Jaycar potmeters, beter dan Alps?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
grimoire
Contacteer:

Jaycar potmeters, beter dan Alps?

Bericht door grimoire »

http://www.jaycar.com.au/productView.as ... ATID=968#1

In ieder geval zijn ze veel goedkoper en ik las op diyaudio even goed of beter dan de veelgebruikte Alps. Iemand hier ervaringen mee?
Pjotr

Re: Jaycar potmeters, beter dan Alps?

Bericht door Pjotr »

Op dit goedkope niveau is het allemaal 1 pot nat en ontloopt het elkaar niet veel. Of je nu deze neemt, of Alps of Bourns maakt weinig uit.
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

Wat raad jij aan dan?

Step attenuator, of dure potmeters van 100+ euro?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

'Tis wat je doel is. Voor simpel werk waar je geen al te hoge eisen aan stelt kun je rustig dit type potmeter nemen. Maar ga je hoge eisen stellen dan kom je i.d.d. op een stappen verzwakker uit of een verzwakker met relais.

Punt is vooral de gelijklooop van beide kanalen bij gewone potmeters en slijtage op den duur. Al kunnen stappen schakelaars op de lange termijn ook gaan kraken. Maar die zijn dan wel weer redelijk makkelijk schoon te maken.

Dit soort mechanisch spul wordt relatief nog weinig gebruikt in de elektronica industrie. De kwaliteit van 30 jaar geleden wordt bijna niet meer gemaakt en wat je nog wel kunt krijgen is erg duur.
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

De stappenschakelaars als deze:
http://www.ebay.com/itm/24-Step-Attenua ... 3caf2746ce

Hoe denk je daar over?
satefan

Bericht door satefan »

Ik heb zelf in mn B1 buffer een stappenschakelaar voor t volume, met dale weerstanden. Is ff wennen die stappen maar nu in de praktijk werkt t prima.

je kunt ook hier eens kijken: http://www.thel-audioworld.de/bauteile/regler/Potis.htm

grtn

Satefan
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Bijna €100 voor een potmeter is wel weer het andere uiterste :shock: Een goede DACT stappenverzwakker kost vergelijkbaar.

Ik heb geen ervaring met die Chinees van Grimoire maar het ziet er niet verkeerd uit. Denk dat je voor dat bedrag de gok wel eens kunt wagen.
satefan

Bericht door satefan »

Dr staan ook wel wat goedkopere op die site. Zo iets als dit heb ik: http://www.ebay.com/itm/Assembled-Dale- ... 3eefceac6e

Satefan
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

In m'n huidige preamp gebruik ik een 'echte' Alps, maar daarvan is de gelijkloop onderin naadje prut. Ik luister eigenlijk naar 3 bronnen: De platenspeler, dit gaat goed omdat de output van de vv niet al te hoog is en dus de potmeter wat verder open staat.
De mediaspeler (films), gaat op wat hoger niveau, ook geen probleem.
De Squeezebox, dat gaat wel fout. Heb de uitgang van de Sqeezebox iets teruggedraaid zodat de vv iets verder open kan en je het niet hoort, maar goed. Ideaal is het niet en er komt zeker nog een keer wat anders zin.
Kan je vraag niet beantwoordem ken Jaycar niet, maar Alps hoeft ook niet altijd heilig te zijn..
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Kwalitatief is Alps wel in orde, al zegt dat inderdaad niets over de gelijkloop bij stereo exemplaren. Zodra dat als een van de belangrijkste kwaliteitseisen gaat gelden, gaat ook Alps pas meetellen als diep in de buidel wordt getast. Waar gelijkloop onder de noemer kwaliteit wordt geschoven zou dus nooit de merknaam Alps als algemene referentie mogen worden genoemd, wat op internet toch wel vaak gebeurt.

Zoals Barry al min of meer aangeeft speelt het verschil in gelijkloop met name een rol in de uiterste potmeterstanden. Vanzelfsprekend: met de loper op een stand van een paar honderd Ohm of meer is een paar Ohm verschil niet merkbaar, terwijl datzelfde verschil zich zelfs als een veelvoud tot de overgebleven weerstand kan gaan verhouden in een stand waar de lopers bijna kortsluiten. Verschil in gelijkloop is dus eigenlijk voornamelijk vervelend als je jezelf stoort aan een verschuiving in de balans wanneer de versterker op laag volume speelt.

Dat is gelijk mijn grote bezwaar geworden tegen het voorhanden hebben van overdreven veel vermogen, als dat nimmer wordt aangesproken. Zo heb ik vaak 's nacht het volume op een laag pitje staan, waarbij op een gegeven moment doordrong dat ik me pas ben gaan storen aan balansverschuivingen sinds een aanzienlijke toename van de overhead aan versterkervermogen. Nu de volumeknop niet meer 3x verder open kan dan goed is om de buren van geluid te voorzien, moet ik al tussen de luidsprekers gaan staan om bij een onbruikbaar laag volume nog verschuiving te kunnen waarnemen. Hier blijkt een standaard Alps motorpot ineens weer uitstekend te regelen, en bovendien is het volume veel nauwkeuriger instelbaar met de AB.

Het kan dus lonen om jezelf af te vragen wat je van een potmeter verwacht, en of die verwachting ook geldt voor de toepassing die je ermee voor ogen hebt. De toepassing bepaalt mede of een potmeter beter is dan een andere, en waar een potmeter betaalbaar is en er weinig klachten over worden gehoord, maakt dat weinig uit.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Je kan ook je ingangs vermogen wat de versterker ingaat verminderen waardoor je de potmeter verder moet open draaien , zo kan je een gelijkloop in het onderste bereik wat verminderen eventueel vermijden .
ray5150

Bericht door ray5150 »

Als het wel wat mag kosten is een Penny & Giles ook een erg mooi stukje mechanica :
http://www.pennyandgiles.com/Rotary-Fad ... ,3,27,.php
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Als het wel wat mag kosten is een Penny & Giles ook een erg mooi stukje mechanica :
http://www.pennyandgiles.com/Rotary-Fad ... ,3,27,.php
Dat is ook wel de Rolls Royce onder de potmeters. Kost ook navenant.... :roll:
Rudy

Bericht door Rudy »

Deftige lineaire potmeter nemen en weerstand achter hangen. Betere gelijkloop, en de afwijking van de logschaal is totaal niet storend, daar die trouwens toch nooit klopt in de meeste log varianten :roll:

mvg Rudy
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Tussen de ene en de andere Alps zit ook nog verschil.
De Alps die met de 6 penjetjes naast elkaar is een rot ding.
De blauwe alps daarentegen al weer een stuk beter.
Die heeft twee gelijken dekken die parallel staan aan elkaar.
De goedkopere heeft een binnen en een buiten loper waardoor de weerstand bannen niet gelijk zijn en er dus eerder afwijkingen kunnen ontstaan.
zal eens kijken of ik daar een foto van kan maken.
Ik moet ergens nog wel een gesloopt exemplaar hebben liggen dan zie je gelijk wat het probleem is bij die krengen.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Gevonden
P1060536.JPG
Dat is deze dus
P1060535.JPG
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Het probleem is dat het probleem wordt versterkt. Achter de potmeter wordt het signaal direct versterkt. Een aantal jaar geleden speelde ik met gevoelige Klipsch luidsprekers, hier kon ik tussen de twee kanalen het verschil in niveau waarnemen. Toen ik de voorversterker vervangen had, was het probleem over.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Fokko schreef:
Het probleem is dat het probleem wordt versterkt. Achter de potmeter wordt het signaal direct versterkt. Een aantal jaar geleden speelde ik met gevoelige Klipsch luidsprekers, hier kon ik tussen de twee kanalen het verschil in niveau waarnemen. Toen ik de voorversterker vervangen had, was het probleem over.
Hoezo versterkt? De onbalans tussen L en R is relatief. 3 dB verschil blijft 3 dB tenzij je speakers L en R een verschillend rendement hebben.
satefan

Bericht door satefan »

Met de B1 buffer heb ik geen versterking en moet de stappen-verzwakker relatief ver naar rechts. Voordeel is wel dat ik veel verschillende standen 'achtergrond volume' heb :rofl:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”