Dat heb ik weer.

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

kabeltje

Re: Dat heb ik weer.

Bericht door kabeltje »

Ja jonge dot is um, der moest ik dus krek ien van ha.
in het abn, ja mensen dat is hem, daar zou ik dus graag één van hebben. :goeie:
vr gr kabeltje.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Die zijn er van Visaton meen ik maar die zijn 30 mm lang.

Volgens mij gewoon te krijgen bij Speaker&Co, Rumoh en Europe Audio en wellicht nog wat DHZ speaker winkels.

[edit]
http://www.rumoh.eu/nl/176-screws
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Iets wat je in hout draait is een houtschroef, iets waar je een moer om heen kan draaien is een bout. De kop doet er niet toe. Maar de lengte maakt toch niet uit?? Of ie nou 5 of 10mm uit de achterkant van het plankie steekt doet er niet toe. Tenzij je er 1 neemt van 40cm, dan kon ie wel eens uit de achterkant van de kast steken! :lol:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

ds23man schreef:
Iets wat je in hout draait is een houtschroef, iets waar je een moer om heen kan draaien is een bout.
Mispoes! En nee, dat is niet pas sinds kort omdat het op Wikipedia staat. ;)
Spraakverwarring schroef en bout

In de volksmond is het verschil tussen een schroef en een bout het verschil tussen een verlopende schroefdraad en een gelijkblijvende schroefdraad-diameter over de lengte van de bout. De 'juiste' definitie is echter dat bij een bout de steel voorzien is van een kop die meestal zeskantig is en waarmee de bout aan de buitenkant aangedraaid kan worden (volgens NEN 5501). Wordt de mogelijkheid tot aandraaien verkregen door een uitsparing in de kop, dan spreekt men van een schroef. De uitsparing daarbij kan bijvoorbeeld zijn een rechte sleuf, een kruissleuf, een binnenvierkant of -zeskant, een zespuntige ster of een twaalfpuntige ster. Bijvoorbeeld: een "moerbout" en een "houtschroef".
Om ook een andere verwarring weg te nemen: zoek je schroefdraad M5, dan zoek je een schroef met metrische draad:
m5_x_25mm.jpg

Kabeltje zoekt dus niet M5 x 25mm, maar 5 x 25mm. Van Monacor is in elk geval wel houtschroef 5 x 30mm verkrijgbaar. Ik heb dat soort schroeven vaker dan eens ingekort met een stevige kniptang, en waar die niet voorhanden was met een combinatietang. Is het schroefgat nieuw, dan eerst een keer indraaien, uitdraaien, schroef inkorten, terugdraaien en klaar.
Martijn v

Bericht door Martijn v »

Om ook nog even een duit in het verwarrings zakje te gooien M5 kan bij inbus ook slaan op de inbus maat.
Dan betekend het een sleutel van 5mm metrisch.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Martijn v schreef:
Om ook nog even een duit in het verwarrings zakje te gooien M5 kan bij inbus ook slaan op de inbus maat.
Dan betekend het een sleutel van 5mm metrisch.
En de kopdiameter en de kophoogte ook zeker? En wat doen we dan met slotbouten? Kan noch een sleutel om, noch een sleutel in. Afijn 10 pagina's verder... :mrgreen:

Richard gaf min of meer toch echt de juiste omschrijving. Of het nou hout, metaal of plastic bouten en schroeven zijn maakt daarbij niet uit.
kabeltje

Bericht door kabeltje »

mooi dat we er zo achter komen wat ik nodig heb en hoe je zoiets benoemd.
echter het schroef gedeelte moet 25 mm, moet ik dan een m5 inbus 25 of 5x30?
als ik spaanplaat schroeven bestel bv 4x40 is de schroefdraad 4mm en de totale lengte incl. kop 40 mm.
vr gr kabeltje.
richard

Bericht door richard »

Pjotr schreef:
... En wat doen we dan met slotbouten? Kan noch een sleutel om, noch een sleutel in. Afijn 10 pagina's verder... :mrgreen:
Ook daar is een verklaring voor:
Het vierkante deel valt in een sleuf (Engels: slot) en de bout kan daardoor niet verdraaien.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slotbout
richard

Bericht door richard »

kabeltje schreef:
mooi dat we er zo achter komen wat ik nodig heb en hoe je zoiets benoemd.
echter het schroef gedeelte moet 25 mm, moet ik dan een m5 inbus 25 of 5x30?
als ik spaanplaat schroeven bestel bv 4x40 is de schroefdraad 4mm en de totale lengte incl. kop 40 mm.
vr gr kabeltje.
Bij schroeven met verzonken kop is de lengte meestal vanaf de punt tot bovenkant kop. Bij schroeven met cilinderkop is de lengte doorgaans van punt tot onderkant kop.
ff lunche

Bericht door ff lunche »

schroefje los hier en daar ? haha
Plaats reactie