Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Iedereen bedankt voor de input! De opamps lijken dus indirect de boosdoener te zijn.. ik hoop dat Ray dit kan testen door bijv. die gesuggereerde draadbruggen te proberen.
Verder zou ik aan Jeroen willen vragen om straks het uiteindelijke schema (dit schema gaat Ray nog posten) nog eens grondig door te nemen, als de bedenker van deze schakeling vallen eventuele foutjes wellicht het beste op.
Groetjes Walter
Verder zou ik aan Jeroen willen vragen om straks het uiteindelijke schema (dit schema gaat Ray nog posten) nog eens grondig door te nemen, als de bedenker van deze schakeling vallen eventuele foutjes wellicht het beste op.
Groetjes Walter
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Geen probleem, het schema is relatief eenvoudig.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Ik vind het ook wel wat overdone, opamps gebruiken die blijkbaar toepassingsgevoelig zijn maar die door 99% van de kritische luisteraars (of zal ik gewoon 100% zeggen?) niet te onderscheiden zijn van mainstream-producten die overigens met heel veel succes in 99% van de signaalweg van bron tot speaker worden toegepast. Hoge open-loop gain/grote bandbreedte is vooral interessant bij flinke versterkingsfactoren, maar ook in een actief filter? Of zie ik dat verkeerd?jeroen_d schreef:Superlage vervorming ook bij hoge frequenties, daarvoor heb je naast een hoge open loop gain ook een grote open loop bandbreedte nodig.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Wat mij betreft niet, je hangt tenslotte ook geen F1 motor in een Daf 55 carrosserie ! Alhoewel je genoeg gekken op deze aardkloot hebt...... 
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Waarom koop jij dan een ncore? O, ik weet het al, een van die gekken op deze aardkloot...
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Nee, je ziet dat niet verkeerd. Toch vinden mensen dat opamps verschillend klinken. De LM4562 heeft wat dat betreft een goede reputatie, beter dan de OPA2134 en veel beter dan de TL072. En er zitten er wel drie in de signaalweg. Het zal ook prima gaan met een TL072, maar dat is met alle zaken. Een luidsprekerfilter met een elco voor de tweeter werkt ook prima en zit nog steeds in heel veel mainstream produkten.markbakk schreef:Ik vind het ook wel wat overdone, opamps gebruiken die blijkbaar toepassingsgevoelig zijn maar die door 99% van de kritische luisteraars (of zal ik gewoon 100% zeggen?) niet te onderscheiden zijn van mainstream-producten die overigens met heel veel succes in 99% van de signaalweg van bron tot speaker worden toegepast. Hoge open-loop gain/grote bandbreedte is vooral interessant bij flinke versterkingsfactoren, maar ook in een actief filter? Of zie ik dat verkeerd?jeroen_d schreef:Superlage vervorming ook bij hoge frequenties, daarvoor heb je naast een hoge open loop gain ook een grote open loop bandbreedte nodig.
Laten we bij deze iedereen oproepen om de LM4562 niet meer toe te passen en meteen ook aan Hypex te vragen deze onzinnige keuze te heroverwegen want het maakt hun produkt onnodig duurder.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Daar zit niet eens een opamp in!jeroen_d schreef:Waarom koop jij dan een ncore? O, ik weet het al, een van die gekken op deze aardkloot...
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Maar hij heeft wel een onnodig lage vervorming die nergens goed voor is. Toch?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Maar is gelukkig wel begrensd op 35Khz!jeroen_d schreef:Maar hij heeft wel een onnodig lage vervorming die nergens goed voor is. Toch?
Maar ik heb nooit gezegd die lage vervormingscijfers onnodig zijn, alleen dat die gigantische frequentiebandbreedtes je gigantisch in de problemen kunnen brengen. En dat bedoel ik dus met een F1 motor in een daf 55 leggen.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
We kunnen hier eindeloos over blijven kissebissen blijkbaar. Ik blijf erbij, als een TL072 goed genoeg is had die ook in de HG versies van de UcD versterkers gekund. Bruno Putzeys heeft goede redenenen gehad om na een aantal versies met de NE5532, de OPA2134, de AD8620 (weet je nog, de UcD180AD?) uiteindelijk uit te komen op de LM4562 voor de UcD HG versie. Allemaal subjectief natuurlijk, maar dat is de hele audiowereld. Omdat ik geen discussie wil over eventuele negatieve invloed op de geluidskwaliteit van de opamps in mijn actieve filter gebruik ik opamps die door de 'kenners' gerekend worden tot de beste die er zijn. Er is natuurlijk geen 'beste', want in principe is het op een gegeven moment goed genoeg. Maar met het uitgangspunt om optimale geluidskwaliteit te garanderen zitten er ook MKP416 Vishay condensators in, zodat je het met recht een high-end actief filter kan noemen.
Wat ik me wel afvraag, het blijft verdacht stil uit de hoek van Ray???
Wat ik me wel afvraag, het blijft verdacht stil uit de hoek van Ray???
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Volgens mij is dat iets anders gegaan, Hypex heeft de Hg en AD uitvoering op de markt uitgebracht omdat er allerlei idoten hun Ucd naar de klote hielpen die het zo nodig vonden om er 4562's of iets anders in te gaan braden.... Een vraag gestuurde oplossing. Bruno heeft regelmatig verklaard dat hij de NE5532 op vele plaatsen toepast in zijn eigen prive ontwerpen omdat hij die goed genoeg vindt. De grote grap met de NC400's is dat hij dat eeuwige gezeik over de toegepaste opamp in de inputstage voor wou zijn en er een discrete input stage van gemaakt heeft.jeroen_d schreef:We kunnen hier eindeloos over blijven kissebissen blijkbaar. Ik blijf erbij, als een TL072 goed genoeg is had die ook in de HG versies van de UcD versterkers gekund. Bruno Putzeys heeft goede redenenen gehad om na een aantal versies met de NE5532, de OPA2134, de AD8620 (weet je nog, de UcD180AD?) uiteindelijk uit te komen op de LM4562 voor de UcD HG versie.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Dergelijke opamps werken niet in een icvoet, en zeker niet die icvoeten.
mvg Rudy
mvg Rudy
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Werkt probleemloos in getoond filter dat ik aan mijn Griekse vriend heb geleverd. Gewoon met IC-voetjes en experimenteerprint zonder massavlak.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Ik hoop dat Ray spoedig het uiteindelijke schema online kan zetten, hiermee is dan hopelijk uit te sluiten dan het een bouwfout in de schakeling is en dus inderdaad dan een probleem met de opamps.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Dat probleem met de opamps is zeer wel denkbaar Walt. Ook al heb ik het met IC-voetjes gedaan en experimenteerprint, de massaleiding van het filter op die foto is van minimale lengte ook al kun je dat aan de foto niet zien.
ds23man is niet goed geinformeerd over de geschiedenis van de opamps. Bruno heeft wel degelijk op verschillende momenten gepost dat hij de voorkeur gaf aan het geluid van de LM4562. In de ncore heeft hij een discrete opamp gezet die het zelfs nog beter doet, hij heeft daarover metingen op het diyaudio forum gezet. Dus het is ook niet waar dat er op de ncore geen opamp zit, hij is alleen niet zichtbaar als zodanig omdat er niet voor een IC-oplossing is gekozen. Ik kan je voorspellen dat die discrete opamp van de ncore een gruwelijke bandbreedte heeft om voldoende gain op 20kHz te krijgen en zo tot de extreem lage vervorming te komen met lekker veel feedback. http://www.diyaudio.com/forums/vendors- ... ost2653561
ds23man is niet goed geinformeerd over de geschiedenis van de opamps. Bruno heeft wel degelijk op verschillende momenten gepost dat hij de voorkeur gaf aan het geluid van de LM4562. In de ncore heeft hij een discrete opamp gezet die het zelfs nog beter doet, hij heeft daarover metingen op het diyaudio forum gezet. Dus het is ook niet waar dat er op de ncore geen opamp zit, hij is alleen niet zichtbaar als zodanig omdat er niet voor een IC-oplossing is gekozen. Ik kan je voorspellen dat die discrete opamp van de ncore een gruwelijke bandbreedte heeft om voldoende gain op 20kHz te krijgen en zo tot de extreem lage vervorming te komen met lekker veel feedback. http://www.diyaudio.com/forums/vendors- ... ost2653561
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Beter hier juist geen high quality voetjes gebruiken, maar standaard voetjes die minder inductief zijn.Rudy schreef:Dergelijke opamps werken niet in een icvoet, en zeker niet die icvoeten.
mvg Rudy
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12448
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Ik mis hier het argument "marketing" bij.jeroen_d schreef:Bruno Putzeys heeft goede redenen gehad om na een aantal versies met de NE5532, de OPA2134, de AD8620 (weet je nog, de UcD180AD?) uiteindelijk uit te komen op de LM4562 voor de UcD HG versie.
Overigens ben ik het niet met Rudy eens, dat dergelijke opamp niet werken in een IC-voetje.
Je moet ze alleen correct ontkoppelen, voeden, terugkoppelen (gain oa), belasten en vooral ook grounden.
Een NE5532 is trouwens gewoon een heel erg prima opamp voor audio toepassingen.
Goedkoop, lage ruis, lage vervorming.
Hij kan soms alleen beetje honger hebben naar voedingsstroom.
In de meeste situaties niet zo'n probleem, maar soms komt dat niet handig uit.
MC33078 is dan bv ook een prima vervanger, of LM833
Laatst gewijzigd door b_force op di 19 mar 2013, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
En je vergeet nog 1 ding, pas de 5532 niet toe in filterschakelingen waar potmeters in zitten. Gekraak en geknetter is dan je deel.b_force schreef:Ik mis hier het argument "marketing" bij.jeroen_d schreef:Bruno Putzeys heeft goede redenen gehad om na een aantal versies met de NE5532, de OPA2134, de AD8620 (weet je nog, de UcD180AD?) uiteindelijk uit te komen op de LM4562 voor de UcD HG versie.![]()
Overigens ben ik het niet met Rudy eens, dat dergelijke opamp niet werken in een IC-voetje.
Je moet ze alleen correct ontkoppelen, voeden, terugkoppelen (gain oa), belasten en vooral ook grounden.
Een NE5532 is trouwens gewoon een heel erg prima opamp voor audio toepassingen.
Goedkoop, lage ruis, lage vervorming.
Hij kan soms alleen beetje honger hebben naar voedingsstroom.
In de meeste situaties niet zo'n probleem, maar soms komt dat niet handig uit.
MC33078 is dan bv ook een prima vervanger.
Daarom werden in mengtafels de TL072's toegepast in de EQ secties....
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Dus jij soldeert je 100n's aan de bovenkant boven de icvoet en dan verder naar onder richting pcb, naja, het kan dusJe moet ze alleen correct ontkoppelen, voeden, terugkoppelen (gain oa), belasten en vooral ook grounden.
mvg Rudy
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Nee, niet zozeer verdacht. gewoon heel erg druk met allemaal privézaken en overwerk.
Ben wel bezig met de aanpassingen van het schema.
Morgenavond is dit klaar.
Ben wel bezig met de aanpassingen van het schema.
Morgenavond is dit klaar.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Helemaal niks verdacht van deze kant
Enkel een beetje ongerust,we zijn zo'n stilte niet gewend.
Dacht eerder aan een vervelende nasleep van je onfortuinlijke ervaring onlangs.
Anne
Enkel een beetje ongerust,we zijn zo'n stilte niet gewend.
Dacht eerder aan een vervelende nasleep van je onfortuinlijke ervaring onlangs.
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
En????ray5150 schreef:Nee, niet zozeer verdacht. gewoon heel erg druk met allemaal privézaken en overwerk.
Ben wel bezig met de aanpassingen van het schema.
Morgenavond is dit klaar.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Iemand die nog ongeduldiger is dan ik...
Het moet niet gekker worden
Groetjes Walter
Het moet niet gekker worden
Groetjes Walter
