BR of AB met mijn klare kast en 20CM breedbander?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dat het maximale volume warop het laag nog zuiver klinkt niet erg hoog zal zijn
Candisa

Bericht door Candisa »

Klein beetje uitleg over hoe je aan een bepaalde geluidsdruk komt:
- X-max is de slaglengte van een driver, hoe groter de x-max, hoe verder de driver zal kunnen uitslaan en hoe meer lucht er per slag zal kunnen verplaatst worden bij een zelfde conusoppervlakte
- Hoe groter de conusoppervlakte, hoe meer lucht in beweging kan gezet worden bij eenzelfde slag (x-max)
- Lage tonen hebben een lage frequentie en dus weinig slagen binnen eenzelfde tijdseenheid dan hogere tonen. Om evenveel lucht te kunnen verplaatsen binnen dezelfde tijdseenheid met een 50Hz toon moet je dus maar liefst 10 keer zoveel lucht verplaatsen per slag als bij een 500Hz toon.

Om lage tonen met voldoende geluidsdruk te kunnen weergeven moet je dus veel meer lucht verplaatsen dan bij midden- en hoge tonen, dus heb je een driver nodig die dit kan, en dit bekom je door een driver te kiezen met een grote oppervlakte of een grote x-max of een compromis van beiden.

Een 8" driver is voor laagweergave eigenlijk niet zo een grote oppervlakte, dus heb je veel x-max nodig om voldoende geluidsdruk te kunnen zetten, en dat heeft die Omnes hoogst waarschijnlijk niet.

Die Omnes is dus geschikt om:
- Als breedbandige middentoner in te zetten gecombineerd met een goeie baswoofer die het laag verzorgt (scheidingsfrequentie afhankelijk van de gewenste belastbaarheid)
- In een array toe te passen, zodat je met meerdere drivers toch voldoende druk kan opbouwen om het laag goed te kunnen weergeven

Aangezien het hier gaat om een driver met een zeer hoge gevoeligheid die dus met weinig vermogen in zijn eentje toch best een aardige geluidsdruk kan neerzetten op midden en hoge frequenties, zou ik kiezen voor de eerste optie.

groetjes,
Isabelle
Da_musica

Bericht door Da_musica »

dat is heldere informatie.

Kan ik hieruit concluderen dat ik met een aparte subwoofer moet werken of is dit realiseerbaar dmv een laag unit in dezelfde kast te plaatsen? Want dat zou betekenen, volgens mijn bescheiden kennis, dat ik dan een grotere kast nodig heb omdat ik anders de invloeden van de woofer op de breedbander niet kan beperken en dus hoorbaar worden in het middengebied?
Candisa

Bericht door Candisa »

Een subwoofer (daarmee bedoel ik dus de normale formaten, vanaf 10") zal toch nog zeer hoog moeten doorspelen om een fatsoenlijke geluidsdruk uit de breedbanders te halen vrees ik. Niet alleen is een subwoofer daarvoor helemaal niet ontworpen, de positiegevoeligheid er van neemt ook enorm toe als je te hoog gaat affilteren.

Het beste kies je voor mini-subwoofers (formaat 6 tot 8") of woofers om de breedbanders bij te staan in het laag.

Dit moet inderdaad in een aparte kast gebeuren, daarom dat ik voor die kastjes een 3-weg opstelling aanraadde met dubbele woofer, een dome midrange en een tweeter.
Sommige dome midranges hebben reeds een eigen behuizing waardoor deze gewoon in dezelfde kast als de woofers kunnen geplaatst worden, andere die dit niet hebben hebben genoeg met weinig literinhoud waardoor je gewoon een klein behuizinkje binnen de grote behuizing kan bouwen.

Gezien de zeer hoge Q waarde van die breedbanders zou ik deze niet in een conventionele (gepoort of gesloten) kast bouwen.
Da_musica

Bericht door Da_musica »

ja gezien de reacties en de geringe kans van slagen, stap ik inderdaad maar over op een 3 weg systeem.

maak ik deze dan het beste BR of houd ik deze AR en hoe gaat mijn filter er uitzien met 2 woofers? Voor BR weet ik de inhoudsberekening niet...

grtz Geers
Candisa

Bericht door Candisa »

Zoals eerder gezegd: 2 Dayton RSS255S-8 doen het volgens WinISD lekker in zo een kastje, gesloten.

Over de filtering kan ik je niets zeggen, daar ken ik namelijk (nog) helemaal niets van.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Heb je al gegoogled naar wat er voor de Omnes L8 wordt aangeraden? De fabrikant raadt een semi-open kast aan, dus allemaal gaatjes in de achterkant. Ik meen een volume van 30 liter en nog iets van dempingsmateriaal over de gaatjes. Op deze manier is -3dB rond de 100 Hz en hoeft er in principe niet gefilterd worden.

Ik heb zelf deze drivers en gebruik ze nu op kleine open baffletjes. Om te kijken wat het doet. Vooralsnog dynamisch en een bijzonder realistische schaal en diepte in het geluidsbeeld, maar ik ben ook weer hard aan het aantonen dat dipool midhoog in mijn woonkamer geen succes is, kaatserige bende. Volgende stap is van de baffles semi-open kasten te maken (in het ontwerp rekening mee gehouden). Dan nog eens kijken wat het klankkarakter nu werkelijk is. Nearfield klinkt het fantastisch, maar door de ruimte geniet ik er nu niet echt van, op de zitbank zeg maar.

Ik heb voor mijn verjaardag het boek van Toole gekregen, met name over ruimte-luidsprekerinteracties en het maken van een prettige luisterervaring en ik begin nu gerichte en esthetisch verantwoorde ideeën te krijgen over het akoestisch aanpassen van de woonkamer.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Hier een simpel bouwprojektje met een semi-open kast.

http://www.hifi-forum.de/viewthread-104-7128.html
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”