Seas Micro Monitor - Elysium
Moderator: Beheerdersteam
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
lossingsmiddel van het malletje waar ze de condensator in zetten als ie volgegoten wordt.
en kwaad kan het niet.
en kwaad kan het niet.
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Het zal zeker geen kwaad kunnen. Heb je ook de aanpassingen aan het laagfilter gedaan of alleen het hoog? Geen oordeel hoor, puur nieuwsgierig.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Nee ik heb nog geen verdere aanpassingen gedaan. Ik wil deze set voorlopig houden en alleen proberen om verder te tweaken. Miss een keer een ander filterkastje en wat andere/betere componenten over een tijd. Dan ga ik wel kijken naar het laag gedeelte. Voor nu ben ik zeer tevreden! 
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
In dat geval denk ik dat je het bij de 2.7ohm weerstand moet houden, zeker gezien het feit dat het dan vanaf 1000Hz vlak is op 30 graden. On-axis heb je nu al oplopend hoog, het lijkt me te overdreven worden als dat met een 3.3ohm weerstand nog verder omhoog getild wordt.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Dat doe ik hoe dan ook. Heb het nu al even spelen en klinkt gewoon goed (op 30 graden).jeroen_d schreef:In dat geval denk ik dat je het bij de 2.7ohm weerstand moet houde.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Naar aanleiding van een ander topic waarin de Visaton KE 25 SC en Dayton RS28A werden besproken vroeg ik mij het volgende af:
Nu heb ik de Seas H1212 tweeter en die doet het prima. Zou het een zinvolle investering zijn om de Elysium's te upgraden met 1 van deze tweeters? Qua maatvoering passen deze nl in de huidige opening (vooral de Dayton).
Nu heb ik de Seas H1212 tweeter en die doet het prima. Zou het een zinvolle investering zijn om de Elysium's te upgraden met 1 van deze tweeters? Qua maatvoering passen deze nl in de huidige opening (vooral de Dayton).
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Als ik naar de tweeter mishmash van Zaphaudio kijk dan doen beiden weinig voor elkaar onder. De RS28a lijkt tussen de 2 en 6khz iets sneller uit te klinken. Boven de 4khz lijkt ook de oneven harmonische vervorming een fractie beter bij de RS28a. Het gaat hier wel om nuances, denk dat een luistertest nodig is om te bepalen wat in jouw oren het beste klinkt.Vinculum schreef:Naar aanleiding van een ander topic waarin de Visaton KE 25 SC en Dayton RS28A werden besproken vroeg ik mij het volgende af:
Nu heb ik de Seas H1212 tweeter en die doet het prima. Zou het een zinvolle investering zijn om de Elysium's te upgraden met 1 van deze tweeters? Qua maatvoering passen deze nl in de huidige opening (vooral de Dayton).
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
In de 3-weg vloerstaander heb ik een wavecor tweeter van enkele tientjes gebruikt en ik vraag mij nu af wat er zo veel beter is aan de 3x zo dure Visaton in het eerste monitor projectje.....(ja de wavecor heeft een kunstof faceplate)
Het zal wel aan mij liggen dat ik niet zo veel verschil hoor...een reden dat je in soms behoorlijk dure speakers zoiets als een vifa XT25 aantreft?
Het zal wel aan mij liggen dat ik niet zo veel verschil hoor...een reden dat je in soms behoorlijk dure speakers zoiets als een vifa XT25 aantreft?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Mee eens. Ik heb de kleine XT25 in de Epilogue's gehad en klonk super. Destijds tijdens een speciale aanbieding voor 15 euro p/s gekocht (normaal geloof ik iets van 30 ofzo).
Het is ook een beetje een gevoelskwestie hoor. Als ik het prijsverchil zie tussen de woofer (Excel voor 250+ euro) en de tweeter (30 euro) dan moet daar winst te halen zijn zonder de bank de breken (Seas Millenium 300+). Daarom dacht ik aan deze 2. Maar als het verschil maar marginaal is dan ga ik niet de ellende van meten en nieuw filter maken op de hals halen.
Het is maar een idee.
Het is ook een beetje een gevoelskwestie hoor. Als ik het prijsverchil zie tussen de woofer (Excel voor 250+ euro) en de tweeter (30 euro) dan moet daar winst te halen zijn zonder de bank de breken (Seas Millenium 300+). Daarom dacht ik aan deze 2. Maar als het verschil maar marginaal is dan ga ik niet de ellende van meten en nieuw filter maken op de hals halen.
Het is maar een idee.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
De Dayton RS tweeter heb ik nooit gehoord maar ik denk dat het een goede tweeter is, komt van Usher (verder niet belangrijk ofzo).
De Seas H1212 kun je vergelijken met andere seas tweeters. Waarom deze zo populair is? Dat is metname onder zelfbouwers, fabrieksluidsprekers hebben doorgaans andere types. John (Zaph) Krutke verkiest de H1212 boven de millenium van seas. Ik bedenk me dan de woorden van Jeroen dat deze Millenium en bijvoorbeeld de Peerless HDS een wat 'dikkere' sound hebben in positieve zin.
De KE25SC is wat mij betreft een betere tweeter dan de Seas H1212. In mijn beleving zou de seas bij een ritme op de hihat of ride 3x dezelfde klank kunnen weergeven terwijl je bij de KE hoort dat er 3 verschillende klanken zijn te onderscheiden.
Tweeters vergelijken is lastig, sommigen gaan je vangen op woorden. So be it. Ik vind de KE van een totaal andere orde dan de fraaie maar minder goede H1212. Het verschil zit hem in de klanknuances (niet gecreeerd door filterafstemming). De KE heeft een breder/rijker (klank)kleurenpalet.
De Seas H1212 kun je vergelijken met andere seas tweeters. Waarom deze zo populair is? Dat is metname onder zelfbouwers, fabrieksluidsprekers hebben doorgaans andere types. John (Zaph) Krutke verkiest de H1212 boven de millenium van seas. Ik bedenk me dan de woorden van Jeroen dat deze Millenium en bijvoorbeeld de Peerless HDS een wat 'dikkere' sound hebben in positieve zin.
De KE25SC is wat mij betreft een betere tweeter dan de Seas H1212. In mijn beleving zou de seas bij een ritme op de hihat of ride 3x dezelfde klank kunnen weergeven terwijl je bij de KE hoort dat er 3 verschillende klanken zijn te onderscheiden.
Tweeters vergelijken is lastig, sommigen gaan je vangen op woorden. So be it. Ik vind de KE van een totaal andere orde dan de fraaie maar minder goede H1212. Het verschil zit hem in de klanknuances (niet gecreeerd door filterafstemming). De KE heeft een breder/rijker (klank)kleurenpalet.
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Zit ik een beetje imdb door te ploegen, kom ik dit tegen Release date ergens in 2013
Elysium
http://www.imdb.com/title/tt1535108/
Elysium
http://www.imdb.com/title/tt1535108/
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Vinculum wat maak je toch machtig mooie dingen zeg, gefeliciteerd nog met de kleine en de mooie speakertjes!
Mooi ook om te zien dat de problemen met het hoog uiteindelijk opgelost zijn.
Ik vind het alleen gek dat niemand een opmerking heeft gemaakt over de schaalverdeling bij de metingen die je zelf in het begin hebt gemaakt.
Bij de metingen van REW (pag. 15) zie je namelijk dat de schaalverdeling op 20dB/div staat... en dan zie je natuurlijk niet zoveel
.
Ik denk dat het veel giswerk had gescheeld als je daar attent op was gemaakt.
Je hoeft alleen niet opnieuw op te starten hoor! Het is een of andere funky bug met de markers, als je de 2e marker even verplaatst ziet de respons er weer normaal uit.
Mooi ook om te zien dat de problemen met het hoog uiteindelijk opgelost zijn.
Ik vind het alleen gek dat niemand een opmerking heeft gemaakt over de schaalverdeling bij de metingen die je zelf in het begin hebt gemaakt.
Bij de metingen van REW (pag. 15) zie je namelijk dat de schaalverdeling op 20dB/div staat... en dan zie je natuurlijk niet zoveel
Ik denk dat het veel giswerk had gescheeld als je daar attent op was gemaakt.
Ik heb met Arta en Win7 hetzelfde probleem af en toe. Het treed vooral op wanneer je metingen gaat middelen (meerdere metingen direct achter elkaar doet).hsmeets schreef:Terzijde:
Ik heb zelf wel eens met ARTA gehad dat een loopback meeting (output met input verbonden) spontaan een stevige afval vanaf een 10Khz liet zien. Heb dat ook bij een reguliere meting wel eens gezien, hoog afval dat niet normaal was. Na PC herstart was de meting weer zoals het hoorde: kaarsrecht of zoals te verwachten bij de tweeter die speelde. (Op een met W7 bootcamped apple laptop, EMU 0204 en IBF meetmic en IBF mic-amp.)
Je hoeft alleen niet opnieuw op te starten hoor! Het is een of andere funky bug met de markers, als je de 2e marker even verplaatst ziet de respons er weer normaal uit.
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Bij Visaton hebben ze in de dode ruimte twee tweeters (de Ke en het bandje) met elkaar vergeleken nadat ze kwa frequentiekarakteristiek on axis gelijk waren gemaakt. Resultaat: beide klinken hetzelfde.
De afstraling zou de overheersende factor kunnen zijn (in een dode kamer natuurlijk niet te horen).
De afstraling zou de overheersende factor kunnen zijn (in een dode kamer natuurlijk niet te horen).
