75mtr lang.
p6-7.jpg
De rendering liep nog, daardoor zit er nog ruis in.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

p6-10.jpg
De voeten tot nu toe waren nog niet wat mij voor ogen staat. Bovenstaand is een eerste schets van waar ik aan zit te denken.

O, ja, de poort weer zwart, rvs was iets te veel van het goede.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Zweitse »

Mooi ontwerp zo, ben zelf niet zo goed in dat teken programma maar wel handig om dingen vorm te geven.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”