Line array --> Klaar!
Moderator: Beheerdersteam
Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic
Slim, 3 modules van 90 cm = 270 zijn dan toch wel verhuis/transporteerbaar. 
Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic
Dat is wel de bedoeling ja
En zo kun je ze ook nog eens een keer ergens mee naartoe nemen 
Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic
Ik neem aan dat je per kastdeel 2 groepen van 5 drivers parallel zet en dan in serie. Als je dan vervolgens de drie kastdelen in serie zet heb je bij een nominale impedantie van 8 Ohm per driver een totale berekende impedantie van 9,6 Ohm.hannesie schreef:Slim, 3 modules van 90 cm = 270 zijn dan toch wel verhuis/transporteerbaar.
groet,
Aat
Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic
Dat weet ik nog niet zeker. De drivers zitten overal boven de 8Ω, dus ik denk aan 2 setjes van 5 parallele drivers per "module". Dan kom ik voor één module op een minimale impedantie van 3.2Ω uit en voor drie stuks (in serie) oftewel een hele luidspreker op 9.6Ω.Ronkel schreef:Hoe ga je ze bedraden?
You mindreader, youAatV schreef:Ik neem aan dat je per kastdeel 2 groepen van 5 drivers parallel zet en dan in serie. Als je dan vervolgens de drie kastdelen in serie zet heb je bij een nominale impedantie van 8 Ohm per driver een totale berekende impedantie van 9,6 Ohm.
groet,
Aat
Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic
Jammer eigenlijk dat die drivertjes zo'n verwaarloosbare xmax hebben. Anders had je misschien niet eens een sub nodig gehad. Denk dat zo'n line array best mooi laag kan neerzetten!
Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic
In het echt schijnt het nogal mee te vallen... Sommigen menen zelfs dat de opgegeven Xmax foutief is.
Maar ach, ik heb het laag niet nodig, dus wat dat betreft maakt het niet zoveel uit.
Maar ach, ik heb het laag niet nodig, dus wat dat betreft maakt het niet zoveel uit.
Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic
Dit zijn de latjes waarmee ik de speakers wil gaan bekleden. 160 bij 23 mm en 8 mm dik en ik heb er 500 liggen. Ik kan de zijkanten van de speakers dan 6 latjes oftewel 138 mm breed maken. Aangezien ik voor de hoogte van 870 mm 6 latjes in de lengterichting nodig heb komt dat uit op 6*6=36 latjes per speaker. Voor 12 zijpanelen dus 432 latjes.
Lekker ruwe looks, dat moet een leuk contrast opleveren met een strakke metalen baffle denk ik.
Lekker ruwe looks, dat moet een leuk contrast opleveren met een strakke metalen baffle denk ik.
Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic
Lijkt me aardig en therapeutisch werk. Ik denk dat ook je kat deze bekleding enorm op prijs gaat stellen..
groet,
Aat
groet,
Aat
Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic
Ik vrees het ook ja... Hopen dat hij lekker aan de stoel blijft krabben in plaats van de speakers te grazen te nemen...
Het zal allicht wat tijd kosten, maar ach. De lol zit toch ook voor een groot deel in het fröbelen
Het zal allicht wat tijd kosten, maar ach. De lol zit toch ook voor een groot deel in het fröbelen
Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic
Hebben ze daar nu nog geen oplossing voor gevonden door ergens een onaangenaam luchtje voor de kat er op te spuiten zodat hij/zij er met zijn "poten" vanaf blijft.

Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic
Dan wordt het een stoeipoes.Ronkel schreef:Gewoon 230 V op die baffle zetten
Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic
Volgens mij bestaat er wel zoiets... We zullen zien hoe het gaat en of het nodig ishannesie schreef:Hebben ze daar nu nog geen oplossing voor gevonden door ergens een onaangenaam luchtje voor de kat er op te spuiten zodat hij/zij er met zijn "poten" vanaf blijft.![]()
![]()
Ik zie 'm nou al vliegen... Wedden dat hij dan 2.70 hog komt?Ronkel schreef:Gewoon 230 V op die baffle zetten
Vandaag heb ik nog een renderingetje gemaakt, ditmaal met de min of meer definitieve afmetingen en om even te kijken hoe het geheel er uit zal zien met boutjes om de drivers te monteren. Valt alles mee, vind ik, dus goede kans dat ik het zo ga maken.
Zo gauw de drivers er zijn nog even alles controleren en dan offerte aanvragen voor het watersnijden
Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic
Heb ik gezien ja! De reden dat ik niet voor een gebogen baffle—op zich een elegante oplossing voor het 'probleem' van de looptijdverschillen—kies is omdat ik niet zo'n kleine sweetspot wil hebben.
Het toevoegen van een enkele tweeter is een stap die ik niet helemaal begrijp. Je ziet het wel vaker en ik kan me best voorstellen dat men wat extra hoog wil, maar me dunkt dat het qua afstraalgedrag totaal niet klopt.
Hartelijk dank verder, ik zal uiteraard blijven updaten
Het toevoegen van een enkele tweeter is een stap die ik niet helemaal begrijp. Je ziet het wel vaker en ik kan me best voorstellen dat men wat extra hoog wil, maar me dunkt dat het qua afstraalgedrag totaal niet klopt.
Hartelijk dank verder, ik zal uiteraard blijven updaten
Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic
Ik heb uiteindelijk tóch nog een goede datasheet van de drivers gevonden met wat preciezere afmetingen, waardoor ik ze ook wat nauwkeuriger heb kunnen modelleren. Blijkt dat ze nog wat dichter bij elkaar kunnen dan ik had gedacht c.q. voor de veiligheid aangenomen. 82 mm wordt de afstand van hart tot hart, oftewel 1 mm tussen de drivertjes. Volgens het paper van James Griffin—uitgaande van de drivertjes als puntbronnen—zouden de eerste kamfiltereffecten zich dan moeten voordoen vanaf iets boven de 4 kHz. Ik ben benieuwd...
De totale hoogte wordt dus ook iets kleiner: ongeveer 2.55 meter hoog zonder voet. Dat wordt uiteindelijk dus rond de 2.60 à 2.65.
Nu nog een ontwerp maken voor de voeten en de onderlinge bevestiging van de kasten verzinnen.
De totale hoogte wordt dus ook iets kleiner: ongeveer 2.55 meter hoog zonder voet. Dat wordt uiteindelijk dus rond de 2.60 à 2.65.
Nu nog een ontwerp maken voor de voeten en de onderlinge bevestiging van de kasten verzinnen.
- Bijlagen
-
- Tangband W3-881SI.pdf
- Volledige datasheet
- (267.01 KiB) 348 keer gedownload
Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic
Wat een fraai uitzicht! (en nu is het mijn beurt) Wanneer ga je solderen?
groet,
Aat
groet,
Aat
Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic
Gaaf..........!!!!!
Wanneer gaan we er naar luisteren.
Wanneer gaan we er naar luisteren.
Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic
@ Aat: Heheh, daar kon ik op wachten natuurlijk
Eerst even wat andere dure dingen doen, dan de baffles laten laser– of watersnijden en vervolgens alles in elkaar zetten... Kortom, dat duurt nog even. Ik ben van plan om tussen de drivers koperen staafjes te gebruiken zodat ik lekker makkelijk een hele zooi van die dingen op maat kan knippen en buigen. Dan hoef ik geen kabels te strippen 
@ Hannesie: Maandje of 2? De luisterdag zal ik niet gaan redden, vermoed ik...
@ Hannesie: Maandje of 2? De luisterdag zal ik niet gaan redden, vermoed ik...
Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic
Als naam denk ik aan "acciaio", wat Italiaans is voor 'staal'. Het mocht wellicht iets specifieker, maar zo is het lekker simpel, het dekt de lading en ook niet geheel onbelangrijk is dat er zo een leuk logotype van gemaakt kan worden.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Line array vragen + begin bouwtopic -> "Il progetto acci
Mooi logo!
Stoer speakerontwerp blijf ik het vinden. Echt een ik-heb-lak-aan-waf speakers.
Nu al een verdiende +1! Maar wel doorwerken zodat ze mee kunnen naar Breda!
Stoer speakerontwerp blijf ik het vinden. Echt een ik-heb-lak-aan-waf speakers.
Nu al een verdiende +1! Maar wel doorwerken zodat ze mee kunnen naar Breda!
Re: Line array vragen + begin bouwtopic -> "Il progetto acci
Thanks
Met de WAF zit het inderdaad wel goed
Maar ik hoef daar ook nog geen rekening mee te houden.
Als het enigszins haalbaar is om ze mee te nemen naar Breda zal ik het zeker doen, maar een feit is dat er nog veel werk in zit, plus wat kosten, en dat ik het niet wil afraffelen. Desnoods wordt het de volgende luisterdag. Je bouwt immers geen modulaire speakers om ze vervolgens níet mee naar een luisterdag te nemen
Als het enigszins haalbaar is om ze mee te nemen naar Breda zal ik het zeker doen, maar een feit is dat er nog veel werk in zit, plus wat kosten, en dat ik het niet wil afraffelen. Desnoods wordt het de volgende luisterdag. Je bouwt immers geen modulaire speakers om ze vervolgens níet mee naar een luisterdag te nemen
Re: Line array vragen + begin bouwtopic -> "Il progetto acci
Leuk om weer meer enthousiasme voor line arrays te vinden, ook op dit forum.
Ik had al jaren geleden de plannen klaar maar nooit de tijd om dit daadwerkelijk uit te voeren maar ben inmiddels met mijn eigen array's bezig.
Kijk ook eens op: diyaudio
Edit: ik had een reply met plaatjes maar deze kwamen niet door. Hoewel het leuk lijkt om ze te uploaden zijn ze van mij en host ik altijd alle plaatjes zelf op eigen sites. Kijk vanaf pagina 6 voor de plaatjes.
Ik had al jaren geleden de plannen klaar maar nooit de tijd om dit daadwerkelijk uit te voeren maar ben inmiddels met mijn eigen array's bezig.
Kijk ook eens op: diyaudio
Edit: ik had een reply met plaatjes maar deze kwamen niet door. Hoewel het leuk lijkt om ze te uploaden zijn ze van mij en host ik altijd alle plaatjes zelf op eigen sites. Kijk vanaf pagina 6 voor de plaatjes.
