Multi Purpose CAR PC

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Nieuwe donor gevonden. Een thinclient die direct 12 volt kan gebruiken. Heb er al een PeOs op draaiende en ben nu windows XP aan het installeren.

Mooie kast.

1Ghz Via processor met 512 mb ram.
SSD HD.
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Op dit moment een mooi 15.1" scherm erbij dat direct op 12 volt werkt. Volgende week de grotere SSD harddisk ophalen.

Ondertussen een OBD/1 stekker gevonden en gereed bevonden voor de seriële en parallelle poort.

Kleine bluetooth module gehaald zodat ik een WII-mote kan aansluiten. GPS werkt reeds en hiervoor zal ik Garmin Mobile gebruiken als navigatiesysteem.
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Boottijd met bios inladen is nu 30 seconden. Zonder bios zo pak 'm beet 20 seconden.

Snel genoeg dus. maar met suspend to ram wil ik dit nog wat sneller krijgen. Gehele pc verbruikt dan in stand by minder dan 0,5 watt.
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Vraagje! Hoe ga je GPS toepassen?? Weet jij daar software pakketen voor?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

USB / Com poort GPS muis zijn er tekoop.

Software is ook beetje mijn grote vraag. Heb vroeger welles Alturion gebruikt.. Werkte prima alleen beetje lomp met de laptop in de auto.
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Garmin Mobile editie => http://www.garmin.nl/product/market/?mid=60.

Die gebruik ik met een Bluetooth GPS muis (http://www.pdawereld.nl/webshop/artikel ... h-gps.html) gezien mijn COM poort de OBD data moet binnenkrijgen en de parallelle poort voor andere input/output zaken gebruikt wordt. Onder andere het beïnvloeden van de motor.

En heb nog altijd een PDA met tomtom als het niets gaat worden :roll: .
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

ik ben daar ook een beetje voor aan het rondkijken, GPS software voor op een laptop/netbook. Ik las dat Destinator en Iguidance ook veel gebruikt worden. Maar ik heb nog niks gekozen.
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Vandaag voor het eerst in de auto gehangen. Na stabilisatie nog altijd 13.7 volt voor de +12 volt volgens de Thin Client.

Ik denk dat ik hier eens een mooie stabilisator voor in elkaar ga solderen zodat ik op 12.7 volt uitkom (het systeem verwerkt ten alle tijden ongeveer 0.8 tot 0.7 volt bij de interne stabilisatie.

Overigens het geheugen naar 1Gb opgeschroefd en de Enhanced Write Filter en fastboot geïnstalleerd (MUST HAVE voor Flash media SSD schrijfjes).
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Phoe, het is een hele opgave om een 13.8 volt naar 12.5 volt dcdc omvormer te vinden die 4 amp kan verwerken.

Iemand een suggestie, idee, oid voor een circuit die daar toe in staat is?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

zoiets misschien:

Afbeelding
Bijlagen
LM1084.pdf
(358.68 KiB) 164 keer gedownload
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

danielv schreef:
zoiets misschien:

Afbeelding
Prachtig!
Ga ik meteen halen indien beschikbaar bij de electraboer.
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

nou graag gedaan :D

vertel je het eindresultaat??
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Is goed. Alleen bij een electraboer niet beschikbaar. De andere is op maandag dicht, dus dat gaat morgen worden.
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

Nog even iets wat ik vergeten ben: vergeet niet om op de transistor een koelelement te zetten, ( hij wordt erg warm anders:P)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

De LT1083 lijkt me ook een heel erg geschikte.
Kan dik 7,5A leveren en heeft niet van die grote elco's nodig als anderen.

http://www.linear.com/pc/downloadDocume ... 1283,D3741
Laatst gewijzigd door b_force op ma 06 apr 2009, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

hij heeft toch maar 4A nodig is wel een beetje overkill, en wat maken die grote elco's nou uit??
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Er is ook een 5A versie.

Ach grote elco's zijn weer duurder enzo. Toch mooier als het klein kan :wink:

maargoed maybe hebben ze deze wel :P

De LM338 is ook nog een optie
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Nou, kom maar op met schema's :twisted: . Na wat rondbellen blijkt toch die LM1084 een beetje exotisch te zijn. Overigens een probleem dat ik tegenkom is dat indien de motor uitstaat er maar 12.5 volt geleverd wordt. Hiermee zal na aftrek van de LM1084 en het interne circuit nog maar pak en beet 11 volt over blijven...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Gemiddelde "dropvoltage" ligt ergens rond de 1V dus dat klopt ja.

Nu heb je je ook super zuinige regulators waarbij je zelfs minder kan verwachten.
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Is dit niet iets beters?
http://www.national.com/mpf/LM/LM2577.html

Is gelijk een schakelende voeding opgebouwd rondom 1 chipje.
Handig bij de spanningsval als de motor start?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

zulke dingen kunnen ook ja, daar barst het tegenwoordig van.

Maxim-ic en lineair technolgy hebben daar ook mooie varianten van.
(en zijn gratis te samplen :P)
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Zelf een OBD interface in elkaar gesoldeerd. Binnenkort maar eens testen. Belangrijker is nu het overspanningsprobleem op te lossen.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Leuk project. Heb je misschien iets van screenshots van de software die je gaat gebruiken?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Knoop doorgehakt. De oplossing voor mij lag hier al weken naast mijn bed:

Een 12 volt accu!

De 12 volt accu moet de PC "opvangen" als de auto accu niet voldoende kan leveren.

Dus mooi circuit in elkaar solderen. Die bij te weinig spanning de extra accu gebruikt en bij "overspanning" de boordspanning wat terug brengt.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”