[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

en ook alvast even een proeffrontje voor de topkasten uit een stukje restMDF van 4mm gezaagd.
P1050135.JPG
P1050136.JPG
P1050137.JPG
Ik gebruik Fokke zijn methode voor de frontjes met speakerdoek. Hij laat ze een aantal mm binnen de topkast vallen, erg fraai.

Fokke zijn Avaclones:
Avaclones.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

gloeiendegloeiende.....hele middag gezocht naar die neodymium-magneten die ik voor de frontjes had besteld...nergens te vinden!.

:evil:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

lekker handig! :roll: :mrgreen:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door audiomanics »

Met een kompas rond lopen... Zitten vast achter de metalen poot van de tafel geplakt...

Kees
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Heb het fineertestje maar even naar beneden gehaald....dat wordt echt superfraai als het erop zit :D

P1050138small.jpg
P1050139small.jpg
P1050140small.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

dre schreef:
lekker handig! :roll: :mrgreen:
Had je niet verwacht he :rofl:
audiomanics schreef:
Met een kompas rond lopen... Zitten vast achter de metalen poot van de tafel geplakt...

Kees
Woudlopert :mrgreen:
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door franks »

Je hebt facetkant van je fineerproefstuk met een apart stuk fineer gelijmd waardoor er een naad te zien is. Je zou eens moeten proberen of je dit niet uit 1 stuk erop kunt strijken. Als je met de strijkbout enige druk uitoefent en daarna met een vlak stuk mdf weer aandrukt waardoor het meteen afkoelt, dan heb je geen naad. gewoon uitproberen.

Gr Frank
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

begrijp ik je goed? je bedoelt dus gewoon verlijmen en dan met het strijkijzer het fineer "omknakken" op de hoek van het facet?
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door franks »

Ja, met de hoek zoals op je proefstuk zal dat lukken, zorg wel voor voldoende druk met je strijkbout.

gr frank
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Ik wist heel niet dat dat kon joh.

maar.....ik moet dan wel hele grote stukken fineer uitsnijden als ik bijvoorbeeld de voorkant van de topkast fineer en dan ook nog het facet mee wil plakken. Door het om de hoeken heen vouwen, heb ik een enorme overmaat fineer nodig.

Ik heb even gekeken maar jouw "draaitafelplint" is 90 graden en stotend gelegd zo te zien, niet in verstek. Bij mijn proeffacetje zie je alleen een miniem donker streepje lopen.

Is wel een hele hoop moeite denk ik met zulke grote oppervlakten die ik moet gaan fineren?

Franks draaitafelplint
draaitafelplint.jpg
Kuiperflex
P1050125.JPG
P1050127.JPG
Het nadeel van Kuiperflex is nu eenmaal dat je altijd iets zult blijven zien omdat er een papieren drager onder zit.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Ik heb het even gesimuleerd met een A4tje....je ziet het slecht maar als ik vanaf de baffle in een stuk zou fineren en ik ga met het facet mee dan maakt mijn fineer (A4) een hoek naar beneden waardoor ik op de baffle al zou moeten starten met een stuk fineer met een aanzienlijke overhoogte.

En daar waar ik eigenlijk dan ook het schuine facetje op bovenkant aan de voorzijde zou willen doen (met de knak-methode) moet ik toch op een gegeven moment fineer gaan insnijden zodat je alsnog een rand gaat zien.

En door het vouwen loopt ook mijn patroon niet meer zoals ik wil dat het gaat lopen, bijv zoals de zwarte lijnen op de zijkant van de topkast richting de achterkant.
P1050142fineerdehoekomvouwen.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

MechanicalAnimal schreef:
gloeiendegloeiende.....hele middag gezocht naar die neodymium-magneten die ik voor de frontjes had besteld...nergens te vinden!.

:evil:
note-to-self: http://www.supermagnete.nl/S-12-06-N


digitaal teruggevonden......nu nog in het eggie :mrgreen:

mocht ik ze echt niet meer kunnen vinden bestel ik wel nieuwe.
EnjoyProg
Berichten: 350
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 17:08
Locatie: Elburg

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door EnjoyProg »

Ik zou het fineer niet 'ombreken'. De kans dat het fout gaat is best groot, want je moet over de hele lengte in 1x ombreken. Als het fineer eenmaal gebroken is zul je het ook later in je afwerking als naad gaan zien.

Het mooist is van achter naar voren fineren. Dus eerst de achterste vlakken en daarna naar voren werken. Zo zie je van voren nooit de naden.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

en het probleem is ook nog eens dat als ik het al ombreek, gezien het patroon, ik het ombreek onder een hoek in de lengterichting, volgens mij versplinter me fineer dan waar ik bijsta en dan zie ik alsnog een naad, namelijk waar het fineer openstaat op de breuklijn.

volgens mij gaat dit 'm echt niet worden hoor, vast wel mogelijk op een plint met een facetje, maar niet op een topkast met zoveel hoeken als ik om moet, denk ik.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door hrscharft »

ombreken is over het algemeen niet het geval. Als je het goed heet stookt dan vouwt het vaak gewoon om de hoek heen, geen breuk geen insnijding niets.

Nou moet ik zeggen dat het fineer dat ik had volgens mij dunner dan een mm was en als ik jouw fineer bekijk lijkt het dikker.
misschien toch het proberen waard op een teststuk.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door wouter »

Dat breken zie ik ook niet goed komen, ik zou ook van achter naar voren fineren.

En met een kleine overmaat de stukken (met al hun bijzondere vormen alvast uitsnijden. Globaal loopt het fineer dan door maar niet helemaal exact. Dat hoeft ook niet want hoe kleiner de fout hoe duidelijker het opvalt - gelijk = ongelijk.

Door te buigen kun je ook niet kiezen in welke hoek het fineer op de zijkant komt te zitten. De voorzijde is uiteraard (lood)'recht' maar de zijden lijken me zo te veel achter over te komen qua nerf. Met losse delen kun je dit naar wens draaien, ten koste van een doorloop van de tekening. Het facet kan dan het midden houden tussen de hoek in de tekening van de voorzijde en de zijkant.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Geenius »

Ook de grote jongens accepteren een kopse kant, in de bijlage close-up foto's van een Avalon Ascendant in een donkere fineer.
Bijlagen
AA1.jpg
AA2.jpg
AA3.jpg
Ascendant4.jpg
Ascendant5.jpg
Ascendant6.jpg
Ascendant7.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door ds23man »

Je zult altijd kopse kanten houden, je moet goed nadenken waar je die wilt hebben en het minst storend zijn. Een fineerplan maken dus!. Je kunt bij die Avelon trouwens mooi zien dat ze de bovenkant ononderbroken hebben laten lopen met de facet.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

hrscharft schreef:
ombreken is over het algemeen niet het geval. Als je het goed heet stookt dan vouwt het vaak gewoon om de hoek heen, geen breuk geen insnijding niets.

Nou moet ik zeggen dat het fineer dat ik had volgens mij dunner dan een mm was en als ik jouw fineer bekijk lijkt het dikker.
misschien toch het proberen waard op een teststuk.
Ik ga het ook wel even proberen hoor, kleine moeite om te doen het zeker waard, alleen al om te weten dat het kan.

Alleen om het te gebruiken zoals je een auto kan wrappen gaat gewoon niet op, dat is in mijn ogen onwerkbaar.

Kuiperflex is trouwens in totaal (dus fineer+backing-paper) 0.6 mm dik :mrgreen:
wouter schreef:
Dat breken zie ik ook niet goed komen, ik zou ook van achter naar voren fineren.

En met een kleine overmaat de stukken (met al hun bijzondere vormen alvast uitsnijden. Globaal loopt het fineer dan door maar niet helemaal exact. Dat hoeft ook niet want hoe kleiner de fout hoe duidelijker het opvalt - gelijk = ongelijk.

Door te buigen kun je ook niet kiezen in welke hoek het fineer op de zijkant komt te zitten. De voorzijde is uiteraard (lood)'recht' maar de zijden lijken me zo te veel achter over te komen qua nerf. Met losse delen kun je dit naar wens draaien, ten koste van een doorloop van de tekening. Het facet kan dan het midden houden tussen de hoek in de tekening van de voorzijde en de zijkant.
Mijn fineerplan is zoals (bijna) alle Avalon-klonen:

*achterzijde;
*bovenzijde;
*zijkanten;
*facetten;
*voorkant;

en in het geval van de topkasten volgt als allerlaatste het bovenste facetje.

je hebt zeker gelijk met dat je beter helemaal niet gelijk kunt fineren, dan nét niet, dat laatste valt idd veel meer op.

Over het doorlopen van het patroon kan ik simpel zijn. Een plank die zou kunnen doorlopen daar probeer ik het patroon te laten doorlopen. Een facet kan echter nooit zo'n doorlopend patroon hebben als je de kast van echt hout zou hebben gemaakt. Dus daar komt een ander patroon. De exacte richting moet ik nog even bepalen door even uit te proberen wat het mooiste is.
De richting van het patroon bepaalt namelijk voor een heel groot het optisch voorkomen van de kast, wel of niet benadrukken van het formaat, de aanwezige hoeken etc.

Bij mijn fineertestje heb ik ook meteen even geoefend met een doorlopend patroon namelijk :wink: (let even niet op het schuurpatroon, Fineertest 1.0 Quick&Dirty)
P1050123doorlopendpatroon.jpg
Geenius schreef:
Ook de grote jongens accepteren een kopse kant, in de bijlage close-up foto's van een Avalon Ascendant in een donkere fineer.
Kijk eens! Dat zit er wel uber-strak op :goeie:

Ik had toch eigenlijk wel voor zulke bedragen een CAD/CNC-verstekzaagde kast verwacht, niet? :-# Maar zeker goed om even te weten!

Wel heel mooi vergelijkingsmateriaal zo , het amerikaans noten is lichter waardoor het streepje zich wat beter aftekent maar ik moet zeggen dat ik al erg tevreden ben over mijn fineertestje :D

Thanks voor de moeite met die pics, Tony.
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op di 05 mar 2013, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

ds23man schreef:
Je zult altijd kopse kanten houden, je moet goed nadenken waar je die wilt hebben en het minst storend zijn. Een fineerplan maken dus!. Je kunt bij die Avelon trouwens mooi zien dat ze de bovenkant ononderbroken hebben laten lopen met de facet.
Exactemundo! zo ga ik het namelijk ook doen.

front, bovenste facetjeen bovenzijde worden doorlopend, ondanks dat de bovenzijde haast geheel onzichtbaar wordt door de topkast, door de teruggetrokken sokkel zie je wel een randje van 1 á 2 centimeter.
In het geval van de topkast laat ik het patroon op het bovenste facetje ook mooi meelopen.

Mijn fineerplan is zoals (bijna) alle Avalon-klonen:

*achterzijde;
*bovenzijde;
*zijkanten;
*facetten
*voorkant;

en in het geval van de topkasten volgt als allerlaatste het bovenste facetje.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door hrscharft »

Wat je verder nog kunt proberen te doen is om de nerf overal zo realistisch mogelijk door te laten lopen. Ik heb hieronder een plaatje bijgevoegd van wat er bijvoorbeeld met de nerf gebeurd van een stuk hout dat op een bepaalde manier uit een boom gehaald is en waar vervolgens van een kant een facet afgezaagd is. Je ziet dat er verschillende tekeningen ontstaan in de nerf door het stuk hout enkel te draaien en het facet van een andere kant af te zagen. Je zou dus door de goede stukken fineer uit te zoeken en goed na te denken over hoe je ze plaatst het zo kunnen laten lijken dat het facet daadwerkelijk van een massieve kast gezaagd is.
Bijlagen
Ps voor het gemak even gekozen voor een vierkante boom. Ik heb ze nog wel nooit gezien maar tekende wel zo makkelijk.
Ps voor het gemak even gekozen voor een vierkante boom. Ik heb ze nog wel nooit gezien maar tekende wel zo makkelijk.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Geenius »

MechanicalAnimal schreef:
Ik had toch eigenlijk wel voor zulke bedragen een CAD/CNC-verstekzaagde kast verwacht, niet? :-# Maar zeker goed om even te weten
Nee, gewoon zoals jij het doet, eerst de kasten bouwen daarna met de hand fineren (maar ze hebben wel een hele mooie pers :evil: ).
Bijlagen
31.jpg
38.jpg
39.jpg
40.jpg
41.jpg
42.jpg
43.jpg
veneer-press.jpg
veneer-press.jpg (20.8 KiB) 738 keer bekeken
VENEER.JPG
VENEER.JPG (31.41 KiB) 738 keer bekeken
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

he,ik zie een extra magneet op de etons....
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door hsmeets »

dre schreef:
he,ik zie een extra magneet op de etons....
Heeej, ja inderdaad...verbaas mij zelfs dat ze de stickers met merknaam e.d. er niet vanaf halen voor inbouw. Maar goed, welke koper zal zijn dure Avalons uit elkaar schroeven? :-)

@Mechanicalanimal:

Was spuiten geen optie ipv fineren? ( :hide: :hide: )
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Geenius schreef:
MechanicalAnimal schreef:
Ik had toch eigenlijk wel voor zulke bedragen een CAD/CNC-verstekzaagde kast verwacht, niet? :-# Maar zeker goed om even te weten
Nee, gewoon zoals jij het doet, eerst de kasten bouwen daarna met de hand fineren (maar ze hebben wel een hele mooie pers :evil: ).
Oewh ja.....das wel heel fraai zoals zij dat daar kunnen doen zeg. :goeie:
dre schreef:
he,ik zie een extra magneet op de etons....
Krek! inderdaad, waar is dat voor?
hsmeets schreef:

Maar goed, welke koper zal zijn dure Avalons uit elkaar schroeven? :-)
Beetje kerel schroeft natuurlijk zijn eigen Avalons in elkaar ;-)
hsmeets schreef:
@Mechanicalanimal: Was spuiten geen optie ipv fineren? ( :hide: :hide: )
Nou, misschien is dat aan je voorbij gegaan....in eerste instantie zou ik ze laten spuiten in een zwarte 2componenten polyurea-hufterproof-goedje, genaamd Hotspray.

Maar toen ik bij Tony was om een zwik onderdelen te halen zag ik daar een van zijn laatste creaties staan, in amerikaans noten. Toen wist ik het wel :goeie:
Ik ga ze echter niet in high-gloss afwerken, dat zal wel iets van zijdeglans worden ofzo, dat spiegelende vind ik persoonlijk niet zo fraai.
Galactica-Isis in fineer amerikaans noten.jpg
Galactica-Isis in fineer amerikaans noten glossy.jpg
hrscharft schreef:
Wat je verder nog kunt proberen te doen is om de nerf overal zo realistisch mogelijk door te laten lopen. Ik heb hieronder een plaatje bijgevoegd van wat er bijvoorbeeld met de nerf gebeurd van een stuk hout dat op een bepaalde manier uit een boom gehaald is en waar vervolgens van een kant een facet afgezaagd is. Je ziet dat er verschillende tekeningen ontstaan in de nerf door het stuk hout enkel te draaien en het facet van een andere kant af te zagen. Je zou dus door de goede stukken fineer uit te zoeken en goed na te denken over hoe je ze plaatst het zo kunnen laten lijken dat het facet daadwerkelijk van een massieve kast gezaagd is.
allemachtig! thanks, wordt er weer een stuk makkelijker op zo :lol:

ik denk dat ik in elk geval het patroon bij de voorkant en bovenkant in elkaar door laat lopen, incl facetje bij de topkast dan.

de bovenste facetten laat ik aansluiten zoals bovenstaande foto, dat is erg fraai en benadrukt de hoeken waarin de kast en het facet staat mooi.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”