AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Oke,ondertussen 2 printen ontworpen voor de dac voedingstrafo,s en de versterkertrap.

3x T.Lab shunt,s zijn ook binnen.

Dus 3 printen gereed voor de etsbak.

Tot later........ :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Printjes klaar.
Binnenkort de touwtjes er tussen knopen en de boel testen........... :mrgreen:

De laatste foto is van de gloei bedrading op de versterker print.
Bijlagen
n.JPG
nn.JPG
nnn.JPG
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door koifarm »

Altijd weer mooi om te zien die zelfgemaakte printen bestukt met alle onderdelen. :rock:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Bedankt,koifarm :wink:
Het voelt altijd goed,om een idee in het echt te zien :rock:

Vanavond de gloeispanning getest,kom op 6,5V [zonder weerstandje er tussen] 6,9V is max voor de 6N16 buis.
Misschien een weerstandje van 0,2 ohm er tussen,of ik laat het zo.[ondertussen 0,22 ohm weerstand er tussen gezet,gloeispanning nu 6,3V........perfecto]

Ook maar even de ,,Doede,, gelijkrichtings ontwerp ,op de dac print, getest en afgesteld.
Regelt mooi en afgesteld op 9V. :rock:

Ja alles gaat goed,wat kan er mis gaan.

Dan wordt het tijd om de Tent Lab shunt,s er in te solderen.

Ja en hier ging het fout,kwam er achter dat ik de verkeerde shunt,s had gekregen,,15V i.p.v.5V :oops:

Die vlieger ging niet op dus..................maar even gemaild,zal wel goed komen :oops:

Dan maar 2 foto,s van de kabouter versterking............. :mrgreen:
Bijlagen
5.JPG
55.JPG
Laatst gewijzigd door democles op vr 08 mar 2013, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door bas focal m180 »

Dat ziet er mooi uit geen kabeltjes meer , en die kleine buisjes zien er lief eruit .
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Bedankt,Bas :wink:

Ja lief,, misschien moet ik de boel rose spuiten,en op marktplaats zetten als de ,,My Little Pony kabouter versterker,,

Nee,dit ontwerp klinkt goed,en is vrij compact,,,wat wil je nog meer?
Bijlagen
images.jpg
images.jpg (17.46 KiB) 828 keer bekeken
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door bas focal m180 »

democles schreef:

Nee,dit ontwerp klinkt goed,en is vrij compact,,,wat wil je nog meer?
Dat ie af is :mrgreen:

Voor jouw dan dat ie af is .
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Dat weet ik nog niet.....
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Vandaag met Tent Labs gebeld,en als het goed is zijn nu de juiste shunt,s verstuurd :wink:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ja en dan komt de dag van de waarheid.

Touwtjes dag,
Test dag,

Het buizengeweld opgewarmd,en nu maar eens kijken of dit dac ontwerp een beetje kan zingen.

Stekker er in en de spanningen even gemeten,9,1V voor de digitale kant[de Doede voeding] en 9,7V op de Tent Lab shunt,s,niets meer aan doen.

Diana Krall in geplugt,en.................................

Hij doet het :rock:

Speelt nu rechtstreeks van de I/V weerstanden,zonder buizen voor versterking,

Maar even luisteren............................tot later :mrgreen:
Bijlagen
s1.JPG
s2.JPG
s3.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Oke de DAC doet het,dan alles er maar eens aangeknoopt.

En alles doet het,zonder brom of bijgeluiden................................. :mrgreen:

Nu nog een kast van 30x35 cm en klaar is kees.
Bijlagen
klaar.JPG
klaar1.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Alles doet het,klinkt goed.

Daarom alle printontwerpen,als WORD bestanden.

1 op1 printen strijken,etsen etc.....

Op de dac print mist een klein smoorspoeltje van 100uH [dat kleine ronde blauwe dingetje,zie vorige foto,s] deze verbind de Analoge met de Digitale aarde.
Bijlagen
6N16 versterker gedeelte.doc
(486.5 KiB) 118 keer gedownload
6n16versterker trafo print.doc
(239.5 KiB) 100 keer gedownload
dac laatste.doc
(579 KiB) 146 keer gedownload
trafo print voor dac.doc
(329.5 KiB) 98 keer gedownload
smoorspoeltje.JPG
Laatst gewijzigd door democles op vr 08 mar 2013, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door TheoK »

Mooi dat het werkt naar behoren.
Nu nog even netjes inbouwen? :wink:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ja,Theo

Zal een redelijk compact geheel worden,

Maar even een kast bedenken voor deze creatie......................... :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Oke, de boel speelt een paar dagen.

Dit klinkt echt goed,in het begin had ik mijn twijfels,,komt dit wel goed??[ja, het moet even inslingeren :-s ]

Het klinkt anders t.o.v. de Sallas shunt dac,s,in ieder geval sneller :rock:

De ,,Doede ,,voeding was een goede zet O:) [misschien wel groots door zijn eenvoud,of de gebruikte onderdelen,,,,ja zonder kip geen ei]

Nu nog even uitvogelen welke eindcondensatoren ik ga gebruiken,MKP,of PIO,of MKV,[speelt nu met MKP,ers]

Zal ook mede afhankelijk zijn van de ruimte die ik in de uiteindelijke kast heb.

De versterking bevalt me en valt niet tegen ,en dat zonder smoorspoelen! :wink: [misschien probeer ik nog 1 er tussen te zetten,al was het alleen om het verschil te ervaren,maar eerlijk gezegd ,is het wel nodig?]

Voor nu, verder luisteren naar deze plankjes dac opstelling,voordat het defenitief wordt.

Bijna doel bereikt,,,compact,en niet onder doen voor 7 Sallas shunt,s :wink:

Keerzijde,,3x T.L.shunt,s is prijzig,maar dan heb je ook wat :rock:

Tot later................... :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ondertussen aan het wisselen geweest met eindcondensatoren in de versterker trap.

Eerst een tijd met MKP [JFX]..........Hele mooie bas weergave,snel,maar kreeg de indruk dat het hoog op het midden zit. :-s

Jammer,niet wat ik wil,,

Toen een tijd MKV,ers er tussen geknoopt [afmeting cola blikjes] groot podium,veel details,maar met een schelle afdronk,,KLINKT DIE STEM ALTIJD ZO SCHELL!!
,,hoor ik mijn vrouw zeggen :-#

Er uit met die dingen dus................. :oops:

Luister nu naar een paartje Obligato condensatoren [2,2 uF] klinkt tot nu toe het beste.

Moet nog even wachten tot de Mundorf M Cap Supreme Silver in oil,s binnen zijn . :wink: [beetje over de top,maar wilde ze toch eens proberen]

Voor de vorige dac een nieuwe trafo print aan het maken,de twee ,8V trafo,s brommen :evil: en worden vervangen door 1 van 2X9V.

Tot later................ :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Vandaag de vorige DAC voor zien van nieuwe trafo,s.

De vorige twee 8V trafo,s bromden en dat is vrij Ierie......... :oops:

Gezien er nu 9V in komt de voorschakelweerstanden voor de Tentlab shunt,s vergroot naar 33 ohm.

De boel ingeplugt,,Zo de brom is weg :wink:

Maar even luisteren.................... :mrgreen:
Bijlagen
aw.JPG
aww.JPG
awwww.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

De Mundorf M Cap Supreme Silver in oil,s ,,hele mond vol,, zijn binnen. :rock:

Dus obligato,s er uit en deze gebakjes er in.

Wow,ander level :-s

Het was even wennen,dacht dat ze in het hoog best wel veel zouden geven,maar dat valt reuze mee :wink:

En de bas is strak :rock: ,,net zoiets als bij de JFX condensatoren,

Maar het hele spectrum van hoog naar laag klinkt goed,,geen gaten,,

Eerst maar eens inspelen,maar de eerste twee uur klinken ze ongeveer zoals het klinken gaat,daarna kon het wel eens bagger worden voor een tijdje.............

Vergelijking met de obligato,s ,deze klinken als een ,,dode deur,,

Bij de vorige dac gebruik ik mijn favoriete K75 PLIO/Teflon duo,deze klinken ongeveer zoals de Mundorf,s,alleen klinkt percussie,belletjes en bekkens beter,lees iets prominenter aanwezig.

Al met al,een verassing de Mundorf,s [of de prijs opweegt tegen het russische duo,,Nee]

Misschien ga ik ze bypasen met een teflon rus,eerst maar eens verder luisteren.


Verder switch ik een beetje tussen de laatste en 1 na laatste DAC.

Ik moet zeggen ,dat het versterker ontwerp van ,Koifarm,[de laatste DAC] goed klinkt en lekker compact is.............. :rock:

Maar als ik dan overschakel naar de andere DAC,met grotere voeding ,voor het versterker gedeelte,klinkt het toch groter :wink:

Niet dat het verkeerd klinkt,meer persoonlijke voorkeur denk ik dan. :-s

Wel weet ik nu,dat mijn 6N16 voorversterkers meer in hun mars hebben en anders klinken dan het ontwerp van ,Koifarm,geen vergelijking eigenlijk.

Dit is dus helaas het laatste compacte geheel,we gaan dus weer voor ,, BIG is BEAUTIFUL........................ :mrgreen:

Of ik knoop er toch een smoorspoel tussen,kan het altijd proberen,wat hebben we nog liggen............... :mrgreen:
Bijlagen
11.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Tja,het was even stil..........

Mijn computer had het begeven,gelukkig foto,s en ontwerpen nog net op tijd er af gehaald voordat ,,The Final Blue Screen of Death, verscheen,, :twisted:

Oke,dan de reserve comp. er aan gehangen,,was na een dag ook naar de eeuwige jachtvelden,, :oops:

Vakantie netboek postzegel er aan geknoopt en een nieuwe computer aan onderdelen besteld.

De onderdelen waren gisteren binnen,gelijk maar in elkaar geschroefd .

He,He,,weer een werkend systeem....... :rock:

Genoeg over de Bit[ch] en Bites..

Nog vorderingen op audio vlak ?

Ja,de laatste DAC krijgt zijn onderkomen,,Ja het was 1 dag Hak en Zaag weer in NL :-&

De compacte versterker print,ontwerp Koifarm,wordt verkocht of gaat lekker stof happen op de plank.

Een nieuwe versterker print gemaakt voor een grotere conventionele buizenvoeding.

Tot later............. :mrgreen:
Bijlagen
DSCF6334.JPG
DSCF6335.JPG
DSCF6336.JPG
DSCF6333.JPG
DSCF6337.JPG
DSCF6338.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Wat nu?

De spelers het veld opgestuurd,voor het bestuderen van de juiste opstelling..

Passen en meten dus............... :mrgreen:
Bijlagen
passen en meten.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

En dan zijn de smoorspoelen aan de beurt............. :mrgreen:

De boel even voorzien van een alu hoeklijn,twee functies,,stevegheid en afscherming....
Bijlagen
1a.JPG
2a.JPG
3a.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Zonder netschakelaar valt er niks te schakelen........... :-s

En ik wilde er twee!!!

Een voor het schakelen van de DAC,en 1 voor het versterker gedeelte.

Zo kan de DAC altijd onder spanning staan en hoeven de buisjes niet nutteloos te slijten.

Ik wilde de 230v bedrading kort houden,,niet te veel 230v wissel in de kast,,

Daarom schakelaars bij de toekomstige net antre gemonteerd ,die via 2 stangetjes op het front te bedienen zijn.

Voor de verbinding tussen stang en schakelaar krimpkous gebruikt.

Het voordeel van krimpkous boven een starre verbinding[bv. busje] is,dat deze zich ook vertikaal kan zetten,wat het in en uitschakelen kan vergemakkelijken[vooral als alles met met huis tuin en keuken gereedschap geboord wordt ,een fractie van een mm uit het lood[en de boel klemt :oops: ],geen punt nu :rock:
Ideaal............................... :mrgreen:

Stangetjes worden nog op maat gemaakt.
Bijlagen
22a.JPG
22b.JPG
22c.JPG
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door bas focal m180 »

Je moet er maar opkomen :goeie:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Bedankt,Bas :wink:

Ja en dan is de DC gloeivoeding aan de beurt.

Printje van onderen extra vertint,perslot gaat er meer dan 1A door.

De spanningsregelaar[LT1084] wordt op de bodemplaat befestigd.

Dat andere printje is voor de 9v 2A trafo,die dit alles gaat voeden.
Bijlagen
33.JPG
33-1.JPG
DSCF6354.JPG
Laatst gewijzigd door democles op do 02 mei 2013, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Kan de stekker er al in?!!!!!

Sterker nog, er is helemaal geen netaansluiting :-&

Malletje er bij en de boel maar even gefixt............. :mrgreen:
Bijlagen
44.JPG
44-1.JPG
Plaats reactie