Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door Chris_T »

JoeDirt schreef:
Ow nog een klein vraagje :P
Die tangbandjes wil ik in een zo'n klein mogelijke behuizing zonder dat je een bult in de weergave krijgt. Is dit op te lossen door een hele kleine behuizing vol te proppen met BAF en bijvoobeeld 1 zijde van die behuizing (per speaker) open te laten? Ik ga toch crossen rond de 150 Hz of hoger gok ik.
De tangbandjes hebben toch niet veel volume nodig? In 1,5l heb je nauwelijks een verhoging.
Ik zou mij sowieso niet zo druk maken over de bult, de aktieve crossover zal wel standaard 2e orde filterhellingen hebben voor hoog/laag.
Dan krijg je, akoestisch gezien, asymmetrische hellingen voor de sub/sat bij zo'n laag overnamepunt (de tangband heeft al een natuurlijke 2e orde afloop in het laag).
Dat zal dus niet mooi optellen -> grote kans op een bult rond het overnamepunt.

Btw, 150Hz is eigenlijk te laag voor de tangband. Met 1W zit je al aan de x-max limiet.
0.5mm is echt heel weinig, dat is meer een typische waarde van een midrange driver.
Wil je de tangband wat luider laten spelen dan moet je denken aan een overnamepunt >300Hz (met 2e orde filterhelling), of je moet de knip op de volume knop houden.
In dat geval heeft het ook geen zin om meer dan 2 ND91's te nemen, de tangbands zullen de (dynamiek)beperking van het systeem zijn ;).
JoeDirt
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 16:43

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door JoeDirt »

Het volume hoeft niet echt hard te zijn. Maar ik probeer het wel zo compact mogelijk te houden. Liefst zou ik de tangbandjes in kleiner dan 1 liter per spreaker stoppen. Maar als je dat doet krijg je een bult rond de 300 hz. Dat zou best wel naar kunnen klinken. De 150hz is ook een richtlijn, de crossover kan tot 220 crossen. Lijkt mij voldoende.

De caliber is binnen. Het printplaatje is niet heel groot, ik zal denk ik wel wat koellichamen nodig hebben. Zou dat voldoende koelen in een nagenoeg afgesloten behuizing?
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door Chris_T »

De kleine bult is eventueel wel weg te werken door de behuizing lek te maken. Simpelweg wat gaten erin boren.
Hoeveel is alleen de vraag en daarvoor moet je wel kunnen meten.

Maar voordat je eraan begint, wat zijn nu de filterhellingen van de aktieve crossover?
Dat is een veel groter punt om druk over te maken.
Als deze symmetrisch zijn valt het probleem van de 300Hz bult in het niet.

Nog over de koeling van de Caliber CA80 versterker:
Dit zal wel een klasse AB versterker zijn en die verstoken behoorlijk veel warmte.
Een goed koellichaam is dus een must.
Het liefst aan de buitenkant gemonteerd zodat de warmte gelijk weg kan.
Of in een goed geventileerde behuizing.
JoeDirt
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 16:43

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door JoeDirt »

De crossover

- 18dB
- instelbaar, sub, mid-hoog, en niveau
(50/70/100/150/220 Hz)

De caliber is inderdaad een klasse ab
JoeDirt
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 16:43

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door JoeDirt »

Maar meten lukt me dus niet helaas. Maar als ik het op gehoor prettig kan krijgen ben ik tevreden.

Twijfel nog steeds over 2 of 4 woofers (oftewel 60 of 120 euro).

Crossover moet ook nog binnen komen.
JoeDirt
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 16:43

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door JoeDirt »

Oké, ben ik weer eens.

Ik wil nog steeds iets als eerder besproken maken, alleen het gebruik van de crossover en de autoversterker zijn gewoon niet handig.. En ik wil hem toch iets compacter bouwen.

Nieuw idee:
3,5 inch dayton nd90-4 speaker (2x) op de ta2024 met passive radiator (peerless 3,5 inch 830878 ook 2x).
Met heel mischien tweeters met eigen ta2024 en toch de mini dsp.
Hoeveel liter zou ik dan kunnen aanhouden voor 1x de nd90-4 met de passive radiator? Dan stoei ik zelf wel met het gewichtje..
JoeDirt
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 16:43

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door JoeDirt »

Of is die radiator te klein voor die woofer..
JoeDirt
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 16:43

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door JoeDirt »

Spullen zijn binnen
Bijlagen
Alle spullen zijn binnen om te bouwen. <br />(was erg lang wachten op de Dayton's).
Alle spullen zijn binnen om te bouwen.
(was erg lang wachten op de Dayton's).
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door EppeRRR »

Wat betreft looks van de units zit je wel goed :D
JoeDirt
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 16:43

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door JoeDirt »

Zijn leuke units om te zien inderdaad!

Het is dus geworden:
Peerless passive radiotors 3,5 inch
Dayton ND91-4 3,5 inch
Vifa tweeters
TA 2024 (2x12 Wrms) voor de tweets
TA 2020 (2x25Wrms) voor de Dayton's.
MiniDSP.
Per kant een behuizing van ongeveer 1,3 liter.

Nou dub ik alleen nog over de opstelling.

Wat denken jullie:
Bijlagen
Deze opstelling neig ik te gebruiken
Deze opstelling neig ik te gebruiken
JoeDirt
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 16:43

Re: Advies gevraagdpPortable HOTROD speaker

Bericht door JoeDirt »

Nog een aantal opties. Persoonlijk vind ik het mooist als alle drivers aan de voorkant zitten, maar hoe krijg je dat zo compact mogelijk.
Bijlagen
Of deze maar is minder handig met bouwen
Of deze maar is minder handig met bouwen
Of deze, (accu komt er niet in) dan kan het een mooi kubusje worden, met de radiators aan de zijkant.
Of deze, (accu komt er niet in) dan kan het een mooi kubusje worden, met de radiators aan de zijkant.
of deze, maar daar vind ik de dayton's te dicht op elkaar.
of deze, maar daar vind ik de dayton's te dicht op elkaar.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”