Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Walt »

Iedereen bedankt voor de input! De opamps lijken dus indirect de boosdoener te zijn.. ik hoop dat Ray dit kan testen door bijv. die gesuggereerde draadbruggen te proberen.

Verder zou ik aan Jeroen willen vragen om straks het uiteindelijke schema (dit schema gaat Ray nog posten) nog eens grondig door te nemen, als de bedenker van deze schakeling vallen eventuele foutjes wellicht het beste op.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

Geen probleem, het schema is relatief eenvoudig.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door markbakk »

jeroen_d schreef:
Superlage vervorming ook bij hoge frequenties, daarvoor heb je naast een hoge open loop gain ook een grote open loop bandbreedte nodig.
Ik vind het ook wel wat overdone, opamps gebruiken die blijkbaar toepassingsgevoelig zijn maar die door 99% van de kritische luisteraars (of zal ik gewoon 100% zeggen?) niet te onderscheiden zijn van mainstream-producten die overigens met heel veel succes in 99% van de signaalweg van bron tot speaker worden toegepast. Hoge open-loop gain/grote bandbreedte is vooral interessant bij flinke versterkingsfactoren, maar ook in een actief filter? Of zie ik dat verkeerd?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ds23man »

Wat mij betreft niet, je hangt tenslotte ook geen F1 motor in een Daf 55 carrosserie ! Alhoewel je genoeg gekken op deze aardkloot hebt...... :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

Waarom koop jij dan een ncore? O, ik weet het al, een van die gekken op deze aardkloot...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

markbakk schreef:
jeroen_d schreef:
Superlage vervorming ook bij hoge frequenties, daarvoor heb je naast een hoge open loop gain ook een grote open loop bandbreedte nodig.
Ik vind het ook wel wat overdone, opamps gebruiken die blijkbaar toepassingsgevoelig zijn maar die door 99% van de kritische luisteraars (of zal ik gewoon 100% zeggen?) niet te onderscheiden zijn van mainstream-producten die overigens met heel veel succes in 99% van de signaalweg van bron tot speaker worden toegepast. Hoge open-loop gain/grote bandbreedte is vooral interessant bij flinke versterkingsfactoren, maar ook in een actief filter? Of zie ik dat verkeerd?
Nee, je ziet dat niet verkeerd. Toch vinden mensen dat opamps verschillend klinken. De LM4562 heeft wat dat betreft een goede reputatie, beter dan de OPA2134 en veel beter dan de TL072. En er zitten er wel drie in de signaalweg. Het zal ook prima gaan met een TL072, maar dat is met alle zaken. Een luidsprekerfilter met een elco voor de tweeter werkt ook prima en zit nog steeds in heel veel mainstream produkten.

Laten we bij deze iedereen oproepen om de LM4562 niet meer toe te passen en meteen ook aan Hypex te vragen deze onzinnige keuze te heroverwegen want het maakt hun produkt onnodig duurder.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef:
Waarom koop jij dan een ncore? O, ik weet het al, een van die gekken op deze aardkloot...
Daar zit niet eens een opamp in! :?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

Maar hij heeft wel een onnodig lage vervorming die nergens goed voor is. Toch?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef:
Maar hij heeft wel een onnodig lage vervorming die nergens goed voor is. Toch?
Maar is gelukkig wel begrensd op 35Khz!

Maar ik heb nooit gezegd die lage vervormingscijfers onnodig zijn, alleen dat die gigantische frequentiebandbreedtes je gigantisch in de problemen kunnen brengen. En dat bedoel ik dus met een F1 motor in een daf 55 leggen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

We kunnen hier eindeloos over blijven kissebissen blijkbaar. Ik blijf erbij, als een TL072 goed genoeg is had die ook in de HG versies van de UcD versterkers gekund. Bruno Putzeys heeft goede redenenen gehad om na een aantal versies met de NE5532, de OPA2134, de AD8620 (weet je nog, de UcD180AD?) uiteindelijk uit te komen op de LM4562 voor de UcD HG versie. Allemaal subjectief natuurlijk, maar dat is de hele audiowereld. Omdat ik geen discussie wil over eventuele negatieve invloed op de geluidskwaliteit van de opamps in mijn actieve filter gebruik ik opamps die door de 'kenners' gerekend worden tot de beste die er zijn. Er is natuurlijk geen 'beste', want in principe is het op een gegeven moment goed genoeg. Maar met het uitgangspunt om optimale geluidskwaliteit te garanderen zitten er ook MKP416 Vishay condensators in, zodat je het met recht een high-end actief filter kan noemen.

Wat ik me wel afvraag, het blijft verdacht stil uit de hoek van Ray??? :?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door dre »

dat zat ik gisteren al te denken..... :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef:
We kunnen hier eindeloos over blijven kissebissen blijkbaar. Ik blijf erbij, als een TL072 goed genoeg is had die ook in de HG versies van de UcD versterkers gekund. Bruno Putzeys heeft goede redenenen gehad om na een aantal versies met de NE5532, de OPA2134, de AD8620 (weet je nog, de UcD180AD?) uiteindelijk uit te komen op de LM4562 voor de UcD HG versie.
Volgens mij is dat iets anders gegaan, Hypex heeft de Hg en AD uitvoering op de markt uitgebracht omdat er allerlei idoten hun Ucd naar de klote hielpen die het zo nodig vonden om er 4562's of iets anders in te gaan braden.... Een vraag gestuurde oplossing. Bruno heeft regelmatig verklaard dat hij de NE5532 op vele plaatsen toepast in zijn eigen prive ontwerpen omdat hij die goed genoeg vindt. De grote grap met de NC400's is dat hij dat eeuwige gezeik over de toegepaste opamp in de inputstage voor wou zijn en er een discrete input stage van gemaakt heeft.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Rudy »

Dergelijke opamps werken niet in een icvoet, en zeker niet die icvoeten.

mvg Rudy
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

Werkt probleemloos in getoond filter dat ik aan mijn Griekse vriend heb geleverd. Gewoon met IC-voetjes en experimenteerprint zonder massavlak.
Bijlagen
nikos5.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Walt »

Ik hoop dat Ray spoedig het uiteindelijke schema online kan zetten, hiermee is dan hopelijk uit te sluiten dan het een bouwfout in de schakeling is en dus inderdaad dan een probleem met de opamps.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

Dat probleem met de opamps is zeer wel denkbaar Walt. Ook al heb ik het met IC-voetjes gedaan en experimenteerprint, de massaleiding van het filter op die foto is van minimale lengte ook al kun je dat aan de foto niet zien.

ds23man is niet goed geinformeerd over de geschiedenis van de opamps. Bruno heeft wel degelijk op verschillende momenten gepost dat hij de voorkeur gaf aan het geluid van de LM4562. In de ncore heeft hij een discrete opamp gezet die het zelfs nog beter doet, hij heeft daarover metingen op het diyaudio forum gezet. Dus het is ook niet waar dat er op de ncore geen opamp zit, hij is alleen niet zichtbaar als zodanig omdat er niet voor een IC-oplossing is gekozen. Ik kan je voorspellen dat die discrete opamp van de ncore een gruwelijke bandbreedte heeft om voldoende gain op 20kHz te krijgen en zo tot de extreem lage vervorming te komen met lekker veel feedback. http://www.diyaudio.com/forums/vendors- ... ost2653561
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door knuisje »

Rudy schreef:
Dergelijke opamps werken niet in een icvoet, en zeker niet die icvoeten.

mvg Rudy
Beter hier juist geen high quality voetjes gebruiken, maar standaard voetjes die minder inductief zijn.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
Bruno Putzeys heeft goede redenen gehad om na een aantal versies met de NE5532, de OPA2134, de AD8620 (weet je nog, de UcD180AD?) uiteindelijk uit te komen op de LM4562 voor de UcD HG versie.
Ik mis hier het argument "marketing" bij. :wink:

Overigens ben ik het niet met Rudy eens, dat dergelijke opamp niet werken in een IC-voetje.
Je moet ze alleen correct ontkoppelen, voeden, terugkoppelen (gain oa), belasten en vooral ook grounden.

Een NE5532 is trouwens gewoon een heel erg prima opamp voor audio toepassingen.
Goedkoop, lage ruis, lage vervorming.
Hij kan soms alleen beetje honger hebben naar voedingsstroom.
In de meeste situaties niet zo'n probleem, maar soms komt dat niet handig uit.
MC33078 is dan bv ook een prima vervanger, of LM833
Laatst gewijzigd door b_force op di 19 mar 2013, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ds23man »

b_force schreef:
jeroen_d schreef:
Bruno Putzeys heeft goede redenen gehad om na een aantal versies met de NE5532, de OPA2134, de AD8620 (weet je nog, de UcD180AD?) uiteindelijk uit te komen op de LM4562 voor de UcD HG versie.
Ik mis hier het argument "marketing" bij. :wink:

Overigens ben ik het niet met Rudy eens, dat dergelijke opamp niet werken in een IC-voetje.
Je moet ze alleen correct ontkoppelen, voeden, terugkoppelen (gain oa), belasten en vooral ook grounden.

Een NE5532 is trouwens gewoon een heel erg prima opamp voor audio toepassingen.
Goedkoop, lage ruis, lage vervorming.
Hij kan soms alleen beetje honger hebben naar voedingsstroom.
In de meeste situaties niet zo'n probleem, maar soms komt dat niet handig uit.
MC33078 is dan bv ook een prima vervanger.
En je vergeet nog 1 ding, pas de 5532 niet toe in filterschakelingen waar potmeters in zitten. Gekraak en geknetter is dan je deel.

Daarom werden in mengtafels de TL072's toegepast in de EQ secties....
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Rudy »

Je moet ze alleen correct ontkoppelen, voeden, terugkoppelen (gain oa), belasten en vooral ook grounden.
Dus jij soldeert je 100n's aan de bovenkant boven de icvoet en dan verder naar onder richting pcb, naja, het kan dus :rofl:

mvg Rudy
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ray5150 »

Nee, niet zozeer verdacht. gewoon heel erg druk met allemaal privézaken en overwerk.
Ben wel bezig met de aanpassingen van het schema.
Morgenavond is dit klaar.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Ah!buis »

Helemaal niks verdacht van deze kant :sure:
Enkel een beetje ongerust,we zijn zo'n stilte niet gewend.
Dacht eerder aan een vervelende nasleep van je onfortuinlijke ervaring onlangs.
Anne
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

Sorry voor mijn woordkeuze ray.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Nee, niet zozeer verdacht. gewoon heel erg druk met allemaal privézaken en overwerk.
Ben wel bezig met de aanpassingen van het schema.
Morgenavond is dit klaar.
En???? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Walt »

Iemand die nog ongeduldiger is dan ik...

Het moet niet gekker worden :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes Walter
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”