Verschillende kastbouw vragen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Verschillende kastbouw vragen

Bericht door grimoire »

even een apart draadje hiervoor in het juiste forum O:)
Zie onderstaande
grimoire schreef:
enkele vragen over de kastbouw...

binnenkort ga ik mdf halen voor de kast, en ik denk er over om dit in verstek te laten zagen.
ik vroeg me af of je dan ook naden gaat zien mocht je een hoek willen afschuinen of afronden?

of kan ik de boel beter niet in verstek laten zagen mocht ik de optie willen behouden de hoeken te bewerken?

ik heb nog zelfklevende ontdreunings matten liggen (4,2 kg/m2) die in de speakers verwerkt kunnen worden.
nuttig, of beter niet?

18mm voldoende of beter meteen 22 mm mdf nemen?
Subbie
Berichten: 12
Lid geworden op: di 26 mar 2013, 21:06

Re: Verschillende kastbouw vragen

Bericht door Subbie »

Ligt eraan hoe extreem je de hoekafwerking in gedachte hebt. Als je het hebt over een kleine afronding, dan zal het wel meevallen (verdient in ieder geval de voorkeur boven niet verstek zagen'. Eea natuurlijk afhankelijk hoe hoog je eisen stelt aan de afwerking en wat je zelf mooi vindt.

Vwb plaatdikte is 18 mm veelal voldoende, maar de wanddikte is nooit te dik :wink:

Ontdreuningsmatten moet je gewoon mee experimenteren. Dan kun je meteen het effect ervaren.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Verschillende kastbouw vragen

Bericht door EppeRRR »

Mijn vorige project was in verstek, maar mijn volgende project wil ik experimenteren met een sponning maken in de plaat.
bestandsbron: http://www.gamma.com/211083/217754/Stappenplannen/Elektrisch_schaven/Stappenplan_elektrisch_schaven_581stap2.jpg?view=Standard
bestandsbron: http://www.gamma.com/211083/217754/Stappenplannen/Elektrisch_schaven/Stappenplan_elektrisch_schaven_581stap2.jpg?view=Standard
Stappenplan_elektrisch_schaven_581stap2.jpg (4.24 KiB) 629 keer bekeken
Sponning even breed als de plaat die erin komt en de diepte is afhankelijk van de radius van de randafwerking.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Verschillende kastbouw vragen

Bericht door MechanicalAnimal »

heey,

in tegenstelling tot verstek krijg je dan wel weer een betrekkelijk groot oppervlakte aan kops mdf wat je moet gaan afwerken, heb je daar al over nagedacht?
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Verschillende kastbouw vragen

Bericht door EppeRRR »

Kwestie van sealen met sealer of verdunde verf/lak of lijm.

Dit gebeurd ook met boeidelen aan 'je' huis, en die gaan zo nog jaren mee.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Verschillende kastbouw vragen

Bericht door Marp »

Boeidelen hoeven niet naadloos aan te sluiten. :)

Lak en sealers voor hout maken het oppervlak waterdicht, niet dampdicht. Een ademende beschermlaag is immers essentieel om te voorkomen dat ingesloten vocht zich verzamelt op bijv. plaatsen waar damp condenseert, of waar het door beschadigingen onder de berschermlaag kruipt. Onder wisselende omstandigheden leidt de remmende werking op de opname en afgifte van waterdamp dus wel tot een gereguleerde en constantere vochtigheidgraad in het hout, maar de aftekening van een naad is bij het geringste verschil in werking al een feit. In dat opzicht geloof ik niet dat sealen veel gaat uithalen.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Verschillende kastbouw vragen

Bericht door grimoire »

Verstek laten zagen bleek nogal prijzig
Dus ik zorg gewoon dat de voor en achterkant tussen de zijkanten vallen. Als baffle lijm ik er een mooi stuk hout op, dus daar geen naden te zien. Achterkant maakt me minder uit;) en de bovenkant kan ik een heel dun stukje mdf oplijmen om daat eventuele naden onzichtbaar tr maken.

Het blijft koud, maar het is acceptael als de zon schijnt, dus binnenkort laten zagen!

Nog even denken over 18 of 22 mm.. Er zit bracing in de kast van deze vloerstaander, dus dat zal trillingen fors beperken en dan is 18mm misschien ook zat.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Verschillende kastbouw vragen

Bericht door EppeRRR »

Marp schreef:
Boeidelen hoeven niet naadloos aan te sluiten. :)

Lak en sealers voor hout maken het oppervlak waterdicht, niet dampdicht. Een ademende beschermlaag is immers essentieel om te voorkomen dat ingesloten vocht zich verzamelt op bijv. plaatsen waar damp condenseert, of waar het door beschadigingen onder de berschermlaag kruipt. Onder wisselende omstandigheden leidt de remmende werking op de opname en afgifte van waterdamp dus wel tot een gereguleerde en constantere vochtigheidgraad in het hout, maar de aftekening van een naad is bij het geringste verschil in werking al een feit. In dat opzicht geloof ik niet dat sealen veel gaat uithalen.

Ik was er vanuit gegaan dan er een randafwerking zou plaatsvinden en dat er gewezen werd op de zuigende werking van de kopse kant van het MDF, als dat niet het geval is dan voeg ik mij bij jouw reactie ;)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Verschillende kastbouw vragen

Bericht door Marp »

EppeRRR schreef:
Ik was er vanuit gegaan dan er een randafwerking zou plaatsvinden en dat er gewezen werd op de zuigende werking van de kopse kant van het MDF, als dat niet het geval is dan voeg ik mij bij jouw reactie ;)
Ik zie het, je antwoord was in reactie op iets anders dan ik dacht. Het tijdstip zal wel van invloed zijn geweest.
Subbie
Berichten: 12
Lid geworden op: di 26 mar 2013, 21:06

Re: Verschillende kastbouw vragen

Bericht door Subbie »

grimoire schreef:
Nog even denken over 18 of 22 mm.. Er zit bracing in de kast van deze vloerstaander, dus dat zal trillingen fors beperken en dan is 18mm misschien ook zat.
Bij twijfel, meer hout :rock:
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Verschillende kastbouw vragen

Bericht door grimoire »

18mm geworden, zit toch ruim voldoende bracing in :)
Plaats reactie