even een apart draadje hiervoor in het juiste forum
Zie onderstaande
grimoire schreef:
enkele vragen over de kastbouw...
binnenkort ga ik mdf halen voor de kast, en ik denk er over om dit in verstek te laten zagen.
ik vroeg me af of je dan ook naden gaat zien mocht je een hoek willen afschuinen of afronden?
of kan ik de boel beter niet in verstek laten zagen mocht ik de optie willen behouden de hoeken te bewerken?
ik heb nog zelfklevende ontdreunings matten liggen (4,2 kg/m2) die in de speakers verwerkt kunnen worden.
nuttig, of beter niet?
Ligt eraan hoe extreem je de hoekafwerking in gedachte hebt. Als je het hebt over een kleine afronding, dan zal het wel meevallen (verdient in ieder geval de voorkeur boven niet verstek zagen'. Eea natuurlijk afhankelijk hoe hoog je eisen stelt aan de afwerking en wat je zelf mooi vindt.
Vwb plaatdikte is 18 mm veelal voldoende, maar de wanddikte is nooit te dik
Ontdreuningsmatten moet je gewoon mee experimenteren. Dan kun je meteen het effect ervaren.
in tegenstelling tot verstek krijg je dan wel weer een betrekkelijk groot oppervlakte aan kops mdf wat je moet gaan afwerken, heb je daar al over nagedacht?
Lak en sealers voor hout maken het oppervlak waterdicht, niet dampdicht. Een ademende beschermlaag is immers essentieel om te voorkomen dat ingesloten vocht zich verzamelt op bijv. plaatsen waar damp condenseert, of waar het door beschadigingen onder de berschermlaag kruipt. Onder wisselende omstandigheden leidt de remmende werking op de opname en afgifte van waterdamp dus wel tot een gereguleerde en constantere vochtigheidgraad in het hout, maar de aftekening van een naad is bij het geringste verschil in werking al een feit. In dat opzicht geloof ik niet dat sealen veel gaat uithalen.
Verstek laten zagen bleek nogal prijzig
Dus ik zorg gewoon dat de voor en achterkant tussen de zijkanten vallen. Als baffle lijm ik er een mooi stuk hout op, dus daar geen naden te zien. Achterkant maakt me minder uit;) en de bovenkant kan ik een heel dun stukje mdf oplijmen om daat eventuele naden onzichtbaar tr maken.
Het blijft koud, maar het is acceptael als de zon schijnt, dus binnenkort laten zagen!
Nog even denken over 18 of 22 mm.. Er zit bracing in de kast van deze vloerstaander, dus dat zal trillingen fors beperken en dan is 18mm misschien ook zat.
Lak en sealers voor hout maken het oppervlak waterdicht, niet dampdicht. Een ademende beschermlaag is immers essentieel om te voorkomen dat ingesloten vocht zich verzamelt op bijv. plaatsen waar damp condenseert, of waar het door beschadigingen onder de berschermlaag kruipt. Onder wisselende omstandigheden leidt de remmende werking op de opname en afgifte van waterdamp dus wel tot een gereguleerde en constantere vochtigheidgraad in het hout, maar de aftekening van een naad is bij het geringste verschil in werking al een feit. In dat opzicht geloof ik niet dat sealen veel gaat uithalen.
Ik was er vanuit gegaan dan er een randafwerking zou plaatsvinden en dat er gewezen werd op de zuigende werking van de kopse kant van het MDF, als dat niet het geval is dan voeg ik mij bij jouw reactie
Ik was er vanuit gegaan dan er een randafwerking zou plaatsvinden en dat er gewezen werd op de zuigende werking van de kopse kant van het MDF, als dat niet het geval is dan voeg ik mij bij jouw reactie
Ik zie het, je antwoord was in reactie op iets anders dan ik dacht. Het tijdstip zal wel van invloed zijn geweest.
Nog even denken over 18 of 22 mm.. Er zit bracing in de kast van deze vloerstaander, dus dat zal trillingen fors beperken en dan is 18mm misschien ook zat.