Franks gaat weer bouwen: Astera

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door wouter »

franks schreef:
Als uitgangspunt ga ik het filter nemen van de seas Idunn.
Mochten er deskundigen zijn die hier een oordeel over hebben, dan sta ik hiervoor open.
Ik kreeg het idee dat dat filter ontwikkeld was op de hoofd as en dat de diffractiedip rond de overgangsfrequentie 'gevuld' was door een tweetercurve die te veel overlap had met de woofercurve. Kortom, verwacht daar niet het walhalla van... :wink: In een topic van Satefan hebben we wel wat metingen gepost.

Succes met dit ambitieuze project! Gave stappen, mooie resultaten!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door hannesie »

Bij het beluisteren van de Idunn++ in Breda 2011 waren er toch wel mensen die units/filtering konden waarderen.
De Idunn++ vond ik ook lekker klinken. Je hoorde wel dat het een klein speakertje was dat bas in een grote ruimte wou generen, maar ik denk niet dat er veel mensen met zo'n grote woonkamer zijn en dat dat effect in een gewone huiskamer veel minder zal zijn.
En ik denk ook wel dat een persoonlijke voorkeur van de afstelling van die Idunn en ruimte belangrijk zijn.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door Porcino »

Vakwerk!
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

wouter schreef:
franks schreef:
Als uitgangspunt ga ik het filter nemen van de seas Idunn.
Mochten er deskundigen zijn die hier een oordeel over hebben, dan sta ik hiervoor open.
Ik kreeg het idee dat dat filter ontwikkeld was op de hoofd as en dat de diffractiedip rond de overgangsfrequentie 'gevuld' was door een tweetercurve die te veel overlap had met de woofercurve. Kortom, verwacht daar niet het walhalla van... :wink: In een topic van Satefan hebben we wel wat metingen gepost.

Succes met dit ambitieuze project! Gave stappen, mooie resultaten!
Ik ga het filter van de Idunn als uitgangspunt nemen, iom Ruud van speakerland ga ik dit enigzins aanpassen, daarna meten/ luisteren/aanpassen met een kennis die er wel van af weet.
Ik wordt niet gehinderd door enige kennis van electronica, dus dat zie ik als voordeel O:) , met boeren logica kom je in mijn beleving ook een heel eind :rock: Verder sta ik open voor de meningen en kennis van anderen.

Gr Frank
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door wouter »

Gaaf! Ruud heeft de beste meetmogelijkheid dus ik hoop straks hier dan nog even een meting 'voor & na' filteraanpassing te mogen bewonderen O:)
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

Vandaag heb ik een zak vol filteronderdelen gehaald bij Speakerland in Oss, samen met Ruud de mogelijkheden bekeken om het basisfilter van de Seas Idunn aan te passen aan mijn kast en scan speak tweeter. Heb wat extra condensatoren en weerstanden meegenomen om wat te experimenteren.
Als ik het filter gehoormatig gereed heb, wordt het bij speakerland gemeten.

Dit zijn dingen waarmee een speciaalzaak als speakerland zich onderscheidt, goed advies en prima service.

Gr Frank
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door MechanicalAnimal »

Leuk Franks :rock: veel plezier met opbouwen van het filter, leuk hoor :D
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

morgen eerst een 52 mm gatenzaag halen voor BR-pijp gat :D

Gr Frank
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door MechanicalAnimal »

wacht 's ff!!!!! heb jij nog geen zelfbouw-cirkelfreesmal? Dus eentje waar je centerpoint onder je freeszool kan komen om kleine radiussen te frezen?

Mijnes: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 2#p1480932 en er staan nog meer voorbeelden in dat topic :D

je gaat toch niet voor elke maat baspijp dan een gatenboor scoren? :mrgreen:
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

uiteraard heb ik een prima cirkel freesmal waarmee ik zeer nauwkeurig kan werken.
Probleem met het gat voor BR is dat er nauwelijks materiaal omheen zit. Het lijkt op een gat boren op de punt van een piramide en dat gaat met een gatenzaag heel wat makkelijker dan met een cirkelfreesmal, stel dat je uitschiet :cry:

Gr Frank
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door MechanicalAnimal »

okay, je werkt niet in een vlak, spannend hoor!
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

Het zal toch met de cirkel freesmal gaan worden :D een beetje gatenzaag kost een vermogen :cry:

Gr Frank
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

Na het paasontbijt heb ik het eerste filterje in elkaar geprutst, de verbindingen zijn nu met een kroonsteen gemaakt om eenvoudig de componenten te kunne wisselen. De definitieve uitvoering wordt gesoldeerd met wbt zilversoldeer.

Gr Frank
Bijlagen
P3310123.JPG
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door fritzie »

hoi frank

miss heb ik op het werk wel een 52 mm gaten zaag
dinsdag weet ik meer

mvg bert
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door fritzie »

hoi

gevonden hoor een pro gaten zaag die een keurig gat van 52 maakt
frank mocht ik je daarmee kunnen helpen laat het maar even weten


mvg bert
Bijlagen
c89f6d602c66a484b99fe8ebea325118-500x500.jpg
Laatst gewijzigd door fritzie op di 02 apr 2013, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door MechanicalAnimal »

Klasse bert :goeie:
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

Bert,

Bedankt voor je aanbod :rock: , maar ik heb van middag een nieuw scherp freesje gehaald en de gaten er met de bovenfrees in gemaakt. BR pijp zit er nu met de juiste passing in.
Sterker nog, beide luidsprekers staan hier nu te spelen :lol: . Het filter hangt er aan de buitenzijde los aan, maar er komt geluid uit. Nu nog het commentaar van PSG-Barca, maar vanavond eens een sweep en muziek uitproberen.

Bert nogmaals dank voor je aanbod

Gr Frank
Bijlagen
20130402_222751.jpg
20130402_222734.jpg
20130402_222807.jpg
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door fritzie »

geen dank hoor

dan gaat hij morgen weer in de tas en retour naar het werk


mvg bert
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

Luidspreker staat nu te spelen met onderstaand filter, ik ervaar behoorlijke ruimtelijkheid,verstaanbare stemmen, alle frequenties lijken op het gehoor redelijk in evenwicht te zijn.
De lage tonen blijven wel wat achter en missen ook wat "slam".

Iemand nog ideeen over de filteropbouw ???
BR-pijp is rond 50 mm en 140 mm lang

Gr Frank
Bijlagen
idunnaangepast2.jpg
Laatst gewijzigd door franks op do 04 apr 2013, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door dre »

de laagunit staat ook niet echt bekend om z`n slam.......
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

Zal eens proberen om de tweeter wat te dempen door de weerstand van 2,2 te vervangen door 2,7 of 3,3, waardoor het laag relatief wat harder zal klinken.
Blijven uitproberen :?

Gr Frank
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

Vandaag R1 gewijzigd van 2,2 Ohm naar 3,3 Ohm. De BR pijp heb ik ingekort van 14 cm naar 8 cm.
Het resultaat is een betere afstemming tussen hoog en laag :rock: .
De luidspreker heeft nu wat meer slam, mooi voorbeeld hiervan was de weergave van de base drum in "slowtrain" van Hans Theessink. Klinkt nu uitstekend, verder komt het geluid helemaal los van de luidspreker, wat ik erg belangrijk vind, met een mooi 3D beeld.

Gr Frank
Bijlagen
idunnaangepast3.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door dre »

goed bezig dan! 8)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door hannesie »

franks schreef:
Vandaag R1 gewijzigd van 2,2 Ohm naar 3,3 Ohm. De BR pijp heb ik ingekort van 14 cm naar 8 cm.
Het resultaat is een betere afstemming tussen hoog en laag :rock: .
De luidspreker heeft nu wat meer slam, mooi voorbeeld hiervan was de weergave van de base drum in "slowtrain" van Hans Theessink. Klinkt nu uitstekend, verder komt het geluid helemaal los van de luidspreker, wat ik erg belangrijk vind, met een mooi 3D beeld.

Gr Frank
Leuke resultaten, en leuk dat je ook het effect hebt van het, los van de kasten geluidsbeeld.
Komt mij bekend voor. :mrgreen:
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

Zit nu te luisteren en het klinkt erg goed !!
Alleen jammer dat de stands nog niet klaar zijn, luidsprekers staan nu boven op mijn reguliere luidsprekers, veel te hoog dus.
Als ik ga staan met de oren op tweeterhoogte, wordt het geluidbeeld nog mooier :D

Gr Frank
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”