Server voor Squeezebox en data

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Server voor Squeezebox en data

Bericht door FR_Aad »

:(
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Server voor Squeezebox en data

Bericht door FR_Aad »

Vannacht voor ik naar bed ging een andere HD en de VortexBox ceedee er nog eens instopt maar vanmorgen was het weer niets. Daarna weg geweest en net Ubuntu er ingestopt maar bij de herstart (na de installatie) start hij niet door. :(

Even pauze en dan weer vrolijk verder.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Server voor Squeezebox en data

Bericht door FR_Aad »

Ubuntu 12.10 draait nu met Webmin en Logitech Media Server. Nu nog de RAID en de gedeelde mappen werkend krijgen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Server voor Squeezebox en data

Bericht door hannesie »

Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Server voor Squeezebox en data

Bericht door FR_Aad »

De twee 1TB disks staan in RAID1! :rock:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Server voor Squeezebox en data

Bericht door hannesie »

Gefeliciteerd, u mag door naar de volgende ronde. :goeie: :goeie: :kwijl:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Server voor Squeezebox en data

Bericht door FR_Aad »

Omdat sommige pc's toch moeite met het benaderen van de shares hadden gisteravond de harddisk met Ubuntu er weer uit getrokken. Daarna Vortexbox weer opnieuw gedownload, gebrand en op een andere harddisk geïnstalleerd. En ....... deze keer met meer succes, het draait zonder dat je maar wat hoeft te doen. Het enige wat ik mij afvraag is of ik er nu nog extra schijven bij kan zetten want ik zie alleen de schijf met het OS en de shares en de twee 1TB disks zijn nergens te zien.

Wordt vervolgd ....
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Server voor Squeezebox en data

Bericht door hannesie »

Ik ben benieuwd waar je op uit komt. :mrgreen:

Die share's in Samba is wel een studie waard, je kunt er eigenlijk teveel instellen voor thuis gebruik, en Vortexbox is eigenlijk niets anders.
Ik ben benieuwd of je er wat mee kunt voor de data, om die ook te delen.
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Server voor Squeezebox en data

Bericht door scanspeakman »

FR_Aad schreef:
Ik krijg het bijna mijn strot niet uit maar ik heb net Home Server 2011 geïnstalleerd en het werkte allemaal in 1 keer. (incl RAID)
Zwaar ondergewaardeerd product met echt één van de mooiste backup-oplossingen voor thuis. Heb nog geen ander product gezien met zoveel mogelijkheden voor die prijs.

Helaas niet echt een succes geworden in de markt waarvoor het bedoeld was en stekker is er helaas uitgetrokken. Nu moet je naar Windows Server 2012 Essentials, dat ongeveer het 10-voudige kost wat Home Server kost (400 ipv 40) waarvan je vervolgens de bulk van de mogelijkheden niet nodig hebt voor thuisgebruik. Punt was geloof ik een beetje dat het voor home-gebruikers nog te ingewikkeld was (zeker met van die kastjes zonder vga-aansluiting) en dat het voornamelijk aansloeg bij kleine bedrijfjes (waardoor het marktaandeel afsnoepte van het duurdere Windows Small Business Server). Ik gebruik zelf nog V1 van Home Server en ga deze kerstvakantie maar eens upgraden naar Home Server 2011.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Server voor Squeezebox en data

Bericht door FR_Aad »

scanspeakman schreef:
FR_Aad schreef:
Ik krijg het bijna mijn strot niet uit maar ik heb net Home Server 2011 geïnstalleerd en het werkte allemaal in 1 keer. (incl RAID)
Zwaar ondergewaardeerd product met echt één van de mooiste backup-oplossingen voor thuis. Heb nog geen ander product gezien met zoveel mogelijkheden voor die prijs (ongeveer 40 op dit moment).

Helaas niet echt een succes geworden in de markt waarvoor het bedoeld was en stekker is er helaas uitgetrokken. Nu moet je naar Windows Server 2012 Essentials, dat ongeveer het 10-voudige kost wat Home Server kost (400 ipv 40) waarvan je vervolgens de bulk van de mogelijkheden niet nodig hebt voor thuisgebruik. Punt was geloof ik een beetje dat het voor home-gebruikers nog te ingewikkeld was (zeker met van die kastjes zonder vga-aansluiting) en dat het voornamelijk aansloeg bij kleine bedrijfjes (waardoor het marktaandeel afsnoepte van het duurdere Windows Small Business Server). Ik gebruik zelf nog V1 van Home Server en ga deze kerstvakantie maar eens upgraden naar Home Server 2011.

Scanspeakman

Het is ook door MS niet echt in de markt gezet want hij is alleen als OEM leverbaar. Dus echt moeite hebben ze er ook niet voor gedaan.
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Server voor Squeezebox en data

Bericht door Leon »

Het enige wat ik mij afvraag is of ik er nu nog extra schijven bij kan zetten want ik zie alleen de schijf met het OS en de shares en de twee 1TB disks zijn nergens te zien.
Ja, dat kan. Het is alleen ingewikkeld, maar er zijn handleidingen op internet voor terug te vinden.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Server voor Squeezebox en data

Bericht door hannesie »

Als ik het goed heb is ook Webmin geïnstalleerd bij de Vortexbox, dan moet het via die methode lukken en moet je ook de schijven kunnen zien.
Knipsel.JPG
Knipsel1.JPG
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Server voor Squeezebox en data

Bericht door FR_Aad »

hannesie schreef:
Als ik het goed heb is ook Webmin geïnstalleerd bij de Vortexbox, dan moet het via die methode lukken en moet je ook de schijven kunnen zien.
Knipsel.JPG
Knipsel1.JPG
Ha, dat biedt weer perspectief!
Ik ben wat Linux betreft zo groen als gras maar ik begin te snappen dat je in de Terminal ongeveer alle howto's die er te vinden zijn kan mixen. :)
Gaat alleen wel errrrug veel tijd in zitten.

Dank Hans!
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Server voor Squeezebox en data

Bericht door FR_Aad »

Afgelopen week even geen tijd gehad om verder te gaan.
Vanmorgen heb ik Webmin geïnstalleerd en gezien dat de twee 1TB al als RAID1 gezien worden. Dus die stap is gemaakt.

Met een beetje geluk kan vanmiddag nog eens kijken hoe ik de RAID moet mounten.
Een poging om naar /storage te mounten werkte niet omdat deze al gemount was. Volgende stap is dus kijken hoe ik een map kan mounten maar ook met Vortexbox kan benaderen.

Wordt vervolgd .....
beewee
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 23:57
Locatie: Zutphen

Re: Server voor Squeezebox en data

Bericht door beewee »

Ik heb voor nog geen 2 tientjes een refurbished Compaq mini-desktopje gekocht. harde schijf er uit, BIOS instellen op booten vanaf de USB, FreeNAS7 op een 1 GB stickje gezet en draaien maar. Fluisterstil en zuinig. Voor de opslag een tweetal externe 1,5TB WD schijven.

De schijven zijn door al mijn Windows machines te vinden (daar is het de Z-schijf, de 2 schijf is alleen backup), en ook via o.a. BS-player op mijn Android telefoon. Nu nog zoeken naar een gebruiksvriendelijk alternatief voor BS-player...

Zo'n zelfde PC-tje ga ik nu met Puppy Linux inrichten als muziekspeler. VLC Player oid er op, en die kun je eventueel op afstand bedienen met een App-je. Een mini-toetsenbordje met trackball via Ebay besteld plus een 12-inch LCD schermpje voor een tientje via Marktplaats om het ding ook direct te kunnen bedienen, nu nog kijken naar een passende externe geluidskaart.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Server voor Squeezebox en data

Bericht door FR_Aad »

Ik zal dit projectje ook weer eens een slinger geven.
Het lag een tijd je stil door tijdgebrek en een instabiel draadloos netwerk waardoor ik steeds bufferproblemen had. Dit is voorlopig opgelost met een homeplug. De Squeeze speelt nu zonder steeds te hikken.

Alleen de iMac in de meterkast is gaar aan het worden en heeft er soms geen zin in.
Net de Asus met de core2 weer eens te voorschijn gehaald en een 1Tb schijf er in gezet. Vortexbox er op en we draaien weer. :rock:

Alleen met de tijd eens kijken hoe ik kan backuppen (op een interne schijf?) en ik zou er op termijn ook schijven bij willen zetten voor extra opslag.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Server voor Squeezebox en data

Bericht door hannesie »

Je kunt dan eventueel een Mac mini http://www.nowthatsit.nl/ kiezen hier, voor € 125 een leuke.

Ik ga binnenkort ook nog wat serieus doen met een Mini ITX, zonder draaiende delen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Server voor Squeezebox en data

Bericht door FR_Aad »

Ik denk dat ik het even aankijk hoe de Vortex het de komende weken blijft doen. Als Ik hem ook voor de back-up van alle mobiele apparaten die hier in huis zwerven ga gebruiken wil ik wel een back-up kunnen maken.

En vroeger of later is die 1Tb ook vol natuurlijk. Maar ik begreep dat jij twee schijven op Vortex had draaien?

Nadeel van zo'n MacMini is dat er weer van alles los aan komt te hangen. Die G4 dingen waren niet erg vlot trouwens. Ik ben wel een Mac liefhebber maar wat er in de meterkast staat maakt mij niet zo veel uit. Als het maar werkt, en ik er zo min mogelijk aan hoef te doen.

Voorlopig ben al blij dat de Squeezebox het weer doet. :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Server voor Squeezebox en data

Bericht door hannesie »

Ik heb inderdaad er 2 schijven in hangen met Logical volume management, en die zo gemount dat ik die 2Tb voor de muziek kan gebruiken, en een 160 Gb 2,5 schijf voor de besturing.
Backup doe ik via het netwerk.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Server voor Squeezebox en data

Bericht door FR_Aad »

Voorlopig draait de Vortexbox als een zonnetje en alle Windows en Mac systemen kunnen hem zien. Ik vond net (mogelijk) ook een oplossing voor toevoegen van een harddisk. http://forum.vortexbox.org/documentatio ... vortexbox/

Als dit bevalt maar eens kijken voor een klein moederbordje met een onboard cpu of zo.
Het lijkt nu net of ik cv in de meterkast heb. :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Server voor Squeezebox en data

Bericht door hannesie »

Vreemd, ik heb Vortexbox 2.2 en de site is ook duidelijk anders.

Ik gebruikte deze site http://info.vortexbox.org/tiki-index.php?page=Howto voor de info, en ik heb de Webmin dan ook geïnstalleerd, dat scheelt weer aardig wat inkloppen, op IP:10000 vanaf een andere machine,dan kan je dan dus alles veel makkelijker doen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Server voor Squeezebox en data

Bericht door sjons »

hannesie schreef:
Vreemd, ik heb Vortexbox 2.2 en de site is ook duidelijk anders.
forum.vortexbox is nog een oude site, http://www.vortexbox en info.vortexbox zijn nieuwer...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Server voor Squeezebox en data

Bericht door hannesie »

Wel grappig, of juist niet, als je dan dat http://www.vortexbox doe dan zit je gelijk bij amazon om :!: wat te kopen, en ik wil info. :lol:
Lekker jongens, hoogst irritant dus. :oops: :twisted: :twisted:
info.vortexbox.com gaat dan wel goed, maar niet bij de herkenning in de editer, want hij mist de www.
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Server voor Squeezebox en data

Bericht door sjons »

dat www . vortexbox resulteerd in http://www.vortexbox.COM wat je idd doorstuurd naar amazon.
jij bedoelt vast de http://www.vortexbox.ORG site, waar je info vind etc.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”