Emerald Physics CS1 kloon
Moderator: Beheerdersteam
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Dat kan heel goed.
Ik heb er nog er paar chassis bij gekocht en besloten om niet voor de CS2 maar voor de CS1 te gaan. Deze lijkt mij nog meer potentie te hebben.
Ronny
Ik heb er nog er paar chassis bij gekocht en besloten om niet voor de CS2 maar voor de CS1 te gaan. Deze lijkt mij nog meer potentie te hebben.
Ronny
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Al enig idee over de overnamefrequentie tussen de beta 12cx en de ti220? Ik ga er van uit dat je dat stukje passief filtert en daar de meetapparatuur voor hebt. Of ga je dit ook met dsp aanpakken.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Wat ik mij nu afvraag, is de kwaliteit van die 15" alpha.
Ik heb de alpha en beta 15" chassis van eminence in de handen gehad en gehoord.
(wel in PA situaties)
De beta bijvoorbeeld vond ik een niet heel geschikte kandidaad voor een 2-weg.
(en voor een 3-weg te weinig laag)
Hoe zit dat in een open constructie wbt de alpha?
Ik heb de alpha en beta 15" chassis van eminence in de handen gehad en gehoord.
(wel in PA situaties)
De beta bijvoorbeeld vond ik een niet heel geschikte kandidaad voor een 2-weg.
(en voor een 3-weg te weinig laag)
Hoe zit dat in een open constructie wbt de alpha?
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Ik snap jouw zorgen mbt de kwaliteit van de Alpha en Beta serie van Eminence(en Eminence in het algemeen, ben niet voor niets op Oberton overgestapt). Koifarm heeft volgens mij de drivers voor een net prijsje kunnen bemachtigen en wil er nu een leuk systeem mee bouwen. In de K&T heeft trouwens wel een keer een OB ontwerp gestaan http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... tm?xxx?xxx met de Alpha 15, voor zo ver ik mij kan herinneren waren ze er best tevreden over en dat was maar met één 15" per kant, nu zijn het er vier (push-pull?)bartsegers schreef:Wat ik mij nu afvraag, is de kwaliteit van die 15" alpha.
Ik heb de alpha en beta 15" chassis van eminence in de handen gehad en gehoord.
(wel in PA situaties)
De beta bijvoorbeeld vond ik een niet heel geschikte kandidaad voor een 2-weg.
(en voor een 3-weg te weinig laag)
Hoe zit dat in een open constructie wbt de alpha?
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Als je ze laag inzet heb je waarschijnlijk niet het effect wat ikzelf destijds heb ervaren.
Dit was een beetje "dun papiergeluid", erg lastig te omschrijven, maar ik mistte echt wat body bij die chassis.
Wellicht een combinatie van een te groot membraan met zwakker motortje ofzo, ik weet het niet.
Let wel op, ik heb ze dus nooit als SUB (durven) in te zetten.
Ik vind het ook een raar verkooppraatje op de site van eminence.
"GOED DOWN TO 46HZ"
En dan bekijk ik dat plotje daarbeneden en dan gaat het veel lager (30hz start afval)
Maar dan zeggen ze nergens onder welke omstandigheden dit is gemeten....)
Goed, ontopic weer!
Die emeralds zien er wel netjes uit verder!
En daarbij worden die Alpha's wel vaker gebruikt in een OB of dipool zie ik.
Dit was een beetje "dun papiergeluid", erg lastig te omschrijven, maar ik mistte echt wat body bij die chassis.
Wellicht een combinatie van een te groot membraan met zwakker motortje ofzo, ik weet het niet.
Let wel op, ik heb ze dus nooit als SUB (durven) in te zetten.
Ik vind het ook een raar verkooppraatje op de site van eminence.
"GOED DOWN TO 46HZ"
En dan bekijk ik dat plotje daarbeneden en dan gaat het veel lager (30hz start afval)
Maar dan zeggen ze nergens onder welke omstandigheden dit is gemeten....)
Goed, ontopic weer!
Die emeralds zien er wel netjes uit verder!
En daarbij worden die Alpha's wel vaker gebruikt in een OB of dipool zie ik.
Re: Emerald Physics CS1 kloon
De Q van dat ding is lekker hoog, dan hoef je minder te corrigeren. Voor de benodigde luchtverplaatsing is een groot oppervlak ook wel handig, dan kan de uitslag beperkt blijven.bartsegers schreef:En daarbij worden die Alpha's wel vaker gebruikt in een OB of dipool zie ik.
In Amerika wordt de Alpha veel gebruikt in open klankschermen.
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Ik zal eerst gaan testen met 3 weg aktief mbv gemodificeerde Behringer DCX2496.Hier heb ik orginele Emerald Physics files voor. Waarna ik alles zo eenvoudig mogelijk probeer te maken.
Overgangsfrequenties:
laag/ mid = 150hz
mid/ hoog = 850hz
Met de Behringer wordt dan het gehele frequentie bereik vanaf 45hz binnen 0,5 db glad getrokken. Verder kan de bas aangepast worden met tijdverschuiving. Verder wil ik de filtering volgens Lecleach uitproberen.
Ik zag de orginele panelen 6,5cm dik zijn.
De achterste 2 alpha woofers staan in tegen fase , dus samen met de frontspeakers in push-pull.
Overgangsfrequenties:
laag/ mid = 150hz
mid/ hoog = 850hz
Met de Behringer wordt dan het gehele frequentie bereik vanaf 45hz binnen 0,5 db glad getrokken. Verder kan de bas aangepast worden met tijdverschuiving. Verder wil ik de filtering volgens Lecleach uitproberen.
Ik zag de orginele panelen 6,5cm dik zijn.
De achterste 2 alpha woofers staan in tegen fase , dus samen met de frontspeakers in push-pull.
Laatst gewijzigd door koifarm op wo 30 mei 2012, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Is dat niet aan de lage kant voor die ti220?koifarm schreef:mid/ hoog = 850hz
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Moet prima gaan volgens de specs. Mogelijk dat de beta cx bij 850Hz is berekent en de D220ti op 1000Hz.
http://www.muzyczny.net/galeria/seleniu ... d220ti.pdf
Verder heeft de beta cx in het gebied na 800Hz een hobbel omhoog en compenseert zo de D220ti.
http://eminence.com/pdf/beta-12cx.pdf
De hobbel bij de 2khz moet ondanks de lange kantelfreqentie van 850 Hz extra onderdrukt worden.
Dan ook maar de gegevens van de alpha 15a
http://www.eminence.com/pdf/Alpha_15A.pdf
http://www.muzyczny.net/galeria/seleniu ... d220ti.pdf
Verder heeft de beta cx in het gebied na 800Hz een hobbel omhoog en compenseert zo de D220ti.
http://eminence.com/pdf/beta-12cx.pdf
De hobbel bij de 2khz moet ondanks de lange kantelfreqentie van 850 Hz extra onderdrukt worden.
Dan ook maar de gegevens van de alpha 15a
http://www.eminence.com/pdf/Alpha_15A.pdf
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Persoonlijk zou ik de kantelfrequentie op 1.5khz leggen, niet lager.
De 2khz bult bij de beta zou ik met een notch of zo de kop in drukken.
De 2khz bult bij de beta zou ik met een notch of zo de kop in drukken.
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Had ik ook eerst in gedachten maar bij het orgineel is hij dus lager(900hz). Daarom is het werken met de Behringer DCX2496 zo mooi. Je kunt alle instellingen snel wisselen en uitproberen.
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Gebruikt het origineel dezelfde drivers?koifarm schreef:Had ik ook eerst in gedachten maar bij het orgineel is hij dus lager(900hz). Daarom is het werken met de Behringer DCX2496 zo mooi. Je kunt alle instellingen snel wisselen en uitproberen.
Zal dan wel een zeer steil filter mogen wezen zou het anders niet proberen.
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Ja het orgineel heeft dezelfde drivers.
Filterstijlheid is 48db
Filterstijlheid is 48db
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Hee koifarm,
Hoe ver ben je? Ben n.l. heel benieuwd.
Groeten
Peter
Hoe ver ben je? Ben n.l. heel benieuwd.
Groeten
Peter
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Ik heb de D220Ti passief gecrosst op 1 khz. Dat kan hij mákkelijk aan. Ik heb vervorming gemeten met een sweep op een goeie 100 dB op een meter (oordoppen vereist!) en daarbij zag ik de vervorming inzakken boven het crossoverpunt. Dat betekent dat de D220 minder vervormde dan de 12" midwoofer waar ik 'm aan gekoppeld had. Mijn miniDSP liet in die configuratie geen sinussen van meer dan pak 'm beet 108 dB toe, dus bij hogere niveaus heb ik 'm niet kunnen meten. Desalniettemin zou ik de D220 voor huiskamertoepassingen zonder aarzeling nog beduidend lager dan 1 khz inzetten als het luidsprekerconcept daar om zou vragen.
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Tijd voor een update.
Omdat het winterweer zo lang aanhoud ben ik nog niet aan freezen toegekomen. Dit moet ik namelijk buiten doen. Is ook beter ivm stof.
Wat heb ik wel gedaan, ik ga eerst de 2 weg versie bouwen om te kijken of het concept mij wel aanstaat. MDF is afgetekend wachten op beter weer.
Verder heb ik de versterker voor het laag afgebouwd. Dit is de retro UCD400 zoals elders op dit forum beschreven.
Vandaag heb ik het aktieve filter gemodificeerd. Dit is een Behringer CX3400 waarvan ik de in en uitgangen omgebouwd heb van XLR naar RCA. Hierdoor zijn er al veel opamps in de signaalverwerking verdwenen. Dit filter heeft bijna alles aan boord. Time alignment voor de bas, CD hoorn correctie voor het hoog, en natuurlijk 24db filters. Het enige wat mist is mogelijk de correctie in het lage midden gebied wat nodig is voor dit ontwerp. Maar dat zie ik later wel.
http://www.behringer.com/assets/CX3400_P0100_M_EN.pdf
Omdat het winterweer zo lang aanhoud ben ik nog niet aan freezen toegekomen. Dit moet ik namelijk buiten doen. Is ook beter ivm stof.
Wat heb ik wel gedaan, ik ga eerst de 2 weg versie bouwen om te kijken of het concept mij wel aanstaat. MDF is afgetekend wachten op beter weer.
Verder heb ik de versterker voor het laag afgebouwd. Dit is de retro UCD400 zoals elders op dit forum beschreven.
Vandaag heb ik het aktieve filter gemodificeerd. Dit is een Behringer CX3400 waarvan ik de in en uitgangen omgebouwd heb van XLR naar RCA. Hierdoor zijn er al veel opamps in de signaalverwerking verdwenen. Dit filter heeft bijna alles aan boord. Time alignment voor de bas, CD hoorn correctie voor het hoog, en natuurlijk 24db filters. Het enige wat mist is mogelijk de correctie in het lage midden gebied wat nodig is voor dit ontwerp. Maar dat zie ik later wel.
http://www.behringer.com/assets/CX3400_P0100_M_EN.pdf
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Dik project Ronny
Sucses!
Sucses!
+1.....is er al iets van een schetsje met wat ideeen?architect schreef:ben benieuwd. hoe gaat de speakers er uitzien?
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Gelamineerd hardhout?koifarm schreef:Ik heb nog geen beslissing genomen over het baffle materiaal, want ik vind alle volgende opties mooi.
- Combinatie MDF/stof
- Acrylglas
- Natuursteen( star galaxy )
Als je aan een zware houtsoort als basralokus of groehart kan komen zou dat ook erg fraai kunnen zijn. Voordeel van basralokus is dat het niet werkt; want het komt uit Suriname (flauw grapje, ik weet het).
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Richard, van die houtsoort had ik nog niet gehoord.
Vandaag vrijedag opgenomen en mijn dag nuttig besteed. Namelijk MDF freezen zodat er een beetje schot in het project komt. Voorkanten zijn klaar, zie foto. 44mm dik MDF. Er komt nog een open kast achter waardoor de baffle vergroot wordt.
Zoals eerder vermeld is dit nog niet de CS 1 kloon maar eerder een CS 2 kloon. Als deze bevalt kan ik hem zo veranderen naar CS 1.
Vandaag vrijedag opgenomen en mijn dag nuttig besteed. Namelijk MDF freezen zodat er een beetje schot in het project komt. Voorkanten zijn klaar, zie foto. 44mm dik MDF. Er komt nog een open kast achter waardoor de baffle vergroot wordt.
Zoals eerder vermeld is dit nog niet de CS 1 kloon maar eerder een CS 2 kloon. Als deze bevalt kan ik hem zo veranderen naar CS 1.
Re: Emerald Physics CS1 kloon
humor ........richard schreef:Gelamineerd hardhout?koifarm schreef:Ik heb nog geen beslissing genomen over het baffle materiaal, want ik vind alle volgende opties mooi.
- Combinatie MDF/stof
- Acrylglas
- Natuursteen( star galaxy )
Als je aan een zware houtsoort als basralokus of groehart kan komen zou dat ook erg fraai kunnen zijn. Voordeel van basralokus is dat het niet werkt; want het komt uit Suriname (flauw grapje, ik weet het).
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Ik heb na 2 jaar meelezen maar eens een account aangemaakt om te vertellen dat ik het een geweldige grap vind! 
