Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ds23man »

Schiet niet echt op! :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ray5150 »

Walt schreef:
Het moet niet gekker worden :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Veel gekker dan ds23man zul je ze niet vinden... :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ray5150 »

Zo, tijd om eens even inhoudelijk te reageren.
Ik had dus naar mijn mening best wel veel aandacht gegeven aan de layout. ik geef toe, het kan altijd beter strakker en kleiner.
maar het moet ook nog wel te etsen en te maken zijn door mij.
Daarom had ik juist de voedingssporen onder de opamps door laten lopen om juist zo kort mogelijke voedinslijnen te maken.
Ik verwachtte ook dat het geen probleem zou geven om dat ik juist van een zo groot mogelijk massavlak had gemaakt dat overal gesloten was.
ander puntje is dat er verder geen feedback van het forum kwam op de layout, dus ik dacht dat het snor zou zitten.
niet dus. leermomentje, zullen we maar zeggen...

Ik verwachtte dus dat het wel zou meevallen met osccilaties, temeer omdat Jeroen al in een eerder stadium dit filter op een stukje gaatjes print had gebouwd.
en meestal gaat dat niet goed samen met gevoelige opamps. blijkbaar nu dus wel.
Ik heb in het verleden ook wel eens een filtertje op een gaatjesprint gebouwd, met, inderdaad de TL072, werkte probleemloos.

Naamloos.png
44-21-03-2013.pdf
(53.48 KiB) 87 keer gedownload
(opmerking : er staan een aantal condensatoren en weerstanden in met als waarde 0, die zijn dus niet (meer) aanwezig, maar staan wel nog in de layout opgenomen.)

En ter vergelijking het origineel :
actief_filter.png


Nu heb ik het schema aangepast aan de huidige situatie. inmiddels heb ik een pak TL072 binnen, en ga daar het weekend eens mee experimenteren.
jeroen_d schreef:
P.S. ik zie de witte en rode voedingsleiding maar op een plek aangesloten op de print. Ik neem aan dat je die onder de print hebt doorgetrokken naar de IC's van het andere kanaal.
Klopt, die heb ik inderdaad onderdoor verbonden, om op niet teveel draadbruggen op de print uit te komen.
Als ik het dus goed begrijp is het verstandig om een sterpunt te maken met losse massa draden ? en kan ik dan het beste vanaf de massa aansluiting van de ontkoppel C's ?
Ook zal ik op beide kanalen een setje Elna Cerafine elco's op de voedingslijnen monteren.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door AatV »

Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen Ray!

groet,
Aat
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Rudy »

Persoonlijk zou ik het volgende doen:
- Een draadbrug onder elke opamp plaatsen tussen de gnd's van de 100n ontkoppelcondensatoren.
- Elke 10cm baan dat je de +-15V hebt een elco naar de gnd van ~100uF ( waarde maakt niet zo veel uit )

Het zou me verbazen dat dan niet 99% van de problemen weg zijn.

mvg Rudy
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ds23man »

Ter lering en de vermaak zou het leuk zijn als je het probleem systematisch aanpakt:

Eerst alles vervangen door TL072, is alles goed dan vanaf de ingang de Lm4562 er 1 voor 1 weer in prikken. Kun je bepalen waar het probleem zich voordoet. Probleem punt gevonden, dan gaan klooien met ontkoppel elco's op de voedingslijnen en eventueel massadraden.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ds23man »

En haal op diverse plaatsen de groundplane door omdat je diverse aardlussen rond je schakelingen hebt gemaakt.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

Rudy schreef:
Persoonlijk zou ik het volgende doen:
- Een draadbrug onder elke opamp plaatsen tussen de gnd's van de 100n ontkoppelcondensatoren.
- Elke 10cm baan dat je de +-15V hebt een elco naar de gnd van ~100uF ( waarde maakt niet zo veel uit )

Het zou me verbazen dat dan niet 99% van de problemen weg zijn.

mvg Rudy
Hier sta ik helemaal achter, grote kans dat het dan werkt met de LM's.

Als je de elco's op het huidige voedingspunt plaatst verwacht ik dat elke baan korter dan 10cm kan blijven, zeker als je het per kanaal doet. Een sterpunt creeren is nergens goed voor en maakt de massaleiding niet korter. Je zit hier juist met een hoogfrequent probleem en daar helpt steraarde niet tegen.

P.S. het nieuwe schema is dik in orde!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door markbakk »

Eerst alles vervangen door TL072, is alles goed dan vanaf de ingang de Lm4562
En dan wel eerlijk zeggen of je verschil hoort hè! ;)
Laatst gewijzigd door markbakk op ma 25 mar 2013, 9:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

Zeer nuttig leesvoer!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef:
Zeer nuttig leesvoer!
Yep, en er staat in dat je nooit een groundplane moet maken met gaten er in zoals Ray dat heeft gedaan.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

Ja, maar ik verwijt het mezelf wel dat ik ray niet van te voren heb gewaarschuwd. Iedereen kan nu wel de wijsneus gaan uithangen, maar dat is allemaal achteraf gepraat.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef:
Ja, maar ik verwijt het mezelf wel dat ik ray niet van te voren heb gewaarschuwd. Iedereen kan nu wel de wijsneus gaan uithangen, maar dat is allemaal achteraf gepraat.
We hebben allemaal zitten suffen en een Mea Culpa van mijn zijde is denk ik ook wel op zijn plaats....
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Ah!buis »

Voor een keer dat ik er m'n neus niet in gestoken heb :sure:
Pas toen mis ging werd het leuk :shock:
't Is allemaal niet zo erg met die "gaten",als de massa's onder de IC's zijn doorverbonden zie je er geen gat meer in :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Walt »

Ik ben benieuwd hoe Ray hier mee verder gaat, op zich zou het leuk zijn als het zou kunnen werken met de LM's maar ik heb geen grote bezwaren tegen toepassen van de TL072.

Beide zijn waarschijnlijk een grote upgrade t.o.v. de mini DSP... :mrgreen:

Groetjes Walte
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ds23man »

Er kunnen ook Ne5532 in.....
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

Als je DC op je speakers wilt...kan op zich dus wel maar dan moet er tussen het filter en de eindversterker een condensator in de signaalweg. Voorversterkers met NE5532 zitten over het algemeen propvol elco's. Dat hoeft natuurlijk geen enkel probleem te zijn zolang je niet al te audiofiel bent ingesteld.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door knuisje »

Misschien is toch de OPA2134 een goed compromis? Linkwitz gebruikt ze ook in zijn actieve filters.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef:
Als je DC op je speakers wilt...kan op zich dus wel maar dan moet er tussen het filter en de eindversterker een condensator in de signaalweg. Voorversterkers met NE5532 zitten over het algemeen propvol elco's. Dat hoeft natuurlijk geen enkel probleem te zijn zolang je niet al te audiofiel bent ingesteld.
Nou, een elco'tje tussen je amp en xover lijkt me zowiezo geen onverstandig idee..... En als je Ne5532 gebruikt in combinatie met een potmeter moet je er inderdaad een C tussen zetten als je geen gekraak wil hebben.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

ds23man schreef:
Nou, een elco'tje tussen je amp en xover lijkt me zowiezo geen onverstandig idee.....
Dat is toch helemaal niet nodig? Zolang de xover geen DC afgeeft behalve enkele mV.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef:
ds23man schreef:
Nou, een elco'tje tussen je amp en xover lijkt me zowiezo geen onverstandig idee.....
Dat is toch helemaal niet nodig? Zolang de xover geen DC afgeeft behalve enkele mV.
Zolang er niets fout gaat, anders liggen je conussen achter in de tuin! :lol:

Better safe than sorry!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

Dus achter je eindversterker ook maar een grote elco? Een goede eindversterker is DC beveiligd, dus nogmaals, dit is niet nodig. Mocht de eindversterker een grote klap krijgen van de voorversterker of actief filter doordat die naar de voedingspanning doorslaat, dan houdt de elco die grote puls echt niet tegen. Die is namelijk vaak afgesteld op een kantelfrequentie lager dan 2Hz.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Ah!buis »

Elco hier,elco daar
ja je ziet 'r veel dit jaar
spanning hier,kraken daar
moe er vliegt een conus,waar ?
Lijkt Drs.P wel hier :D
Als we eerst 's afwachten wat Ray ervan bakt met z'n lading 072's en draadbruggen :o .
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef:
Dus achter je eindversterker ook maar een grote elco? Een goede eindversterker is DC beveiligd, dus nogmaals, dit is niet nodig. Mocht de eindversterker een grote klap krijgen van de voorversterker of actief filter doordat die naar de voedingspanning doorslaat, dan houdt de elco die grote puls echt niet tegen. Die is namelijk vaak afgesteld op een kantelfrequentie lager dan 2Hz.
Ridiculiseren is ook een vak zullen we maar zeggen! :lol:

Veel versterkers zijn niet dc beveiligd, ook die van Ray ( nog) niet... :mrgreen:

Een C tje op de juiste plek is wel zo veilig. Heeft je amp dat aan de ingang, dan kun je hem in filter weglaten.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”