Emerald Physics CS1 kloon

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door koifarm »

Mod: belediging verwijderd. De oorspronkelijke inhoud was al door de auteur zelf verwijderd.
Laatst gewijzigd door koifarm op zo 05 okt 2014, 21:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
VT67
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 24 dec 2006, 15:26
Locatie: Belgie

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door VT67 »

Hé, dit komt me bekend voor! :wink:

Walter
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door koifarm »

Dat kan heel goed. :D

Ik heb er nog er paar chassis bij gekocht en besloten om niet voor de CS2 maar voor de CS1 te gaan. Deze lijkt mij nog meer potentie te hebben.

Ronny
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door arjank »

Al enig idee over de overnamefrequentie tussen de beta 12cx en de ti220? Ik ga er van uit dat je dat stukje passief filtert en daar de meetapparatuur voor hebt. Of ga je dit ook met dsp aanpakken.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door bartsegers »

Wat ik mij nu afvraag, is de kwaliteit van die 15" alpha.
Ik heb de alpha en beta 15" chassis van eminence in de handen gehad en gehoord.
(wel in PA situaties)

De beta bijvoorbeeld vond ik een niet heel geschikte kandidaad voor een 2-weg.
(en voor een 3-weg te weinig laag)

Hoe zit dat in een open constructie wbt de alpha?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door arjank »

bartsegers schreef:
Wat ik mij nu afvraag, is de kwaliteit van die 15" alpha.
Ik heb de alpha en beta 15" chassis van eminence in de handen gehad en gehoord.
(wel in PA situaties)

De beta bijvoorbeeld vond ik een niet heel geschikte kandidaad voor een 2-weg.
(en voor een 3-weg te weinig laag)

Hoe zit dat in een open constructie wbt de alpha?
Ik snap jouw zorgen mbt de kwaliteit van de Alpha en Beta serie van Eminence(en Eminence in het algemeen, ben niet voor niets op Oberton overgestapt). Koifarm heeft volgens mij de drivers voor een net prijsje kunnen bemachtigen en wil er nu een leuk systeem mee bouwen. In de K&T heeft trouwens wel een keer een OB ontwerp gestaan http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... tm?xxx?xxx met de Alpha 15, voor zo ver ik mij kan herinneren waren ze er best tevreden over en dat was maar met één 15" per kant, nu zijn het er vier (push-pull?)
Bijlagen
wally.jpg
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door bartsegers »

Als je ze laag inzet heb je waarschijnlijk niet het effect wat ikzelf destijds heb ervaren.
Dit was een beetje "dun papiergeluid", erg lastig te omschrijven, maar ik mistte echt wat body bij die chassis.

Wellicht een combinatie van een te groot membraan met zwakker motortje ofzo, ik weet het niet.


Let wel op, ik heb ze dus nooit als SUB (durven) in te zetten.
Ik vind het ook een raar verkooppraatje op de site van eminence.
"GOED DOWN TO 46HZ"
En dan bekijk ik dat plotje daarbeneden en dan gaat het veel lager (30hz start afval)
Maar dan zeggen ze nergens onder welke omstandigheden dit is gemeten....)

Goed, ontopic weer!

Die emeralds zien er wel netjes uit verder!
En daarbij worden die Alpha's wel vaker gebruikt in een OB of dipool zie ik.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door richard »

bartsegers schreef:
En daarbij worden die Alpha's wel vaker gebruikt in een OB of dipool zie ik.
De Q van dat ding is lekker hoog, dan hoef je minder te corrigeren. Voor de benodigde luchtverplaatsing is een groot oppervlak ook wel handig, dan kan de uitslag beperkt blijven.

In Amerika wordt de Alpha veel gebruikt in open klankschermen.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door koifarm »

Ik zal eerst gaan testen met 3 weg aktief mbv gemodificeerde Behringer DCX2496.Hier heb ik orginele Emerald Physics files voor. Waarna ik alles zo eenvoudig mogelijk probeer te maken.

Overgangsfrequenties:

laag/ mid = 150hz
mid/ hoog = 850hz

Met de Behringer wordt dan het gehele frequentie bereik vanaf 45hz binnen 0,5 db glad getrokken. Verder kan de bas aangepast worden met tijdverschuiving. Verder wil ik de filtering volgens Lecleach uitproberen.

Ik zag de orginele panelen 6,5cm dik zijn.

De achterste 2 alpha woofers staan in tegen fase , dus samen met de frontspeakers in push-pull.
Laatst gewijzigd door koifarm op wo 30 mei 2012, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door arjank »

koifarm schreef:
mid/ hoog = 850hz
Is dat niet aan de lage kant voor die ti220?
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door koifarm »

Moet prima gaan volgens de specs. Mogelijk dat de beta cx bij 850Hz is berekent en de D220ti op 1000Hz.

http://www.muzyczny.net/galeria/seleniu ... d220ti.pdf

Verder heeft de beta cx in het gebied na 800Hz een hobbel omhoog en compenseert zo de D220ti.

http://eminence.com/pdf/beta-12cx.pdf

De hobbel bij de 2khz moet ondanks de lange kantelfreqentie van 850 Hz extra onderdrukt worden.

Dan ook maar de gegevens van de alpha 15a

http://www.eminence.com/pdf/Alpha_15A.pdf
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door arjank »

Persoonlijk zou ik de kantelfrequentie op 1.5khz leggen, niet lager.
De 2khz bult bij de beta zou ik met een notch of zo de kop in drukken.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door koifarm »

Had ik ook eerst in gedachten maar bij het orgineel is hij dus lager(900hz). Daarom is het werken met de Behringer DCX2496 zo mooi. Je kunt alle instellingen snel wisselen en uitproberen.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door arjank »

koifarm schreef:
Had ik ook eerst in gedachten maar bij het orgineel is hij dus lager(900hz). Daarom is het werken met de Behringer DCX2496 zo mooi. Je kunt alle instellingen snel wisselen en uitproberen.
Gebruikt het origineel dezelfde drivers?
Zal dan wel een zeer steil filter mogen wezen zou het anders niet proberen.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door koifarm »

Ja het orgineel heeft dezelfde drivers.
Filterstijlheid is 48db
peterhenk
Berichten: 287
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 8:29
Locatie: Leiden

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door peterhenk »

Hee koifarm,

Hoe ver ben je? Ben n.l. heel benieuwd.

Groeten
Peter
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door Martijn M »

Ik heb de D220Ti passief gecrosst op 1 khz. Dat kan hij mákkelijk aan. Ik heb vervorming gemeten met een sweep op een goeie 100 dB op een meter (oordoppen vereist!) en daarbij zag ik de vervorming inzakken boven het crossoverpunt. Dat betekent dat de D220 minder vervormde dan de 12" midwoofer waar ik 'm aan gekoppeld had. Mijn miniDSP liet in die configuratie geen sinussen van meer dan pak 'm beet 108 dB toe, dus bij hogere niveaus heb ik 'm niet kunnen meten. Desalniettemin zou ik de D220 voor huiskamertoepassingen zonder aarzeling nog beduidend lager dan 1 khz inzetten als het luidsprekerconcept daar om zou vragen.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door koifarm »

Tijd voor een update.

Omdat het winterweer zo lang aanhoud ben ik nog niet aan freezen toegekomen. Dit moet ik namelijk buiten doen. Is ook beter ivm stof.

Wat heb ik wel gedaan, ik ga eerst de 2 weg versie bouwen om te kijken of het concept mij wel aanstaat. MDF is afgetekend wachten op beter weer.

Verder heb ik de versterker voor het laag afgebouwd. Dit is de retro UCD400 zoals elders op dit forum beschreven.

Vandaag heb ik het aktieve filter gemodificeerd. Dit is een Behringer CX3400 waarvan ik de in en uitgangen omgebouwd heb van XLR naar RCA. Hierdoor zijn er al veel opamps in de signaalverwerking verdwenen. Dit filter heeft bijna alles aan boord. Time alignment voor de bas, CD hoorn correctie voor het hoog, en natuurlijk 24db filters. Het enige wat mist is mogelijk de correctie in het lage midden gebied wat nodig is voor dit ontwerp. Maar dat zie ik later wel.

http://www.behringer.com/assets/CX3400_P0100_M_EN.pdf
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door architect »

ben benieuwd. hoe gaat de speakers er uitzien?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door MechanicalAnimal »

Dik project Ronny :goeie:

Sucses!
architect schreef:
ben benieuwd. hoe gaat de speakers er uitzien?
+1.....is er al iets van een schetsje met wat ideeen?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door richard »

koifarm schreef:
Ik heb nog geen beslissing genomen over het baffle materiaal, want ik vind alle volgende opties mooi.

- Combinatie MDF/stof
- Acrylglas
- Natuursteen( star galaxy )
Gelamineerd hardhout?
Als je aan een zware houtsoort als basralokus of groehart kan komen zou dat ook erg fraai kunnen zijn. Voordeel van basralokus is dat het niet werkt; want het komt uit Suriname (flauw grapje, ik weet het).
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door koifarm »

Richard, van die houtsoort had ik nog niet gehoord.

Vandaag vrijedag opgenomen en mijn dag nuttig besteed. Namelijk MDF freezen zodat er een beetje schot in het project komt. Voorkanten zijn klaar, zie foto. 44mm dik MDF. Er komt nog een open kast achter waardoor de baffle vergroot wordt.

Zoals eerder vermeld is dit nog niet de CS 1 kloon maar eerder een CS 2 kloon. Als deze bevalt kan ik hem zo veranderen naar CS 1.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door koifarm »

Vandaag iets verder gekomen.
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door ff lunche »

richard schreef:
koifarm schreef:
Ik heb nog geen beslissing genomen over het baffle materiaal, want ik vind alle volgende opties mooi.

- Combinatie MDF/stof
- Acrylglas
- Natuursteen( star galaxy )
Gelamineerd hardhout?
Als je aan een zware houtsoort als basralokus of groehart kan komen zou dat ook erg fraai kunnen zijn. Voordeel van basralokus is dat het niet werkt; want het komt uit Suriname (flauw grapje, ik weet het).
humor ........ :? of gebrek aan :?
Vermond
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 10 mar 2013, 23:44

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door Vermond »

Ik heb na 2 jaar meelezen maar eens een account aangemaakt om te vertellen dat ik het een geweldige grap vind! :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”