Nou, als ze bij 30 Hz nog geen gelanceerde conussen hebben op dat niveau...dan kan het. Rijgeluid (al zal het niet overdreven veel zijn bij deze bimmert..) zit in hetzelfde gebied en maskeert nogal, dus een beetje volume is dan wel prettig. Meestal is -3dB 40hz gesimuleerd wel genoeg, mits voldoende mechanisch belastbaar (Xmax).MichaelB schreef:Jups, daar ga ik wel van uit, een open "kast".
Ik ga ze toch eerst in de kleine kast monteren en luisteren / meten. Open maken is zo gedaan.
De belastbaarheid is voldoende, als ik nu met WinISD al zie dat ze 90dB bij 30Hz halen. Tel daar de roomgain bij op en voila. Ik ben daar een gelukkige kampeerder mee hoor
Sub onzichtbaar in 730d wegwerken
Moderator: Beheerdersteam
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken
Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken
Jups, gezien, dat is een hele bekende in "het wereldje". Alleen lever je daar behoorlijk wat kofferbak in en dat wil ik nu juist niet. Niet te vergeten dat het (te) veel geld kost EN ik het niet zelf maak/bedenkEppeRRR schreef:http://www.bavariansoundwerks.com/produ ... -7-Series/
Even een vondst van het wereld wijde web af...
Het zijn 4 stuks he?! Volgens WinISD zou het mogelijk moeten zijn.Bertje schreef:Nou, als ze bij 30 Hz nog geen gelanceerde conussen hebben op dat niveau...dan kan het. Rijgeluid (al zal het niet overdreven veel zijn bij deze bimmert..) zit in hetzelfde gebied en maskeert nogal, dus een beetje volume is dan wel prettig. Meestal is -3dB 40hz gesimuleerd wel genoeg, mits voldoende mechanisch belastbaar (Xmax).
En idd. deze 7's staan bekend om hun stilte. Ik heb dubbele beglazing rondom en volgens de boekjes zou dat resulteren in slechts 62dB rijgeluid bij 120km/u. Ik noem het altijd: "fluisternivo met iemand op de achterbank".
We zullen zien hoe het uitpakt. Ik doe het lekker toch!
Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken
Shipping Confirmation:
Great News, M.W.G. BURGMAN...
Your order is on its way!
Great News, M.W.G. BURGMAN...
Your order is on its way!
Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken
Nog even een zoektocht op internet, toen vond ik deze
http://www.kieskeurig.nl/autospeaker/pi ... 7a/327692/
De Pioneer TS-WX77A Acieve subwoofer.


Leuk voor onder de hoedenplank? Of kan iemand de units herkennen zodat het na te maken is
http://www.kieskeurig.nl/autospeaker/pi ... 7a/327692/
De Pioneer TS-WX77A Acieve subwoofer.


Leuk voor onder de hoedenplank? Of kan iemand de units herkennen zodat het na te maken is
Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken
Namaken is toch niet zo'n probleem? Neem 1 of 2 subs die in 30-50 liter kunnen werken (evt. met DSP) en maak een platte behuizing die tegen de hoedenplank bevestigd wordt. Dat kan ook met de MDS08 waar ik er 4 van heb liggen.
Echterrrrr
: het is een sedan en dus is de kofferbak al niet de hoogste / grootste. Mede daardoor ben ik al heel snel van een oplossing in de kofferbak gestapt.
Parts-Express roelt!:
03/07/2013 07:00:00 ARRIVAL SCAN UTRECHT
03/07/2013 07:09:00 OUT FOR DELIVERY UTRECHT
03/07/2013 07:25:00 IMPORT SCAN UTRECHT
03/07/2013 07:25:00 LOCATION SCAN UTRECHT
Met een beetje mazzel staan ze vandaag voor een dichte deur en kan het NIET bij de buren afgeleverd worden, omdat je de inklaringskosten contant bij de chauffeur moet voldoen
Hopelijk komen ze morgen een keer langs, want dan werk ik thuis.
Echterrrrr
Parts-Express roelt!:
03/07/2013 07:00:00 ARRIVAL SCAN UTRECHT
03/07/2013 07:09:00 OUT FOR DELIVERY UTRECHT
03/07/2013 07:25:00 IMPORT SCAN UTRECHT
03/07/2013 07:25:00 LOCATION SCAN UTRECHT
Met een beetje mazzel staan ze vandaag voor een dichte deur en kan het NIET bij de buren afgeleverd worden, omdat je de inklaringskosten contant bij de chauffeur moet voldoen
Hopelijk komen ze morgen een keer langs, want dan werk ik thuis.
Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken
Vanmorgen zijn de speakertjes binnengekomen.
Uiteraard meteen gepast:
Strakke passing!
Het lijkt niet veel 4 van deze drivertjes, maar bij elkaar toch het oppervlak van een 10,5 inch sub en dat in de cabine!
Hopelijk kan ik begin volgende week de eerste testen en metingen doen.
Het lijkt niet veel 4 van deze drivertjes, maar bij elkaar toch het oppervlak van een 10,5 inch sub en dat in de cabine!
Hopelijk kan ik begin volgende week de eerste testen en metingen doen.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken
Gisteravond heb ik even kunnen pielen en de speakertjes gemonteerd.
Ik heb van te voren de bak doorgemeten en alles zit nog netjes verbonden. Hierna het geheel tijdelijk met krokobekjes serie/parallel geschakeld: Netjes +/- 4Ohm: Testopstelling: Helaas ik m'n krachtigere 12V voeding kwijt, dus moest ik het even doen met 15Watt. Zelfs met 15Watt is het al
Van de week kan ik gaan meten om te zien wat er uit te halen is. Zo op het gehoor zit er zelfs zonder DSP al behoorlijk veel echt laag in. In de auto zal daar nog een schepje bovenop komen.
Ik heb van te voren de bak doorgemeten en alles zit nog netjes verbonden. Hierna het geheel tijdelijk met krokobekjes serie/parallel geschakeld: Netjes +/- 4Ohm: Testopstelling: Helaas ik m'n krachtigere 12V voeding kwijt, dus moest ik het even doen met 15Watt. Zelfs met 15Watt is het al
Van de week kan ik gaan meten om te zien wat er uit te halen is. Zo op het gehoor zit er zelfs zonder DSP al behoorlijk veel echt laag in. In de auto zal daar nog een schepje bovenop komen.
Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken
Kon het niet laten, dus de meetspullen weer tevoorschijn gehaald. Gelukkig wist ik nog hoe alles ingesteld moest worden, dus na een paar minuten kon ik meten.
Professionele meetopstelling
Onderstaande meting is gedaan met de crossover van de versterker aan op 220Hz +/- 100Hz, zoals te zien is
. Dit is een 12dB/oct filter. Ik heb uiteraard met gating gestoeid om het laag kloppend te krijgen, maar het bleef zoals de onderstaand plot... Uhm? Interne ongedocumenteerde boost? Dit wijkt namelijk wel HEEL veel af van WinISD. 1 van beide zit er behoorlijk naast.
Calibratie file van de mic is geladen. Morgen nog maar eens een keer kijken of ik de gating wel goed gedaan heb. Het interne crossover heb je dus niets aan. Ik heb deze ook nog naar 130 en 40Hz gedraaid (helaas geen plot van opgeslagen). Daar was nauwelijks een verschil te zien. Het filter begint pas vanaf 150Hz te werken, ook al stel je 40Hz in.
Het mag dan een wat oudere versterker zijn, maar Audison wordt toch gezien als een topmerk. Het overnamepunt verloopt ook met het geluidsnivo... Zachtjes is het echt prut, hard wordt het beter (maar nooit goed).
Welkom MiniDSP!
Professionele meetopstelling
Calibratie file van de mic is geladen. Morgen nog maar eens een keer kijken of ik de gating wel goed gedaan heb. Het interne crossover heb je dus niets aan. Ik heb deze ook nog naar 130 en 40Hz gedraaid (helaas geen plot van opgeslagen). Daar was nauwelijks een verschil te zien. Het filter begint pas vanaf 150Hz te werken, ook al stel je 40Hz in.
Het mag dan een wat oudere versterker zijn, maar Audison wordt toch gezien als een topmerk. Het overnamepunt verloopt ook met het geluidsnivo... Zachtjes is het echt prut, hard wordt het beter (maar nooit goed).
Welkom MiniDSP!
Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken
Wat je probeert te meten, lukt eigenlijk alleen maar nearfield. En daarvoor is je microfoon (op de foto) veel te ver weg.
Enkele millimetertjes van het membraan vandaan, meer niet. Je hebt dan geen gating meer nodig (en als die niet uit kan, kun je die gerust op 50ms ofzo zetten. Je hebt die tijd absoluut nodig als je zo laag wilt meten). Smoothing zal dan ook niet (meer) nodig zijn.
De helling van je laagafval is erg steil, dat kan niet kloppen bij zo'n free air of gesloten opstelling.
Heb je al eens gecheckt of de modificatie in je eigen MobilePre-topic voor jou van toepassing is ?
Hopelijk kan dat ook verklaren waarom de Audison zo vreemd lijkt te filteren. Fijn versterkertje; heb zelf ook een LR435 gehad. Helaas zonder ingebouwde filters, dus of die echt een beetje gek zijn...
dat weet ik niet.
Enkele millimetertjes van het membraan vandaan, meer niet. Je hebt dan geen gating meer nodig (en als die niet uit kan, kun je die gerust op 50ms ofzo zetten. Je hebt die tijd absoluut nodig als je zo laag wilt meten). Smoothing zal dan ook niet (meer) nodig zijn.
De helling van je laagafval is erg steil, dat kan niet kloppen bij zo'n free air of gesloten opstelling.
Heb je al eens gecheckt of de modificatie in je eigen MobilePre-topic voor jou van toepassing is ?
Hopelijk kan dat ook verklaren waarom de Audison zo vreemd lijkt te filteren. Fijn versterkertje; heb zelf ook een LR435 gehad. Helaas zonder ingebouwde filters, dus of die echt een beetje gek zijn...
Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken
De foto was slechts ter indicatie, tijdens de meting hangt de microfoon vlak boven het membraan.
Oh ja, die mod van de Mobile-Pre
Dat is een HELE goeie van je, want dat zorgt juist voor die harde afval in het laag...
Vandaag zal ik een paar condensatortjes halen bij Van Hove (en meteen een instelbare bout) en de mod toepassen!
Oh ja, die mod van de Mobile-Pre
Dat is een HELE goeie van je, want dat zorgt juist voor die harde afval in het laag...
Vandaag zal ik een paar condensatortjes halen bij Van Hove (en meteen een instelbare bout) en de mod toepassen!
Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken
Mobile-Pre open geschroefd en wadda joe noo:
Ik heb revisie 1.03 (Rev-G00 staat op de print i.t.t. jouw Rev-F) van de Mobile-Pre. Blijkbaar is de fabrikant er ook zelf achter gekomen dat 47uF de juiste waarde is.
Maakt overigens die afval in het laag in het Mobile-Pre topic wel vreemd. Blijkbaar werkt het niet goed met een loopback meting?
Zal nog eens nameten.
Maakt overigens die afval in het laag in het Mobile-Pre topic wel vreemd. Blijkbaar werkt het niet goed met een loopback meting?
Zal nog eens nameten.
Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken
Joe doont seej ! Leuk dat ze er blijkbaar na minstens 3 of 4 revisies, zelf ook achter gekomen zijn.Mobile-Pre open geschroefd en wadda joe noo:
Minder leuk, dat het jouw meting niet verklaart...Ik heb zo gauw geen ideeen voor je.
Ik begrijp dat een loopback bij jou nog steeds iets van -10dB bij 10Hz geeft met slappe helling, zoals in het andere topic?
Da's niet voldoende om deze meting te verklaren...
Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken
Inmiddels ben ik al een heel stuk verder. De sub zit netjes in de auto, de kabels zijn getrokken. Ik heb de OEM autoversterker opgeschroeft en hier een line-out ingebouwd en er is al geluid! Plaatjes en verslag zal ik binnenkort ook hier plaatsen.
Vandaag ging ik een afgeschermd kabeltje halen bij een caraudio inbouwspecialist en dat werd een leuke discussie
Hij wist mij te vertellen dat het veel mooier / beter is om een high-level signaal te gebruiken welke je eigen versterker in gaat, dan een line-out... Ik kan me voorstellen dat je het makkelijker / beter vindt vanuit het oogpunt van storingsvrij werken in een auto, maar hij bedoelde dat het gewoon echt mooier is.
Daar moest ik uiteraard op reageren.
Ik zei hem: dus het signaal wat uit mijn OEM versterker komt en welke bij 22Watt 10% vervorming heeft, wat vervolgens door een spanningsdeler gaat om low-level te maken en vervolgens WEER versterkt wordt, is mooier dan het signaal wat voor de versterkerchip als line-out wordt afgetapt en eenmalig versterkt wordt?!
Hij: ja.
Hmmm, lang verhaal volgde met "die jongens uit de home audio die het denken te weten, maar daardoor alleen maar stom bezig zijn" "jadajada".
Ik: ben je mij nu dus aan het beledigen?
Hij: nee, zo bedoel ik het niet, maar wij bouwen al jaren in met high-end merken X-Y-Z (toverwoord om iedere discussie de mond te snoeren) en die doen het allemaal zo.
Ik: okee, dus omdat die merken het zo doen is het DUS goed?
Hij: ja.
Kers op de taart was dat hij zei: "en dan komen ze aan met DSP om alles netjes te maken, nou daar maak je het alleen maar minder mee".
Ik zei: "maar dan moet je uiteraard ook meten, anders doe je er idd. niet mee wat het kan".
Hij: "nou we hebben bij klanten vaak genoeg de DSP verwijderd en dan waren ze stom verbaasd dat het zo goed klonk". "Dat waren dan ook meestal mensen die het thuis wel goed konden en het dan wel even in de auto ook gaan doen."
Okee, toen was ik uitgepraat.
Kabeltje gekocht en m'n reis voortgezet.
Vandaag ging ik een afgeschermd kabeltje halen bij een caraudio inbouwspecialist en dat werd een leuke discussie
Hij wist mij te vertellen dat het veel mooier / beter is om een high-level signaal te gebruiken welke je eigen versterker in gaat, dan een line-out... Ik kan me voorstellen dat je het makkelijker / beter vindt vanuit het oogpunt van storingsvrij werken in een auto, maar hij bedoelde dat het gewoon echt mooier is.
Daar moest ik uiteraard op reageren.
Ik zei hem: dus het signaal wat uit mijn OEM versterker komt en welke bij 22Watt 10% vervorming heeft, wat vervolgens door een spanningsdeler gaat om low-level te maken en vervolgens WEER versterkt wordt, is mooier dan het signaal wat voor de versterkerchip als line-out wordt afgetapt en eenmalig versterkt wordt?!
Hij: ja.
Hmmm, lang verhaal volgde met "die jongens uit de home audio die het denken te weten, maar daardoor alleen maar stom bezig zijn" "jadajada".
Ik: ben je mij nu dus aan het beledigen?
Hij: nee, zo bedoel ik het niet, maar wij bouwen al jaren in met high-end merken X-Y-Z (toverwoord om iedere discussie de mond te snoeren) en die doen het allemaal zo.
Ik: okee, dus omdat die merken het zo doen is het DUS goed?
Hij: ja.
Kers op de taart was dat hij zei: "en dan komen ze aan met DSP om alles netjes te maken, nou daar maak je het alleen maar minder mee".
Ik zei: "maar dan moet je uiteraard ook meten, anders doe je er idd. niet mee wat het kan".
Hij: "nou we hebben bij klanten vaak genoeg de DSP verwijderd en dan waren ze stom verbaasd dat het zo goed klonk". "Dat waren dan ook meestal mensen die het thuis wel goed konden en het dan wel even in de auto ook gaan doen."
Okee, toen was ik uitgepraat.
Kabeltje gekocht en m'n reis voortgezet.
Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken
Jaja, daar stond je dan met je bek vol tanden.
Je had toch kunnen weten dat je meer kennis en ervaring opbouwt met het jaren verkopen van apparatuur dan dat je je er technisch inhoudelijk mee bezighoudt
.
Domme Michael, hoe kun je je zo vergissen
Je ziet maar al te vaak dit soort kneuzen in winkels staan met hun Wij-van-wc-eend-verhaaltjes.
Kom je 18 mei naar Breda? Ik ben erg benieuwd naar je resultaat. Misschien kun je de auto in de grote zaal neerzetten
.
Gr. Mischa
Je had toch kunnen weten dat je meer kennis en ervaring opbouwt met het jaren verkopen van apparatuur dan dat je je er technisch inhoudelijk mee bezighoudt
Domme Michael, hoe kun je je zo vergissen
Je ziet maar al te vaak dit soort kneuzen in winkels staan met hun Wij-van-wc-eend-verhaaltjes.
Kom je 18 mei naar Breda? Ik ben erg benieuwd naar je resultaat. Misschien kun je de auto in de grote zaal neerzetten
Gr. Mischa
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken
Ben je bij RMR Soest langsgegaan, die zijn meestal wel op de hoogte van home en car.
De filters van de Audison kloppen prima, vaak genoeg aan gemeten aan diverse types van dit merk. Zal dus toch wat aan je meting schorten.
De filters van de Audison kloppen prima, vaak genoeg aan gemeten aan diverse types van dit merk. Zal dus toch wat aan je meting schorten.
Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken
Ik ben niet in Soest geweest, maar in de buurt van Roosendaal (waar ik op dat moment voor m'n werk was). Ik ga geen namen noemen 
Helaas is een miniDSP inbouwen niet iets wat 123 mogelijk is. Er zijn veel storingen.
MiniDSP heeft ook een eigen isolator gebouwd voor de ontkoppeling van aardlus problemen. Na zelf 2 andere voedingen geprobeerd te hebben, ga ik deze toch maar bestellen: http://www.minidsp.com/products/accesso ... c-isolator
Goed jullie hebben nog plaatjes van me tegoed:
Het zal me niet nog een keer gebeuren dat ik met een lege accu sta en dus heb ik een lader/supply gekocht welke ik aanzet zodra ik wat ga doen. Op die manier kan ik gewoon alles aanlaten en testen naar believen. Zelfs met alle meuk in de garage kan 'ie er nog in
Zoveelste keer dat de achterbank eruit kan, de c-stijlen er af, hoedenplank er af, tig bouten verwijderen, isolatie verwijderen (want er komt dus een ander type hoedenplank met elektrisch zonnescherm voor in de plaats).
Het vorige dummy stuk, waar nu de subbak in komt, die zat vast met kunstofklemmen die je eruit moet knippen.
Zo komt de subbak natuurlijk nooit goed vast te liggen en dus heb ik er voor gekozen om er een M8 draad in te tappen, zodat de sub goed vastgezet kan worden. Zo zit de subbak nu vast. Ook een stuk loodbitumen geplakt. Dit was alles wat nodig was om toch wat getril te voorkomen. De bak is van zichzelf verbazingwekkend stevig! Aangezien er nu dus een andere hoedenplank in kwam, heb ik er eentje 2e hands gescoord met elektrische zonnerollo!
Helaas was deze wel grijs, maar dat is niets wat niet met wat textielverf op te lossen is
Op internet had ik al de beschrijving gevonden hoe de BM24 (de radio + versterkermodule van de auto) voorzien kan worden van een line-out. Zo geschiedde:
Werkt perfect!
Speakerkabels afknippen en netjes doorverbinden. Er moest nog een framepje gemaakt worden waar de versterker aan gemonteerd kan worden, want ik wil alles onzichtbaar wegwerken.
Van aluminium heb ik twee frames gemaakt waar aan de Audison perfect kan hangen. Het is haast alsof deze plek er voor gemaakt is! Zo komt het dan uiteindelijk te hangen. Uiteraard aan beide zijden netjes vast. Dan de kabels tijdelijk aansluiten en gaan testen: Helaas kwam ik er achter dat de MiniDSP gruwelijk stoort in de auto. De DSP zit op de foto's nog aangesloten, maar die is er nu tijdelijk tussenuit. Het ziet er op de foto's makkelijk en vlot uit, maar al met al zijn we er met z'n 2'en toch echt 2 VOLLE dagen mee bezig geweest en het is nog lang niet af. DSP moet nog uitgezocht worden. Daarna alles meten en inregelen. Mogelijk komen er nog andere speakers in de voordeuren. Ik denk dat ik die passief gefilterd hou, maar misschien ga ik deze dubbel bedraden om zo ook via de DSP te filteren i.p.v. alleen vlak te regelen.
Wat ik al wel merk, is dat er ruim voldoende echt laag aanwezig is! Jammer daar aan is wel dat het laag zo piekt en nult in de auto dat je juist op de voorstoelen in een redelijk dal zit... Ga je 30 cm naar voren met je hoofd dan klinkt het laag ineens veeeeel heftiger.
Helaas is een miniDSP inbouwen niet iets wat 123 mogelijk is. Er zijn veel storingen.
MiniDSP heeft ook een eigen isolator gebouwd voor de ontkoppeling van aardlus problemen. Na zelf 2 andere voedingen geprobeerd te hebben, ga ik deze toch maar bestellen: http://www.minidsp.com/products/accesso ... c-isolator
Goed jullie hebben nog plaatjes van me tegoed:
Het zal me niet nog een keer gebeuren dat ik met een lege accu sta en dus heb ik een lader/supply gekocht welke ik aanzet zodra ik wat ga doen. Op die manier kan ik gewoon alles aanlaten en testen naar believen. Zelfs met alle meuk in de garage kan 'ie er nog in
Zo komt de subbak natuurlijk nooit goed vast te liggen en dus heb ik er voor gekozen om er een M8 draad in te tappen, zodat de sub goed vastgezet kan worden. Zo zit de subbak nu vast. Ook een stuk loodbitumen geplakt. Dit was alles wat nodig was om toch wat getril te voorkomen. De bak is van zichzelf verbazingwekkend stevig! Aangezien er nu dus een andere hoedenplank in kwam, heb ik er eentje 2e hands gescoord met elektrische zonnerollo!
Helaas was deze wel grijs, maar dat is niets wat niet met wat textielverf op te lossen is
Speakerkabels afknippen en netjes doorverbinden. Er moest nog een framepje gemaakt worden waar de versterker aan gemonteerd kan worden, want ik wil alles onzichtbaar wegwerken.
Van aluminium heb ik twee frames gemaakt waar aan de Audison perfect kan hangen. Het is haast alsof deze plek er voor gemaakt is! Zo komt het dan uiteindelijk te hangen. Uiteraard aan beide zijden netjes vast. Dan de kabels tijdelijk aansluiten en gaan testen: Helaas kwam ik er achter dat de MiniDSP gruwelijk stoort in de auto. De DSP zit op de foto's nog aangesloten, maar die is er nu tijdelijk tussenuit. Het ziet er op de foto's makkelijk en vlot uit, maar al met al zijn we er met z'n 2'en toch echt 2 VOLLE dagen mee bezig geweest en het is nog lang niet af. DSP moet nog uitgezocht worden. Daarna alles meten en inregelen. Mogelijk komen er nog andere speakers in de voordeuren. Ik denk dat ik die passief gefilterd hou, maar misschien ga ik deze dubbel bedraden om zo ook via de DSP te filteren i.p.v. alleen vlak te regelen.
Wat ik al wel merk, is dat er ruim voldoende echt laag aanwezig is! Jammer daar aan is wel dat het laag zo piekt en nult in de auto dat je juist op de voorstoelen in een redelijk dal zit... Ga je 30 cm naar voren met je hoofd dan klinkt het laag ineens veeeeel heftiger.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken
Goed bezig, de minidsp moet je echt voeden uit een geisoleerde en gestabiliseerde voeding. Plaats van de massa kan ook kritisch zijn, zoveel mogelijk een sterpunt maken met de rest van de massa's van de overige apparaten. En BMW kan lastig zijn qua stoorsignalen.
Met de dsp kan je een delay er inzetten, zodat je links/rechts en voor/achter op tijd kan zetten op de luisterpositie. Dat maakt erg veel uit in stereobeeld, dus zeker de moeite waard om frontsysteem ook hiermee aan te gaan sturen.
Met de dsp kan je een delay er inzetten, zodat je links/rechts en voor/achter op tijd kan zetten op de luisterpositie. Dat maakt erg veel uit in stereobeeld, dus zeker de moeite waard om frontsysteem ook hiermee aan te gaan sturen.
- morca
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 300
- Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34
Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken
Ik heb een beetje oftopic vraag,maar in een E60 met een org radio erin,is het dan raadzaam om met van die adapter,s te werken van speaker naar RCA.
Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken
Voor het gemak van inbouw zeg ik 100%: ja!
Nog beter is als je gewoon een versterker koopt welke een high-in heeft. Ben je in 1x klaar.
Nog beter is als je gewoon een versterker koopt welke een high-in heeft. Ben je in 1x klaar.
Re: Sub onzichtbaar in 730d wegwerken
Vandaag en gisteren heb ik weer wat uurtjes aan de audio kunnen besteden en met een gigantisch goed resultaat!
Allereerst is het misschien wel leuk om te zien wat het frequentieverloop is van de voorspeakers zonder correctie. Er zit in deze afbeelding alleen een 80Hz 48dB/LR highpass:
(Alles is gemeten tussen de voorstoelen op oorhoogte)
Heel wat pieken en dalen, maar lang niet slecht. Dit heb ik veel slechter gezien. Wat wel duidelijk is, is dat de bass/midden speakers in de deuren veel te hard spelen t.o.v. de tweeters. Ook is het overnamepunt tussen de tweeter en de bass speaker goed te zien. Helaas is dit niet weg te werken met DSP. Ik heb van alles geprobeerd, maar het werd alleen maar erger. Misschien dat ik er ooit zin in heb om een net filter voor de deuren te maken (of alles dubbel bedraad waardoor ik het echt actief kan gaan doen).
Na correctie ziet dit er als volgt uit: De tweeter en de bass speaker spelen nu op het zelfde nivo. Er zijn nog wat andere zaken aangepakt, zoals een high shelf vanaf 6Khz en de dip rond 600Hz is weggewerkt.
Hierna heb ik de sub aangepakt, maar daar hoefde NIETS gecorrigeerd te worden. Het enige wat ik daarmee gedaan heb, is een cross op 80Hz (48dB/LR) gezet en het nivo tussen de voorspeakers en de sub gecorrigeerd. Hoe ziet dat er uit? Zo dus:
Het laag speelt nog iets te hard. Dit kan ik simpel aanpassen, maar daar had ik nu geen zin meer in.
Het allerbelangrijkste: hoe klinkt dit nu t.o.v. de situatie hiervoor?
Dit is een verschil van dag en nacht. Totaal onvergelijkbaar. Alles klinkt nu meer uitgewogen. Laag is ECHT laag en niet dreunerig, het midden is niet meer op de achtergrond, maar goed aanwezig en het hoog is er ook met sprongen op vooruit gegaan!
Allereerst is het misschien wel leuk om te zien wat het frequentieverloop is van de voorspeakers zonder correctie. Er zit in deze afbeelding alleen een 80Hz 48dB/LR highpass:
(Alles is gemeten tussen de voorstoelen op oorhoogte)
Heel wat pieken en dalen, maar lang niet slecht. Dit heb ik veel slechter gezien. Wat wel duidelijk is, is dat de bass/midden speakers in de deuren veel te hard spelen t.o.v. de tweeters. Ook is het overnamepunt tussen de tweeter en de bass speaker goed te zien. Helaas is dit niet weg te werken met DSP. Ik heb van alles geprobeerd, maar het werd alleen maar erger. Misschien dat ik er ooit zin in heb om een net filter voor de deuren te maken (of alles dubbel bedraad waardoor ik het echt actief kan gaan doen).
Na correctie ziet dit er als volgt uit: De tweeter en de bass speaker spelen nu op het zelfde nivo. Er zijn nog wat andere zaken aangepakt, zoals een high shelf vanaf 6Khz en de dip rond 600Hz is weggewerkt.
Hierna heb ik de sub aangepakt, maar daar hoefde NIETS gecorrigeerd te worden. Het enige wat ik daarmee gedaan heb, is een cross op 80Hz (48dB/LR) gezet en het nivo tussen de voorspeakers en de sub gecorrigeerd. Hoe ziet dat er uit? Zo dus:
Het laag speelt nog iets te hard. Dit kan ik simpel aanpassen, maar daar had ik nu geen zin meer in.
Het allerbelangrijkste: hoe klinkt dit nu t.o.v. de situatie hiervoor?
Dit is een verschil van dag en nacht. Totaal onvergelijkbaar. Alles klinkt nu meer uitgewogen. Laag is ECHT laag en niet dreunerig, het midden is niet meer op de achtergrond, maar goed aanwezig en het hoog is er ook met sprongen op vooruit gegaan!

