De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
dat gaat 'm bij mij niet worden, dan moet er te veel heen en weer en dat kan ik niet netjes wegwerken (boven de meterkast zit de badkamer).
ik wil vanuit de meterkast door de kruipruimte de kabel naar de woonkamer, en dan 1 kabel naar boven (door t trapgat) naar zolder, en AP (of antennes) aan de buitenkant van de meterkast in de gang
ik wil vanuit de meterkast door de kruipruimte de kabel naar de woonkamer, en dan 1 kabel naar boven (door t trapgat) naar zolder, en AP (of antennes) aan de buitenkant van de meterkast in de gang
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Die antennes aan de buitenkant scheelt echt niets.Henkjan schreef:dat gaat 'm bij mij niet worden, dan moet er te veel heen en weer en dat kan ik niet netjes wegwerken (boven de meterkast zit de badkamer).
ik wil vanuit de meterkast door de kruipruimte de kabel naar de woonkamer, en dan 1 kabel naar boven (door t trapgat) naar zolder, en AP (of antennes) aan de buitenkant van de meterkast in de gang
Ik heb bij een inmiddels ex collega ook alles in de meterkast gezet, en dat draaide perfect.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
ook niet met een gemetselde kast? Is toch een extra muur er tussen.
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Metselwerk is niet echt een probleem. betonmuren en vloeren zijn moeilijker, vanwege matten van betonstaal die erin verwerkt zitten.
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Moet ik soms even met het AP'tje dat ik in Enschede bij mij had even langs komen om te bewijzen dat het in de kast staan geen flikker uitmaakt?
Je Dect telefoon doet het toch ook in je hele huis, is ook dezelfde frequentie, maar andere kanalen.
En ik heb hier 23 cm beton.
Je Dect telefoon doet het toch ook in je hele huis, is ook dezelfde frequentie, maar andere kanalen.
En ik heb hier 23 cm beton.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
ja, da's wel gezellig. kan t ook met m'n oude AP testen uiteraard, maar als jij langs wil komen ben je uiteraard welkomhannesie schreef:Moet ik soms even met het AP'tje dat ik in Enschede bij mij had even langs komen om te bewijzen dat het in de kast staan geen flikker uitmaakt?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
scheelde idd geen bal, signaal net zo sterk of t AP in of naast de meterkast stond. wat wel veel scheelde was AP in de meterkast (dus begane grond) of AP in t trapgat op hoogte van de verdiepingsvloer: het signaal op de 1e verdieping was toen 10dB sterker dan met AP in de kast.Henkjan schreef:ja, da's wel gezellig. kan t ook met m'n oude AP testen uiteraard, ....hannesie schreef:Moet ik soms even met het AP'tje dat ik in Enschede bij mij had even langs komen om te bewijzen dat het in de kast staan geen flikker uitmaakt?
conclusie: ik ga toch voor de optie separate router en AP aan de muur (glasvezel is net aangelegd en lijkt het al te doen
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
zo, spullen gehaald, router en AP wel al geconfigureerd en opgehangen. maar nu de grote ontdekkingsreis "kabels afmonteren"...
wat blonde vragen:
wat blonde vragen:
- moet ik alleen de buitenmantel van de cat6 kabel strippen, die kleine kabeltjes binnenin niet?
- is er een makkelijke manier im die kabelthes op de juiste volgorde te leggen?
- maakt het nog wat uit of ik de draden aansluit volgens T568A of T568B?
van welke kant kijk je naar de RJ45 om pin1 of 8 correct te zien?al gevonden- nog tips voor t gebruik van die tang?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Aan beide kanten T568B gebruiken. T568A gebruik je enkel aan één kabeleinde wanneer je een cross cable nodig hebt. Bijv. om 2 netwerkkaarten zonder tussenkomst van een router/switch aan elkaar te hangen. Of om 2 routers via de uplink-poort te koppelen, alhoewel dat tegenwoordig vaak ook niet meer hoeft als deze is uitgerust met automatische crosslink-detectie.
Strippen: énkel de buitenmantel. De contactjes snijden bij aanknijpen zelf door de kabelisolatie heen, waardoor de kern optimaal beschermd blijft. De draadjes kan je beter na het ordenen op maat knippen, omdat anders de buitenste draadjes anders worden belast dan de middelsten.
Hoe ik altijd te werk ga: buitenmantel ruim afsnijden, waardoor de losse draadjes te lang zijn. Dat maakt het gemakkelijker om de draadjes in de juiste volgorde langs elkaar te leggen, en tussen duim en wijsvinger strak tegen elkaar te houden. Vervolgens knip ik ze met een kleine overmaat op lengte en schuif de draadjes tot het einde in de connector, zodat ze op de juiste afstand van elkaar komen te liggen. Doordat ze iets uit elkaar komen te liggen, reiken de buitenste draadjes ook iets minder diep, maar dat komt goed: behoedzaam trek ik nu* de kabel een klein stukje terug, zodat de draadjes in positie blijven en ik ze in die positie onbeweeglijk tussen duim en wijsvinger kan nemen. Door ze zo op maat* te knippen schuiven alle draadjes daarna volledig tot het einde in de connector.
Strippen: énkel de buitenmantel. De contactjes snijden bij aanknijpen zelf door de kabelisolatie heen, waardoor de kern optimaal beschermd blijft. De draadjes kan je beter na het ordenen op maat knippen, omdat anders de buitenste draadjes anders worden belast dan de middelsten.
Hoe ik altijd te werk ga: buitenmantel ruim afsnijden, waardoor de losse draadjes te lang zijn. Dat maakt het gemakkelijker om de draadjes in de juiste volgorde langs elkaar te leggen, en tussen duim en wijsvinger strak tegen elkaar te houden. Vervolgens knip ik ze met een kleine overmaat op lengte en schuif de draadjes tot het einde in de connector, zodat ze op de juiste afstand van elkaar komen te liggen. Doordat ze iets uit elkaar komen te liggen, reiken de buitenste draadjes ook iets minder diep, maar dat komt goed: behoedzaam trek ik nu* de kabel een klein stukje terug, zodat de draadjes in positie blijven en ik ze in die positie onbeweeglijk tussen duim en wijsvinger kan nemen. Door ze zo op maat* te knippen schuiven alle draadjes daarna volledig tot het einde in de connector.
- * Hoeveel ik moet inkorten bepaal ik door vóór het terugtrekken te kijken hoeveel dieper ik de buitenste kabeltjes en de buitenmantel wil hebben.
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Ik kijk dat altijd af van een kant en klaar kabeltje. Die zijn allemaal hetzelfde qua volgorde dus doe ik het ook maar op die manier
) richel in verticaal. Je AP precies op die steun richel schroeven is niet zo'n goed idee, kun je beter tussen 2 richels in doen.
Hier idd ook in de meterkast. Nu staat onze meterkast wel haaks op de buitenmuur en het maakte wel uit of ik het AP op de buitenmuur of op de binnenmuur schroefde. Op de buitenmuur was minder dan op de binnenmuur. Heeft niet met de plaats te maken maar met het betonijzer in de buitenmuur wat de boel een beetje verstiert. Iets dergelijks heb je ook met die gipsplaat syteemwanden als binnenmuur. Om de 60 cm zit daar een stalen (eigenlijk blikkenhannesie schreef:Die antennes aan de buitenkant scheelt echt niets.Henkjan schreef:dat gaat 'm bij mij niet worden, dan moet er te veel heen en weer en dat kan ik niet netjes wegwerken (boven de meterkast zit de badkamer).
ik wil vanuit de meterkast door de kruipruimte de kabel naar de woonkamer, en dan 1 kabel naar boven (door t trapgat) naar zolder, en AP (of antennes) aan de buitenkant van de meterkast in de gang
Ik heb bij een inmiddels ex collega ook alles in de meterkast gezet, en dat draaide perfect.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
En t werkt! internet, LAN, WLAN, alles in 1 keer goed
ik had t nw AP de zelfde SSID gegeven als de oude (en ww ook) dus alle apparaten konden gewoon weer aanloggen.
Internet snelheid haalt volgens een paar test sites 30Mb down en 20Mb up, zou 50/50 moeten zijn. Maar is hoe dan ook een stukkie sneller dan ADSL. Ook t LAN is nu sneller (gigabit, was 100Mb).
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Op de PC beneden met de laagste verbinding en aan een 100 Mb Switch, boven loopt het beter/sneller, kan dus nog beter bij Lijbrandt
Maar wel mooi als je de boel zo snel weer aan de praat hebt, en de TV op IPTV?
Maar wel mooi als je de boel zo snel weer aan de praat hebt, en de TV op IPTV?
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Nu in de ochtend boven, vlak bij de router en gigabit verbinding.
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
En nu even via een goede speedtest 
http://speedtest.reggefiber.nl/beta/
Speedtest.net werkt alles behalve goed met glasvezel of andere snelle verbindingen.
http://speedtest.reggefiber.nl/beta/
Speedtest.net werkt alles behalve goed met glasvezel of andere snelle verbindingen.
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
De Upload verschilt inderdaad aardig.
Ik heb een abonnement voor 25 Mbit/sec
De glasvezel beheerder is van Reggefiber alias de KPN en Lijbrandt, wat ook gezien word in speedtest.net.
Alleen de oplossingen met behoud van het analoge signaal bij Lijbrandt + Ziggo signaal, is wel beter als van de KPN zelf en Vodaphone/XS4all.
Ik heb een abonnement voor 25 Mbit/sec
De glasvezel beheerder is van Reggefiber alias de KPN en Lijbrandt, wat ook gezien word in speedtest.net.
Alleen de oplossingen met behoud van het analoge signaal bij Lijbrandt + Ziggo signaal, is wel beter als van de KPN zelf en Vodaphone/XS4all.
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Telforthannesie schreef:De Upload verschilt inderdaad aardig.![]()
Ik heb een abonnement voor 25 Mbit/sec
De glasvezel beheerder is van Reggefiber alias de KPN enLijbrandt, wat ook gezien word in speedtest.net.
Alleen de oplossingen met behoud van het analoge signaal bijLijbrandt+ Ziggo signaal, is wel beter als van de KPN zelf en Vodaphone/XS4all.
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Ik betaal wel de rekening aan LijbrandtLieuwe schreef:Telforthannesie schreef:De Upload verschilt inderdaad aardig.![]()
Ik heb een abonnement voor 25 Mbit/sec
De glasvezel beheerder is van Reggefiber alias de KPN enLijbrandt, wat ook gezien word in speedtest.net.
Alleen de oplossingen met behoud van het analoge signaal bijLijbrandt+ Ziggo signaal, is wel beter als van de KPN zelf en Vodaphone/XS4all.
Heeft Telfort dan ook dezelfde oplossing?
Ik meende toen ik vorige week met mijn zus bij die jongens ging informeren dat het niet beter of gelijk was aan de XS4 all en KPN, en dan ook nog met die kastjes, ik heb haar negatief geadviseerd.
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Lijbrandt, xms, KickXL, Concepts worden in 2013 gefaseerd overgezet naar telfort. De diensten blijven zoals ze altijd zijn en de contracten veranderen ook niet. Maar het zal uiteindelijk allemaal telfort worden
.
Telfort was nog niet actief op het glasvezel netwerk en komt er straks in om als budget tegenhanger van kpn te worden, maar met dezelfde diensten die lijbrandt enz. nu leveren (met dvb-c en zonder xperiabox).
DVB-C blijft dus ook gewoon bestaan gelukkig. Vodafone is nog een van de weinigen (zo niet de enige) die niet in handen is van kpn, ookal leveren ze via de ispfabriek (=kpn wholesale).
Hier komt ook never nooit een xperiabox in huis. Erge dingen zijn dat..
Ik heb geen interactieve tv besteld, maar wel zo'n kastje gekregen
. Hij doet het niet, maargoed, altijd handig voor als ik het wel een keer wil nemen, scheelt mij weer 170 euro
.
DVB-C is goed genoeg voor de incidentele keren dat ik tv kijk en de sd-kanalen op dvb-c zijn beter dan de sd kanalen via iptv
.
Telfort was nog niet actief op het glasvezel netwerk en komt er straks in om als budget tegenhanger van kpn te worden, maar met dezelfde diensten die lijbrandt enz. nu leveren (met dvb-c en zonder xperiabox).
DVB-C blijft dus ook gewoon bestaan gelukkig. Vodafone is nog een van de weinigen (zo niet de enige) die niet in handen is van kpn, ookal leveren ze via de ispfabriek (=kpn wholesale).
Hier komt ook never nooit een xperiabox in huis. Erge dingen zijn dat..
Ik heb geen interactieve tv besteld, maar wel zo'n kastje gekregen
DVB-C is goed genoeg voor de incidentele keren dat ik tv kijk en de sd-kanalen op dvb-c zijn beter dan de sd kanalen via iptv
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Zo worden we nog eens wat wijzer. 
En hoe weten we dat?
En hoe weten we dat?
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Helaas neemt KPN alles bijna over
aan de andere kant ook niet erg als ze je maar niet gaan verplichten die zooi van hun te moeten gebruiken.
Mijn abonnement bij Concepts bevalt me goed 50/50 en dat haal ik ook maar net
Mijn abonnement bij Concepts bevalt me goed 50/50 en dat haal ik ook maar net
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
dat lijkt er meer op

gelukkig, want dat was de reden om bij Lijbrandt een abo te nemenLieuwe schreef:....Maar het zal uiteindelijk allemaal telfort wordenTelfort was nog niet actief op het glasvezel netwerk en komt er straks in om als budget tegenhanger van kpn te worden, maar met dezelfde diensten die lijbrandt enz. nu leveren (met dvb-c en zonder xperiabox). DVB-C blijft dus ook gewoon bestaan gelukkig.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
nog een vraag: ik moet o.a. in m'n NAS een DNS server opgeven. kan ik daar t (interne) ip adres van m'n router opgeven? zou wel handig zijn voor als de provider ineens wat aanpast namelijk... (of als je van provider wisselt bv)
Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)
Ik weet niet of je nieuwe router ook een IP adres reservering heeft, maar dat heb ik wel gedaan, en bevalt prima.
Dan hoef je ook geen andere dingen te doen en je router regelt de rest.
Dan hoef je ook geen andere dingen te doen en je router regelt de rest.
