in het abn, ja mensen dat is hem, daar zou ik dus graag één van hebben.
vr gr kabeltje.
Moderator: Beheerdersteam
Mispoes! En nee, dat is niet pas sinds kort omdat het op Wikipedia staat.ds23man schreef:Iets wat je in hout draait is een houtschroef, iets waar je een moer om heen kan draaien is een bout.
Om ook een andere verwarring weg te nemen: zoek je schroefdraad M5, dan zoek je een schroef met metrische draad:Spraakverwarring schroef en bout
In de volksmond is het verschil tussen een schroef en een bout het verschil tussen een verlopende schroefdraad en een gelijkblijvende schroefdraad-diameter over de lengte van de bout. De 'juiste' definitie is echter dat bij een bout de steel voorzien is van een kop die meestal zeskantig is en waarmee de bout aan de buitenkant aangedraaid kan worden (volgens NEN 5501). Wordt de mogelijkheid tot aandraaien verkregen door een uitsparing in de kop, dan spreekt men van een schroef. De uitsparing daarbij kan bijvoorbeeld zijn een rechte sleuf, een kruissleuf, een binnenvierkant of -zeskant, een zespuntige ster of een twaalfpuntige ster. Bijvoorbeeld: een "moerbout" en een "houtschroef".
En de kopdiameter en de kophoogte ook zeker? En wat doen we dan met slotbouten? Kan noch een sleutel om, noch een sleutel in. Afijn 10 pagina's verder...Martijn v schreef:Om ook nog even een duit in het verwarrings zakje te gooien M5 kan bij inbus ook slaan op de inbus maat.
Dan betekend het een sleutel van 5mm metrisch.
Ook daar is een verklaring voor:Pjotr schreef:... En wat doen we dan met slotbouten? Kan noch een sleutel om, noch een sleutel in. Afijn 10 pagina's verder...![]()
http://nl.wikipedia.org/wiki/SlotboutHet vierkante deel valt in een sleuf (Engels: slot) en de bout kan daardoor niet verdraaien.
Bij schroeven met verzonken kop is de lengte meestal vanaf de punt tot bovenkant kop. Bij schroeven met cilinderkop is de lengte doorgaans van punt tot onderkant kop.kabeltje schreef:mooi dat we er zo achter komen wat ik nodig heb en hoe je zoiets benoemd.
echter het schroef gedeelte moet 25 mm, moet ik dan een m5 inbus 25 of 5x30?
als ik spaanplaat schroeven bestel bv 4x40 is de schroefdraad 4mm en de totale lengte incl. kop 40 mm.
vr gr kabeltje.