Kan je netzogoed hardwired bouwen
Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Waarom dan nog een print maken?

- ronnydepony
geen probleem voor mij Ray
en dat van die Polygon weet ik wel hoor, alleen was mijn print niet voorzien op een enkellaagsprint
en dat van die Polygon weet ik wel hoor, alleen was mijn print niet voorzien op een enkellaagsprint
- ronnydepony
Sorry Ray, kon het niet laten
Slechts 15 draadbruggen en 99% op dikte 0.032 getekend
Slechts 15 draadbruggen en 99% op dikte 0.032 getekend
Pin 7 van IC1 moet aan de massa liggen.
Al doende leert men
Zit wel weer de vaak voorkomende missing in.Ontkoppel-C's moet wel over de voeding van het desbetreffende IC,niet via en hele omweg
C3 kan aan de overkant,tussen 20 en 22 van IC4 en bij IC5 kan C5 bijv. naast de ref-nok en de massa-draadbrug onder het IC ,de verbinding naar 19 liefst flink dik.
Voor transistors met de verbinding tussen de pootjes door kun je ook een model nemen met iets meer ruimte (bijv.TO-5)
Anne
Knuisje heeft 't net over een pin aan massa.Doet 'r niet toe,is een basisaansluiting van een darlington die niet gebruikt wordt.Was het een mos-in dan liever wel.
Zit wel weer de vaak voorkomende missing in.Ontkoppel-C's moet wel over de voeding van het desbetreffende IC,niet via en hele omweg
C3 kan aan de overkant,tussen 20 en 22 van IC4 en bij IC5 kan C5 bijv. naast de ref-nok en de massa-draadbrug onder het IC ,de verbinding naar 19 liefst flink dik.
Voor transistors met de verbinding tussen de pootjes door kun je ook een model nemen met iets meer ruimte (bijv.TO-5)
Anne
Knuisje heeft 't net over een pin aan massa.Doet 'r niet toe,is een basisaansluiting van een darlington die niet gebruikt wordt.Was het een mos-in dan liever wel.
C3 zit daar prima, niet veranderen.
Maar je had toch een eigen topic geopend Ronny?
Maar je had toch een eigen topic geopend Ronny?
Niet mee eensknuisje schreef:C3 zit daar prima, niet veranderen.
Als 's gekeken welke lange weg tussen de minkant van C3 en de pin22=GND van IC4 er is
Met een tweezijdige print loopt 't massavlak onder het IC door,niks mis,maar zo komt er van ontkoppelen niet veel in huis
Anne
C3 zou bij Ronny moeten worden omgedraaid. Pin 7 is +5V, pin 8 is massa. Ray heeft dat keurig gedaan (nu gaan de ontwerpen toch weer door elkaar lopen
).
Als daar de massa van het IC zit heb je gelijk.Ik ging er van uit dat het pin 22 is,bij de meeste zitten + en massa tegenover elkaar.Hier zijn er twee,beter kort aaneen en ook pin 20 naardaar ontkoppelen.knuisje schreef:C3 zou bij Ronny moeten worden omgedraaid. Pin 7 is +5V, pin 8 is massa. Ray heeft dat keurig gedaan (nu gaan de ontwerpen toch weer door elkaar lopen).
Ook nog maar even naar de print van Ray gekeken ,zelfde narigheid
Ontkoppel-Cs moet ZO KORT MOGELIJK tussen de +(-en) en massa(s) van het IC.
Zit bij beide dikke IC's niet goed.Bij de µC de massa onder het IC door aan elkaar.
Anne
Je hebt volstrekt gelijk. Overigens geef ik dat hier ook al aan voor de MAX: viewtopic.php?p=1632197#p1632197
@Ray: om de ontkoppeling goed te doen ontkom je niet aan een paar draadjes onder de ic's.
@Ray: om de ontkoppeling goed te doen ontkom je niet aan een paar draadjes onder de ic's.
Een 100 nF multilayer past heel goed tussen een IC voetje in...
Beter zo, heren ?
En anders kan hij ook nog aan de koperzijde.
Beter zo, heren ?
En anders kan hij ook nog aan de koperzijde.
Nee, C3 stond al op de juiste plaats, verander dat maar terug. Je dient alleen nog de pinnen 8 en 22 onderling met een zo kort mogelijk draadje te verbinden.ray5150 schreef:Beter zo, heren ?
En bij IC5 dien je het massapunt tussen C4 en C5 rechtstreeks te verbinden met pin 4 met een zo kort mogelijk draadje.
En misschien is het raadzaam om in de buurt van C3 nog een extra 47uF elcootje te plaatsen.
helemaal duidelijk !
Dit lijkt meer op wat je bedoeling was, knuisje ?
Ik heb ook een stukje rondom de ULN2003 aangepast om te kunnen werken met een speciaal Amplimo speaker relais.
( https://www.ringkerntrafo.nl/product.php?id_product=401 )
De bedoeling is om met een jumper om te schakelen van 12 naar 24 Volt.
En een overall view met alle aanpassingen :
Dit lijkt meer op wat je bedoeling was, knuisje ?
Ik heb ook een stukje rondom de ULN2003 aangepast om te kunnen werken met een speciaal Amplimo speaker relais.
( https://www.ringkerntrafo.nl/product.php?id_product=401 )
De bedoeling is om met een jumper om te schakelen van 12 naar 24 Volt.
En een overall view met alle aanpassingen :
Jamazonieèh
Als de relais op 24V werken moet pin 9 van de ULN ook op 24V
.
Anne
Als de relais op 24V werken moet pin 9 van de ULN ook op 24V
Anne
Ben je daar zeker van ?
Kom ik dan niet in de problemen met de andere relais die op 12 Volt draaien ?
Kom ik dan niet in de problemen met de andere relais die op 12 Volt draaien ?
Nee net andersom.De diodes in het IC moeten de piek bij uitschakelen opvangen.Zo aan 12V kan de spanning op de relais niet boven 12,6V (+diodesspanning) komen.Met 24V aan de andere kant blijft ie na uitschaklen op 12V plakken.
Door pin 9 op 24V te zetten krijg je wel een piek van 24V bij uitschakelen van de 12V relais maar dat geeft niet.
Anne
Door pin 9 op 24V te zetten krijg je wel een piek van 24V bij uitschakelen van de 12V relais maar dat geeft niet.
Anne
Als je C3 weer plaatst zoals je het oorspronkelijk had is de ontkoppeling perfect.ray5150 schreef:Dit lijkt meer op wat je bedoeling was, knuisje ?
Dus C3 en C6 kunnen dan beter van plaats wisselen ?
ontwijk de vraag maar!ray5150 schreef:klasje ?