[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Moderator: Beheerdersteam
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
en ook alvast even een proeffrontje voor de topkasten uit een stukje restMDF van 4mm gezaagd.
Ik gebruik Fokke zijn methode voor de frontjes met speakerdoek. Hij laat ze een aantal mm binnen de topkast vallen, erg fraai.
Fokke zijn Avaclones:
Ik gebruik Fokke zijn methode voor de frontjes met speakerdoek. Hij laat ze een aantal mm binnen de topkast vallen, erg fraai.
Fokke zijn Avaclones:
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
gloeiendegloeiende.....hele middag gezocht naar die neodymium-magneten die ik voor de frontjes had besteld...nergens te vinden!.

- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Met een kompas rond lopen... Zitten vast achter de metalen poot van de tafel geplakt...
Kees
Kees
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Heb het fineertestje maar even naar beneden gehaald....dat wordt echt superfraai als het erop zit 
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Had je niet verwacht hedre schreef:lekker handig!![]()
Woudlopertaudiomanics schreef:Met een kompas rond lopen... Zitten vast achter de metalen poot van de tafel geplakt...
Kees
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Je hebt facetkant van je fineerproefstuk met een apart stuk fineer gelijmd waardoor er een naad te zien is. Je zou eens moeten proberen of je dit niet uit 1 stuk erop kunt strijken. Als je met de strijkbout enige druk uitoefent en daarna met een vlak stuk mdf weer aandrukt waardoor het meteen afkoelt, dan heb je geen naad. gewoon uitproberen.
Gr Frank
Gr Frank
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
begrijp ik je goed? je bedoelt dus gewoon verlijmen en dan met het strijkijzer het fineer "omknakken" op de hoek van het facet?
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Ja, met de hoek zoals op je proefstuk zal dat lukken, zorg wel voor voldoende druk met je strijkbout.
gr frank
gr frank
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Ik wist heel niet dat dat kon joh.
maar.....ik moet dan wel hele grote stukken fineer uitsnijden als ik bijvoorbeeld de voorkant van de topkast fineer en dan ook nog het facet mee wil plakken. Door het om de hoeken heen vouwen, heb ik een enorme overmaat fineer nodig.
Ik heb even gekeken maar jouw "draaitafelplint" is 90 graden en stotend gelegd zo te zien, niet in verstek. Bij mijn proeffacetje zie je alleen een miniem donker streepje lopen.
Is wel een hele hoop moeite denk ik met zulke grote oppervlakten die ik moet gaan fineren?
Franks draaitafelplint
Kuiperflex
Het nadeel van Kuiperflex is nu eenmaal dat je altijd iets zult blijven zien omdat er een papieren drager onder zit.
maar.....ik moet dan wel hele grote stukken fineer uitsnijden als ik bijvoorbeeld de voorkant van de topkast fineer en dan ook nog het facet mee wil plakken. Door het om de hoeken heen vouwen, heb ik een enorme overmaat fineer nodig.
Ik heb even gekeken maar jouw "draaitafelplint" is 90 graden en stotend gelegd zo te zien, niet in verstek. Bij mijn proeffacetje zie je alleen een miniem donker streepje lopen.
Is wel een hele hoop moeite denk ik met zulke grote oppervlakten die ik moet gaan fineren?
Franks draaitafelplint
Kuiperflex
Het nadeel van Kuiperflex is nu eenmaal dat je altijd iets zult blijven zien omdat er een papieren drager onder zit.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Ik heb het even gesimuleerd met een A4tje....je ziet het slecht maar als ik vanaf de baffle in een stuk zou fineren en ik ga met het facet mee dan maakt mijn fineer (A4) een hoek naar beneden waardoor ik op de baffle al zou moeten starten met een stuk fineer met een aanzienlijke overhoogte.
En daar waar ik eigenlijk dan ook het schuine facetje op bovenkant aan de voorzijde zou willen doen (met de knak-methode) moet ik toch op een gegeven moment fineer gaan insnijden zodat je alsnog een rand gaat zien.
En door het vouwen loopt ook mijn patroon niet meer zoals ik wil dat het gaat lopen, bijv zoals de zwarte lijnen op de zijkant van de topkast richting de achterkant.
En daar waar ik eigenlijk dan ook het schuine facetje op bovenkant aan de voorzijde zou willen doen (met de knak-methode) moet ik toch op een gegeven moment fineer gaan insnijden zodat je alsnog een rand gaat zien.
En door het vouwen loopt ook mijn patroon niet meer zoals ik wil dat het gaat lopen, bijv zoals de zwarte lijnen op de zijkant van de topkast richting de achterkant.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
note-to-self: http://www.supermagnete.nl/S-12-06-NMechanicalAnimal schreef:gloeiendegloeiende.....hele middag gezocht naar die neodymium-magneten die ik voor de frontjes had besteld...nergens te vinden!.
digitaal teruggevonden......nu nog in het eggie
mocht ik ze echt niet meer kunnen vinden bestel ik wel nieuwe.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Ik zou het fineer niet 'ombreken'. De kans dat het fout gaat is best groot, want je moet over de hele lengte in 1x ombreken. Als het fineer eenmaal gebroken is zul je het ook later in je afwerking als naad gaan zien.
Het mooist is van achter naar voren fineren. Dus eerst de achterste vlakken en daarna naar voren werken. Zo zie je van voren nooit de naden.
Het mooist is van achter naar voren fineren. Dus eerst de achterste vlakken en daarna naar voren werken. Zo zie je van voren nooit de naden.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
en het probleem is ook nog eens dat als ik het al ombreek, gezien het patroon, ik het ombreek onder een hoek in de lengterichting, volgens mij versplinter me fineer dan waar ik bijsta en dan zie ik alsnog een naad, namelijk waar het fineer openstaat op de breuklijn.
volgens mij gaat dit 'm echt niet worden hoor, vast wel mogelijk op een plint met een facetje, maar niet op een topkast met zoveel hoeken als ik om moet, denk ik.
volgens mij gaat dit 'm echt niet worden hoor, vast wel mogelijk op een plint met een facetje, maar niet op een topkast met zoveel hoeken als ik om moet, denk ik.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
ombreken is over het algemeen niet het geval. Als je het goed heet stookt dan vouwt het vaak gewoon om de hoek heen, geen breuk geen insnijding niets.
Nou moet ik zeggen dat het fineer dat ik had volgens mij dunner dan een mm was en als ik jouw fineer bekijk lijkt het dikker.
misschien toch het proberen waard op een teststuk.
Nou moet ik zeggen dat het fineer dat ik had volgens mij dunner dan een mm was en als ik jouw fineer bekijk lijkt het dikker.
misschien toch het proberen waard op een teststuk.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Dat breken zie ik ook niet goed komen, ik zou ook van achter naar voren fineren.
En met een kleine overmaat de stukken (met al hun bijzondere vormen alvast uitsnijden. Globaal loopt het fineer dan door maar niet helemaal exact. Dat hoeft ook niet want hoe kleiner de fout hoe duidelijker het opvalt - gelijk = ongelijk.
Door te buigen kun je ook niet kiezen in welke hoek het fineer op de zijkant komt te zitten. De voorzijde is uiteraard (lood)'recht' maar de zijden lijken me zo te veel achter over te komen qua nerf. Met losse delen kun je dit naar wens draaien, ten koste van een doorloop van de tekening. Het facet kan dan het midden houden tussen de hoek in de tekening van de voorzijde en de zijkant.
En met een kleine overmaat de stukken (met al hun bijzondere vormen alvast uitsnijden. Globaal loopt het fineer dan door maar niet helemaal exact. Dat hoeft ook niet want hoe kleiner de fout hoe duidelijker het opvalt - gelijk = ongelijk.
Door te buigen kun je ook niet kiezen in welke hoek het fineer op de zijkant komt te zitten. De voorzijde is uiteraard (lood)'recht' maar de zijden lijken me zo te veel achter over te komen qua nerf. Met losse delen kun je dit naar wens draaien, ten koste van een doorloop van de tekening. Het facet kan dan het midden houden tussen de hoek in de tekening van de voorzijde en de zijkant.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Ook de grote jongens accepteren een kopse kant, in de bijlage close-up foto's van een Avalon Ascendant in een donkere fineer.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Je zult altijd kopse kanten houden, je moet goed nadenken waar je die wilt hebben en het minst storend zijn. Een fineerplan maken dus!. Je kunt bij die Avelon trouwens mooi zien dat ze de bovenkant ononderbroken hebben laten lopen met de facet.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Ik ga het ook wel even proberen hoor, kleine moeite om te doen het zeker waard, alleen al om te weten dat het kan.hrscharft schreef:ombreken is over het algemeen niet het geval. Als je het goed heet stookt dan vouwt het vaak gewoon om de hoek heen, geen breuk geen insnijding niets.
Nou moet ik zeggen dat het fineer dat ik had volgens mij dunner dan een mm was en als ik jouw fineer bekijk lijkt het dikker.
misschien toch het proberen waard op een teststuk.
Alleen om het te gebruiken zoals je een auto kan wrappen gaat gewoon niet op, dat is in mijn ogen onwerkbaar.
Kuiperflex is trouwens in totaal (dus fineer+backing-paper) 0.6 mm dik
Mijn fineerplan is zoals (bijna) alle Avalon-klonen:wouter schreef:Dat breken zie ik ook niet goed komen, ik zou ook van achter naar voren fineren.
En met een kleine overmaat de stukken (met al hun bijzondere vormen alvast uitsnijden. Globaal loopt het fineer dan door maar niet helemaal exact. Dat hoeft ook niet want hoe kleiner de fout hoe duidelijker het opvalt - gelijk = ongelijk.
Door te buigen kun je ook niet kiezen in welke hoek het fineer op de zijkant komt te zitten. De voorzijde is uiteraard (lood)'recht' maar de zijden lijken me zo te veel achter over te komen qua nerf. Met losse delen kun je dit naar wens draaien, ten koste van een doorloop van de tekening. Het facet kan dan het midden houden tussen de hoek in de tekening van de voorzijde en de zijkant.
*achterzijde;
*bovenzijde;
*zijkanten;
*facetten;
*voorkant;
en in het geval van de topkasten volgt als allerlaatste het bovenste facetje.
je hebt zeker gelijk met dat je beter helemaal niet gelijk kunt fineren, dan nét niet, dat laatste valt idd veel meer op.
Over het doorlopen van het patroon kan ik simpel zijn. Een plank die zou kunnen doorlopen daar probeer ik het patroon te laten doorlopen. Een facet kan echter nooit zo'n doorlopend patroon hebben als je de kast van echt hout zou hebben gemaakt. Dus daar komt een ander patroon. De exacte richting moet ik nog even bepalen door even uit te proberen wat het mooiste is.
De richting van het patroon bepaalt namelijk voor een heel groot het optisch voorkomen van de kast, wel of niet benadrukken van het formaat, de aanwezige hoeken etc.
Bij mijn fineertestje heb ik ook meteen even geoefend met een doorlopend patroon namelijk
Kijk eens! Dat zit er wel uber-strak opGeenius schreef:Ook de grote jongens accepteren een kopse kant, in de bijlage close-up foto's van een Avalon Ascendant in een donkere fineer.
Ik had toch eigenlijk wel voor zulke bedragen een CAD/CNC-verstekzaagde kast verwacht, niet?
Wel heel mooi vergelijkingsmateriaal zo , het amerikaans noten is lichter waardoor het streepje zich wat beter aftekent maar ik moet zeggen dat ik al erg tevreden ben over mijn fineertestje
Thanks voor de moeite met die pics, Tony.
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op di 05 mar 2013, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Exactemundo! zo ga ik het namelijk ook doen.ds23man schreef:Je zult altijd kopse kanten houden, je moet goed nadenken waar je die wilt hebben en het minst storend zijn. Een fineerplan maken dus!. Je kunt bij die Avelon trouwens mooi zien dat ze de bovenkant ononderbroken hebben laten lopen met de facet.
front,
In het geval van de topkast laat ik het patroon op het bovenste facetje ook mooi meelopen.
Mijn fineerplan is zoals (bijna) alle Avalon-klonen:
*achterzijde;
*bovenzijde;
*zijkanten;
*facetten
*voorkant;
en in het geval van de topkasten volgt als allerlaatste het bovenste facetje.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Wat je verder nog kunt proberen te doen is om de nerf overal zo realistisch mogelijk door te laten lopen. Ik heb hieronder een plaatje bijgevoegd van wat er bijvoorbeeld met de nerf gebeurd van een stuk hout dat op een bepaalde manier uit een boom gehaald is en waar vervolgens van een kant een facet afgezaagd is. Je ziet dat er verschillende tekeningen ontstaan in de nerf door het stuk hout enkel te draaien en het facet van een andere kant af te zagen. Je zou dus door de goede stukken fineer uit te zoeken en goed na te denken over hoe je ze plaatst het zo kunnen laten lijken dat het facet daadwerkelijk van een massieve kast gezaagd is.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Nee, gewoon zoals jij het doet, eerst de kasten bouwen daarna met de hand fineren (maar ze hebben wel een hele mooie persMechanicalAnimal schreef:Ik had toch eigenlijk wel voor zulke bedragen een CAD/CNC-verstekzaagde kast verwacht, niet?Maar zeker goed om even te weten
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
he,ik zie een extra magneet op de etons....
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Heeej, ja inderdaad...verbaas mij zelfs dat ze de stickers met merknaam e.d. er niet vanaf halen voor inbouw. Maar goed, welke koper zal zijn dure Avalons uit elkaar schroeven?dre schreef:he,ik zie een extra magneet op de etons....
@Mechanicalanimal:
Was spuiten geen optie ipv fineren? (
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Oewh ja.....das wel heel fraai zoals zij dat daar kunnen doen zeg.Geenius schreef:Nee, gewoon zoals jij het doet, eerst de kasten bouwen daarna met de hand fineren (maar ze hebben wel een hele mooie persMechanicalAnimal schreef:Ik had toch eigenlijk wel voor zulke bedragen een CAD/CNC-verstekzaagde kast verwacht, niet?Maar zeker goed om even te weten
).
Krek! inderdaad, waar is dat voor?dre schreef:he,ik zie een extra magneet op de etons....
Beetje kerel schroeft natuurlijk zijn eigen Avalons in elkaarhsmeets schreef:
Maar goed, welke koper zal zijn dure Avalons uit elkaar schroeven?![]()
Nou, misschien is dat aan je voorbij gegaan....in eerste instantie zou ik ze laten spuiten in een zwarte 2componenten polyurea-hufterproof-goedje, genaamd Hotspray.hsmeets schreef:@Mechanicalanimal: Was spuiten geen optie ipv fineren? (![]()
)
Maar toen ik bij Tony was om een zwik onderdelen te halen zag ik daar een van zijn laatste creaties staan, in amerikaans noten. Toen wist ik het wel
Ik ga ze echter niet in high-gloss afwerken, dat zal wel iets van zijdeglans worden ofzo, dat spiegelende vind ik persoonlijk niet zo fraai.
allemachtig! thanks, wordt er weer een stuk makkelijker op zohrscharft schreef:Wat je verder nog kunt proberen te doen is om de nerf overal zo realistisch mogelijk door te laten lopen. Ik heb hieronder een plaatje bijgevoegd van wat er bijvoorbeeld met de nerf gebeurd van een stuk hout dat op een bepaalde manier uit een boom gehaald is en waar vervolgens van een kant een facet afgezaagd is. Je ziet dat er verschillende tekeningen ontstaan in de nerf door het stuk hout enkel te draaien en het facet van een andere kant af te zagen. Je zou dus door de goede stukken fineer uit te zoeken en goed na te denken over hoe je ze plaatst het zo kunnen laten lijken dat het facet daadwerkelijk van een massieve kast gezaagd is.
ik denk dat ik in elk geval het patroon bij de voorkant en bovenkant in elkaar door laat lopen, incl facetje bij de topkast dan.
de bovenste facetten laat ik aansluiten zoals bovenstaande foto, dat is erg fraai en benadrukt de hoeken waarin de kast en het facet staat mooi.
