Als uitgangspunt ga ik het filter nemen van de seas Idunn.
Mochten er deskundigen zijn die hier een oordeel over hebben, dan sta ik hiervoor open.
Ik kreeg het idee dat dat filter ontwikkeld was op de hoofd as en dat de diffractiedip rond de overgangsfrequentie 'gevuld' was door een tweetercurve die te veel overlap had met de woofercurve. Kortom, verwacht daar niet het walhalla van... In een topic van Satefan hebben we wel wat metingen gepost.
Succes met dit ambitieuze project! Gave stappen, mooie resultaten!
Bij het beluisteren van de Idunn++ in Breda 2011 waren er toch wel mensen die units/filtering konden waarderen.
De Idunn++ vond ik ook lekker klinken. Je hoorde wel dat het een klein speakertje was dat bas in een grote ruimte wou generen, maar ik denk niet dat er veel mensen met zo'n grote woonkamer zijn en dat dat effect in een gewone huiskamer veel minder zal zijn.
En ik denk ook wel dat een persoonlijke voorkeur van de afstelling van die Idunn en ruimte belangrijk zijn.
Als uitgangspunt ga ik het filter nemen van de seas Idunn.
Mochten er deskundigen zijn die hier een oordeel over hebben, dan sta ik hiervoor open.
Ik kreeg het idee dat dat filter ontwikkeld was op de hoofd as en dat de diffractiedip rond de overgangsfrequentie 'gevuld' was door een tweetercurve die te veel overlap had met de woofercurve. Kortom, verwacht daar niet het walhalla van... In een topic van Satefan hebben we wel wat metingen gepost.
Succes met dit ambitieuze project! Gave stappen, mooie resultaten!
Ik ga het filter van de Idunn als uitgangspunt nemen, iom Ruud van speakerland ga ik dit enigzins aanpassen, daarna meten/ luisteren/aanpassen met een kennis die er wel van af weet.
Ik wordt niet gehinderd door enige kennis van electronica, dus dat zie ik als voordeel , met boeren logica kom je in mijn beleving ook een heel eind Verder sta ik open voor de meningen en kennis van anderen.
Vandaag heb ik een zak vol filteronderdelen gehaald bij Speakerland in Oss, samen met Ruud de mogelijkheden bekeken om het basisfilter van de Seas Idunn aan te passen aan mijn kast en scan speak tweeter. Heb wat extra condensatoren en weerstanden meegenomen om wat te experimenteren.
Als ik het filter gehoormatig gereed heb, wordt het bij speakerland gemeten.
Dit zijn dingen waarmee een speciaalzaak als speakerland zich onderscheidt, goed advies en prima service.
uiteraard heb ik een prima cirkel freesmal waarmee ik zeer nauwkeurig kan werken.
Probleem met het gat voor BR is dat er nauwelijks materiaal omheen zit. Het lijkt op een gat boren op de punt van een piramide en dat gaat met een gatenzaag heel wat makkelijker dan met een cirkelfreesmal, stel dat je uitschiet
Na het paasontbijt heb ik het eerste filterje in elkaar geprutst, de verbindingen zijn nu met een kroonsteen gemaakt om eenvoudig de componenten te kunne wisselen. De definitieve uitvoering wordt gesoldeerd met wbt zilversoldeer.
Bedankt voor je aanbod , maar ik heb van middag een nieuw scherp freesje gehaald en de gaten er met de bovenfrees in gemaakt. BR pijp zit er nu met de juiste passing in.
Sterker nog, beide luidsprekers staan hier nu te spelen . Het filter hangt er aan de buitenzijde los aan, maar er komt geluid uit. Nu nog het commentaar van PSG-Barca, maar vanavond eens een sweep en muziek uitproberen.
Luidspreker staat nu te spelen met onderstaand filter, ik ervaar behoorlijke ruimtelijkheid,verstaanbare stemmen, alle frequenties lijken op het gehoor redelijk in evenwicht te zijn.
De lage tonen blijven wel wat achter en missen ook wat "slam".
Iemand nog ideeen over de filteropbouw ???
BR-pijp is rond 50 mm en 140 mm lang
Gr Frank
Bijlagen
Laatst gewijzigd door franks op do 04 apr 2013, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Zal eens proberen om de tweeter wat te dempen door de weerstand van 2,2 te vervangen door 2,7 of 3,3, waardoor het laag relatief wat harder zal klinken.
Blijven uitproberen
Vandaag R1 gewijzigd van 2,2 Ohm naar 3,3 Ohm. De BR pijp heb ik ingekort van 14 cm naar 8 cm.
Het resultaat is een betere afstemming tussen hoog en laag .
De luidspreker heeft nu wat meer slam, mooi voorbeeld hiervan was de weergave van de base drum in "slowtrain" van Hans Theessink. Klinkt nu uitstekend, verder komt het geluid helemaal los van de luidspreker, wat ik erg belangrijk vind, met een mooi 3D beeld.
Vandaag R1 gewijzigd van 2,2 Ohm naar 3,3 Ohm. De BR pijp heb ik ingekort van 14 cm naar 8 cm.
Het resultaat is een betere afstemming tussen hoog en laag .
De luidspreker heeft nu wat meer slam, mooi voorbeeld hiervan was de weergave van de base drum in "slowtrain" van Hans Theessink. Klinkt nu uitstekend, verder komt het geluid helemaal los van de luidspreker, wat ik erg belangrijk vind, met een mooi 3D beeld.
Gr Frank
Leuke resultaten, en leuk dat je ook het effect hebt van het, los van de kasten geluidsbeeld.
Komt mij bekend voor.
Zit nu te luisteren en het klinkt erg goed !!
Alleen jammer dat de stands nog niet klaar zijn, luidsprekers staan nu boven op mijn reguliere luidsprekers, veel te hoog dus.
Als ik ga staan met de oren op tweeterhoogte, wordt het geluidbeeld nog mooier