Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Veel gekker dan ds23man zul je ze niet vinden...Walt schreef:Het moet niet gekker worden![]()
![]()
![]()
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Zo, tijd om eens even inhoudelijk te reageren.
Ik had dus naar mijn mening best wel veel aandacht gegeven aan de layout. ik geef toe, het kan altijd beter strakker en kleiner.
maar het moet ook nog wel te etsen en te maken zijn door mij.
Daarom had ik juist de voedingssporen onder de opamps door laten lopen om juist zo kort mogelijke voedinslijnen te maken.
Ik verwachtte ook dat het geen probleem zou geven om dat ik juist van een zo groot mogelijk massavlak had gemaakt dat overal gesloten was.
ander puntje is dat er verder geen feedback van het forum kwam op de layout, dus ik dacht dat het snor zou zitten.
niet dus. leermomentje, zullen we maar zeggen...
Ik verwachtte dus dat het wel zou meevallen met osccilaties, temeer omdat Jeroen al in een eerder stadium dit filter op een stukje gaatjes print had gebouwd.
en meestal gaat dat niet goed samen met gevoelige opamps. blijkbaar nu dus wel.
Ik heb in het verleden ook wel eens een filtertje op een gaatjesprint gebouwd, met, inderdaad de TL072, werkte probleemloos.
(opmerking : er staan een aantal condensatoren en weerstanden in met als waarde 0, die zijn dus niet (meer) aanwezig, maar staan wel nog in de layout opgenomen.)
En ter vergelijking het origineel :
Nu heb ik het schema aangepast aan de huidige situatie. inmiddels heb ik een pak TL072 binnen, en ga daar het weekend eens mee experimenteren.
Als ik het dus goed begrijp is het verstandig om een sterpunt te maken met losse massa draden ? en kan ik dan het beste vanaf de massa aansluiting van de ontkoppel C's ?
Ook zal ik op beide kanalen een setje Elna Cerafine elco's op de voedingslijnen monteren.
Ik had dus naar mijn mening best wel veel aandacht gegeven aan de layout. ik geef toe, het kan altijd beter strakker en kleiner.
maar het moet ook nog wel te etsen en te maken zijn door mij.
Daarom had ik juist de voedingssporen onder de opamps door laten lopen om juist zo kort mogelijke voedinslijnen te maken.
Ik verwachtte ook dat het geen probleem zou geven om dat ik juist van een zo groot mogelijk massavlak had gemaakt dat overal gesloten was.
ander puntje is dat er verder geen feedback van het forum kwam op de layout, dus ik dacht dat het snor zou zitten.
niet dus. leermomentje, zullen we maar zeggen...
Ik verwachtte dus dat het wel zou meevallen met osccilaties, temeer omdat Jeroen al in een eerder stadium dit filter op een stukje gaatjes print had gebouwd.
en meestal gaat dat niet goed samen met gevoelige opamps. blijkbaar nu dus wel.
Ik heb in het verleden ook wel eens een filtertje op een gaatjesprint gebouwd, met, inderdaad de TL072, werkte probleemloos.
(opmerking : er staan een aantal condensatoren en weerstanden in met als waarde 0, die zijn dus niet (meer) aanwezig, maar staan wel nog in de layout opgenomen.)
En ter vergelijking het origineel :
Nu heb ik het schema aangepast aan de huidige situatie. inmiddels heb ik een pak TL072 binnen, en ga daar het weekend eens mee experimenteren.
Klopt, die heb ik inderdaad onderdoor verbonden, om op niet teveel draadbruggen op de print uit te komen.jeroen_d schreef:P.S. ik zie de witte en rode voedingsleiding maar op een plek aangesloten op de print. Ik neem aan dat je die onder de print hebt doorgetrokken naar de IC's van het andere kanaal.
Als ik het dus goed begrijp is het verstandig om een sterpunt te maken met losse massa draden ? en kan ik dan het beste vanaf de massa aansluiting van de ontkoppel C's ?
Ook zal ik op beide kanalen een setje Elna Cerafine elco's op de voedingslijnen monteren.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen Ray!
groet,
Aat
groet,
Aat
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Persoonlijk zou ik het volgende doen:
- Een draadbrug onder elke opamp plaatsen tussen de gnd's van de 100n ontkoppelcondensatoren.
- Elke 10cm baan dat je de +-15V hebt een elco naar de gnd van ~100uF ( waarde maakt niet zo veel uit )
Het zou me verbazen dat dan niet 99% van de problemen weg zijn.
mvg Rudy
- Een draadbrug onder elke opamp plaatsen tussen de gnd's van de 100n ontkoppelcondensatoren.
- Elke 10cm baan dat je de +-15V hebt een elco naar de gnd van ~100uF ( waarde maakt niet zo veel uit )
Het zou me verbazen dat dan niet 99% van de problemen weg zijn.
mvg Rudy
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Ter lering en de vermaak zou het leuk zijn als je het probleem systematisch aanpakt:
Eerst alles vervangen door TL072, is alles goed dan vanaf de ingang de Lm4562 er 1 voor 1 weer in prikken. Kun je bepalen waar het probleem zich voordoet. Probleem punt gevonden, dan gaan klooien met ontkoppel elco's op de voedingslijnen en eventueel massadraden.
Eerst alles vervangen door TL072, is alles goed dan vanaf de ingang de Lm4562 er 1 voor 1 weer in prikken. Kun je bepalen waar het probleem zich voordoet. Probleem punt gevonden, dan gaan klooien met ontkoppel elco's op de voedingslijnen en eventueel massadraden.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
En haal op diverse plaatsen de groundplane door omdat je diverse aardlussen rond je schakelingen hebt gemaakt.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Hier sta ik helemaal achter, grote kans dat het dan werkt met de LM's.Rudy schreef:Persoonlijk zou ik het volgende doen:
- Een draadbrug onder elke opamp plaatsen tussen de gnd's van de 100n ontkoppelcondensatoren.
- Elke 10cm baan dat je de +-15V hebt een elco naar de gnd van ~100uF ( waarde maakt niet zo veel uit )
Het zou me verbazen dat dan niet 99% van de problemen weg zijn.
mvg Rudy
Als je de elco's op het huidige voedingspunt plaatst verwacht ik dat elke baan korter dan 10cm kan blijven, zeker als je het per kanaal doet. Een sterpunt creeren is nergens goed voor en maakt de massaleiding niet korter. Je zit hier juist met een hoogfrequent probleem en daar helpt steraarde niet tegen.
P.S. het nieuwe schema is dik in orde!
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
En dan wel eerlijk zeggen of je verschil hoort hè!Eerst alles vervangen door TL072, is alles goed dan vanaf de ingang de Lm4562
Laatst gewijzigd door markbakk op ma 25 mar 2013, 9:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Zeer nuttig leesvoer!ds23man schreef:
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Yep, en er staat in dat je nooit een groundplane moet maken met gaten er in zoals Ray dat heeft gedaan.jeroen_d schreef:Zeer nuttig leesvoer!ds23man schreef:
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Ja, maar ik verwijt het mezelf wel dat ik ray niet van te voren heb gewaarschuwd. Iedereen kan nu wel de wijsneus gaan uithangen, maar dat is allemaal achteraf gepraat.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
We hebben allemaal zitten suffen en een Mea Culpa van mijn zijde is denk ik ook wel op zijn plaats....jeroen_d schreef:Ja, maar ik verwijt het mezelf wel dat ik ray niet van te voren heb gewaarschuwd. Iedereen kan nu wel de wijsneus gaan uithangen, maar dat is allemaal achteraf gepraat.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Voor een keer dat ik er m'n neus niet in gestoken heb
Pas toen mis ging werd het leuk
't Is allemaal niet zo erg met die "gaten",als de massa's onder de IC's zijn doorverbonden zie je er geen gat meer in
Anne
Pas toen mis ging werd het leuk
't Is allemaal niet zo erg met die "gaten",als de massa's onder de IC's zijn doorverbonden zie je er geen gat meer in
Anne
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Ik ben benieuwd hoe Ray hier mee verder gaat, op zich zou het leuk zijn als het zou kunnen werken met de LM's maar ik heb geen grote bezwaren tegen toepassen van de TL072.
Beide zijn waarschijnlijk een grote upgrade t.o.v. de mini DSP...
Groetjes Walte
Beide zijn waarschijnlijk een grote upgrade t.o.v. de mini DSP...
Groetjes Walte
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Als je DC op je speakers wilt...kan op zich dus wel maar dan moet er tussen het filter en de eindversterker een condensator in de signaalweg. Voorversterkers met NE5532 zitten over het algemeen propvol elco's. Dat hoeft natuurlijk geen enkel probleem te zijn zolang je niet al te audiofiel bent ingesteld.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Misschien is toch de OPA2134 een goed compromis? Linkwitz gebruikt ze ook in zijn actieve filters.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Nou, een elco'tje tussen je amp en xover lijkt me zowiezo geen onverstandig idee..... En als je Ne5532 gebruikt in combinatie met een potmeter moet je er inderdaad een C tussen zetten als je geen gekraak wil hebben.jeroen_d schreef:Als je DC op je speakers wilt...kan op zich dus wel maar dan moet er tussen het filter en de eindversterker een condensator in de signaalweg. Voorversterkers met NE5532 zitten over het algemeen propvol elco's. Dat hoeft natuurlijk geen enkel probleem te zijn zolang je niet al te audiofiel bent ingesteld.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Dat is toch helemaal niet nodig? Zolang de xover geen DC afgeeft behalve enkele mV.ds23man schreef:Nou, een elco'tje tussen je amp en xover lijkt me zowiezo geen onverstandig idee.....
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Zolang er niets fout gaat, anders liggen je conussen achter in de tuin!jeroen_d schreef:Dat is toch helemaal niet nodig? Zolang de xover geen DC afgeeft behalve enkele mV.ds23man schreef:Nou, een elco'tje tussen je amp en xover lijkt me zowiezo geen onverstandig idee.....
Better safe than sorry!
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Dus achter je eindversterker ook maar een grote elco? Een goede eindversterker is DC beveiligd, dus nogmaals, dit is niet nodig. Mocht de eindversterker een grote klap krijgen van de voorversterker of actief filter doordat die naar de voedingspanning doorslaat, dan houdt de elco die grote puls echt niet tegen. Die is namelijk vaak afgesteld op een kantelfrequentie lager dan 2Hz.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Elco hier,elco daar
ja je ziet 'r veel dit jaar
spanning hier,kraken daar
moe er vliegt een conus,waar ?
Lijkt Drs.P wel hier
Als we eerst 's afwachten wat Ray ervan bakt met z'n lading 072's en draadbruggen
.
Anne
ja je ziet 'r veel dit jaar
spanning hier,kraken daar
moe er vliegt een conus,waar ?
Lijkt Drs.P wel hier
Als we eerst 's afwachten wat Ray ervan bakt met z'n lading 072's en draadbruggen
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Ridiculiseren is ook een vak zullen we maar zeggen!jeroen_d schreef:Dus achter je eindversterker ook maar een grote elco? Een goede eindversterker is DC beveiligd, dus nogmaals, dit is niet nodig. Mocht de eindversterker een grote klap krijgen van de voorversterker of actief filter doordat die naar de voedingspanning doorslaat, dan houdt de elco die grote puls echt niet tegen. Die is namelijk vaak afgesteld op een kantelfrequentie lager dan 2Hz.
Veel versterkers zijn niet dc beveiligd, ook die van Ray ( nog) niet...
Een C tje op de juiste plek is wel zo veilig. Heeft je amp dat aan de ingang, dan kun je hem in filter weglaten.
