Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Misschien toch dat linkje wat knuis gaf nog even doorlezen? http://sound.westhost.com/project111.htm

Overigens gaat dat met die optodinges niet echt werken. Met een 100k weerstand krijg je nooit genoeg stroom door de led om het überhaupt te laten triggeren.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Misschien toch dat linkje wat knuis gaf nog even doorlezen? http://sound.westhost.com/project111.htm

Overigens gaat dat met die optodinges niet echt werken. Met een 100k weerstand krijg je nooit genoeg stroom door de led om het überhaupt te laten triggeren.
Ik had 't wel gelezen hoor.Ze doen ook net of + en - er niet toe doen.Is hier wel minder met de weerstand naar de +5 van 100k,beduidend groter dan de ong.30k van de AVR (tov 100k aan de LS).
Wat die Opto betreft,met 100k is idd niet veel stroom.Moet met den deze wel kunnen.
Anne
Bijlagen
Optover.JPG
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

Misschien is het wel aardig om een tipje op te lichten van de werking van de firmware. Het is geschreven in C in Atmel Studio 6. De Atmegax8 is een RISC processor met ram-, rom- (flash) en EEPROM-geheugen. De kloksnelheid is 8MHz, wat inhoudt dat hij ongeveer 8 miljoen instructies per seconde uitvoert.

In een microcontroller kun je werken met timers. Een timer telt van 0 tot 255 (8-bit) of van 0 tot 65536 (16 bits). Je kunt instellen hoe snel de timer moet lopen. Een timer gedraagt zich als een zandloper die zichzelf steeds zelf omkeert en daarbij een seintje (interrupt) geeft.

Ik gebruik 2 timers, eentje voor het genereren van het pwm signaal die de standby-led langzaam in en uit fade (een helderheidsstapje duurt 20msec). De andere timer geeft elke 10ms een seintje. Dan wordt gekeken of de pushbutton is ingedrukt (zo ja wordt een vlag gezet) en wordt een "tijd" vlag gezet als 50 keer keer de zandloper is omgedraaid en er dus 500msec voorbij zijn.

Ook kun je andere interrupts aanzetten. Ik gebruik bijvoorbeeld een interrupt om te kijken of de dc-detectie pin verandert van hoog naar laag. Zo ja wordt de dc-detectie vlag gezet.

Al deze vlaggen worden dus "automatisch" door de microcontroller gezet en we hoeven ze in het hoofdprogramma alleen maar te checken.

Verder draait er een hoofdlus, het eigenlijke programma. Deze is geimplementeerd als een zgn. state machine. De versterker kan in 4 states verkeren: standby, aan, dc en hoge temperatuur. Continu wordt gekeken in welke status de versterker verkeert en of er een "tijd" vlag is gezet.

Als de controller wordt ingeschakeld is de versterker in de status standby. In deze status wordt gekeken of de pushbutton vlag is gezet. Zo ja wordt de status op aan gezet.

Is de status aan wordt steeds gekeken of de uitgelezen temperatuur te hoog is (zo ja naar status hoge temperatuur), of de dc vlag is gezet (zo ja naar status dc), of dat de pushbutton vlag staat (naar status standby).

In de statussen dc en hoge temperatuur wordt alleen gekeken of de pushbutton vlag is gezet, zo ja naar status standby

Als laatste in de hoofdlus wordt gekeken of de 500msec vlag is gezet. Zo ja dan wordt bij de status aan de temperaturen uit de sensors gelezen en getoond, en een nieuwe meting gestart voor de volgende cyclus (over een meting doet de DS18B20 namelijk bijna 100msec). Als de status dc of hoge temperatuur is dan worden de displays de ene cyclus aan en de volgende cyclus uitgezet zodat een knipper effect ontstaat.

Uiteraard gebeurt er nog veel meer, maar in grote lijnen komt het hier wel op neer. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Henkjan »

ik krijg ineens weer zin in wat te programmeren....
knuisje schreef:
Het is geschreven in C in Atmel Studio 6.
hoeveel regels code zijn dat?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

Ha, nog een programmeur. :D

Ik heb 10 header en 9 c-files. De c-files bevatten bij elkaar ongeveer 35kB aan sourcecode. In de header files staat ook nog wat data zoals een tabel met 64 10bits-pwmwaardes. Deze wordt gebruikt om de standby led te laten faden op een manier die voor het menselijk oog lineair verloopt (de Wet van Weber). :mrgreen:
Laatst gewijzigd door knuisje op za 09 mar 2013, 0:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Henkjan »

knuisje schreef:
Ha, nog een programmeur. :D
is wel lang geleden dat ik wat gedaan heb hoor... vroegâh veel in Turbo Pascal gedaan, vooral reken en simulatie programma's, was al OO bezig voordat de term was bedacht (Borland had zgn procedure variables aan Pascal toegevoegd (ergens '89 dacht ik), waarmee je als je die in een record stopte samen met wat je verder te definiëren had je feitelijk met objecten werkte). tegenwoordig kom ik niet veel verder dan wat VB in excel :oops:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

Ik heb het detectie circuitje eens nader gesimuleerd. Eerst is te zien bij hoeveel dc de dectectie aanspringt.

Daaronder is in drie simulaties te zien wat de collector van T1 doet bij een luidsprekersignaal van 30Vac op resp. 5Hz, 10Hz en 15Hz. C1 is hierbij 10uF. Het blijkt dat vanaf 10Hz de pin van de Atmega niet laag wordt.
Bijlagen
DC-gevoeligheid.png
5Hz.png
10Hz.png
15Hz.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Ha knuis, heb het ooit zo gedaan:
DC_beveiliging.gif
Is toch het aloude klassieke schakelingetje. Dit schakelt bij een DC van minder dan 1V maar spreekt niet aan bij 30V piek @ 10 Hz. Lijkt mij voor Ray zijn Pass voldoende. C'tje is een bipolair elco'tje van een paar kwartjes.

Voor 2 kanalen 2 parallel zetten met R1 gemeenschappelijk dan.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Da's mooi,da's heel mooi.Voordat je bij 10Hz er zo'n groot signaal uitkrijgt moet er veel (raars :?: ) gebeuren.
Je kunt wel zien dat er maar op een fase gereageerd wordt,de andere kant uit heeft meer nodig.
Hoewel 't geen wedstrijd symetrie is zou je toch beter er vanbuiten een 100k naar +5 kunnen zetten.En dan natuurlijk de trekweerstand in de Atmel uitschakelen (nul naar pin schrijven)anders helpt het nog niet.Helemaal goed kan niet met deze schakeling maar zo is 't een aardige benadering.Met de natte vinger,1,5V + en 3,5V naar min.
Anne

Zie net dat Peter ook nog wat heeft.Komt op 't zelfde neer,voor de minkant moet je hoe dan ook de stroom van de 100k naar +5 vanuit de LS leveren (geaarde-basis schakeling).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Wat mopper je nou over symmetrie Anne? Da's nou echt spijkers op laag water zoeken. Het is een beveiliging die je liever niet laat aanspreken als de boel in orde is, maar alleen bij een fout :D Zowel positief als negatief schakelt dit tussen de 0,6V en ca. 1V bij DC op de uitgang.

Simpel maar doeltreffend. En nee, heb het niet eens zelf verzonnen, is al een erg oud schakelingetje wat zich wel bewezen heeft.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Wel nee,er is niks mis met die schakeling.Heb ik ook helemaal niet beweerd :sure:
En de assymetrie valt ook best mee.Dat doet 'r bij wisselspanning ook niet veel toe.
Alleen als er iets mis is met de versterker reageert ie (de allereerste schakeling veel-) eerder bij afwijking naar +.
De schakeling zoals je hebt voorgesteld heeft wel minder onderdelen :D maar heeft een nogal kleine drempel (naar+) :( .
En niet vergeten ,ook hier niet de in de µC aanwezige R gebruiken (is maar 30k).
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

Ha Pjotr, en daar kom je nu mee. :mrgreen:

Ik heb hem ook maar even gesimuleerd.

Anne: ik had de pullup al uitstaan, maar bedankt voor de aanwijzing. :D
Bijlagen
DC-gevoeligheid Pjotr.png
5Hz - 1e cyclus
5Hz - 1e cyclus
5Hz - latere cycli
5Hz - latere cycli
10Hz
10Hz
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
Ha Pjotr, en daar kom je nu mee. :mrgreen:
Solly :D Ik moest ook even achter mijn oren krabben hoe het ook al weer zat :mrgreen: Als ik mij goed herinner deed Sony het zo ook al 30 jaar geleden. Dacht eigenlijk dat dit wel bekend was want ik ben het op internet ook al een paar keer tegengekomen. De negatieve treshold hangt af van de verhouding R2/R1 +V_be. Mooie kleine bipolaire elco'tjes zijn er van Panasonic: http://nl.farnell.com/panasonic/ecea1hn ... dp/9696660 Dickbest heeft ze ook wel maar die zijn bedoeld voor LS-scheidingsfilters, die zijn een stuk groter en duurder.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

Ik heb het schakelingetje van Pjotr gebouwd en het werkt (uiteraard) perfect. Hij is gevoeliger dan de vorige.
Het bipolaire elcootje kan ik evt. meebestellen bij Mouser, daar is hij per stuk te koop.

Hierbij dan het definitieve schema, ik heb ook de connector voor in circuit programming erbij gezet.

Edit: schema aangepast op toevoegingen Pjotr
Bijlagen
ampcontroller.png
Laatst gewijzigd door knuisje op wo 20 mar 2013, 20:29, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Heb er nog even verder naar gekeken en zojuist ook wat gesimuleerd. Ik heb er voor de symmetrie een diode en weerstand aan toegevoegd. Daarmee wordt de tijdconstante voor positief en negatief gelijk en kan de elco de helft kleiner. Het schema wordt dan dit:
Schema_1Ch.gif
De input van de Atmel schakelt ongeveer op 1/2 V+. De DC simulatie geeft dan een schakelpunt op ongeveer + en - 1V:
DC_trip_point.gif
Bij 30V_piek en 10 Hz tript de schakeling dan nog niet:
AC_30Vp_10Hz.gif
En met 30V_piek en 5V tript ie vrij symmetrisch:
AC_30Vp_5Hz.gif
Het uiteinedelijke schema voor 2 kanalen wordt dan dit:
Schema_2Ch.gif
Vind je 10Hz een te hoge frequentie dan kun je voor de C's altijd nog 100 uF nemen, dan tript ie niet ergens boven de 2,5Hz en 5Hz.

[Edit]

Zie dat je me net voor bent Knuis. Als het goed werkt dan werkt het goed toch? :mrgreen: Maar je kunt die diode en weerstand nog mee nemen. Kan de elco minder dik en is Anne ook weer blij :lol:
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 10 mar 2013, 14:36, 3 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
Heb er nog even verder naar gekeken en zojuist ook wat gesimuleerd. Ik heb er voor de symmetrie een diode en weerstand aan toegevoegd. Daarmee wordt de tijdconstante voor positief en negatief gelijk en kan de elco de helft kleiner. Het schema wordt dan dit:
Haha, je bent alweer te laat, Knuisje heeft het schema al klaar! :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Pjotr schreef:
Heb er nog even verder naar gekeken en zojuist ook wat gesimuleerd. Ik heb er voor de symmetrie een diode en weerstand aan toegevoegd. Daarmee wordt de tijdconstante voor positief en negatief gelijk en kan de elco de helft kleiner. Het schema wordt dan dit:
Haha, je bent alweer te laat, Knuisje heeft het schema al klaar! :lol:
Nou dan heb jij ook weer een jolige dag :lol:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

Mooi Pjotr!

Zolang Ray nog geen layout heeft gemaakt kan er nog gewijzigd worden. :rock:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Haha,de geminachte symmetrie er toch maar weer (min of meer) in :D .
Zonder die R3 doet ie 't ook wel,in deze tijden van besparing op de kleintjes letten :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Haha,de geminachte symmetrie er toch maar weer (min of meer) in :D .
Zonder die R3 doet ie 't ook wel,in deze tijden van besparing op de kleintjes letten :lol:
Anne
Maar wel minder symmetrisch en dan heb je daar weer wat van te zeggen :rofl:

Het blijft een beetje lood om oud ijzer.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Heb je de prijzen van lood en ijzer wel 's vergeleken :shock: .
En zo wordt het draadje van Ray langer en langer en langer
Hij ook weer blij :lol:
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

Ah!buis schreef:
Zonder die R3 doet ie 't ook wel,in deze tijden van besparing op de kleintjes letten :lol:
Anne
Ray haalt zijn weerstanden al bij de Aldi! :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Oh :? ,laat ik nou denken dat je daarvoor bij AH moest zijn :o .
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
Mooi Pjotr!

Zolang Ray nog geen layout heeft gemaakt kan er nog gewijzigd worden. :rock:
Eigenlijk zou er aan de ingangen ook nog een lekweerstand naar massa moeten van 100k. Dit omdat je het achter het speakerrelais aansluit. Hangen er geen speakers aan dan zweven die ingangen. Maar goed, dat is niet het bedoelde gebruik.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

Ah!buis schreef:
Oh :? ,laat ik nou denken dat je daarvoor bij AH moest zijn :o .
Anne
Dick "Aldi" Best :mrgreen:
Plaats reactie