Aan de slag met Bill

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Barry2001 »

Goede berichten! Dat ga je wel goed krijgen.
Waar ik zelf nogal problemen mee had was de temperatuur van de voedingstrafo, hoe is dat bij jou? ben wel benieuwd, omdat je een ingegoten type gebruikt.
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

tussen aarde en nul
Bedoel je dus de randaarde van de netentree niet gelijk aan het centrale massapunt leggen maar via de genoemde R en C ?

Dank voor de tip !
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door metabaron »

Ja dat klopt , dan hou je ongewenste rommel buiten de deur
maar op die site zie je het precies.
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

Dat ga je wel goed krijgen
Sterker nog: het IS nu goed :D :D Aanvoer van de RCA-pluggen naar de 1K/100K combinatie aan de 6SN7-roosters opnieuw gelegd. Afscherming aan de ene kant aan de aardlip van de RCA-bus en aan de kant van de 6SN7 ligt de afscherming aan de versterkermassa.
Als ik nu de RCA-ingangen kortsluit is de versterker op luisterafstand STIL. Met m'n oor tegen de speakers is er een zacht ruisje + 100Hz brommetje te horen, maar zó zacht dat dit volgens mij het optimum is.

Eén ding geeft me nog wel zorgen.
B+ is nu 530V !!
B++ 509V
B+++ 385V.
De ruststroom staat voor alle buizen nu op iets van 70mV/1,2Ohm=58mA. Dat daarvoor de NRS fors hoger is dan in het schema van TD geeft me geen zorgen.

Volgens mij heeft de versterker dus nog wel "hoge bloeddruk".
Met name die 530V kan op den duur natuurlijk nooit goed zijn voor de elco's. Misschien moet ik de truc uit een ander topic gaan toepassen om een trafootje in tegenfase aan de 230V kant te zetten ?
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door metabaron »

Misschien toch een vermogensweerstand voor b+ zetten?
Als je elcos 500v zijn zou ik het er niet op gokken.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door RobertD »

Positieve stappen!

Hoeveel wisselspanning komt er uit de transformatoren?
Het is toch wel raar dat de door Dick gespecificeerde transformator zo'n hoge voedingsspanning afgeeft.

Heb je ook jouw netspanning al gemeten?

Wat is de spanning en brom wanneer je C2/C3 en C8/C12 uit de voeding weg laat?
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

De netspanning bedraagt op dit moment 231 V en de trafo geeft dan 406V uit i.p.v. de gespecificeerde 360 !
Dat is dan niet eens onbelast, want er loopt dan al 4 X 60 = 240mA ruststroom. Het is natuurlijk normaal dat een trafo onbelast meer spanning afgeeft, dat zakt wel in onder toenemende belasting. Maar ik heb het gevoel dat die AE trafo's zó ruim zijn bemeten dat er amper sprake is van inzakken van de geleverde spanning.

Afhankelijk van waar het mis kan gaan moet ik eens even kijken hoe dit op te lossen.
Als het voor de buizen geen probleem is dat de spanning te hoog is, dan levert het alleen maar extra vermogen. Da's prima. Ik zou dan 550V elco's kunnen plaatsen voor C4 en C5. De 509V B++ durf ik wel aan op de 2X47uF/500V elco.
Een andere optie is natuurlijk C4 en C9 een zelfde exemplaar in serie geven inclusief weerstanden voor de spanningsdeling. De capaciteit halveert dan wel, maar ik schat zo dat ik dat niet ga merken.
Ik twijfel of het handig is een serieweerstand op te nemen. Met name de voedingslijn tot aan B+ moet m.i. een zo laag mogelijke inwendige weerstand hebben om de dynamiek van de versterker goed te houden.
Ook is het mogelijk om de beschreven oplossing uit een eerder topic te volgen: een tegenfase trafo in serie met de ingaande 230V om die zodoende te verlagen.
Misschien is dat nog wel de beste oplossing, want de 6,3V gloei is in de praktijk ook 7,2V ......

Maar ik ga ook eens met AE bellen !
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door RobertD »

Alle spanningen zijn 10% te hoog, ik denk dat er primair wat wikkelingen te weinig op liggen...
Je kunt ook primair een weerstand aanbrengen. Dan is je gloeispanning ook gelijk goed.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Kappa7 »

dirklammers schreef:
De netspanning bedraagt op dit moment 231 V en de trafo geeft dan 406V uit i.p.v. de gespecificeerde 360 !
Dat is dan niet eens onbelast, want er loopt dan al 4 X 60 = 240mA ruststroom. Het is natuurlijk normaal dat een trafo onbelast meer spanning afgeeft, dat zakt wel in onder toenemende belasting. Maar ik heb het gevoel dat die AE trafo's zó ruim zijn bemeten dat er amper sprake is van inzakken van de geleverde spanning.
Niet zo heel raar ik heb bij de trafo van mijn Phono Dude ook al veel meer spanning dan dat gespecificeerd is.
De KT88 zal met deze spanning in ieder geval geen probleem hebben.
Schermafdruk.png
Schermafdruk.png (3.61 KiB) 330 keer bekeken
Ik zou dus wel even de elco's aanpassen, moet voldoende zijn.
En neem wat ruim bemeten elco's daar heb ik meer vertrouwen in dan op het randje te gaan zitten.
Onbelast in de spanning immers hoger en dan wil je geen rare dingen mee maken.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Kappa7 »

dirklammers schreef:
de 6,3V gloei is in de praktijk ook 7,2V ......
Mooi! ruimte om gelijk te richten en op DC te gloeien.
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

Mooi! ruimte om gelijk te richten en op DC te gloeien
:D Om nou 8A voor de KT88's te gaan gelijkrichten ..... Bovendien, het ding is nu bromvrij :)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Kappa7 »

12V van maken en de bus in serie zetten, dan heb je nog maar 3.2A nodig kan je mooi een LT1085 gebruiken.
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

So far, so good. Voorlopig ben ik tevreden met de huidige situatie. De modificatie van de ECC99 gloei heeft goede resultaten opgeleverd. Hoe simpel kan het soms zijn: 2 X 100 Ohm + 2,2 uF naar aarde en het aardpunt van de ingangsleidingen verplaatst van de ingangsbussen naar in de buurt van de 6SN7.
Voorlopig laat ik de versterker maar even inspelen op een variac. De definitieve oplossing kan ik dan nog even over nadenken.

bedankt voor al jullie tips en meedenken :)
Bijlagen
Modificatie gloei ECC99
Modificatie gloei ECC99
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Barry2001 »

Zowel je gloei als je hoogspanning is te hoog, ik zou (zoals Robert voorstelt) een R primair in serie zetten. Je zegt dat 'ie nu achter een variac zit, spanning terug draaien tot je secundair ziet wat je wilt hebben, stroom meten primair en je weet hoe groot de weerstand moet worden.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door RobertD »

Ik zou uiteindelijk een andere trafo claimen bij AE. Het kost genoeg, dus moet het opgelost worden.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door AatV »

RobertD schreef:
Ik zou uiteindelijk een andere trafo claimen bij AE. Het kost genoeg, dus moet het opgelost worden.
Lijkt mij ook de beste oplossing.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door sevenup »

AatV schreef:
RobertD schreef:
Ik zou uiteindelijk een andere trafo claimen bij AE. Het kost genoeg, dus moet het opgelost worden.
Lijkt mij ook de beste oplossing.

groet,
Aat
Inderdaad, een R in serie met de primaire wikkeling geeft trouwens een "slappe" voeding.
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

Waar ik zelf nogal problemen mee had was de temperatuur van de voedingstrafo, hoe is dat bij jou? ben wel benieuwd
Ik durf de versterker nog niet een hele avond of zo te gebruiken vanwege de te hoge voedingsspanning. Heb dus nog geen beeld hoe warm de trafo gaat worden. Wordt vervolgd.
Ik zou uiteindelijk een andere trafo claimen bij AE
Ik heb inmiddels contact gehad en het probleem voorgelegd. Ze bellen terug.
esteban
Berichten: 48
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 20:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door esteban »

Je kan een 10 x zo grote elco voor een 10 x zo lage spanning ermee in serie zetten. Dan kan je de werkspanningen optellen. Wel meten of de capaciteiten een beetje kloppen.

Dus als je al 500v 500microf hebt, in serie 50v 5000microf. Als je al een bleederweerstand hebt, kan je deze weglaten en vervangen door 6K8 over de laagspanningselco en 68K over de hoogspanningselco voor de goede spanningsverdeling.
esteban
Berichten: 48
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 20:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door esteban »

Ik had nog een goed idee, maar bij een ingegoten trafo wordt het lastig er nog wat windingen bij te frunniken.
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

Je kan een 10 x zo grote elco voor een 10 x zo lage spanning ermee in serie zetten
Dat vind ik wel een verrassende oplossing. Had ik zo niet verzonnen.

Maar want vinden jullie van de oplossing om een extra trafootje van voldoende secundaire spanning in het primaire circuit in tegenfase op te nemen om zodoende de 230V "tegen te werken" en dus te verlagen ?
Die oplossing is uitgewerkt in een ander topic rondom Bill.
maar bij een ingegoten trafo wordt het lastig er nog wat windingen bij te frunniken
Welnee, voor de echte doe-het-zelver zijn er geen problemen, alleen uitdagingen :mrgreen:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door RobertD »

De primaire van dat extra trafootje moet wel het complete vermogen kunnen wegstoken. Even VA's tellen dus.
Houdt er ook rekening mee dat de isolatiespanning van de secundaire wikkeling van jouw hulptrafo 230VAC moet kunnen weerstaan.
Dan moet het lukken, denk ik zo.
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

extra trafootje moet wel het complete vermogen kunnen wegstoken
Ja, maar toch alleen dát vermogen dat hoort bij de "weg te werken" volts ? Stel dat de versterker nu 2A trekt (kan ik meten uiteraard) en ik wil in het extra trafootje 12V wegwerken, dan is m.i. 24VA voldoende.
De secundaire van het extra trafootje moet natuurlijk wel voldoende draaddikte hebben om de primaire stroom van de versterker te verdragen, maar dat zal bij een 12V / 2A trafo geen probleem zijn. De spanning die de isolatie aan de secundaire kant kan verdragen is natuurlijk niet goed in te schatten. Zolang die maar niet doorslaat naar de metalen delen van de trafo / en daarmee dus naar het chassis / is er denk ik geen veiligheidsprobleem.

Vanmorgen heb ik ook contact gehad met AE en ik wacht even hun oplossing af. Mijn voorkeur heeft natuurlijk een nieuwe trafo die een tikkie minder overgedimensioneerd is.
Beireke
Berichten: 45
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 18:50

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Beireke »

Hallo,

Ik zou de transfo uit de versterker halen en terugsturen aan AE,normaal moeten zij dat probleem verhelpen.
Als de secundaire spanning belast nog 40V meer is dan aangegeven is er duidelijk iets mis.(wikkelverhouding)
Zelf de spanning naar omlaag halen is nog meer vermogen omzetten in warmte en dat kan niet de bedoeling zijn en daarbij komt nog dat de inwendige weerstand van uw voeding veranderd en uw spanning minder stabiel blijft.
Zelf volg ik dit forum met veel intresse want ik ben ook bezig met de bouw van een "Bill"(beginfase)
Ik moet zeggen dat ik al veel opgestoken heb op dit forum.
Alvast succes,bijna geen brom en geen resonanties meer das al sterk! :wink:

Groetjes
Beireke
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

Zelf volg ik dit forum met veel intresse want ik ben ook bezig met de bouw van een "Bill"
Succes met de bouw ! Deelname aan dit forum is zeker zeer leerzaam. Ik heb er in de voorbereidingsfase veel ideeën opgedaan en tijdens de uitvoering enkele gouden tips gekregen om Bill bomvrij te maken. Nu die hoge spanning nog ......

Dirk
Plaats reactie