BR of AB met mijn klare kast en 20CM breedbander?
Moderator: Beheerdersteam
BR of AB met mijn klare kast en 20CM breedbander?
Hallo forumleden,
Ik ben net nieuw hier maar ben wel al dagen bezig geweest met lezen op jullie forum. Voor instappers nog neit zo makkelijk.
Nu is mijn situatie als volgt:
Ik heb een prefab mahony kast met de volgende binnenmaten:
diep 22.5cm
Breed 25cm
Hoog 86.7 cm
Dit is af fabriek een dichte behuizing.
Nu wilde ik volgende unit inbouwen (omnes Audio L8 ) icm met een tweeter (wharfedale) via wisselfilter gefilterd.
T&S parameters van unit:
power handling (continuous/programme) = 30/60 W
resonance frequency fs = 95 Hz
impedance R = 8 Ohm
sound pressure level SPL = 96 dB (2,83V; 1m)
DC resistance Re = 6,2 Ohm
force factor BL = 5,69 N/A
voice coil inductance L = 0,42 mH
effective piston radiating area Sd = 219 cm2
effective mechanical mass incl. air load 9,18 g
equivalent volume of compliance Vas = 15 l
total Q factor Qts = 1,04 (Qms=7,1, Qes=1,22)
mounting diameter d = 190 mm
overall diameter d = 230 mm
mounting depth (not countersunk) t = 87 mm
Nu heb ik er een berekening op los gelaten voor de AB behuizing en kom ik op een Q-factor van 1,16 terwijl deze tussen 0.7 en 1 moet liggen.
Is dit een werkbare situatie of werkt dit beter met een BR of is het sowieso beter om te werken met een 3 weg systeem (open of dicht?)
graag hoor ik van jullie bevindingen
p.s. ik heb ook al eens in WINids gekeken maar daat zakt de freq sterk af bij een 50Hz bij die breedbander in gesloten behuizing
met vriendelijke groet,
Geers
Ik ben net nieuw hier maar ben wel al dagen bezig geweest met lezen op jullie forum. Voor instappers nog neit zo makkelijk.
Nu is mijn situatie als volgt:
Ik heb een prefab mahony kast met de volgende binnenmaten:
diep 22.5cm
Breed 25cm
Hoog 86.7 cm
Dit is af fabriek een dichte behuizing.
Nu wilde ik volgende unit inbouwen (omnes Audio L8 ) icm met een tweeter (wharfedale) via wisselfilter gefilterd.
T&S parameters van unit:
power handling (continuous/programme) = 30/60 W
resonance frequency fs = 95 Hz
impedance R = 8 Ohm
sound pressure level SPL = 96 dB (2,83V; 1m)
DC resistance Re = 6,2 Ohm
force factor BL = 5,69 N/A
voice coil inductance L = 0,42 mH
effective piston radiating area Sd = 219 cm2
effective mechanical mass incl. air load 9,18 g
equivalent volume of compliance Vas = 15 l
total Q factor Qts = 1,04 (Qms=7,1, Qes=1,22)
mounting diameter d = 190 mm
overall diameter d = 230 mm
mounting depth (not countersunk) t = 87 mm
Nu heb ik er een berekening op los gelaten voor de AB behuizing en kom ik op een Q-factor van 1,16 terwijl deze tussen 0.7 en 1 moet liggen.
Is dit een werkbare situatie of werkt dit beter met een BR of is het sowieso beter om te werken met een 3 weg systeem (open of dicht?)
graag hoor ik van jullie bevindingen
p.s. ik heb ook al eens in WINids gekeken maar daat zakt de freq sterk af bij een 50Hz bij die breedbander in gesloten behuizing
met vriendelijke groet,
Geers
Met die paramters en die kast zou ik het systeem gewoon gesloten houden. Om de verhoging in de midbas te compenseren zou ik nog een condensator in serie voor de L8 plaatsen, je krijgt dan dus een GHP syteem (gesloten highpass). Tegelijkertijd krijg je iets meer lage bas. Je kunt dit in Boxsim simuleren.
Ik verwacht een condensator van ca. 470uf (rauwe elko nemen en dan parallel een MKP van 10uf erover)
Ik verwacht een condensator van ca. 470uf (rauwe elko nemen en dan parallel een MKP van 10uf erover)
De driver heeft een Qts van 1,04. Dit betekent dat je de Qtc nooit lager zal krijgen dan 1,04, enkel hoger.
Wat ik ook mis, en dat is belangrijk voor de weergave van bas, is de x-max van de driver. Al is een driver 8" in doorsnede, als deze maar een x-max heeft van 1mm zal je er geen diepgang én volume uit krijgen.
Gezien de zeer hoge Qts en de absurd grote gepoorte kist die WinISD voorstelt ondanks de zeer lage poortfrequentie nog een flinke bult vertoont, heb ik meer dan enkel een voorgevoel dat deze driver bedoeld is om in vrije lucht te hangen, niet in een kist.
Deze driver lijkt mij dan ook eerder een breedbandige speaker die ideaal is om in een dipool 3- of 4-weg setup als mid te fungeren, dan een midwoofer voor een conventionele 2-weg kast.
Dit is iets waar ikzelf totaal geen ervaring mee heb, dus verdere uitleg kan ik je daar niet over geven.
Dat prefab kistje is een kleine 49 liter en heeft de juiste maten om er tot 4 16cm of 20cm subwoofertjes in te kunnen stoppen.
Ik heb voor de gein even 4 TangBand W6-1139SC's (ik heb deze zelf gekozen om in mijn auto te bouwen om op een compacte manier een stevige portie sub-bas te creëren) en een poortje van 8x75cm (ongeveer 20Hz) virtueel in dat kistje gestopt en dat geeft toch best een aardige curve, en een mechanische belastbaarheid van maar liefst 500W (4de orde Butterworth high-pass bij 18Hz noodzakelijk om de uitslag onder de poortfrequentie te beperken).
Maar zelfs met de goedkoopste Hypex van 120W komt er al een flinke geluidsdruk uit.
groetjes,
Isabelle
Wat ik ook mis, en dat is belangrijk voor de weergave van bas, is de x-max van de driver. Al is een driver 8" in doorsnede, als deze maar een x-max heeft van 1mm zal je er geen diepgang én volume uit krijgen.
Gezien de zeer hoge Qts en de absurd grote gepoorte kist die WinISD voorstelt ondanks de zeer lage poortfrequentie nog een flinke bult vertoont, heb ik meer dan enkel een voorgevoel dat deze driver bedoeld is om in vrije lucht te hangen, niet in een kist.
Deze driver lijkt mij dan ook eerder een breedbandige speaker die ideaal is om in een dipool 3- of 4-weg setup als mid te fungeren, dan een midwoofer voor een conventionele 2-weg kast.
Dit is iets waar ikzelf totaal geen ervaring mee heb, dus verdere uitleg kan ik je daar niet over geven.
Dat prefab kistje is een kleine 49 liter en heeft de juiste maten om er tot 4 16cm of 20cm subwoofertjes in te kunnen stoppen.
Ik heb voor de gein even 4 TangBand W6-1139SC's (ik heb deze zelf gekozen om in mijn auto te bouwen om op een compacte manier een stevige portie sub-bas te creëren) en een poortje van 8x75cm (ongeveer 20Hz) virtueel in dat kistje gestopt en dat geeft toch best een aardige curve, en een mechanische belastbaarheid van maar liefst 500W (4de orde Butterworth high-pass bij 18Hz noodzakelijk om de uitslag onder de poortfrequentie te beperken).
Maar zelfs met de goedkoopste Hypex van 120W komt er al een flinke geluidsdruk uit.
groetjes,
Isabelle
@ Martijn M
De afmetingen zijn al bepaald door de kast dus daarbij heb ik niks meer te willen (op binnekant na dan)
Qua prijs wil ik een zo mooi mogelijk systeem bereiken (qua klank) voor een zo laag mogelijke prijs. Filter (wharfedale) heb ik al, tweeter en midlaag (10cm) heb ik al. De midlaag wil ik ws niet gaan gebruiken, tenzij een 3-weg systeem een optie is.
@ arjank
Als ik het goed begrijp en zie, is het geen ideale optie om die breedbander te gebruiken als ik een "volle" klank wil waarbij ik een goed geplaatst mid-hoog wil?
Kan een 2 weg voor die kast en hoe deel ik de binnenkant in? Ik was toch al van plan om bracing te doen (gebruik ik dat woord nu goed?
)
De afmetingen zijn al bepaald door de kast dus daarbij heb ik niks meer te willen (op binnekant na dan)
Qua prijs wil ik een zo mooi mogelijk systeem bereiken (qua klank) voor een zo laag mogelijke prijs. Filter (wharfedale) heb ik al, tweeter en midlaag (10cm) heb ik al. De midlaag wil ik ws niet gaan gebruiken, tenzij een 3-weg systeem een optie is.
@ arjank
Als ik het goed begrijp en zie, is het geen ideale optie om die breedbander te gebruiken als ik een "volle" klank wil waarbij ik een goed geplaatst mid-hoog wil?
Kan een 2 weg voor die kast en hoe deel ik de binnenkant in? Ik was toch al van plan om bracing te doen (gebruik ik dat woord nu goed?
Wat versta jij onder volle klank? Volgens de simulatie zou de L8 in een GHP systeem een -3db punt hebben van ca. 55hz. Een volle klank zit er in mijn beleving wel in, het gaat alleen niet super laag.Als ik het goed begrijp en zie, is het geen ideale optie om die breedbander te gebruiken als ik een "volle" klank wil waarbij ik een goed geplaatst mid-hoog wil?
Het is alleen de vraag of het filter met de L8 gaat functioneren.
Het mooiste zou zijn om de L8 alleen een notch filter te geven (om de bafflestep te compenseren) en de tweeter met een kleine condensator aan te koppelen (1uf). Op deze manier hou je het breedband principe van de L8 in takt.
haha wacht even, ik ben nog leek op het gebied van zelfbouw, dus even in simplistisch nederlands:P Wat is een GHP behuizing? bafflestep is de resonatie van de woofer op de baffle?
Hoe suggereer jij het filter te maken dan, in tekeningvorm als het niet al te lastig is?
Super laag hoeft het niet echt te gaan als ik er maar een warme klank aan overhoudt, welke qua stemmen onverkleurd en open klinkt maar ook voor rock (lees: dream theater) goed geschikt is.
Momenteel gebruik in de Magnat Quantum 503 op een NAD C370, wellicht geeft dat een idee van mn smaak/wensen?
Hoe suggereer jij het filter te maken dan, in tekeningvorm als het niet al te lastig is?
Super laag hoeft het niet echt te gaan als ik er maar een warme klank aan overhoudt, welke qua stemmen onverkleurd en open klinkt maar ook voor rock (lees: dream theater) goed geschikt is.
Momenteel gebruik in de Magnat Quantum 503 op een NAD C370, wellicht geeft dat een idee van mn smaak/wensen?
- bartsegers
Je kan zowieso geen standaard filter gebruiken van Wharfedale helaas.
(al helemaal geen 3-weg filter, als je een 2-weg wilt maken)
Dan mis je namelijk ergens een stuk bandbreedte (de derde weg)
Klinkt misschien beetje overbodig, maar even ter info dus.
Ik zou ook de breedbander, naam zegt het al, breed inzetten.
Icm de GHP en een eenvoudig sierlijk tweetertje minimaal gefiltert, moet het lukken.
(al helemaal geen 3-weg filter, als je een 2-weg wilt maken)
Dan mis je namelijk ergens een stuk bandbreedte (de derde weg)
Klinkt misschien beetje overbodig, maar even ter info dus.
Ik zou ook de breedbander, naam zegt het al, breed inzetten.
Icm de GHP en een eenvoudig sierlijk tweetertje minimaal gefiltert, moet het lukken.
Een GHP behuizing = een gesloten behuizing met daarbij een 1e orde hoogdoorlaat voor de woofer in de vorm van een condensator.Nu nog weten wat een GHP behuizing is en ik snap er al meer van Kun je dat een beetje high-end laten klinken?
Deze condensator gaat een wisselwerking aan met het impedantie verloop rond de resonantiepiek.
Ik denk dat het complete systeem, mits juist gefiltert, heel leuk kan gaan klinken. Met alle voordelen van een breedbander.
Die grilligheid komt in dit geval vooral door de driver die ik voor de simulatie gebruikt heb, de L8 loopt vlakker. De BG20 is de enige driver van visaton die kwa response enigsinds overeenkomt met de L8.Hoe los ik die grilligheid op?
ik wilde nog schotten plaatsen in de kast en primex, heeft dat meerwaarde?
Het filter moet je als basis nemen, de weerstand over de spoel variert de demping in het middenhoog, hier kun je dus mee spelen (waarde groter en kleiner maken bijv 22 ohm ipv 33ohm). Dit kun je ook op het gehoor redelijk beoordelen).
Ook de waarde voor de tweeter kun je varieeren, 1uf is in dit geval denk ik een goed uitgangspunt.
Demping zou ik zeker aanbrengen omdat de L8 een zeer groot frequentiegebied voor zijn rekening neemt en omdat het membraan van zeer dun papier gemaakt is. Iedere reflektie in de kast richting membraan kan dus nadelige gevolgen hebben. Omdat de behuizing gesloten is zou ik niet met pritex werken maar de behuizing met een ander meer wolachtig spul grotendeels opvullen. Dit zal reflexties beter absorberen.
Schotten plaatsen is vooral goed om paneelresonanties naar een hogere frequentie te verplaatsen of om deze te "versmeren" over meerdere frequenties (dus met schotten de panelen zo asymetrisch mogelijk opdelen)
Als je schotten plaatst, plaats deze dan oneven verdeeld.
De resonantiefrequentie van een vlak is onderandere afhankelijk van de oppervlakte, door de schotten oneven te verdelen creëer je verschillende oppervlaktes die bijgevolg een verschillende resonantiefrequentie hebben en elkaar gaan tegenwerken, wat voor een dodere kist zorgt dan dezelfde kist met even verdeelde schotten.
De resonantiefrequentie van een vlak is onderandere afhankelijk van de oppervlakte, door de schotten oneven te verdelen creëer je verschillende oppervlaktes die bijgevolg een verschillende resonantiefrequentie hebben en elkaar gaan tegenwerken, wat voor een dodere kist zorgt dan dezelfde kist met even verdeelde schotten.
Quote uit mijn vorige berichtAls je schotten plaatst, plaats deze dan oneven verdeeld.
Schotten plaatsen is vooral goed om paneelresonanties naar een hogere frequentie te verplaatsen of om deze te "versmeren" over meerdere frequenties (dus met schotten de panelen zo asymetrisch mogelijk opdelen)
ok bedankt heren (en dame), ik ga ermee aan de slag en hou jullie op de hoogte van de vorderingen/complicaties
wellicht ga ik nog een setje kasten halen en daarbij proberen een conventioneel 2- of 3-weg systeem te maken zodat ik klank kan vergelijken.
Daarbij nog suggesties voor speakers bij gelijke specs van de kast?
wellicht ga ik nog een setje kasten halen en daarbij proberen een conventioneel 2- of 3-weg systeem te maken zodat ik klank kan vergelijken.
Daarbij nog suggesties voor speakers bij gelijke specs van de kast?
Gezien het hoge rendement zal de x-max waarschijnlijk niet al te hoog zijn. Met een hoge x-max loopt het rendement snel terug, of je moet een heel sterke magneet hebben, maar dat lijkt me hier ook niet het geval gezien de hoge Q.Candisa schreef:De driver heeft een Qts van 1,04. Dit betekent dat je de Qtc nooit lager zal krijgen dan 1,04, enkel hoger.
Wat ik ook mis, en dat is belangrijk voor de weergave van bas, is de x-max van de driver.
hoe bereken ik de Q-factor eigenlijk voor 2 speakers, moet ik alle waardes dan vermenigvuldigen?
halen jullie die info mbt -3dB enz allemaal uit winISD of zijn daarvoor nog andere programma;s waar ik geen weet van heb?
halen jullie die info mbt -3dB enz allemaal uit winISD of zijn daarvoor nog andere programma;s waar ik geen weet van heb?
wat heeft je contatering voor een invloed op het uiteindelijke resultaat dan?Gezien het hoge rendement zal de x-max waarschijnlijk niet al te hoog zijn. Met een hoge x-max loopt het rendement snel terug, of je moet een heel sterke magneet hebben, maar dat lijkt me hier ook niet het geval gezien de hoge Q.