Reboot: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

audiomanics schreef:
En een kit??? hoeveel keukens denk je dat er nog gesloopt kunnen worden... of wil je de nieuwprijs voor corian betalen??? :rofl:
Haha, het mag ook wel een ander materiaal zijn hoor. Niet iedereen heeft zoveel geluk met zo'n partijtje Corian.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat met Aluminium ook goed te doen moet zijn, daarna lichtjes stralen en peodercoaten.....ziet er dan heel strak uit....
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Het schijnt alleen dat de freeskosten voor alu vele malen hoger is dan Corian.

Ik kan alleen nergens zo'n snaar vinden. De enige die ik kan vinden die in de buurt komt is 1036mm lang maar is een ronde, geen platte. Michell gebruikt ook een ronde. Model OC 40.8 op deze site.
De grootste platte is 38,8" (986mm) maar dat is veel te klein.
Ik denk dat ik beter kan wachten tot de motor met poelie klaar is en dan met een draadje de exacte lengte meten. Nu is het iets teveel giswerk.
Laatst gewijzigd door Vinculum op do 11 apr 2013, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door ray5150 »

Ja, maar als die nou niet (goed) op de poelie past heb je nog niks...
Lijkt me verstandiger om eerst achter een passende snaar te vinden, en daar een passende poelie bij te (laten) maken.
Of praat ik nu onzin ?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door AatV »

Er zijn draaitafels in de handel geweest -of misschen nog steeds wel-, waarbij een stuk (recorder)tape gebruikt is als snaar.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Nou ik hoop op korte termijn de gefreesde delen binnen te hebben, dan meet ik het wel precies op wat het zou moeten zijn.
@Ray, een kleinere poelie heeft geen zin. Dan is hij maar een fractie kleiner en dan krijg ik problemen met de motor/aansturing.
Het zou toch niet zo'n probleem moeten zijn lijkt me, er zijn legio spelers met een dergelijke opzet. Ik zal het wel gewoon niet goed berekend hebben... [-o<
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door ray5150 »

Je hoort mij niet zeggen dat je een kleinere poelie moete nemen.
Wat ik dus bedoelde is dat je straks niet zit met een poelie met een vorm voor een ronde snaar, terwijl je alleen maar een platte snaar in die maat kunt vinden.
Dat werkt ook niet lekker. :idea:

Vandaar dat ik zeg, eerst een passende snaar zoeken, en dan pas de poelie (laten) maken.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Check!
Weinig geslapen vannacht... komt wel goed.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Kappa7 »

Dan schreef:
Waarschijnlijk omdat de meeste riemaangedreven draaitafels een subplatter hebben? De motor valt dan binnen de omtrekcirkel van het draaiplateau. Van die exclusieve draaitafels zijn de riemen vast alleen bij de speciaalzaken te verkrijgen.
Ik zou zelf ook kiezen voor een ronde snaar.
Minder contact vlak waardoor er ook minder ellende (trillingen uit de motor) overgebracht kunnen worden.
Met een massa loopwerk (dat maak jij) is namelijk ook de overdracht tussen de motor en het plateau minder kritisch en zal de ronde snaar prima voldoen.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door John P »

Ik heb een metertje van deze gekocht, op maat te knippen en kops te lijmen met secondelijm.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Dan »

Dat doen wij vaak als we geen passende O-ringen hebben. Als je het helemaal mooi wil doen moet je de o-ring onder een hoek van 45° doorsnijden en aan elkaar lijmen. Je hebt er teflon blokjes voor met een V-groef, maar die kan je makkelijk zelf frezen. Ik weet alleen niet wat zo'n o-ring doet in een platenspeler. Hij moet toch relatief krap de bocht om op de poelie....
tomatamot
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 10:06
Locatie: Rotterdam

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door tomatamot »

John P schreef:
Ik heb een metertje van deze gekocht, op maat te knippen en kops te lijmen met secondelijm.
Dit is een fantastische oplossing om zelf een ring te maken om bijvoorbeeld ringing van je plateau te lijf te gaan.

Bij een aandrijfsnaar is het van zeer groot belang dat de vorm van de snaar zeer zuiver is over de gehele omtrek.
Overal even dik en een gelijke ronde vorm. Ook de rek van het snaar materiaal moet laag en stabiel zijn.
Zelfs snaren van bekende High-end fabrikanten voldoen hier niet aan.
De gevolgen zijn een minder stabiel toerental. Heel duidelijk hoorbaar bijvoorbeeld bij pianomuziek.

Heb zelf de beste resultaten bereikt met taperecorder tape, maar dan moet je motor weer vrijstaan naast je plateau.

Snaar lijkt eenvoudig maar dat is het helaas niet.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Ik zal even kijken wat ik doe met de snaar. Eerst maar eens afwachten hoe het frame er uit zal komen te zien.

Maar volgens de laatste update van FreesKees gaat dat wel goed komen:
Platter.JPG
De 12 dichte rondjes bovenin zijn niet voor dit project overigens...
Je word er heel hebberig van.... :mrgreen: :sure:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Kappa7 »

Dat ziet er al heel netjes uit :goeie:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Ik ben stiekem al een beetje aan het kijken naar het ontwerp van de arm.

Nu is hoogte aanpassing een must (VTA) en recht zetten van de cartridge (Azimuth) maar is anti-skate een must?
Ik zie veel armen met een gewichtje die de arm naar de rand trekt maar ik zie ook veel die niets hebben.
Wat is wijsheid? Is het nodig?
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door maikbike »

Het meest simpele ontwerp heeft een uitsparing/groef in de arm, waar middels een snoer een gewicht aan hangt.
Het snoer heeft wel een geleiding nodig.

Niet al teveel werk om het er wel op te zetten toch ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Henkjan »

Vinculum schreef:
.... anti-skate ... Ik zie veel armen met een gewichtje die de arm naar de rand trekt maar ik zie ook veel die niets hebben.
die hebben dan een veer systeem (draaiknopje oid) 8)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door RobertD »

Als de arm heel lang is, is de noodzaak voor anti-skating geloof ik minder noodzakelijk.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door John P »

Toen mijn anti-skate veertje per ongeluk was losgekomen bleven de platen bij ieder stofje hangen. Ook was het moeilijk de naald op de juiste plaats op de plaat te positioneren, als je de lift omhoog deed bewoog de arm ook zijwaarts. Kortom ik zou niet van anti-skate willen afzien.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Rob Dingen »

Dag John P

Dan staat je draaitafel niet waterpas.
Je hebt namelijk pas antiskate nodig zodra de naald de groef raakt.

Vinculum

Dat is zeer element afhankelijk meestal met een hogere antiskate trackt een element beter met lagere vervorming op het rechter kanaal maar het klinkt niet perse beter.
Je zou kunnen beginnen zonder maar zeker wel een optie om het er op te zetten.

Rob
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Kappa7 »

Als je een tangentiale arm gebruikt dan heb je geen dwarsdruk compensatie nodig.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

De spreekwoordelijke kers op de taart...
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Vanavond een aantal van de RVS gewichten geschuurd. Looking good!
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Kappa7 schreef:
Als je een tangentiale arm gebruikt dan heb je geen dwarsdruk compensatie nodig.
Klopt. En ik heb ook heel sterk overwogen om een dergelijke arm te maken. Ik ben nl erg gecharmeerd van de Bergmann armen:
Bergmann Sleipner Arm1.jpg
Alleen de complexiteit en vooral het luchtgelagerde gedeelte (zoemende luchtpomp) hebben me hiervan weerhouden.
Nu ben ik bezig met een variant van de Shroeder arm, a la Clearaudio.

Dit is nog een work in progress natuurlijk maar dit is wat ik tot nu toe heb:
Evoque Arm Concept.~PNG.jpg
De arm zelf is carbon met een diameter van 14mm (waarom? geen idee, vond het ene mooi maatje).
Het middenstuk en de ophanging is van alu. De einddop kan alu zijn maar ook een 3D print. Gewicht alu of rvs.
Magneten uiteraard neodymium van 20x5 mm. Ophanging aan de onderkant met een metalen kabel die ik dan kan twisten voor de dwarsdruk. Anders visdraad met een gewichtje wat over hangt aan de zijkant (via een geleider).

Schiet maar.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Omdat ik het idee van die tangentiale arm toch niet los kan laten heb ik hem nog een keer getekend.
Evoque Arm Concept2.png
Hier "gemonteerd" op de speler.
Evoque Arm Concept2b.png
Alle buizen zijn van carbon. De statische waar de lucht uit komt is 22mm in diameter en de dynamische die daar over glijd is 23mm. Dat zou dus rondom 0,5mm ruimte geven. Dat is volgens mij wel goed voor en luchtkussen. De arm zelf is 11mm carbon en een metalen gewicht erachter.
De basis kan metaal of 3D print zijn.

Hmmm, misschien moet ik toch eens experimenteren met een luchtpompje...

De eerste is wat "gewoner" en daarmee iets veiliger. De tweede is veel cooler en past mooi in het thema maar de kans op failure is hier veel groter. Het zal vast wel werkend te krijgen zijn maar gaat het klinken...
Plaats reactie