Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Rudy

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Rudy »

knuisje schreef:
Ik had nog een helder moment. :lol:
Het AC-detectie schakelingetje is niet nodig omdat ik gebruik maak van de brownout-detectie van de Atmega. Deze stel ik in op 4.3V. Zodra de spanning hieronder komt (bij spanningsuitval) zijn alle pinnen van de microcontroller zwevend. De pulldown weerstanden in de ULN2003 zorgen er dan voor dat de relais direct onbekrachtigd raken. Bij het aanzetten van de spanning wordt gewacht tot de gebruiker de pushbutton indrukt, deze is voorzien van een pullup weerstand voor een altijd gedefinieerde status. Dus plopvrij aan en uit.

Ik heb zelf ook goede ervaringen met Aai Tiet Studio, wachttijd van bestellen tot op de mat is meestal 2.5 weken. Maar dat mag Ray verder zelf beslissen. :D
Niet zo heel helder moment, de tijd dat je hulpvoeding nodig heeft om van 12 tot 4.3V te geraken kan wel eens meer zijn dan de versterker, daar deze in klasse A draait zal deze de bufferelco's vrij vlug leegtrekken en zal er nog steeds een tumb-off zijn.
Ook als je voorversterker sneller afvalt dan de hulpvoeding kan je al een tumb-off hebben via de line in.

Gewoon dat deel laten, en zelfs eventueel op een interrupt-pin plaatsen.

mvg Rudy

/edit
Foto bijgevoegd hoe ik normaal de DC beveiliging ook nog hardwarematig toevoeg, hoewel in dit geval moeilijk simpel implementeerbaar is, daar de maximale stroom door je dc beveiliging vrij beperkt is in vergelijking met de stroom die naar de uln toegaat.
/edit
Bijlagen
DC-error.PNG
knuisje

Bericht door knuisje »

Rudy schreef:
Niet zo heel helder moment, de tijd dat je hulpvoeding nodig heeft om van 12 tot 4.3V te geraken kan wel eens meer zijn dan de versterker, daar deze in klasse A draait zal deze de bufferelco's vrij vlug leegtrekken en zal er nog steeds een tumb-off zijn.
Het gaat om de spanning van de uC van 5V naar 4.3V. En dat gaat in een fractie van een seconde met 6 relais die uit dezelfde voeding trekken. Bovendien heeft de brownoutdetectie hysterese als bescherming tegen spikes.
ronnydepony

Bericht door ronnydepony »

@SuperR; je mening dat enkel Ray zou interesse hebben in deze schakeling lijkt mij een beetje overbodig.

ik had al aangegeven dat ook ik interesse heb :D

mijn persoonlijke mening is dat als dit lukt, en daar heb ik het volste vertrouwen in, en misschien niet nu maar later wel meer mensen interesse kunnen hebben.

Dat alleen maakt het interessant om 10 printjes te bestellen bij iTead.

Mijn voorversterker voor Knuisjes LM4780 is reeds 2* de deur uitgegaan; het werkt en ik heb nog steeds 7 printen over, maar wat kan mij dat schelen, soms moet je ook eens investeren in een ontwikkeling :goeie:
De eerste print heb ik gratis opgestuurd en de tweede was 5 euro .
SuperR

Bericht door SuperR »

Je mening dat enkel Ray zou interesse hebben in deze schakeling lijkt mij een beetje overbodig. Ik had al aangegeven dat ook ik interesse heb :D
Ahh, daar had ik overheen gelezen. Wat ik er mee bedoelde was dat Ray een bepaald wensenpakket heeft wat vrij specifiek is voor zijn versterker.
Mijn persoonlijke mening is dat als dit lukt, en daar heb ik het volste vertrouwen in, en misschien niet nu maar later wel meer mensen interesse kunnen hebben.
Tuurlijk lukt het, en anders in poging twee. Het leuke aan microcontrollers is dat er zo veel logica in het uC zit dat zelfs als je een fout hebt gemaakt je het naw nog wel kan corrigeren.
Dat alleen maakt het interessant om 10 printjes te bestellen bij iTead.
Interessant is het altijd. Leuk om het doosje open te maken en daar 10 groene glimmende PCB's in aan te treffen.
Mijn voorversterker voor Knuisjes LM4780 is reeds 2* de deur uitgegaan; het werkt en ik heb nog steeds 7 printen over, maar wat kan mij dat schelen, soms moet je ook eens investeren in een ontwikkeling :goeie:
Mijn meest recente itead-aankoop is ook verre van mainstream. Ik denk dat ik er 8 van de 10 over houd.
De eerste print heb ik gratis opgestuurd en de tweede was 5 euro.
5 euro is denk ik inderdaad de magische grens. Dan heb je net de verzendkosten en het printje zelf "terugverdiend". Hobbyen zonder al te veel kosten te maken, ieders droom :)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Bij een LS-beveiliging met optocouplers is de nodige soft heel anders.De schakeling kan,om zowel + als - te zien,met een diodebrug voor de coupler,twee coupler met de LEDdiodes anti-parallel en de transistors aaneen of,wat ik getekend had,een coupler met de twee LEDs erin.In alle gevallen geleiden de transistors niet als er niks op de ingang staat(nee toch :o ).Zowel met gelijkspanning (fout) als met wisselspanning (mis) geleiden ze.Het enige verschil is korte pulsen bij de nuldoorgang van wisselspanning.Dus de soft moet ontdekken of de transistoren niet geleiden (=ok) of als ze wel geleiden dat er pulsen komen die niet te lang op zich laten wachten.Het is dan ook aan te raden om een C over de LEDs te zetten zodat de verandering niet te snel gaat.Anders kunnen de pulsen wel's zo kort uitvallen dat ze niet opgemerkt worden.Bijv. bij gebruik van PinChangeInterrupt >1 IOclk.
Anne

PS.
eigenlijk hou ik niet zo van die oplossingen die Knuisje voorstelt :shock:
Niet dat 't niet zou werken zo O:) ,maar al dat uitbesteden :( .
Display multiplexen,temp.naar digitale waarde omzetten,aanwezigheid net in de gaten houden (50Hz) kan de µC zelf.
Vind het juist de aardigheid om er zoveel mogelijk uit te halen zonder hulpstukken.
Pinnen tekort,een 74HC164 heeft er twee nodig ipv de 8 voor de segmenten,genoeg over.
knuisje

Bericht door knuisje »

Alle benodigde routines voor o.a. het aansturen van de MAX7219 en de DS18B20 zijn gereed. De volgende stap is het opbouwen op gaatjesprint om te kijken of het werkt en voor de verdere programma ontwikkeling.
Ah!buis schreef:
eigenlijk hou ik niet zo van die oplossingen die Knuisje voorstelt :shock:
Niet dat 't niet zou werken zo O:) ,maar al dat uitbesteden :( .
Display multiplexen,temp.naar digitale waarde omzetten,aanwezigheid net in de gaten houden (50Hz) kan de µC zelf.
Vind het juist de aardigheid om er zoveel mogelijk uit te halen zonder hulpstukken.
Pinnen tekort,een 74HC164 heeft er twee nodig ipv de 8 voor de segmenten,genoeg over.
Multiplexen van het display door de uC kan ook, maar dan heb je meer externe componenten nodig. De aansturing via SPI vind ik heel elegant en de MAX7219 kent nog een aantal additionele features die ik kan gebruiken.
De DS18B20 is een goedkope maar heel nauwkeurige temp.sensor (afwijking +- 0.5 gr tussen -10 en 85 gr). Analoge sensoren gebruiken in combinatie met de ADC van de uC is minder nauwkeurig en vereist meer componenten.
Bewaking netspanning doe ik nu al met de uC (brownout detectie).

Er zijn allerlei andere oplossingen denkbaar die ook voldoen. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren. :wink:
knuisje

Bericht door knuisje »

Het begin is er. :rock:
Bijlagen
DSC02454.JPG
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Buiten- en binnen-temperatuur ? :o :lol:
Anne
knuisje

Bericht door knuisje »

De buitentemperatuur zou nog kunnen, maar binnen wordt wel een hele dure gasrekening. :lol:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Waarom zet Ray er niet een fluitketel op, zodra die begint te fluiten moet ie hem uitzetten! :rofl: :rofl: :rofl:
knuisje

Bericht door knuisje »

Beide temp.sensors aangesloten en het uitlezen functioneert prima. De kleuren op de foto zijn een beetje brak, maar de cijfers zijn keurig oranje/rood.

De sensors laten mooi dezelfde waarden zien, soms wijken ze een graadje van elkaar af. En ze zijn gevoelig, een keer uitademen in de buurt en je ziet de temperaturen al oplopen. :D
Bijlagen
DSC02458.JPG
dre

Bericht door dre »

geniaal zo! 8)
Zweitse

Bericht door Zweitse »

komt dit ontwerp er ook in een uitvoering voor monoblokken?
dre

Bericht door dre »

ah,daar is ie al :mrgreen:
ray5150

Bericht door ray5150 »

knuisje schreef:
Beide temp.sensors aangesloten en het uitlezen functioneert prima. De kleuren op de foto zijn een beetje brak, maar de cijfers zijn keurig oranje/rood.

De sensors laten mooi dezelfde waarden zien, soms wijken ze een graadje van elkaar af. En ze zijn gevoelig, een keer uitademen in de buurt en je ziet de temperaturen al oplopen. :D
Zo, je hebt aardig de sokken erin, de laatste dagen...
Ik krijg de indruk dat je je een beetje verveelt, sinds je DAC klaar is. :lol:

Niettemin, word je inzet zeeeer op prijs gesteld. =D> =D>
knuisje

Bericht door knuisje »

Ach, ik hou niet zo van TV kijken dus dan heb je tijd over. :-#
Zweitse schreef:
Dat moet je aan Ray vragen maar volgens mij kun je dit printje ook in een monoblok stoppen. :wink:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Zweitse schreef:
uuuuhmmm, 2 x opbouwen ? :mrgreen:
knuisje

Bericht door knuisje »

Ray, even een paar vraagjes.

Wil je als de versterker op standby staat (controller heeft spanning, de versterker niet) de temperaturen nog zien of kunnen de displays dan uit? Ik kan de temperaturen dan eventueel gedimd laten zien, zodat je altijd de temperatuur van de koelblokken kunt aflezen.

Hoeveel dient de softstart delay te zijn? En de speaker delay?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Nee, de display's kunnen wat mij betreft uitstaan, anders gaat vrouwlief weer mekkeren, dat ik de apparatuur moet uitzetten... :lol:

Softstart delay : 500 mS (0.5 seconden)
Speaker on delay : 5 Seconden.
knuisje

Bericht door knuisje »

Ok, gaan we programmeren. :wink:

En nog een vraag. :lol:
Bij welke temperatuur moet de versterker worden uitgeschakeld?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Dan zou ik eerst moeten weten wat de exacte bedrijfstemperatuur is. ik gok zo rond de 60 graden
Nu heb ik een paar jaar geleden een multimeter gekocht met een losse temperatuur probe.
Ik zal hem eens opzoeken en een meting doen.
De uitkomst daarvan laat ik nog weten.
knuisje

Bericht door knuisje »

Ok, ik wacht het getal wel af.

Ik heb de temp. bewaking in ieder geval al geprogrammeerd. Het werkt als volgt.

Als een van de temperaturen boven de max. waarde komt worden alle relais afgeschakeld. In het linker display staat dan "ht" en rechts de actuele temp. van de kant die oververhit is geraakt. Zolang deze actuele temperatuur hoger is dan de max. waarde knipperen de displays. Als de actuele temp. is gezakt tot onder de max. waarde stopt het knipperen. Na het indrukken van de pushbutton wordt de normale standby-stand weer ingenomen.

Klinkt misschien ingewikkeld maar lijkt me wel een logische oplossing. :sure:
Walt

Bericht door Walt »

Het is wel een Pass Labs, hoe warmer die wordt hoe beter hij klinkt! :mrgreen:

Dus wat nou beveiligen? :lol:

Groetjes Walter
ray5150

Bericht door ray5150 »

Better safe, than sorry ! :mrgreen:
Walt

Bericht door Walt »

In dat geval beter niet de zekeringen overbruggen met een dun draadje zoals ze in mijn Pass Labs hadden gedaan... :lol:

Groetjes Walter
Plaats reactie