Reboot: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Henkjan »

volgens mij probeert SuperR je nog wat verder je comfort zone uit te krijgen en spoort hij je aan die skills te gaan ontwikkelen :lol:
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door SuperR »

Anders kom je nergens :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door ray5150 »

Dus HJ gaat binnenkort zelf ook printen tekenen en etsen ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Dus HJ gaat binnenkort zelf ook printen tekenen en etsen ? :mrgreen:
als iemand anders ze dan maar soldeert :rofl: een beetje met chemicaliën rommelen gaat wel lukken lijkt me, heb vroeger ook foto's zelf afgedrukt en heb nog ergens een diploma met "scheikundig" in de naam van de opleiding :lol:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Henkjan schreef:
volgens mij probeert SuperR je nog wat verder je comfort zone uit te krijgen en spoort hij je aan die skills te gaan ontwikkelen :lol:
Snap ik en terecht maar dat is niet iets wat ik wil nu eigenlijk. Het nadeel van een dergelijk systeem is dat het gaat flutteren. Dat er continu gecorrigeerd gaat worden om de snelheid actueel te houden wat lastig is gezien de massatraagheid van de platter en de flexibele verbinding door de snaar.
Nu kan de controller zich gewoon lekker richten op het leveren van en rotsvaste sinus en de RPM meter om realtime feedback te geven of het ook echt klopt.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

:foto:
Omdat jullie zo van ploatjes houden heb ik hier een breakdown van alle componenten van de speler compleet met maten.
From top to bottom:

De platter
Platter bovenkant.png
Platter onderkant.png
Hier zie je de 6 gaten voor de gewichten en een stukje extra voor de huisvesting van de lager. De dikte van de platter is 25mm.

Dan de basis van alles, het frame. De dikte van het frame is 25mm.
Fase 1 is de globale uitsnede van het hele frame.
Frame Bovenkant Fase 1.png
Fase 2 laat de posities zien van de 3 poten
Frame Bovenkant Fase 2.png
Fase 3 laat de basis zien waar het stationaire deel van de lager op gemonteerd word en ook de 3 opstaande randjes voor de poot-covers.
Frame Bovenkant Fase 3.png
Detail van het sensorgat aan de bovenkant. Hierin zal een CNY70 IR sensor komen om te detecteren wanneer er een gewicht voorbij komt.
Frame Bovenkant Detail Sensor.png
Ook voor de uitsparing van het display is een detailfoto. Hier zal een 5mm donker plexiglas plaatje in komen met daarachter het OLED schermpje.
Frame Bovenkant Detail Controller.png
Ook de onderkant heeft de nodige bewerkingen
Uiteraard 3 uitsparingen voor de ophanging (later meer hier over) maar ook 2 smalle gleuven voor de kabelroutering naar de IR sensor en voor de voedingspanning van de RPM meter. De 3 grote gleuven zijn bedoeld om te vullen met gewichten om te compenseren voor de arm die zich aan de overkant bevind. Zodoende kan ik het gewicht goed balanceren over de 3 poten.
Frame Onderkant Fase 1.png
Fase 2 laat de positionering zien van het gat voor de sensor en de uitgang voor de voedingskabels. Deze zal vanaf dat punt met een dunne flexibele kabel naar het subframe gaan waar de aansluitingen komen voor de audiokabels vanaf de arm en voor de voedingsspanning van RPM meter.
Frame Onderkant Fase 2.png
Ook voor de onderkant is een detail van de controllerplek. Door de dikte van het frame is hier meer dan genoeg plek voor het glas, het display en de Arduino Mini.
Frame Onderkant Detail Controller.png
Het subframe
Het grote frame is zwevend opgehangen. De poten waar die aanhangt zijn bevestigd aan het subframe. De dikte van het frame is 12,5mm.
Subframe.png
Op de achterste "poot" van het subframe zal aan de onderkant een plaatje komen met daarop 3 RCA aansluitingen. 2 voor audio en 1 voor de voeding van de RPM meter. Dit doe ik door het gewicht en de koppeling van het zwevende frame weg te halen naar een vast punt. De "zware" kabels met pluggen hangen aan het vaste subframe en gaan middels dunne flexibele kabels naar het zwevende frame om de ontkoppeling zo hoog mogelijk te houden. Dit zal waarschijnlijk een stukje zijn van hetzelfde donkere plexi wat ook voor het display zit en dan in een 90 bocht gebogen.
Aansluitingen subframe.png
De voeten
Last but not least, de voeten waar alles op komt te rusten. Gedraaid van massief aluminium.
Voet Maten1.jpg
Voet Maten2.jpg
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Marp »

Vinculum schreef:
Henkjan schreef:
volgens mij probeert SuperR je nog wat verder je comfort zone uit te krijgen en spoort hij je aan die skills te gaan ontwikkelen :lol:
Snap ik en terecht maar dat is niet iets wat ik wil nu eigenlijk. Het nadeel van een dergelijk systeem is dat het gaat flutteren. Dat er continu gecorrigeerd gaat worden om de snelheid actueel te houden wat lastig is gezien de massatraagheid van de platter en de flexibele verbinding door de snaar.
Nu kan de controller zich gewoon lekker richten op het leveren van en rotsvaste sinus en de RPM meter om realtime feedback te geven of het ook echt klopt.
Een rotsvaste sinus zal een prima argument zijn om fluctuaties in snelheid te vermijden, maar waarom zou je dan de rotatiesnelheid nog daadwerkelijk meten? Mocht ik iets missen dan heb ik niets gezegd, maar nu lijkt het me een omslachtige manier om te tonen of de plaat met 33 danwel 45 omw/min draait.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Marp schreef:
waarom zou je dan de rotatiesnelheid nog daadwerkelijk meten?
Omdat het kan? :mrgreen: :rock:

Ik wilde eerst alleen een simpel logo op die plaats maar toen leek het me wel leuk om er een beetje de Vinculum-touch aan te geven zodat het toch uniek word (de Gyro word nl best veel nagebouwd, zelfs hier op het forum).
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Koen K »

Gaaf project! :goeie: Leuk ook om eens een andere uitdaging aan te gaan.

Vergeef me als ik een open deur intrap / iets aankaart dat al besproken is, en ik ga ervan uit dat je wilt gaan frezen—houd je wel rekening met de radius van de frees in de hoeken van de montagegaten voor sensor en display? Als je daar scherpe rechte hoeken wilt zoals in het huidige model zullen die gebrootst moeten worden, wat volgens mij in het geval van de onderstaande hoekjes sowieso lastig zal worden omdat die niet helemaal door het materiaal heen gaat.
Bijlagen
Frame Bovenkant Detail Sensor.png
Frame Onderkant Detail Controller.~png.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Daar ben ik van op de hoogte maar bedankt voor de oplettendheid!
In het geval van de 2de foto maakt het niet uit want de displayprint is het grootst en diens hoeken zijn afgerond. Daarnaast heb ik het gat rondom 1mm groter gemaakt voor wat speling. De eerste foto met het vierkante gat voor de sensor is idd wel een issue maar dit wil ik tackelen door a) het gat met een vierkant vijltje wat rechter te naken en B) de hoeken van de plastic behuizing van de sensor ietwat rond te maken zodat het precies pas is.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Koen K »

OK :) Succes ermee, ik blijf dit topic in elk geval volgen :)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Marp »

Vinculum schreef:
Marp schreef:
waarom zou je dan de rotatiesnelheid nog daadwerkelijk meten?
Omdat het kan? :mrgreen: :rock:
Oh ja natuurlijk! :lol:
Vinculum schreef:
Ik wilde eerst alleen een simpel logo op die plaats maar toen leek het me wel leuk om er een beetje de Vinculum-touch aan te geven zodat het toch uniek word (de Gyro word nl best veel nagebouwd, zelfs hier op het forum).
Waar ik op doelde is dat het voor uitstraling of werking geen verschil maakt of de microprocessor de weergegeven snelheid uit het geheugen of van een sensor leest, maar als je dat laatste gewoon leuker vindt is dat the way to go. Voordeel is in elk geval wel dat je er dan relatief eenvoudig een snelheidsregelaar aan kan hangen, indien je nog eens op andere gedachten komt.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Ik ben het met je eens. Er had helemaal geen meter in gehoeven. Wil je dat toch dan was een enkele led die een lock aangeeft voldoende. Zelfs 33 of 45 is niet relevant, dat hoor en zie je wel. De meerwaarde van het display zeker de forse meerprijs tov de eenvoudigere opties is nihil. Maar de funfactor dan wel project-coolnes is exponentieel veel toegenomen niet waar? :mrgreen:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door AatV »

Vinculum schreef:
Maar de funfactor dan wel project-coolnes is exponentieel veel toegenomen niet waar? :mrgreen:
Volgens mij heb je al fun genoeg door het zelf bouwen van een platenspeler!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

It giet oan!
De eerste bewerkingen van het basismateriaal!
De eerste bewerkingen van het basismateriaal!
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door AatV »

Mooi materiaal, dat Corian. 8) Door Freeskees?

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

AatV schreef:
Door Freeskees?
Ja hij is 'the man' in dit project! Ik maak tekeningen, hij maakt er een mooi product van. Ik ben zo benieuwd naar het eindresultaat!
Normaal ben ik van het zelf doen maar door de vrij nauwe toleranties en de symmetrische en ronde vormen heb ik deze uitbesteed. Zijn werk is dan ook van de hoogste standaard!

Corian is idd een bijzonder product. Naar mijn mening ook ideaal voor een project als dit. Sterk, stijf en bewerkbaar. Ook weer dankzij Kees heb ik een mooi partijtje kunnen bemachtigen. Lelijke kleur maar dat is niet belangrijk aangezien alles gespoten gaat worden.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door hannesie »

Weet je zeker dat je Corian kunt spuiten/verven/lakken??
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door audiomanics »

Ja, dat kan heel goed, en als je in het bezit bent van een oven kun je pigment zelfs in de oppervlakte krijgen, slijtvast dus.. Net een soort anodiseren maar dan heeel anders..
Als je het vrij lang op ca 135 graden houd kun je het zelfs vormen. Koud niet want dan breekt 't.. Het is wel hard maar niet buigzaam.

Kees
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Ik zou nog even terug komen op de ophanging.

Wat is de bedoeling precies? Het idee is om de platenspeler zwevend op te hangen. De voetjes hebben een M8 schroefdraad in het midden. Daarin komt, gek genoeg, een M8 schroef.
Er worden van 5mm alu ringen gemaakt zoals in deze foto:
Ophanging klemringen.png
Tussen de ringen met de groeven klem ik stripjes elastiek (vandaar de groeven voor de grip).
2013-04-08_19.47.44.jpg
Deze hang ik dan (met een klein centreerdopje) over de M8 bout. Het frame hangt weer op de ringen. Daardoor is het zwevend opgehangen en kan het frame vrij bewegen. Door de bout te draaien kan ik de hoogte instellen en door meer of minder elastiek te gebruiken kan ik het gewicht compenseren.
Ophanging.~png.jpg
Het elastiek zal ik klemmen door per voet 2 schijven tegen elkaar aan te schroeven met 4 schroeven.

En hoe ziet dat er dan uit als het gekoppeld word aan het frame? Nou zo dus.
Ophanging detail onderkant.~png.jpg
Je ziet hier nog net de klemringen die in het frame vallen.

Van bovenaf zie je dit. In de praktijk zal het miss wel of niet hoger worden. Dat ligt aan het gewicht en de veerkracht van het elastiek.
Ophanging detail bovenkant.~png.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

audiomanics schreef:
als je in het bezit bent van een oven kun je pigment zelfs in de oppervlakte krijgen, slijtvast dus..
Vertel! Kan dit ook in een combimagnetron (hete luchtoven dus)? En met de verf van de Action? ;)
En hoe lang bakken we dat op welke temperatuur? En heeft het invloed op de kleur of structuur (mat of glanzend) van de verf?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door hannesie »

audiomanics schreef:
Ja, dat kan heel goed, en als je in het bezit bent van een oven kun je pigment zelfs in de oppervlakte krijgen, slijtvast dus.. Net een soort anodiseren maar dan heeel anders..
Als je het vrij lang op ca 135 graden houd kun je het zelfs vormen. Koud niet want dan breekt 't.. Het is wel hard maar niet buigzaam.

Kees
OK, ik wist wel dat je het kon "lassen", maar dat is wel meer met kunststoffen(oplossen), en ik weet dat je het in verschillende kleuren kunt krijgen en maken, maar lakken wist ik dus niet. :oops:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Even voor de rekenaars onder ons (ik ben geen rekenwonder).

De platter heeft een diameter van 300mm.
Het hart van de motor zit op 225mm afstand van het hart van de platter.
De motor draait ongeveer met 250 rpm.

Wat moet de diameter zijn van de pulley op de motor en wat voor snaar moet ik hebben?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door hannesie »

En hoeveel toeren draait hij dan voor de 33 en/of 45, dat moet dan toch verschillend zijn?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Bericht door Vinculum »

Ik zal 99,99% van de tijd draaien op 33,3 RPM. Daar moet het dus op ontworpen worden.
Voor 45 toeren kan ik in de controller de draaisnelheid van de motor opvoeren.
Plaats reactie