"Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door Ronkel »

Dat begint er indrukwekkend uit te zien!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door MichaelB »

Toch wel een ietsiepietsie indrukwekkend... 8-[

En dan kom je er achter dat je 1 van de tweeters verkeerd om gesoldeerd hebt :mrgreen:
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door MH »

FR_Aad schreef:
Huh? Hoe krijg ik dat nu weer voor elkaar?
Dat noemen ze volgens mij 'trigger happy' http://www.thefreedictionary.com/trigger-happy


MichaelB schreef:
Toch wel een ietsiepietsie indrukwekkend... 8-[

En dan kom je er achter dat je 1 van de tweeters verkeerd om gesoldeerd hebt :mrgreen:
Of nog erger, 1 van de tweeters vergeten bent te solderen 8-[
Dat is pas twee keer gebeurd.... dus dat valt nog mee :oops:

En bij nummer twee zitten ook alle tweeters er in.. frontje even gepast of de uitlijning nog klopt en dat is gelukkig het geval, de domes zitten mooi in het midden (zie je alleen niet dankzij de parallax)
Kleine man er naast en foto maken..
papa niet te hard he.jpg
Hij dacht dat er al geluid uit zou komen... :mrgreen:
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door MH »

Alle tweeters zitten er in... nu de woofers solderen, demping er in, achterwand er tegen en spelen maar..
O,ja ik had ook nog een paar versterktjes die ik nog moest afmaken :mrgreen:
compleet.jpg
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door meiborg »

Hoe staat het met dit project? Speelt het al?

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door MH »

Nee helaas nog niet... de laatste maanden van het schooljaar zijn altijd zo druk met examens, toetsweken, excursies enz.. dat ik er gewoonweg geen tijd voor heb..

Ik hoop in de vakantie straks wat tijd te hebben, anders wordt het de herfstvakantie :-)
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading [bouw gest

Bericht door meiborg »

Ach ja natuurlijk, helemaal niet bij stil gestaan. Mijn vakantie komt er ook aan, tussendoor nog vijf dagen naar Oerol, ik mag niet klagen.

g Reinder
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door Martijn M »

Is het al vakantie? ;)

Hier is iemand anders bezig met een CBT: http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... lones.html
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door MH »

Jazeker, we zijn al een paar weekjes met de caravan weggeweest, nu ben ik druk bezig om een nieuw terrasje freeswerkplek te leggen.. Wat een rotklus is dat toch...het daadwerkelijk neerleggen van de tegels valt wel mee, maar voor je zover bent... en de berg af te voeren klei wordt steeds groter.. ik hoop deze vakantie nog wat vorderingen te kunnen maken met dit project..maar eerst het straatwerk af, anders komt dat er nooit meer van.
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door blueznl »

Nou, schiet eens een beetje op dan! Ben ik een hele tijd afwezig, kom ik terug, is er nog steeds niets af 8)
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door MH »

Ja schandalig he! Ik heb veel te weinig vrije tijd! Nadat mijn terras af was, bedachten we nog dat een paar bloembakken ook wel leuk zouden zijn.. het metselwerk is nu ook achter de rug, alleen nog voegen.. Toen bedachten we dat de vloer in de garage ook nog betegeld moest worden en daar ben ik nu mee bezig. Maarrrr het begint wel weer te kriebelen... ik wil weer verder bouwen... dat is voor mij dan ook het enige lichtpuntje aan het smerige herfstweer, ik kan buiten niets meer doen, dus dan kan ik mij weer lekker op mijn speakers storten!

Mei 2014 moet toch haalbaar zijn?? :hide:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door dre »

het klinkt toch allemaal als vrije tijd..... :mrgreen:
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door MH »

Vooral jouw onderschrift vond ik wel toepasselijk :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door dre »

het werkt ook echt! :wink:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door Martijn M »

Hoe staat het nu met die project?
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door MH »

Martijn M schreef:
Hoe staat het nu met die project?
Euuhm..... stil?

Ik heb echt het verkeerde beroep gekozen...het ontbreekt mij momenteel volledig aan tijd. Oke, in de kerstvakantie had ik wat kunnen doen, maar toen stond er 40 kuub populier in de weg en die moesten toch ook een keer om....

Het is al zo erg dat mijn vader al aangeboden heeft om een stuk elektronica voor me af te maken haha.. echte doet het zelvert hier :-) Toch klinkt het aanbod van mijn pa niet gek :-) Hij is met pensioen en heeft zeeën van tijd..

Als jullie mij hier nou flink achter de vodden zitten, dan komt er misschien nog iets van terecht..
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door grimoire »

Pasen is een mooie deadline lijkt me :twisted:
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door MH »

grimoire schreef:
Pasen is een mooie deadline lijkt me :twisted:
Pasen 2015 of 2016 :roll: :D
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door blueznl »

Tsja... we hebben allemaal teveel projecten :-) Moet nog altijd mijn sonosub's afwerken (kijk al een jaar tegen het karton aan)... Alle spullen voor een CBT center (muv. een DSP) liggen op zolder... Moet nog een kast in de keuken, de HTPC verhuizen, de home server uitbreiden, mijn persoonlijke muziek top 100 afmaken (ben bij nummer 30), winnend staatsloterij kopen, met mijn vrouw over mijn vriendin gaan praten (of andersom :-))... Nog genoeg te doen! (Oh ja, en dit mailtje deleten voordat ik een advocaat moet gaan regelen.) Nou ja, 1 puntje kan ik afvoeren: ik heb eindelijk een, nee, twee SB's. Volgende item!

Maar euh...

Wel opschieten dus!
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door MH »

Zo... na lange tijd weer eens wat kleine stappen gezet in dit project.. :hide:

Ik heb besloten om voorlopig van de vele kleine versterkertjes af te stappen en de niveauaanpassingen met weerstanden te fixen.. de bestelling van de weerstanden is reeds gedaan. De keuze om voor deze eenvoudiger oplossing te gaan is puur het gebrek aan tijd. (ik wil er nu eindelijk wel eens geluid uit krijgen :-) )

Ik heb dan nog maar 6 versterkers nodig, die heb ik hier in huis nog wel staan, dus dan kunnen we eenvoudig testen. Ik ga de boel nog steeds actief filteren met de minidsp. Deze ga ik met muziek voeden via een Minidigi.

Inmiddels zijn de kids ook weer bijna twee jaar ouder, dat maakt de noodzaak voor het opvouwen van de luidsprekers ook een stuk kleiner, ik ga het bovenste scharnierende deel voorlopig dus ook gewoon vastzetten op de onderkant.

Dat maakt het TODO lijstje ineens erg overzichtelijk:
  • Vastsolderen van weerstanden
    Monteren bovenkast op onderkast
    Aanbrengen dempingsmateriaal
    Sluiten van de kasten
    Fineren van de subkast
    Infrezen woofers
    Dempingsmateriaal aanbrengen in subkast.
    Subwoofers monteren
Aansluiten en spelen :-)

(Jammer dat ik morgen weer moet werken haha)
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door MH »

Zo... vandaag eens flink bezig geweest :-)
kast 1 af..jpg
Hihi Niet alleen de kasten zijn flink gegroeid ;-)

TODO lijstje slinkt vlug:

Vastsolderen van weerstanden
Monteren bovenkast op onderkast
Aanbrengen dempingsmateriaal
Sluiten van de kasten
Fineren van de subkast
Infrezen woofers
Dempingsmateriaal aanbrengen in subkast.
Subwoofers monteren

En er komt al geluid uit de eerste kast, van enkel de midwoofers, maar toch een memorabel moment :-)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door dre »

Het gaat al opschieten! 8)
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door MH »

Nou voor zover je van opschieten kunt spreken na een pauze van anderhalf jaar haha :-) Ik zie de finish nu en dat motiveert wel. (en jouw (vorige)** onderschrift is nu mijn mantra haha)
Hopelijk krijg ik ze de komende weken zo ver dat de hele set speelklaar is. Het begin van het schooljaar is er minder correctiewerk, dus ik heb nu een 'window of opportunity'... als ik ze in een paar weken niet speelklaar heb, dan vrees ik er weer voor..

** Dre wijzigde kort na het plaatsen zijn onderschrift, de floepert :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door MH »

Zo even kleine update.
Gisteren de tweede kast aangesloten, dus nu kan ik stereo luisteren, zonder subwoofer dat nog wel.
Ik kan niet anders zeggen dat het nu al heel erg veelbelovend klinkt! :yeah:
Vanavond heb ik de miniDIGI ook aangesloten en dat was een openbaring! Ik hoor nu allerlei details die ik nog nooit eerder heb waargenomen op deze CD's. :D Muzikanten die een krakende stoel hebben, even zachtjes het vocht uit de trompet blazen, een blaadje omslaan of een teug adem halen voor een stevige aanzet. De speakers geven het in ieder geval allemaal moeiteloos weer.

Ik speel nu zoals gezegd dus zonder subs, ik heb een LT op de woofertjes gezet en die spelen nu tot 50Hz. Verder lijkt er op het gehoor niet veel correctie nodig. Het kantelpunt van woofers naar tweeters ligt nu op 2000Hz, 24db/okt. Komend weekend eens meten hoe dit er 'uitziet'. Als er niet veel geschaafd moet worden dan maak ik ze misschien nog wel helemaal passief.

Nu de subkasten afmaken :-)
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Bericht door CoenvanDongen »

Leuk om te horen! Ben benieuwd naar de metingen :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”