Denk er nog aan dat je CC displays nodig hebt. Dit wordt vereist door de max7219.ray5150 schreef:Ik moet maar gauw eens aan de layout gaan werken, anders ben je nog eerder klaar met de software, dan ik met de hardware...
Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ja, dat dacht ik ook.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Als laatste het DC-detectie schakelingetje opgebouwd. Deze maakt bij detectie van dc een pin van de microcontroller laag waardoor een interrupt afgaat. In de interruptroutine schakel ik direct de luidsprekerrelais af.
Ik heb het getest met een batterijtje en het werkt prima.
De totale schakeling trekt in rust 15mA en in bedrijf ca. 60mA.
Ik heb het getest met een batterijtje en het werkt prima.
De totale schakeling trekt in rust 15mA en in bedrijf ca. 60mA.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
De 6 relais trekken samen al zo'n kleine 200 mA weg. dan is je batterijtje gauw leeg...
Maar, ik ben wel blij dat het goed werkt. van het weekend maar eens een begin met de layout maken.
Ben er door allemaal verplichtingen nog amper aan toegekomen...
Maar, ik ben wel blij dat het goed werkt. van het weekend maar eens een begin met de layout maken.
Ben er door allemaal verplichtingen nog amper aan toegekomen...
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Voordat ik het vergeet: de detectie aansluiten op de speakers na de relais, dus tussen de relais en de speakerchassisdelen.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ja, ik snap 'm, anders blijft de detectie steeds DC zien, en raakt hij in een soort loop ?
Mag ik vragen welke drempelwaarde in (milli) VoltsDC je hebt aangehouden ?
Mag ik vragen welke drempelwaarde in (milli) VoltsDC je hebt aangehouden ?
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Nou, het is meer om ervoor te zorgen dat als je na een dc-detectie de versterker weer snel opnieuw aanzet de detectie nog steeds betrouwbaar werkt.
Vanaf ongeveer 1150mV bereikt de pin van de microcontroller de grens van 1.5V, wat als een laag wordt gezien volgens de datasheet van de atmega.
Overigens wordt zowel positieve als negatieve dc gedetecteerd.
Zie voor meer uitleg van de werking: http://sound.westhost.com/project33.htm
Vanaf ongeveer 1150mV bereikt de pin van de microcontroller de grens van 1.5V, wat als een laag wordt gezien volgens de datasheet van de atmega.
Overigens wordt zowel positieve als negatieve dc gedetecteerd.
Zie voor meer uitleg van de werking: http://sound.westhost.com/project33.htm
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Bedoel je dat dit circuit ook nodig is om de Atmel te sturen en als interface naar de Atmel fungeert?knuisje schreef:Zie voor meer uitleg van de werking: http://sound.westhost.com/project33.htm
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ik ga uit van dit schema.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Dat detectie circuitje gaat volgen mij zo niet lekker werken. Waarom niet de klassieke parallel schakeling van een NPN en een PNP?
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Waarom gaat dit niet werken? Deze schakeling is al eerder besproken op het forum en staat in de link verder toegelicht.
Maar goed, het is maar een suggestie. Elke schakeling die een pin laag kan maken is geschikt.
Maar goed, het is maar een suggestie. Elke schakeling die een pin laag kan maken is geschikt.
Laatst gewijzigd door knuisje op do 07 mar 2013, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Dat komt me wat eigenaardig voorknuisje schreef:Nou, het is meer om ervoor te zorgen dat als je na een dc-detectie de versterker weer snel opnieuw aanzet de detectie nog steeds betrouwbaar werkt.
Vanaf ongeveer 1150mV bereikt de pin van de microcontroller de grens van 1.5V, wat als een laag wordt gezien volgens de datasheet van de atmega.
Overigens wordt zowel positieve als negatieve dc gedetecteerd.
Zie voor meer uitleg van de werking: http://sound.westhost.com/project33.htm
Met + uit de LS moet de stroom door 3 diode-overgangen en de 100k,minstens 1,5V nodig.
Negatief is 't nog meer,ook 3 diodes,maar de stroom voor de trekweerstand in de µC moet nu ook door die 100k.
Als de in-pin op 1,5V komt valt 'r 3,5V over 30k(volgens datablad) in de µC,dat geeft 100/30 x3,5=10V ong. over de 100k
Anne
even weggestreept,klopt niet,je begint hier op +1,5V
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Het zou zo kunnen(twee keer).Vier couplers in één huis,4 diodes,2weerstanden en 2 C's.
Als 't wat gevoeliger moet,niet nagerekend,opto's met darlingtons erin nemen.
Anne
Als 't wat gevoeliger moet,niet nagerekend,opto's met darlingtons erin nemen.
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ik heb het schakelingetje (simplistischAh!buis schreef:Met + uit de LS moet de stroom door 3 diode-overgangen en de 100k,minstens 1,5V nodig.
Als er toch geen vertrouwen is dat het schema van Rod Elliot goed werkt kan ook het dc-detectie gedeelte van het Elektuur schema uit de startpost worden gebruikt. Dit werkt volgens hetzelfde principe maar past een steiler filter toe.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ik zit nog es te lezen op http://sound.westhost.com/project111.htm.
In feite bouw je dan in software een vertraging in die Rudy voorstelt in de vorm van 2 elco's van 100uF back-to-back. Nu ik er over nadenk kan de software ook zo blijven en dan 2 x 100uF toepassen.
Het is dus zaak om na de dc-detectie kort te wachten en dan nogmaals te checken op dc. Pas als er dan nog steeds dc is de relais afschakelen. De vraag is wat een goede wachttijd is. Zou 500ms wat zijn?After this simple detection system, things become more interesting. Should the system trip because of a fall in the collector voltage of Q1, it will check the DC level continuously. If a small drop in voltage occurs (low level or 'transient' DC) then goes away again, the relay will re-activate and normal operation will resume. Should the DC remain (indicating a faulty power amplifier), the relay will not be reset - it will remain in the mute position until power is removed.
In feite bouw je dan in software een vertraging in die Rudy voorstelt in de vorm van 2 elco's van 100uF back-to-back. Nu ik er over nadenk kan de software ook zo blijven en dan 2 x 100uF toepassen.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ha Knuis,
Het is voldoende om een 1e orde low pass er aan te hangen met een grote tijdconstante. Heb je toch nodig, anders triggert ie op de lage bassen. Extra filtering in de MCU voegt weinig toe kan dan achterwege blijven.
Het is voldoende om een 1e orde low pass er aan te hangen met een grote tijdconstante. Heb je toch nodig, anders triggert ie op de lage bassen. Extra filtering in de MCU voegt weinig toe kan dan achterwege blijven.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ha Pjotr!
Thnx! Ik heb de 10uF nu vervangen door 2 x 100uF back to back.
@Ray: dan is de firmware nu gereed. Het past in 3338 bytes dus een Atmega48 is voldoende groot. Scheelt weer €1,25 ten opzicht van de Atmega88.
Thnx! Ik heb de 10uF nu vervangen door 2 x 100uF back to back.
@Ray: dan is de firmware nu gereed. Het past in 3338 bytes dus een Atmega48 is voldoende groot. Scheelt weer €1,25 ten opzicht van de Atmega88.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Je kunt ook gewoon de transitor door een darlington-opto vervangen.Zo werkt 't symetrisch.
Vind wel dat die 100µF dingen de boel erg traag maakt.
Anne
Vind wel dat die 100µF dingen de boel erg traag maakt.
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Hoi Anne,
Ik laat het verder aan Ray over of hij liever een opto wil in plaats van een tor. Enige verschil voor mij is dan dat het een active high wordt, kwestie van de interrupt omkeren.
Ik laat het verder aan Ray over of hij liever een opto wil in plaats van een tor. Enige verschil voor mij is dan dat het een active high wordt, kwestie van de interrupt omkeren.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Maakt me niet zoveel uit....snap er toch geen bal van...
. Als het maar eenvoudig en fool-proof is... 
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Dat snap ik niet helemaal (helemal nietknuisje schreef:Hoi Anne,
Ik laat het verder aan Ray over of hij liever een opto wil in plaats van een tor. Enige verschil voor mij is dan dat het een active high wordt, kwestie van de interrupt omkeren.
Zo'n dikke C om het afschakelen op sterke bassen te voorkomen hoeft eigenlijk niet.Is redelijk makkelijk in soft op te vangen.
Zo iets,
LS-bewaking aan een pin met interrupt als de pin + wordt
Interrupt dan,zet 'm af;hierna niet nog's
Timer elke 1/5 sec. (1/5 sec is <2,5Hz)
pin interrupt staat nog aan dan alarm
pin staat op + ,niks aan de hand bijv.geen geluid,klaar
zet pin interrupt weer aan,evt.int.-vlag weg
klaar = wachten tot weer 1/5 sec voorbij.
Er moet wel een simpele hoog-af.De µC pin gaat alleen naar + bij de nul-doorgangen van de LS.Die mogen niet te vlug gaan,voor een interrupt moet de pin wel minstens 1 µC klok lang op + blijven.
Anne
@Ray,
mag 't full-proof zijn
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Je maakt het weer veel ingewikkelder dan nodig Anne
En dik? Hoezo dik?
Het is geen buizen microcontroller hoor
Zo dik is een elco'tje van 100uF/10V helemaal niet en er kan ook best 50uF/50V bipolair in, kost ook maar een paar kwartjes.
En dik? Hoezo dik?
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Vind 't eigenlijk net niet ingewikkeld
.
En met dik had ik het meer begrepen op de tijdkonstante.Als je van 50µF 100k uitgaat is dat 5 seconde,wat lang wachten om in te grijpen.
Anne
En met dik had ik het meer begrepen op de tijdkonstante.Als je van 50µF 100k uitgaat is dat 5 seconde,wat lang wachten om in te grijpen.
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
So what, praat ie de hele tijd dan en houdt die je wakker soms?Ah!buis schreef:Vind 't eigenlijk net niet ingewikkeld.
En met dik had ik het meer begrepen op de tijdkonstante.Als je van 50µF 100k uitgaat is dat 5 seconde,wat lang wachten om in te grijpen.
Anne
Het is trouwens wel wat complexer met die tijdconstante: Die hangt af van de maximale piekspanning die de versterker levert, de spanning waarop het schakelingetje tript en de laagste frequentie in het signaal.
Het is dus niet dik of dun maar kies je een juist bemeten waarde. Een waarde zo kort mogelijk en waarop de schakeling normaliter niet tript, alleen in geval er een fout in de versterker optreedt en er DC op de uitgang komt.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Nou nee,van al dat geklets om me heen val ik juist in slaap,zoiets als de TVPjotr schreef:So what, praat ie de hele tijd dan en houdt die je wakker soms?![]()
Gelukkig hangt de vertraging wel af van hoe erg het gesteld is.Hoe hoger de spanning hoe vlugger (minder traagPjotr schreef:Het is trouwens wel wat complexer met die tijdconstante: Die hangt af van de maximale piekspanning die de versterker levert, de spanning waarop het schakelingetje tript en de laagste frequentie in het signaal.
Het is dus niet dik of dun maar kies je een juist bemeten waarde. Een waarde zo kort mogelijk en waarop de schakeling normaliter niet tript, alleen in geval er een fout in de versterker optreedt en er DC op de uitgang komt.
En als in die hete omgeving de capaciteit achteruitgaat wordt ie vlugger,lijkt wel een reptiel
Anne
