Line array --> Klaar!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic

Bericht door hannesie »

Slim, 3 modules van 90 cm = 270 zijn dan toch wel verhuis/transporteerbaar. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic

Bericht door Koen K »

Dat is wel de bedoeling ja ;) En zo kun je ze ook nog eens een keer ergens mee naartoe nemen :)
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic

Bericht door Ronkel »

Hoe ga je ze bedraden?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic

Bericht door AatV »

hannesie schreef:
Slim, 3 modules van 90 cm = 270 zijn dan toch wel verhuis/transporteerbaar. :mrgreen:
Ik neem aan dat je per kastdeel 2 groepen van 5 drivers parallel zet en dan in serie. Als je dan vervolgens de drie kastdelen in serie zet heb je bij een nominale impedantie van 8 Ohm per driver een totale berekende impedantie van 9,6 Ohm.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic

Bericht door Koen K »

Ronkel schreef:
Hoe ga je ze bedraden?
Dat weet ik nog niet zeker. De drivers zitten overal boven de 8Ω, dus ik denk aan 2 setjes van 5 parallele drivers per "module". Dan kom ik voor één module op een minimale impedantie van 3.2Ω uit en voor drie stuks (in serie) oftewel een hele luidspreker op 9.6Ω.
AatV schreef:
Ik neem aan dat je per kastdeel 2 groepen van 5 drivers parallel zet en dan in serie. Als je dan vervolgens de drie kastdelen in serie zet heb je bij een nominale impedantie van 8 Ohm per driver een totale berekende impedantie van 9,6 Ohm.

groet,
Aat
You mindreader, you ;)
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic

Bericht door Ronkel »

Jammer eigenlijk dat die drivertjes zo'n verwaarloosbare xmax hebben. Anders had je misschien niet eens een sub nodig gehad. Denk dat zo'n line array best mooi laag kan neerzetten!
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic

Bericht door Koen K »

In het echt schijnt het nogal mee te vallen... Sommigen menen zelfs dat de opgegeven Xmax foutief is.

Maar ach, ik heb het laag niet nodig, dus wat dat betreft maakt het niet zoveel uit.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic

Bericht door Koen K »

Dit zijn de latjes waarmee ik de speakers wil gaan bekleden. 160 bij 23 mm en 8 mm dik en ik heb er 500 liggen. Ik kan de zijkanten van de speakers dan 6 latjes oftewel 138 mm breed maken. Aangezien ik voor de hoogte van 870 mm 6 latjes in de lengterichting nodig heb komt dat uit op 6*6=36 latjes per speaker. Voor 12 zijpanelen dus 432 latjes.

Lekker ruwe looks, dat moet een leuk contrast opleveren met een strakke metalen baffle denk ik.
Bijlagen
Heleboel latjes
Heleboel latjes
Mockup zijpaneel
Mockup zijpaneel
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic

Bericht door AatV »

Lijkt me aardig en therapeutisch werk. Ik denk dat ook je kat deze bekleding enorm op prijs gaat stellen.. :wink:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic

Bericht door Koen K »

Ik vrees het ook ja... Hopen dat hij lekker aan de stoel blijft krabben in plaats van de speakers te grazen te nemen... :?

Het zal allicht wat tijd kosten, maar ach. De lol zit toch ook voor een groot deel in het fröbelen ;)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic

Bericht door hannesie »

Hebben ze daar nu nog geen oplossing voor gevonden door ergens een onaangenaam luchtje voor de kat er op te spuiten zodat hij/zij er met zijn "poten" vanaf blijft. :lol: :lol: :mrgreen:
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic

Bericht door Ronkel »

Gewoon 230 V op die baffle zetten :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic

Bericht door hannesie »

Ronkel schreef:
Gewoon 230 V op die baffle zetten :mrgreen:
Dan wordt het een stoeipoes. :rofl:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic

Bericht door Koen K »

hannesie schreef:
Hebben ze daar nu nog geen oplossing voor gevonden door ergens een onaangenaam luchtje voor de kat er op te spuiten zodat hij/zij er met zijn "poten" vanaf blijft. :lol: :lol: :mrgreen:
Volgens mij bestaat er wel zoiets... We zullen zien hoe het gaat en of het nodig is :P
Ronkel schreef:
Gewoon 230 V op die baffle zetten :mrgreen:
Ik zie 'm nou al vliegen... Wedden dat hij dan 2.70 hog komt? :D



Vandaag heb ik nog een renderingetje gemaakt, ditmaal met de min of meer definitieve afmetingen en om even te kijken hoe het geheel er uit zal zien met boutjes om de drivers te monteren. Valt alles mee, vind ik, dus goede kans dat ik het zo ga maken.

Zo gauw de drivers er zijn nog even alles controleren en dan offerte aanvragen voor het watersnijden :)
Bijlagen
Met montageboutjes
Met montageboutjes
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic

Bericht door weidok »

Koen heb je dit al gezien http://www.dmitrynizh.com/labaffles.htm
succes met bouwen :)
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic

Bericht door Koen K »

Heb ik gezien ja! De reden dat ik niet voor een gebogen baffle—op zich een elegante oplossing voor het 'probleem' van de looptijdverschillen—kies is omdat ik niet zo'n kleine sweetspot wil hebben.

Het toevoegen van een enkele tweeter is een stap die ik niet helemaal begrijp. Je ziet het wel vaker en ik kan me best voorstellen dat men wat extra hoog wil, maar me dunkt dat het qua afstraalgedrag totaal niet klopt. :?

Hartelijk dank verder, ik zal uiteraard blijven updaten :)
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic

Bericht door Koen K »

Ik heb uiteindelijk tóch nog een goede datasheet van de drivers gevonden met wat preciezere afmetingen, waardoor ik ze ook wat nauwkeuriger heb kunnen modelleren. Blijkt dat ze nog wat dichter bij elkaar kunnen dan ik had gedacht c.q. voor de veiligheid aangenomen. 82 mm wordt de afstand van hart tot hart, oftewel 1 mm tussen de drivertjes. Volgens het paper van James Griffin—uitgaande van de drivertjes als puntbronnen—zouden de eerste kamfiltereffecten zich dan moeten voordoen vanaf iets boven de 4 kHz. Ik ben benieuwd...

De totale hoogte wordt dus ook iets kleiner: ongeveer 2.55 meter hoog zonder voet. Dat wordt uiteindelijk dus rond de 2.60 à 2.65.

Nu nog een ontwerp maken voor de voeten en de onderlinge bevestiging van de kasten verzinnen.
Bijlagen
Tangband W3-881SI.pdf
Volledige datasheet
(267.01 KiB) 348 keer gedownload
Rendering na de laatste updates
Rendering na de laatste updates
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic

Bericht door Koen K »

Daar zijn ze dan 8)
Bijlagen
8618985161_e50f24607d_h.jpg
8618987103_1396cac40c_h-1.jpg
8618989081_8aac855b55_h.jpg
8618989909_f5b5f7edd8_h-1.jpg
8620089832_6d4e94c2a9_h.jpg
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic

Bericht door AatV »

Wat een fraai uitzicht! (en nu is het mijn beurt) Wanneer ga je solderen?

groet,
Aat
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic

Bericht door hannesie »

Gaaf..........!!!!!
Wanneer gaan we er naar luisteren. :lol:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic

Bericht door Koen K »

@ Aat: Heheh, daar kon ik op wachten natuurlijk ;) Eerst even wat andere dure dingen doen, dan de baffles laten laser– of watersnijden en vervolgens alles in elkaar zetten... Kortom, dat duurt nog even. Ik ben van plan om tussen de drivers koperen staafjes te gebruiken zodat ik lekker makkelijk een hele zooi van die dingen op maat kan knippen en buigen. Dan hoef ik geen kabels te strippen :)

@ Hannesie: Maandje of 2? De luisterdag zal ik niet gaan redden, vermoed ik...
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array / CBT vragen + begin bouwtopic

Bericht door Koen K »

Als naam denk ik aan "acciaio", wat Italiaans is voor 'staal'. Het mocht wellicht iets specifieker, maar zo is het lekker simpel, het dekt de lading en ook niet geheel onbelangrijk is dat er zo een leuk logotype van gemaakt kan worden.
Bijlagen
acciaio-logo2.png
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Line array vragen + begin bouwtopic -> "Il progetto acci

Bericht door Vinculum »

Mooi logo!
Stoer speakerontwerp blijf ik het vinden. Echt een ik-heb-lak-aan-waf speakers.
Nu al een verdiende +1! Maar wel doorwerken zodat ze mee kunnen naar Breda!
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array vragen + begin bouwtopic -> "Il progetto acci

Bericht door Koen K »

Thanks 8) Met de WAF zit het inderdaad wel goed :lol: Maar ik hoef daar ook nog geen rekening mee te houden.

Als het enigszins haalbaar is om ze mee te nemen naar Breda zal ik het zeker doen, maar een feit is dat er nog veel werk in zit, plus wat kosten, en dat ik het niet wil afraffelen. Desnoods wordt het de volgende luisterdag. Je bouwt immers geen modulaire speakers om ze vervolgens níet mee naar een luisterdag te nemen ;)
Wesayso
Berichten: 6
Lid geworden op: do 09 mei 2013, 12:36

Re: Line array vragen + begin bouwtopic -> "Il progetto acci

Bericht door Wesayso »

Leuk om weer meer enthousiasme voor line arrays te vinden, ook op dit forum.
Ik had al jaren geleden de plannen klaar maar nooit de tijd om dit daadwerkelijk uit te voeren maar ben inmiddels met mijn eigen array's bezig.
Kijk ook eens op: diyaudio

Edit: ik had een reply met plaatjes maar deze kwamen niet door. Hoewel het leuk lijkt om ze te uploaden zijn ze van mij en host ik altijd alle plaatjes zelf op eigen sites. Kijk vanaf pagina 6 voor de plaatjes.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”