Reboot: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
volgens mij probeert SuperR je nog wat verder je comfort zone uit te krijgen en spoort hij je aan die skills te gaan ontwikkelen 
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Dus HJ gaat binnenkort zelf ook printen tekenen en etsen ? 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
als iemand anders ze dan maar soldeertray5150 schreef:Dus HJ gaat binnenkort zelf ook printen tekenen en etsen ?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Snap ik en terecht maar dat is niet iets wat ik wil nu eigenlijk. Het nadeel van een dergelijk systeem is dat het gaat flutteren. Dat er continu gecorrigeerd gaat worden om de snelheid actueel te houden wat lastig is gezien de massatraagheid van de platter en de flexibele verbinding door de snaar.Henkjan schreef:volgens mij probeert SuperR je nog wat verder je comfort zone uit te krijgen en spoort hij je aan die skills te gaan ontwikkelen
Nu kan de controller zich gewoon lekker richten op het leveren van en rotsvaste sinus en de RPM meter om realtime feedback te geven of het ook echt klopt.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Omdat jullie zo van ploatjes houden heb ik hier een breakdown van alle componenten van de speler compleet met maten.
From top to bottom:
De platter Hier zie je de 6 gaten voor de gewichten en een stukje extra voor de huisvesting van de lager. De dikte van de platter is 25mm.
Dan de basis van alles, het frame. De dikte van het frame is 25mm.
Fase 1 is de globale uitsnede van het hele frame. Fase 2 laat de posities zien van de 3 poten Fase 3 laat de basis zien waar het stationaire deel van de lager op gemonteerd word en ook de 3 opstaande randjes voor de poot-covers. Detail van het sensorgat aan de bovenkant. Hierin zal een CNY70 IR sensor komen om te detecteren wanneer er een gewicht voorbij komt. Ook voor de uitsparing van het display is een detailfoto. Hier zal een 5mm donker plexiglas plaatje in komen met daarachter het OLED schermpje. Ook de onderkant heeft de nodige bewerkingen
Uiteraard 3 uitsparingen voor de ophanging (later meer hier over) maar ook 2 smalle gleuven voor de kabelroutering naar de IR sensor en voor de voedingspanning van de RPM meter. De 3 grote gleuven zijn bedoeld om te vullen met gewichten om te compenseren voor de arm die zich aan de overkant bevind. Zodoende kan ik het gewicht goed balanceren over de 3 poten. Fase 2 laat de positionering zien van het gat voor de sensor en de uitgang voor de voedingskabels. Deze zal vanaf dat punt met een dunne flexibele kabel naar het subframe gaan waar de aansluitingen komen voor de audiokabels vanaf de arm en voor de voedingsspanning van RPM meter. Ook voor de onderkant is een detail van de controllerplek. Door de dikte van het frame is hier meer dan genoeg plek voor het glas, het display en de Arduino Mini. Het subframe
Het grote frame is zwevend opgehangen. De poten waar die aanhangt zijn bevestigd aan het subframe. De dikte van het frame is 12,5mm. Op de achterste "poot" van het subframe zal aan de onderkant een plaatje komen met daarop 3 RCA aansluitingen. 2 voor audio en 1 voor de voeding van de RPM meter. Dit doe ik door het gewicht en de koppeling van het zwevende frame weg te halen naar een vast punt. De "zware" kabels met pluggen hangen aan het vaste subframe en gaan middels dunne flexibele kabels naar het zwevende frame om de ontkoppeling zo hoog mogelijk te houden. Dit zal waarschijnlijk een stukje zijn van hetzelfde donkere plexi wat ook voor het display zit en dan in een 90 bocht gebogen. De voeten
Last but not least, de voeten waar alles op komt te rusten. Gedraaid van massief aluminium.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Een rotsvaste sinus zal een prima argument zijn om fluctuaties in snelheid te vermijden, maar waarom zou je dan de rotatiesnelheid nog daadwerkelijk meten? Mocht ik iets missen dan heb ik niets gezegd, maar nu lijkt het me een omslachtige manier om te tonen of de plaat met 33 danwel 45 omw/min draait.Vinculum schreef:Snap ik en terecht maar dat is niet iets wat ik wil nu eigenlijk. Het nadeel van een dergelijk systeem is dat het gaat flutteren. Dat er continu gecorrigeerd gaat worden om de snelheid actueel te houden wat lastig is gezien de massatraagheid van de platter en de flexibele verbinding door de snaar.Henkjan schreef:volgens mij probeert SuperR je nog wat verder je comfort zone uit te krijgen en spoort hij je aan die skills te gaan ontwikkelen
Nu kan de controller zich gewoon lekker richten op het leveren van en rotsvaste sinus en de RPM meter om realtime feedback te geven of het ook echt klopt.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Omdat het kan?Marp schreef:waarom zou je dan de rotatiesnelheid nog daadwerkelijk meten?
Ik wilde eerst alleen een simpel logo op die plaats maar toen leek het me wel leuk om er een beetje de Vinculum-touch aan te geven zodat het toch uniek word (de Gyro word nl best veel nagebouwd, zelfs hier op het forum).
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Gaaf project!
Leuk ook om eens een andere uitdaging aan te gaan.
Vergeef me als ik een open deur intrap / iets aankaart dat al besproken is, en ik ga ervan uit dat je wilt gaan frezen—houd je wel rekening met de radius van de frees in de hoeken van de montagegaten voor sensor en display? Als je daar scherpe rechte hoeken wilt zoals in het huidige model zullen die gebrootst moeten worden, wat volgens mij in het geval van de onderstaande hoekjes sowieso lastig zal worden omdat die niet helemaal door het materiaal heen gaat.
Vergeef me als ik een open deur intrap / iets aankaart dat al besproken is, en ik ga ervan uit dat je wilt gaan frezen—houd je wel rekening met de radius van de frees in de hoeken van de montagegaten voor sensor en display? Als je daar scherpe rechte hoeken wilt zoals in het huidige model zullen die gebrootst moeten worden, wat volgens mij in het geval van de onderstaande hoekjes sowieso lastig zal worden omdat die niet helemaal door het materiaal heen gaat.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Daar ben ik van op de hoogte maar bedankt voor de oplettendheid!
In het geval van de 2de foto maakt het niet uit want de displayprint is het grootst en diens hoeken zijn afgerond. Daarnaast heb ik het gat rondom 1mm groter gemaakt voor wat speling. De eerste foto met het vierkante gat voor de sensor is idd wel een issue maar dit wil ik tackelen door a) het gat met een vierkant vijltje wat rechter te naken en B) de hoeken van de plastic behuizing van de sensor ietwat rond te maken zodat het precies pas is.
In het geval van de 2de foto maakt het niet uit want de displayprint is het grootst en diens hoeken zijn afgerond. Daarnaast heb ik het gat rondom 1mm groter gemaakt voor wat speling. De eerste foto met het vierkante gat voor de sensor is idd wel een issue maar dit wil ik tackelen door a) het gat met een vierkant vijltje wat rechter te naken en B) de hoeken van de plastic behuizing van de sensor ietwat rond te maken zodat het precies pas is.
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
OK
Succes ermee, ik blijf dit topic in elk geval volgen 
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Oh ja natuurlijk!Vinculum schreef:Omdat het kan?Marp schreef:waarom zou je dan de rotatiesnelheid nog daadwerkelijk meten?![]()
![]()
Waar ik op doelde is dat het voor uitstraling of werking geen verschil maakt of de microprocessor de weergegeven snelheid uit het geheugen of van een sensor leest, maar als je dat laatste gewoon leuker vindt is dat the way to go. Voordeel is in elk geval wel dat je er dan relatief eenvoudig een snelheidsregelaar aan kan hangen, indien je nog eens op andere gedachten komt.Vinculum schreef:Ik wilde eerst alleen een simpel logo op die plaats maar toen leek het me wel leuk om er een beetje de Vinculum-touch aan te geven zodat het toch uniek word (de Gyro word nl best veel nagebouwd, zelfs hier op het forum).
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Ik ben het met je eens. Er had helemaal geen meter in gehoeven. Wil je dat toch dan was een enkele led die een lock aangeeft voldoende. Zelfs 33 of 45 is niet relevant, dat hoor en zie je wel. De meerwaarde van het display zeker de forse meerprijs tov de eenvoudigere opties is nihil. Maar de funfactor dan wel project-coolnes is exponentieel veel toegenomen niet waar? 
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Volgens mij heb je al fun genoeg door het zelf bouwen van een platenspeler!Vinculum schreef:Maar de funfactor dan wel project-coolnes is exponentieel veel toegenomen niet waar?
groet,
Aat
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Mooi materiaal, dat Corian.
Door Freeskees?
groet,
Aat
groet,
Aat
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Ja hij is 'the man' in dit project! Ik maak tekeningen, hij maakt er een mooi product van. Ik ben zo benieuwd naar het eindresultaat!AatV schreef:Door Freeskees?
Normaal ben ik van het zelf doen maar door de vrij nauwe toleranties en de symmetrische en ronde vormen heb ik deze uitbesteed. Zijn werk is dan ook van de hoogste standaard!
Corian is idd een bijzonder product. Naar mijn mening ook ideaal voor een project als dit. Sterk, stijf en bewerkbaar. Ook weer dankzij Kees heb ik een mooi partijtje kunnen bemachtigen. Lelijke kleur maar dat is niet belangrijk aangezien alles gespoten gaat worden.
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Weet je zeker dat je Corian kunt spuiten/verven/lakken??
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Ja, dat kan heel goed, en als je in het bezit bent van een oven kun je pigment zelfs in de oppervlakte krijgen, slijtvast dus.. Net een soort anodiseren maar dan heeel anders..
Als je het vrij lang op ca 135 graden houd kun je het zelfs vormen. Koud niet want dan breekt 't.. Het is wel hard maar niet buigzaam.
Kees
Als je het vrij lang op ca 135 graden houd kun je het zelfs vormen. Koud niet want dan breekt 't.. Het is wel hard maar niet buigzaam.
Kees
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Ik zou nog even terug komen op de ophanging.
Wat is de bedoeling precies? Het idee is om de platenspeler zwevend op te hangen. De voetjes hebben een M8 schroefdraad in het midden. Daarin komt, gek genoeg, een M8 schroef.
Er worden van 5mm alu ringen gemaakt zoals in deze foto: Tussen de ringen met de groeven klem ik stripjes elastiek (vandaar de groeven voor de grip). Deze hang ik dan (met een klein centreerdopje) over de M8 bout. Het frame hangt weer op de ringen. Daardoor is het zwevend opgehangen en kan het frame vrij bewegen. Door de bout te draaien kan ik de hoogte instellen en door meer of minder elastiek te gebruiken kan ik het gewicht compenseren. Het elastiek zal ik klemmen door per voet 2 schijven tegen elkaar aan te schroeven met 4 schroeven.
En hoe ziet dat er dan uit als het gekoppeld word aan het frame? Nou zo dus. Je ziet hier nog net de klemringen die in het frame vallen.
Van bovenaf zie je dit. In de praktijk zal het miss wel of niet hoger worden. Dat ligt aan het gewicht en de veerkracht van het elastiek.
Wat is de bedoeling precies? Het idee is om de platenspeler zwevend op te hangen. De voetjes hebben een M8 schroefdraad in het midden. Daarin komt, gek genoeg, een M8 schroef.
Er worden van 5mm alu ringen gemaakt zoals in deze foto: Tussen de ringen met de groeven klem ik stripjes elastiek (vandaar de groeven voor de grip). Deze hang ik dan (met een klein centreerdopje) over de M8 bout. Het frame hangt weer op de ringen. Daardoor is het zwevend opgehangen en kan het frame vrij bewegen. Door de bout te draaien kan ik de hoogte instellen en door meer of minder elastiek te gebruiken kan ik het gewicht compenseren. Het elastiek zal ik klemmen door per voet 2 schijven tegen elkaar aan te schroeven met 4 schroeven.
En hoe ziet dat er dan uit als het gekoppeld word aan het frame? Nou zo dus. Je ziet hier nog net de klemringen die in het frame vallen.
Van bovenaf zie je dit. In de praktijk zal het miss wel of niet hoger worden. Dat ligt aan het gewicht en de veerkracht van het elastiek.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Vertel! Kan dit ook in een combimagnetron (hete luchtoven dus)? En met de verf van de Action?audiomanics schreef:als je in het bezit bent van een oven kun je pigment zelfs in de oppervlakte krijgen, slijtvast dus..
En hoe lang bakken we dat op welke temperatuur? En heeft het invloed op de kleur of structuur (mat of glanzend) van de verf?
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
OK, ik wist wel dat je het kon "lassen", maar dat is wel meer met kunststoffen(oplossen), en ik weet dat je het in verschillende kleuren kunt krijgen en maken, maar lakken wist ik dus niet.audiomanics schreef:Ja, dat kan heel goed, en als je in het bezit bent van een oven kun je pigment zelfs in de oppervlakte krijgen, slijtvast dus.. Net een soort anodiseren maar dan heeel anders..
Als je het vrij lang op ca 135 graden houd kun je het zelfs vormen. Koud niet want dan breekt 't.. Het is wel hard maar niet buigzaam.
Kees
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Even voor de rekenaars onder ons (ik ben geen rekenwonder).
De platter heeft een diameter van 300mm.
Het hart van de motor zit op 225mm afstand van het hart van de platter.
De motor draait ongeveer met 250 rpm.
Wat moet de diameter zijn van de pulley op de motor en wat voor snaar moet ik hebben?
De platter heeft een diameter van 300mm.
Het hart van de motor zit op 225mm afstand van het hart van de platter.
De motor draait ongeveer met 250 rpm.
Wat moet de diameter zijn van de pulley op de motor en wat voor snaar moet ik hebben?
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
En hoeveel toeren draait hij dan voor de 33 en/of 45, dat moet dan toch verschillend zijn?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler
Ik zal 99,99% van de tijd draaien op 33,3 RPM. Daar moet het dus op ontworpen worden.
Voor 45 toeren kan ik in de controller de draaisnelheid van de motor opvoeren.
Voor 45 toeren kan ik in de controller de draaisnelheid van de motor opvoeren.
