Build topic LM4780 versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Build topic LM4780 versterker
De wisselspanning draden zou ik nog in elkaar twisten en zo ver mogelijk van de audiokabels vandaan houden. Links lopen ze nu vlak langs elkaar.
Re: Build topic LM4780 versterker
En rechts de ingangsdraad niet samen nemen met de uitgangsdraden
De ingangsdraad links ook niet te dichtbij de dioden.
De ingangsdraad links ook niet te dichtbij de dioden.
Re: Build topic LM4780 versterker
Niet slecht, maar waarom niet een paar euro extra geinvesteerd in Faston stekkers en pennen ?
Re: Build topic LM4780 versterker
Ik ben het met Ray eens en heb nog wat punten van aandacht. Lees dit als tips/aanbevelingen, niet als kritiek.
Niet te veel tin gebruiken en pas stoppen met warmte toevoegen zodra de tin netjes over de pad is gevloeid. Je hebt op veel plekken "ballen" tin zitten. Bij je diodes doe je het op een paar plekken netjes, daar zie je een paar pennen waarbij de tin netjes heeft gevloeid. De rest lijkt erg op dit voorbeeld; http://www.aaroncake.net/electronics/co ... joints.jpg Die steekverbindingen gebruiken die Ray adviseert. Op zowel je printjes als op de netentree, waar je nu wat kabels aan elkaar hebt gebakken op de contacten. Die connectors kun je het beste aanknijpen met een tang die er voor is gemaakt, en niet, zoals ik vermoed dat je bij de luidspreker terminals hebt gedaan, met een combinatietang.
Als je kijkt naar de 220V die naar je gaatjesprint gaat, zie je dat je die in een printkroonsteentje hebt geduwd en vervolgens op hun plek hebt geduwd. Die kleine kroonsteentjes zijn al niet echt ideaal voor 220V en dan ga je de kabels die er in gaan ook nog eens op spanning (no pun intended) zetten, op een stuk print wat boven een plaat staal zweeft/hangt De C aan de ingang van je signaal, kun je die niet ergens niet-zwevend bevestigen en netjes solderen?
Idem voor je aanknooppunt van je luidsprekers. Ik had er een stukje krimpkous over gedaan en gekeken of ik voor de stabiliteit een plek kon vinden om ze aan te fixeren.
Een stuk MDF gebruiken of wat hoekprofieltjes aluminium aan de bodem popnagelen, ik zou het wel weten....
Je hebt luidsprekerterminals gekocht ipv versterkerterminals. Maakt wat betreft werking niet uit, maar nu is de tab/bus onnodig lang.
Luidsprekerbeveiliging-kitje? Velleman K4700. De meningen zijn verdeeld over de noodzaak, maar het is het overwegen waard.
Nogmaals, dit zijn enkel tips! Mijn baksels van de afgelopen jaren hebben/hadden ook een berg "schoonheidsfouten". Door zo af en toe wat tips op te volgen worden het er steeds minder.
Niet te veel tin gebruiken en pas stoppen met warmte toevoegen zodra de tin netjes over de pad is gevloeid. Je hebt op veel plekken "ballen" tin zitten. Bij je diodes doe je het op een paar plekken netjes, daar zie je een paar pennen waarbij de tin netjes heeft gevloeid. De rest lijkt erg op dit voorbeeld; http://www.aaroncake.net/electronics/co ... joints.jpg Die steekverbindingen gebruiken die Ray adviseert. Op zowel je printjes als op de netentree, waar je nu wat kabels aan elkaar hebt gebakken op de contacten. Die connectors kun je het beste aanknijpen met een tang die er voor is gemaakt, en niet, zoals ik vermoed dat je bij de luidspreker terminals hebt gedaan, met een combinatietang.
Als je kijkt naar de 220V die naar je gaatjesprint gaat, zie je dat je die in een printkroonsteentje hebt geduwd en vervolgens op hun plek hebt geduwd. Die kleine kroonsteentjes zijn al niet echt ideaal voor 220V en dan ga je de kabels die er in gaan ook nog eens op spanning (no pun intended) zetten, op een stuk print wat boven een plaat staal zweeft/hangt De C aan de ingang van je signaal, kun je die niet ergens niet-zwevend bevestigen en netjes solderen?
Idem voor je aanknooppunt van je luidsprekers. Ik had er een stukje krimpkous over gedaan en gekeken of ik voor de stabiliteit een plek kon vinden om ze aan te fixeren.
Een stuk MDF gebruiken of wat hoekprofieltjes aluminium aan de bodem popnagelen, ik zou het wel weten....
Je hebt luidsprekerterminals gekocht ipv versterkerterminals. Maakt wat betreft werking niet uit, maar nu is de tab/bus onnodig lang.
Luidsprekerbeveiliging-kitje? Velleman K4700. De meningen zijn verdeeld over de noodzaak, maar het is het overwegen waard.
Nogmaals, dit zijn enkel tips! Mijn baksels van de afgelopen jaren hebben/hadden ook een berg "schoonheidsfouten". Door zo af en toe wat tips op te volgen worden het er steeds minder.
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: Build topic LM4780 versterker
Dank voor jullie tips. Ik zie ze zeker als kritiek, maar dan wel als terechte
Op een aantal punten zit het inderdaad ook niet naar mijn zin, maar eenmaal aan de slag is de drive om het ding te horen spelen groter dan die om netjes te werken. Zeker een aandachtspuntje voor me. Ik ga ze oplossen.
Maar eerst denk ik dat er een groter issue opgelost moet worden. Mij valt op dat het rechterkanaal (op de foto dan) snel(ler) warm wordt dan het linker. Vanmorgen de versterker even aangezet zonder signaal en ook in rust is het rechterkanaal snel op flinke temperatuur terwijl het linker koud blijft.
De versterker speelt "geluidstechnisch" goed en ik hoor geen oscillaties o.i.d. Wel gaat er bij het inschakelen een korte, maar goed hoorbare ruis door het rechter kanaal.
Zou het rechter kanaal toch oscilleren in een onhoorbaar gebied ?
Later vandaag zal ik alle spanningens eens nameten, maar die waren voorheen links en rechts op een enkele volt na indentiek. Zeker het feit dat het rechter kanaal ook in rust snel warm wordt verontrust me.
Dan schiet me de opmerking van Cool in gedachten die terecht opmerkt dat de ingangskabel samen is geboden met de kabel naar de luidsprekerterminal. Dat kan m.i. aanleiding geven tot terugkoppeling en oscillaties.
Nog verdere tips ? Ik houd me zeker aanbevolen.
Op een aantal punten zit het inderdaad ook niet naar mijn zin, maar eenmaal aan de slag is de drive om het ding te horen spelen groter dan die om netjes te werken. Zeker een aandachtspuntje voor me. Ik ga ze oplossen.
Maar eerst denk ik dat er een groter issue opgelost moet worden. Mij valt op dat het rechterkanaal (op de foto dan) snel(ler) warm wordt dan het linker. Vanmorgen de versterker even aangezet zonder signaal en ook in rust is het rechterkanaal snel op flinke temperatuur terwijl het linker koud blijft.
De versterker speelt "geluidstechnisch" goed en ik hoor geen oscillaties o.i.d. Wel gaat er bij het inschakelen een korte, maar goed hoorbare ruis door het rechter kanaal.
Zou het rechter kanaal toch oscilleren in een onhoorbaar gebied ?
Later vandaag zal ik alle spanningens eens nameten, maar die waren voorheen links en rechts op een enkele volt na indentiek. Zeker het feit dat het rechter kanaal ook in rust snel warm wordt verontrust me.
Dan schiet me de opmerking van Cool in gedachten die terecht opmerkt dat de ingangskabel samen is geboden met de kabel naar de luidsprekerterminal. Dat kan m.i. aanleiding geven tot terugkoppeling en oscillaties.
Nog verdere tips ? Ik houd me zeker aanbevolen.
Re: Build topic LM4780 versterker
Het is goed mogelijk dat er een osccilatie is, dat kan in de honderden KHz lopen, dat is niet hoorbaar, maar wel meetbaar.
Re: Build topic LM4780 versterker
Ik wilde laatst een LM1876 parallel gebruiken, maar zelfs met weerstanden tussen de uitgangen had ik een dikke oscillatie. Zobel toegepast, nog steeds ellende. Aangezien ik weinig zin had om een nieuw printje te maken en het nog eens te proberen heb ik vals gespeeld en 1 kanaal losgeknipt. Meteen was het weer goed. Ik zou als ik jou was kijken of de waarden van de weerstanden identiek zijn voor de 2 kanalen in de LM4780. Als de ene kant veel meer versterkt dan de andere kan ik me indenken dat het mis gaat.
Re: Build topic LM4780 versterker
Aangezien SupeR al een aantal punten heeft aangestipt zal ik ook nog maar een duit in het zakje doen.
- MDF plaat onder de trafo's. niet verstandig. trafo's kunnen aardig warm worden. brandgevaar is niet uitgesloten.
Als je de bodemplaat wilt verstevigen, laat dan een stuk aluplaat van 3 mm op maat knippen. eventueel zwart spuiten met een busje van de Action.
- Je kunt best wel netspanning door een blauwe printkroonsteen sturen, ik heb hier 4 a 5 apparaten staan die al jaren zo werken.
Wat je beter wel kunt kunt doen is een 3 voudige nemen, en de middelste pin verwijderen, zo houd je voldoende tussenruimte bij de fase en nul.
- Ik mis een aparte zekering voor de inschakelprint. paar 100 mA is voldoende.
- Een plaatje ABS/plexiglas onder de inschakelprint is ook aan te raden.
- Ongebruikte soldeereilanden op de inschakelprint rondom de netpannings sporen wegslijpen of boren.
- Zorg voor een bevestiging aan de kast van de netspannings draden tussen IEC chassideel en inschakelprint.
- Aparte zekering per trafo is ook aan te raden.
- Ingangs C's eventueel op een stukje printplaat, aan de kast bevestigt, je kunt ook 2 HF blikjes kopen, en deze daarin bouwen, of als je een zware soldeerbout hebt, van printplaat 2 doosjes maken.
Ook van mijn kant niet bedoelt om af te kraken, maar gewoon opbouwende kritiek...
- MDF plaat onder de trafo's. niet verstandig. trafo's kunnen aardig warm worden. brandgevaar is niet uitgesloten.
Als je de bodemplaat wilt verstevigen, laat dan een stuk aluplaat van 3 mm op maat knippen. eventueel zwart spuiten met een busje van de Action.
- Je kunt best wel netspanning door een blauwe printkroonsteen sturen, ik heb hier 4 a 5 apparaten staan die al jaren zo werken.
Wat je beter wel kunt kunt doen is een 3 voudige nemen, en de middelste pin verwijderen, zo houd je voldoende tussenruimte bij de fase en nul.
- Ik mis een aparte zekering voor de inschakelprint. paar 100 mA is voldoende.
- Een plaatje ABS/plexiglas onder de inschakelprint is ook aan te raden.
- Ongebruikte soldeereilanden op de inschakelprint rondom de netpannings sporen wegslijpen of boren.
- Zorg voor een bevestiging aan de kast van de netspannings draden tussen IEC chassideel en inschakelprint.
- Aparte zekering per trafo is ook aan te raden.
- Ingangs C's eventueel op een stukje printplaat, aan de kast bevestigt, je kunt ook 2 HF blikjes kopen, en deze daarin bouwen, of als je een zware soldeerbout hebt, van printplaat 2 doosjes maken.
Ook van mijn kant niet bedoelt om af te kraken, maar gewoon opbouwende kritiek...
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Build topic LM4780 versterker
Hou er rekening mee dat spuitbussen van Action acryllak bevatten. Dat geeft een blijvend brandbare lakfilm, dus niet erg geschikt waar oppervlakken brandveilig moeten zijn.
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Build topic LM4780 versterker
Straks kruipt het zelfbouwen een risico-beroep met al die brandproblemen

Re: Build topic LM4780 versterker
Wel, in dat geval blank laten, met het deksel erop zie je er toch niks van. 
(en dan te bedenken dat er 3 bussen in het spuitwerk van mijn Aleph zijn gaan zitten...
)
(en dan te bedenken dat er 3 bussen in het spuitwerk van mijn Aleph zijn gaan zitten...
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: Build topic LM4780 versterker
Opnieuw bedankt voor jullie input. Ik sta versteld hoeveel tijd jullie steken in de verbetering van mijn versterker. Wordt zeker op prijs gesteld.
De oscillaties lijken over simpelweg door zoals gesuggereerd door Cool de input en de uitgangsdraad niet samen te knopen.
Ik heb de temperatuur van beide chips gemeten en zowel links als rechts blijf die rond de 46 graden in rust hangen. Lijkt me fors trouwens, maar ik heb geen idee van de dissipatie van een LM 4780 in rust. Ik meet ca. 31 volt als DC spanning op beide chips zowel pos als neg.
De 230 V aansluiting van de stuurprint zint me niet en dat moet netter. Dan gelijk een eigen zekering voor de kleine trafo.
Verder verzin ik een stevige oplossing voor de 0,1 Ohm weerstanden en de ingangs C's.
Over het MDF onder de trafo's kun je discussiëren maar de temperatuur van zelfontbranding ligt volgens mij hoog genoeg om niet door trafowarmte in de fik te gaan.
Onder de stuurprint kom een isolatieplaatje.
Volgens mij heb ik zo de meest essentiële verbeteringen wel aangebracht.
Nogmaals mijn dank.
De oscillaties lijken over simpelweg door zoals gesuggereerd door Cool de input en de uitgangsdraad niet samen te knopen.
Ik heb de temperatuur van beide chips gemeten en zowel links als rechts blijf die rond de 46 graden in rust hangen. Lijkt me fors trouwens, maar ik heb geen idee van de dissipatie van een LM 4780 in rust. Ik meet ca. 31 volt als DC spanning op beide chips zowel pos als neg.
De 230 V aansluiting van de stuurprint zint me niet en dat moet netter. Dan gelijk een eigen zekering voor de kleine trafo.
Verder verzin ik een stevige oplossing voor de 0,1 Ohm weerstanden en de ingangs C's.
Over het MDF onder de trafo's kun je discussiëren maar de temperatuur van zelfontbranding ligt volgens mij hoog genoeg om niet door trafowarmte in de fik te gaan.
Onder de stuurprint kom een isolatieplaatje.
Volgens mij heb ik zo de meest essentiële verbeteringen wel aangebracht.
Nogmaals mijn dank.
Re: Build topic LM4780 versterker
Op marktplaats staan regelmatig trafo's, een stuk goedkoper dan in de winkel. Bijvoorbeeld: http://link.marktplaats.nl/691434790
Re: Build topic LM4780 versterker
Is dit mogelijk te gebruiken voor het inschakelen van een LM4780 versterker?
http://www.ebay.com/itm/Touch-Switch-Co ... 0589885%26
http://www.ebay.com/itm/Touch-Switch-Co ... 0589885%26
Re: Build topic LM4780 versterker
Een schakelaar naar keuze op aansluiten en het in- en uitschakelgedrag programmeren in een microcontroller.
Re: Build topic LM4780 versterker
Heb net even snel het draadje van de smartmains doorgenomen, maar dit lijkt mij een overkill voor mijn doel. Ik wil alleen de versterker in en uit schakelen, en het leek mij wel een leuke optie met een touch beweging, vandaar de verwijzing naar de kit op Ebay.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Build topic LM4780 versterker
ik heb zo'n printje:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=13661
klaar liggen voor m'n LM4780 (in opbouw)
kan je ook zonder aan/uit knop
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=13661
klaar liggen voor m'n LM4780 (in opbouw)
kan je ook zonder aan/uit knop
Re: Build topic LM4780 versterker
Die had ik ook al gezien, maar mij lijkt het wel leuk om de versterker te schakelen door aanraking.Henkjan schreef:ik heb zo'n printje:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=13661
klaar liggen voor m'n LM4780 (in opbouw)
kan je ook zonder aan/uit knop
Ook leuk voor Dre die altijd en overal met zijn vingers aan moet zitten
Re: Build topic LM4780 versterker
En Knuisje LM4780 print nummer 3, 4 en 5 zijn ook gereed 
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Build topic LM4780 versterker
@dirklammers, waar heb je de heatsink klem vandaan?
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Build topic LM4780 versterker
kan ik van de print ook ergens aftakken om een ledje te laten branden bij ingeschakelde versterker?
