Daudio gaat 'live'

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Zoals al eerder gemeld werken we ook aan een recht model. Hoogte van dit model is 100 cm, breedte is 30cm.
De Woofers zitten hierbij in een apart frame dat los/trillingsvrij staat van de top.

Volgens mij had ik daarvan nog niet de Schetchup plaatjes gedeeld. Hierbij dus een preview van het tweede model waar we aan werken. Voor diegene die de drivers niet wil zien, kunnen we meerdere kleuren luidsprekerdoek leveren.

Binnenkort meer info.
Bijlagen
Daudio Recht model.JPG
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Vinculum »

Ja dat is meer mijn stijl! Very nice!
Jammer dat de units zo duur zijn...
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door anonamemouse »

Ik vind dit eigenlijk nou net weer minder... :|
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Vinculum »

Luidsprekerdoek is natuurlijk een grote [-X
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door AatV »

Een tikje off topic, maar toch...
Een aantal pagina's geleden zijn er wat opmerkingen gemaakt over marketing - in wat ik dan maar beschouw - als een (belangrijk) gedeelte van bedrijfsstrategie. Rudy van Stratum - bij velen onder ons bekend als auteur van artikelen over zelfbouwversterkers - heeft een boek geschreven, waarvan ik denk dat de inhoud verregaand overeenkomt met jullie ondernemingsideeën. Het heet "Nix is wat het lijkt, maar dat maakt het juist zo mooi". Een beschrijving is hier te vinden.

groet,
Aat

N.B. Jullie hebben je vast wel laten adviseren op dit gebied, maar wees er op verdacht dat de aanschaf van dit soort zaken over het algemeen als bedrijfskosten geldt. (en waak voor een schoenendoosadministratie!) :wink:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door hannesie »

Vinculum schreef:
Luidsprekerdoek is natuurlijk een grote [-X
Ze zijn niet allemaal als jouw vrouw. :D
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door MichaelB »

Kan je zien wat een kleurtje doet hè?
In eerste instantie dacht ik: NEIN! NEIN! NEIN!

Nu gespoten is het toch een heel stuk vriendelijker en ben ik zelfs benieuwd naar het eindresultaat.
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

AatV schreef:
Een tikje off topic, maar toch...
Een aantal pagina's geleden zijn er wat opmerkingen gemaakt over marketing - in wat ik dan maar beschouw - als een (belangrijk) gedeelte van bedrijfsstrategie. Rudy van Stratum - bij velen onder ons bekend als auteur van artikelen over zelfbouwversterkers - heeft een boek geschreven, waarvan ik denk dat de inhoud verregaand overeenkomt met jullie ondernemingsideeën. Het heet "Nix is wat het lijkt, maar dat maakt het juist zo mooi". Een beschrijving is hier te vinden.

groet,
Aat

N.B. Jullie hebben je vast wel laten adviseren op dit gebied, maar wees er op verdacht dat de aanschaf van dit soort zaken over het algemeen als bedrijfskosten geldt. (en waak voor een schoenendoosadministratie!) :wink:
We hebben allebei nogal wat werkervaring en zijn als zodanig goed bekend met deze materie. Handig als je een hobby bedrijf begint, maar ook voor als het uit de hand gaat lopen. :mrgreen:

Wat de administratie betreft, net zoals voor het design hebben we daarvoor een professional in dienst.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door AatV »

Daudio schreef:
Wat de administratie betreft, net zoals voor het design hebben we daarvoor een professional in dienst.
Verstandig!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Walt »

Hallo Hans, Jeroen,

Waarom is er bij de vlakke variant nog zoveel ruimte gelaten tussen de onderste woofer en de grond? Als je die ruimte kleiner maakt wordt het geheel compacter.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Wordt dan wel compacter, maar ook minder mooi. De verhoudingen kloppen zo beter.
Daarnaast is er dan ruimte voor het analoge filter in de voet.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Walt »

Duidelijk, ik ben het daar wel mee eens.

Punt van aandacht is denk ik nog wel de zijlingse stabilteit van het bovendeel, als de laagkast geisoleerd wordt neergezet dan moet de volledige stijfheid uit de RVS staanders komen, maar met circa 5mm dikke en een vrije hoogte van 80cm denk ik dat dit erg wiebelig gaat worden door buiging om de slappe as van de RVS strip.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door hannesie »

Volgens mij gaat een luidspreker van voor naar achter, en niet opzij, dan zou je wel wat vreemde rare vervorming krijgen. :mrgreen:

Er komt geen container aan te hangen..............!!!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Walt »

Dat is waar, echter ik maak me meer zorgen om praktische zaken zoals per ongeluk zijlings aanstoten bij het erlangs lopen etc... Dan wil je het ding toch niet teveel zien zwabberen lijkt me.

Overigens bij de grote liggers van de container kranen gebruiken we ook maar overwegend 8mm/10mm/12mm plaatdikte. Je krijgt namelijk meer stijfheid door een grote doorsnede te nemen dan door dikke platen toe te passen.

(Voor de nieuwe maasvlakte II kranen betekent dit een ligger doorsnede van 5m breed en 2m hoog 8) )

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Leuke discussie. De stijfheid komt namelijk niet alleen van de RVS profielen. De onderkant wit wordt verlijmd met de profielen. Daar achter staat het donkergrijze frame waar de woofers in zitten. Met de rubberrand steken de woofers door de witte voorkant heen. Achterframe staat 3-5 mm los van het voorframe.

Het frame is bijna klaar en dan gaan we er mee testen.
Bijlagen
Daudio Recht model.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Walt »

Dat is een erg slimme oplossing, dan is de stijfheid zeker in orde!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Walt schreef:
Dat is een erg slimme oplossing, dan is de stijfheid zeker in orde!

Groetjes Walter
Dat dachten wij ook. Nu kijken of het in werkelijkheid net zo goed werkt als dat we bedacht hebben. :)
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Ja, dit wordt spannend. Dat het goed gaat werken weet ik nu al zeker, maar het blijft altijd een verrassing hoe goed het gaat klinken.

Een vraagje: ik heb hier wel eens met Hans over gediscussieerd en hij is sterk voor actief laag, maar zou het aan een bepaalde vraag voldoen als dit rechte model volledig passief gefilterd wordt? Ik wil in ieder geval de uitdaging aan gaan ten opzichte van actief laag en een vergelijking doen gehoormatig. Voor het W-frame kan het niet anders, maar voor dit model moet passief mogelijk zijn. De reden dat ik dit wil proberen is omdat ik denk dat er nog heel veel mensen zijn die gewoon een speaker willen kopen en aansluiten op hun bestaande installatie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Pjotr »

Tja, je hebt toch behoorlijk wat vermogen, of beter gezegd spanning head room, nodig voor de woofers. Vraag mij dan wel af of mensen dat dan ook paraat hebben.

Elektrisch belast het versterker ook tamelijk ongunstig wat dan midden en hoog niet ten goede gaat komen. Zoiets blijft dan weer een vrij groot compromis. En als je de kosten van een passief filter dan afzet tegen die van een UcD voor het laag zal het om het even blijven.............
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Je raakt precies de punten die Hans ook naar voren brengt. Toch denk ik dat ik een heel eind kan komen. Met de baffle zoals wij voor ogen hebben zal het rendementsverlies ten opzichte van een monopool slechts 6dB zijn op 40Hz en als je niet het onderste uit de kan wilt qua laag valt dat dus nogal mee. Het elektrisch gedrag zal niet veel verschillen van tradidionele speakers met 2 woofers, dus het deel van het publiek dat zo'n luidspreker wilt kopen zou daar qua versterker niet van moeten terugschrikken. Maar misschien zit ik er wel helemaal naast hoor, daarom vraag ik het ook aan jullie.

Voor de fijnproever zal het qua kosten niets uitmaken of hij een extra, dure versterker voor het laag neemt of dat hij componenten voor een passief filter moet betalen. Bi-amping kan natuurlijk ook altijd nog, ik weet dat er in de buizenwereld hier liefhebbers zijn. Wel passief filteren, maar aparte versterkers voor het laag en het midden/hoog.

Ik zie het een beetje als een vergelijk met een grote 3-weg, maar dan in open baffle. Niet de druk en dynamiek in het laag van een groot traditioneel systeem, daar zijn dan extra subs voor nodig, maar wel de luchtigheid en openheid van het geluid in het elegant formaat dat open baffle eigen is.
Ronkel
Berichten: 2182
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Ronkel »

Daudio schreef:
Met de baffle zoals wij voor ogen hebben zal het rendementsverlies ten opzichte van een monopool slechts 6dB zijn op 40Hz en als je niet het onderste uit de kan wilt qua laag valt dat dus nogal mee.
Dat is dan t.o.v. een monopool in 4pi neem ik aan? Als je dan twee drivers hebt met 90 dB rendement in infinite baffle (2pi) hou je dan dus nog 84 dB over op 40 Hz. Met een 10" zou je een -3 dB punt van 40 Hz wel moeten kunnen halen bij dat rendement denk ik, als je er een met lage Mms en hoge Qms pakt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Pjotr »

Zou dit gewoon in de praktijk uitproberen en zien wat het doet. Mijn ervaring met CB die je gaat equalisen/filteren naar een lager responsie dan de speaker uit zichzelf kan, is dat de theorie en praktijk (hoe het werkelijk klinkt) soms niet goed correleert. I.i.g. kan in het laag een flinke headroom marge klankmatig behoorlijk uitmaken heb ik gemerkt.
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Ik zal zeker niet filteren naar een lagere responsie dan wat de speaker graag uit zichzelf aanbiedt. Het zal ook gaan om een heel eenvoudig tweede orde filter met een wat grotere spoel als dat je voor een CB systeem nodig hebt. De middentoner zal waarschijnlijk op een wat hogere frequentie moeten worden gefilterd. Dat heeft qua dynamiek in het midden dan weer zijn voordelen en de AT woofers zijn super geschikt om ook wat hoger te crossen in deze baffle.

De drivers die ik op het oog heb, zie ook mijn avatar :mrgreen: , hebben een rendement van 87dB op 40Hz per stuk op een infinite baffle. Ze hebben inderdaad een lage mms en hoge Qms. Door met twee stuks te werken geeft dat toch een aardig rendement en de impedantie zal niet beneden 3 ohm gaan. Ik heb destijds gemerkt met de passief gefilterde OB3W voor de de Elektuur #2 special dat zo'n passief systeem een relatief lage drempel heeft om na te bouwen. Dit ondanks het feit dat OB3W nogal een grote speaker was. Het model van daudio zal stukken eleganter zijn en het kwaliteitsniveau zal qua geluid ook van een totaal andere orde zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Pjotr »

Niet filteren/equalisen? Je zult toch wat moeten met het inherente enigszins "berg" responsie karakter van een OB? Maar misschien valt het allemaal mee en kan het prima. Gewoon voor jezelf uitproberen, als het je lukt om dat met maximaal 100W - 200W aan versterker vermogen voor elkaar te krijgen is het een goed idee.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door rikpost »

Hallo lui .
Wat is een infinite baffle :?
Gesloten