Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Misschien toch dat linkje wat knuis gaf nog even doorlezen? http://sound.westhost.com/project111.htm
Overigens gaat dat met die optodinges niet echt werken. Met een 100k weerstand krijg je nooit genoeg stroom door de led om het überhaupt te laten triggeren.
Overigens gaat dat met die optodinges niet echt werken. Met een 100k weerstand krijg je nooit genoeg stroom door de led om het überhaupt te laten triggeren.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ik had 't wel gelezen hoor.Ze doen ook net of + en - er niet toe doen.Is hier wel minder met de weerstand naar de +5 van 100k,beduidend groter dan de ong.30k van de AVR (tov 100k aan de LS).Pjotr schreef:Misschien toch dat linkje wat knuis gaf nog even doorlezen? http://sound.westhost.com/project111.htm
Overigens gaat dat met die optodinges niet echt werken. Met een 100k weerstand krijg je nooit genoeg stroom door de led om het überhaupt te laten triggeren.
Wat die Opto betreft,met 100k is idd niet veel stroom.Moet met den deze wel kunnen.
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Misschien is het wel aardig om een tipje op te lichten van de werking van de firmware. Het is geschreven in C in Atmel Studio 6. De Atmegax8 is een RISC processor met ram-, rom- (flash) en EEPROM-geheugen. De kloksnelheid is 8MHz, wat inhoudt dat hij ongeveer 8 miljoen instructies per seconde uitvoert.
In een microcontroller kun je werken met timers. Een timer telt van 0 tot 255 (8-bit) of van 0 tot 65536 (16 bits). Je kunt instellen hoe snel de timer moet lopen. Een timer gedraagt zich als een zandloper die zichzelf steeds zelf omkeert en daarbij een seintje (interrupt) geeft.
Ik gebruik 2 timers, eentje voor het genereren van het pwm signaal die de standby-led langzaam in en uit fade (een helderheidsstapje duurt 20msec). De andere timer geeft elke 10ms een seintje. Dan wordt gekeken of de pushbutton is ingedrukt (zo ja wordt een vlag gezet) en wordt een "tijd" vlag gezet als 50 keer keer de zandloper is omgedraaid en er dus 500msec voorbij zijn.
Ook kun je andere interrupts aanzetten. Ik gebruik bijvoorbeeld een interrupt om te kijken of de dc-detectie pin verandert van hoog naar laag. Zo ja wordt de dc-detectie vlag gezet.
Al deze vlaggen worden dus "automatisch" door de microcontroller gezet en we hoeven ze in het hoofdprogramma alleen maar te checken.
Verder draait er een hoofdlus, het eigenlijke programma. Deze is geimplementeerd als een zgn. state machine. De versterker kan in 4 states verkeren: standby, aan, dc en hoge temperatuur. Continu wordt gekeken in welke status de versterker verkeert en of er een "tijd" vlag is gezet.
Als de controller wordt ingeschakeld is de versterker in de status standby. In deze status wordt gekeken of de pushbutton vlag is gezet. Zo ja wordt de status op aan gezet.
Is de status aan wordt steeds gekeken of de uitgelezen temperatuur te hoog is (zo ja naar status hoge temperatuur), of de dc vlag is gezet (zo ja naar status dc), of dat de pushbutton vlag staat (naar status standby).
In de statussen dc en hoge temperatuur wordt alleen gekeken of de pushbutton vlag is gezet, zo ja naar status standby
Als laatste in de hoofdlus wordt gekeken of de 500msec vlag is gezet. Zo ja dan wordt bij de status aan de temperaturen uit de sensors gelezen en getoond, en een nieuwe meting gestart voor de volgende cyclus (over een meting doet de DS18B20 namelijk bijna 100msec). Als de status dc of hoge temperatuur is dan worden de displays de ene cyclus aan en de volgende cyclus uitgezet zodat een knipper effect ontstaat.
Uiteraard gebeurt er nog veel meer, maar in grote lijnen komt het hier wel op neer.
In een microcontroller kun je werken met timers. Een timer telt van 0 tot 255 (8-bit) of van 0 tot 65536 (16 bits). Je kunt instellen hoe snel de timer moet lopen. Een timer gedraagt zich als een zandloper die zichzelf steeds zelf omkeert en daarbij een seintje (interrupt) geeft.
Ik gebruik 2 timers, eentje voor het genereren van het pwm signaal die de standby-led langzaam in en uit fade (een helderheidsstapje duurt 20msec). De andere timer geeft elke 10ms een seintje. Dan wordt gekeken of de pushbutton is ingedrukt (zo ja wordt een vlag gezet) en wordt een "tijd" vlag gezet als 50 keer keer de zandloper is omgedraaid en er dus 500msec voorbij zijn.
Ook kun je andere interrupts aanzetten. Ik gebruik bijvoorbeeld een interrupt om te kijken of de dc-detectie pin verandert van hoog naar laag. Zo ja wordt de dc-detectie vlag gezet.
Al deze vlaggen worden dus "automatisch" door de microcontroller gezet en we hoeven ze in het hoofdprogramma alleen maar te checken.
Verder draait er een hoofdlus, het eigenlijke programma. Deze is geimplementeerd als een zgn. state machine. De versterker kan in 4 states verkeren: standby, aan, dc en hoge temperatuur. Continu wordt gekeken in welke status de versterker verkeert en of er een "tijd" vlag is gezet.
Als de controller wordt ingeschakeld is de versterker in de status standby. In deze status wordt gekeken of de pushbutton vlag is gezet. Zo ja wordt de status op aan gezet.
Is de status aan wordt steeds gekeken of de uitgelezen temperatuur te hoog is (zo ja naar status hoge temperatuur), of de dc vlag is gezet (zo ja naar status dc), of dat de pushbutton vlag staat (naar status standby).
In de statussen dc en hoge temperatuur wordt alleen gekeken of de pushbutton vlag is gezet, zo ja naar status standby
Als laatste in de hoofdlus wordt gekeken of de 500msec vlag is gezet. Zo ja dan wordt bij de status aan de temperaturen uit de sensors gelezen en getoond, en een nieuwe meting gestart voor de volgende cyclus (over een meting doet de DS18B20 namelijk bijna 100msec). Als de status dc of hoge temperatuur is dan worden de displays de ene cyclus aan en de volgende cyclus uitgezet zodat een knipper effect ontstaat.
Uiteraard gebeurt er nog veel meer, maar in grote lijnen komt het hier wel op neer.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
ik krijg ineens weer zin in wat te programmeren....
hoeveel regels code zijn dat?knuisje schreef:Het is geschreven in C in Atmel Studio 6.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ha, nog een programmeur.
Ik heb 10 header en 9 c-files. De c-files bevatten bij elkaar ongeveer 35kB aan sourcecode. In de header files staat ook nog wat data zoals een tabel met 64 10bits-pwmwaardes. Deze wordt gebruikt om de standby led te laten faden op een manier die voor het menselijk oog lineair verloopt (de Wet van Weber).
Ik heb 10 header en 9 c-files. De c-files bevatten bij elkaar ongeveer 35kB aan sourcecode. In de header files staat ook nog wat data zoals een tabel met 64 10bits-pwmwaardes. Deze wordt gebruikt om de standby led te laten faden op een manier die voor het menselijk oog lineair verloopt (de Wet van Weber).
Laatst gewijzigd door knuisje op za 09 mar 2013, 0:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
is wel lang geleden dat ik wat gedaan heb hoor... vroegâh veel in Turbo Pascal gedaan, vooral reken en simulatie programma's, was al OO bezig voordat de term was bedacht (Borland had zgn procedure variables aan Pascal toegevoegd (ergens '89 dacht ik), waarmee je als je die in een record stopte samen met wat je verder te definiëren had je feitelijk met objecten werkte). tegenwoordig kom ik niet veel verder dan wat VB in excelknuisje schreef:Ha, nog een programmeur.![]()
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ik heb het detectie circuitje eens nader gesimuleerd. Eerst is te zien bij hoeveel dc de dectectie aanspringt.
Daaronder is in drie simulaties te zien wat de collector van T1 doet bij een luidsprekersignaal van 30Vac op resp. 5Hz, 10Hz en 15Hz. C1 is hierbij 10uF. Het blijkt dat vanaf 10Hz de pin van de Atmega niet laag wordt.
Daaronder is in drie simulaties te zien wat de collector van T1 doet bij een luidsprekersignaal van 30Vac op resp. 5Hz, 10Hz en 15Hz. C1 is hierbij 10uF. Het blijkt dat vanaf 10Hz de pin van de Atmega niet laag wordt.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ha knuis, heb het ooit zo gedaan:
Is toch het aloude klassieke schakelingetje. Dit schakelt bij een DC van minder dan 1V maar spreekt niet aan bij 30V piek @ 10 Hz. Lijkt mij voor Ray zijn Pass voldoende. C'tje is een bipolair elco'tje van een paar kwartjes.
Voor 2 kanalen 2 parallel zetten met R1 gemeenschappelijk dan.
Is toch het aloude klassieke schakelingetje. Dit schakelt bij een DC van minder dan 1V maar spreekt niet aan bij 30V piek @ 10 Hz. Lijkt mij voor Ray zijn Pass voldoende. C'tje is een bipolair elco'tje van een paar kwartjes.
Voor 2 kanalen 2 parallel zetten met R1 gemeenschappelijk dan.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Da's mooi,da's heel mooi.Voordat je bij 10Hz er zo'n groot signaal uitkrijgt moet er veel (raars
) gebeuren.
Je kunt wel zien dat er maar op een fase gereageerd wordt,de andere kant uit heeft meer nodig.
Hoewel 't geen wedstrijd symetrie is zou je toch beter er vanbuiten een 100k naar +5 kunnen zetten.En dan natuurlijk de trekweerstand in de Atmel uitschakelen (nul naar pin schrijven)anders helpt het nog niet.Helemaal goed kan niet met deze schakeling maar zo is 't een aardige benadering.Met de natte vinger,1,5V + en 3,5V naar min.
Anne
Zie net dat Peter ook nog wat heeft.Komt op 't zelfde neer,voor de minkant moet je hoe dan ook de stroom van de 100k naar +5 vanuit de LS leveren (geaarde-basis schakeling).
Je kunt wel zien dat er maar op een fase gereageerd wordt,de andere kant uit heeft meer nodig.
Hoewel 't geen wedstrijd symetrie is zou je toch beter er vanbuiten een 100k naar +5 kunnen zetten.En dan natuurlijk de trekweerstand in de Atmel uitschakelen (nul naar pin schrijven)anders helpt het nog niet.Helemaal goed kan niet met deze schakeling maar zo is 't een aardige benadering.Met de natte vinger,1,5V + en 3,5V naar min.
Anne
Zie net dat Peter ook nog wat heeft.Komt op 't zelfde neer,voor de minkant moet je hoe dan ook de stroom van de 100k naar +5 vanuit de LS leveren (geaarde-basis schakeling).
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Wat mopper je nou over symmetrie Anne? Da's nou echt spijkers op laag water zoeken. Het is een beveiliging die je liever niet laat aanspreken als de boel in orde is, maar alleen bij een fout
Zowel positief als negatief schakelt dit tussen de 0,6V en ca. 1V bij DC op de uitgang.
Simpel maar doeltreffend. En nee, heb het niet eens zelf verzonnen, is al een erg oud schakelingetje wat zich wel bewezen heeft.
Simpel maar doeltreffend. En nee, heb het niet eens zelf verzonnen, is al een erg oud schakelingetje wat zich wel bewezen heeft.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Wel nee,er is niks mis met die schakeling.Heb ik ook helemaal niet beweerd
En de assymetrie valt ook best mee.Dat doet 'r bij wisselspanning ook niet veel toe.
Alleen als er iets mis is met de versterker reageert ie (de allereerste schakeling veel-) eerder bij afwijking naar +.
De schakeling zoals je hebt voorgesteld heeft wel minder onderdelen
maar heeft een nogal kleine drempel (naar+)
.
En niet vergeten ,ook hier niet de in de µC aanwezige R gebruiken (is maar 30k).
Anne
En de assymetrie valt ook best mee.Dat doet 'r bij wisselspanning ook niet veel toe.
Alleen als er iets mis is met de versterker reageert ie (de allereerste schakeling veel-) eerder bij afwijking naar +.
De schakeling zoals je hebt voorgesteld heeft wel minder onderdelen
En niet vergeten ,ook hier niet de in de µC aanwezige R gebruiken (is maar 30k).
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ha Pjotr, en daar kom je nu mee.
Ik heb hem ook maar even gesimuleerd.
Anne: ik had de pullup al uitstaan, maar bedankt voor de aanwijzing.
Ik heb hem ook maar even gesimuleerd.
Anne: ik had de pullup al uitstaan, maar bedankt voor de aanwijzing.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Sollyknuisje schreef:Ha Pjotr, en daar kom je nu mee.![]()
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ik heb het schakelingetje van Pjotr gebouwd en het werkt (uiteraard) perfect. Hij is gevoeliger dan de vorige.
Het bipolaire elcootje kan ik evt. meebestellen bij Mouser, daar is hij per stuk te koop.
Hierbij dan het definitieve schema, ik heb ook de connector voor in circuit programming erbij gezet.
Edit: schema aangepast op toevoegingen Pjotr
Het bipolaire elcootje kan ik evt. meebestellen bij Mouser, daar is hij per stuk te koop.
Hierbij dan het definitieve schema, ik heb ook de connector voor in circuit programming erbij gezet.
Edit: schema aangepast op toevoegingen Pjotr
Laatst gewijzigd door knuisje op wo 20 mar 2013, 20:29, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Heb er nog even verder naar gekeken en zojuist ook wat gesimuleerd. Ik heb er voor de symmetrie een diode en weerstand aan toegevoegd. Daarmee wordt de tijdconstante voor positief en negatief gelijk en kan de elco de helft kleiner. Het schema wordt dan dit:
De input van de Atmel schakelt ongeveer op 1/2 V+. De DC simulatie geeft dan een schakelpunt op ongeveer + en - 1V:
Bij 30V_piek en 10 Hz tript de schakeling dan nog niet:
En met 30V_piek en 5V tript ie vrij symmetrisch:
Het uiteinedelijke schema voor 2 kanalen wordt dan dit:
Vind je 10Hz een te hoge frequentie dan kun je voor de C's altijd nog 100 uF nemen, dan tript ie niet ergens boven de 2,5Hz en 5Hz.
[Edit]
Zie dat je me net voor bent Knuis. Als het goed werkt dan werkt het goed toch?
Maar je kunt die diode en weerstand nog mee nemen. Kan de elco minder dik en is Anne ook weer blij 
[Edit]
Zie dat je me net voor bent Knuis. Als het goed werkt dan werkt het goed toch?
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 10 mar 2013, 14:36, 3 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Haha, je bent alweer te laat, Knuisje heeft het schema al klaar!Pjotr schreef:Heb er nog even verder naar gekeken en zojuist ook wat gesimuleerd. Ik heb er voor de symmetrie een diode en weerstand aan toegevoegd. Daarmee wordt de tijdconstante voor positief en negatief gelijk en kan de elco de helft kleiner. Het schema wordt dan dit:
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Nou dan heb jij ook weer een jolige dagds23man schreef:Haha, je bent alweer te laat, Knuisje heeft het schema al klaar!Pjotr schreef:Heb er nog even verder naar gekeken en zojuist ook wat gesimuleerd. Ik heb er voor de symmetrie een diode en weerstand aan toegevoegd. Daarmee wordt de tijdconstante voor positief en negatief gelijk en kan de elco de helft kleiner. Het schema wordt dan dit:
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Mooi Pjotr!
Zolang Ray nog geen layout heeft gemaakt kan er nog gewijzigd worden.
Zolang Ray nog geen layout heeft gemaakt kan er nog gewijzigd worden.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Haha,de geminachte symmetrie er toch maar weer (min of meer) in
.
Zonder die R3 doet ie 't ook wel,in deze tijden van besparing op de kleintjes letten
Anne
Zonder die R3 doet ie 't ook wel,in deze tijden van besparing op de kleintjes letten
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Maar wel minder symmetrisch en dan heb je daar weer wat van te zeggenAh!buis schreef:Haha,de geminachte symmetrie er toch maar weer (min of meer) in.
Zonder die R3 doet ie 't ook wel,in deze tijden van besparing op de kleintjes letten![]()
Anne
Het blijft een beetje lood om oud ijzer.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Heb je de prijzen van lood en ijzer wel 's vergeleken
.
En zo wordt het draadje van Ray langer en langer en langer
Hij ook weer blij
Anne
En zo wordt het draadje van Ray langer en langer en langer
Hij ook weer blij
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ray haalt zijn weerstanden al bij de Aldi!Ah!buis schreef:Zonder die R3 doet ie 't ook wel,in deze tijden van besparing op de kleintjes letten![]()
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Oh
,laat ik nou denken dat je daarvoor bij AH moest zijn
.
Anne
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Eigenlijk zou er aan de ingangen ook nog een lekweerstand naar massa moeten van 100k. Dit omdat je het achter het speakerrelais aansluit. Hangen er geen speakers aan dan zweven die ingangen. Maar goed, dat is niet het bedoelde gebruik.knuisje schreef:Mooi Pjotr!
Zolang Ray nog geen layout heeft gemaakt kan er nog gewijzigd worden.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Dick "Aldi" BestAh!buis schreef:Oh,laat ik nou denken dat je daarvoor bij AH moest zijn
.
Anne
