Heren,
Eerder heb ik een paar monitoren gebouwd. De Paper-hatt, een ontwerp van de bekende Tony Gee. Prachtige monitoren, al mis ik soms de lagere frequenties. Dit heeft mij doen besluiten om een subwoofer te gaan bouwen. Het zal een timide subwoofer worden op basis van de XLS10 en een bijbehorende passieve radiator. Als student zijn de financiële middelen beperkte, daarom zijn veel onderdelen tweedehands.
De behuizing van de subwoofer, binnenkort in de 2-componenten lak:
De scheiding van frequenties zal voor rekening worden genomen door mini-dsp. Daarnaast heeft subwoofer een versterker nodig. Als versterker zal ik gebruik maken van twee LME49810 versterkers. Deze heb ik zelf niet in elkaar gesoldeerd, want voor zo'n LME49810 plank uit China kun je zelf de soldeerbout niet opwarmen.
Voor de versterker zijn twee spanningen nodig. Eentje voor het aansturen van de drivers, en eentje voor de output. Ik heb gekozen voor 70volt voor de drivers en 63 volt voor de output. Voor de driver-spanning wordt een gestabiliseerde voeding toegepast.
Als transformatoren maak ik gebruik van twee 500va transformatoren, waarbij de primaire 110volt in serie wordt geschakeld. Als dit niet werkt, omdat ze bijvoorbeeld toch te warm worden, dan ga ik opzoek naar een andere transformatoren.
Gelijkrichter:
Condensatoren:
In principe zijn nu alle onderdelen in huis, nu nadenken over een behuizing. Zelf wat bouwen, of toch een vertrouwde Modushop. Ik overweeg sterk om zelf een aantal koelblokken aan te schaffen en een mooi front te maken uit een exotische houtsoort. De achterkant laten maken door schaeffer.
Versterker op basis van LME49810
Moderator: Beheerdersteam
Re: Versterker op basis van LME49810
Ziet er mooi uit met dat dikke alu! Je gelijkrichtprintjes zijn ook erg netjes, heb je die zelf gemaakt of zo gekocht?
Re: Versterker op basis van LME49810
Bedankt! Ik had nog een stukje alu liggen en ik vond het wel een mooi idee. De printjes heb ik zelf gemaakt, ik heb er nog een aantal over welke ook in de verkoop zijn. Ik kan mij voorstellen dat de prijs wat afschrikt, maar de diodes en het tiental Wima weerstanden zijn niet goedkoop.
Ik heb gesloten om vier koelblokken van 400x100x40 aan te schaffen. De condensatoren zijn 16cm hoog, dus 150cm zou te laag zijn, daarom direct naar de 20 cm (twee koelbokken op elkaar, twee per kant).
De voorkant wordt een mooi stukje hout, niet te veel toeters en bellen, gewoon één knop voor het in- en uitschakelen. De achterkant wordt denk ik een stukje aluminium van Schaeffer AG, maar dit is nog niet echt aan de orde.
Ik heb gesloten om vier koelblokken van 400x100x40 aan te schaffen. De condensatoren zijn 16cm hoog, dus 150cm zou te laag zijn, daarom direct naar de 20 cm (twee koelbokken op elkaar, twee per kant).
De voorkant wordt een mooi stukje hout, niet te veel toeters en bellen, gewoon één knop voor het in- en uitschakelen. De achterkant wordt denk ik een stukje aluminium van Schaeffer AG, maar dit is nog niet echt aan de orde.
