Daudio gaat 'live'

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Pjotr schreef:
Is meestal het vulkaniseermiddel (zwavel e.d.) wat langzaam naar buiten migreert. Portier rubbers hebben dit verschijnsel ook wel eens en daar is/was een reinigingsspulletje voor.
Bedankt voor de tip! Ik ga eens kijken. Volgens mij heb ik dat bij de automaterialenzaak wel eens zien staan.
Laatst gewijzigd door hans_b op di 12 feb 2013, 18:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Martijn H schreef:
Ik heb toch wat gemist in de tussentijd! Succes met het project! :D

Mag ik weten waarom de baffle voor de mid een opstaand randje heeft aan de achterzijde?
Bedankt voor de succes wensen O:)

Je mag dat vragen. We maken hiermee de baffle wat steviger, krijgen hierdoor minder stof in de driver, vergroten het lijmoppervlak aan de RVS profielen en het komt de vormgeving ten goede. Door de afschuining aan de randen en rond het gat, zorgen we toch dat de AT-driver goed kan blijven ademen.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Paul »

Veel succes met de onderneming! I.m.h.o. zou het echt een usp zijn als de site en overige communicatie op de zeer deskundige en rechttoe-rechtaan wijze blijft gebeuren zoals Jeroen al 1000'en posts op dit forum heeft gedaan... (Misschien wel iets meer dan sommige teksten nu zijn)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door asterduc »

misschien is het ergens ter sprake gekomen, maar ik vraag mij af waarom je die tweeter zo los wil opgehangen.
Is het geen optie om rond de tweeter 4 driehoeken uit de frontplaat te frezen en het achtergebleven materiaal als ophanging te gebruiken.
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Paul schreef:
Veel succes met de onderneming! I.m.h.o. zou het echt een usp zijn als de site en overige communicatie op de zeer deskundige en rechttoe-rechtaan wijze blijft gebeuren zoals Jeroen al 1000'en posts op dit forum heeft gedaan... (Misschien wel iets meer dan sommige teksten nu zijn)
Dat ga ik op het forum zeker volhouden, hoewel ook hier niet iedereen gediend is van mijn directe stijl.

Op de website moet je er rekening mee houden dat er een publiek naar kijkt dat minder no nonsense is dan het ZBA volk.
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Paul schreef:
Veel succes met de onderneming! I.m.h.o. zou het echt een usp zijn als de site en overige communicatie op de zeer deskundige en rechttoe-rechtaan wijze blijft gebeuren zoals Jeroen al 1000'en posts op dit forum heeft gedaan... (Misschien wel iets meer dan sommige teksten nu zijn)
Paul, bedankt voor de succes wensen! Eens met de USP. Daudio, Jeroen en ik, willen duidelijke info geven, geen onzin, alleen onze oprechte ervaring en passie voor dipool delen.

Het samen met Jeroen werken aan een optimale speaker is trouwens een erg leuk en zeer inspirerend project. En whoo wat klinkt die speaker nu al geweldig. Daar strak meer over.
Laatst gewijzigd door hans_b op zo 24 feb 2013, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

asterduc schreef:
misschien is het ergens ter sprake gekomen, maar ik vraag mij af waarom je die tweeter zo los wil opgehangen.
Is het geen optie om rond de tweeter 4 driehoeken uit de frontplaat te frezen en het achtergebleven materiaal als ophanging te gebruiken.
Wij hebben de AMT bewust los opgehangen. Een van de aanleidingen was de ervaring van StigErik van diyAudio (http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... -a-52.html )

Door de AMT los op te hangen zou de tweeter nog ruimtelijker klinken. Wel verlies je enkele dB's aan rendement, maar dat is helemaal niet erg want de AMT heeft een zeer hoog rendement en die hadden we anders elektrisch moeten dimmen. Oftewel meer openheid en een natuurlijk lager rendement, is win-win :)

Dat was de theorie, en in dit geval blijkt dat in de praktijk helemaal te kloppen.
Ook hebben we ondervonden dat de AMT waar het membraan symmetrisch naar de zijkant trilt, helemaal stil hangt.
Maw je hoeft de draden helemaal niet te spannen. Als je hem aan twee draden ophangt gaat het al super.

De onderste twee draden zijn alleen nodig om te zorgen dat de AMT recht blijft hangen. Het statische magnetische veld van de Seas woofer die er onder zit is namelijk beste groot en dat zorgt ervoor dat de onderkant licht naar achteren wordt getrokken.

Al met al is het dus een aanrader om de AMT aan kabeltjes op te hangen. En wij (Jeroen en ik en onze vrouwen) vinden het er erg leuk uitzien.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door dre »

hoe gaat het met de nieuwe behuizing?
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

dre schreef:
hoe gaat het met de nieuwe behuizing?
De nieuwe behuizing staat bij de spuiter. Ik verwacht hem volgend weekend op te kunnen halen. Spannend O:)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door dre »

ben ook zeer benieuwd!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door asterduc »

Daudio schreef:
asterduc schreef:
misschien is het ergens ter sprake gekomen, maar ik vraag mij af waarom je die tweeter zo los wil opgehangen.
Is het geen optie om rond de tweeter 4 driehoeken uit de frontplaat te frezen en het achtergebleven materiaal als ophanging te gebruiken.
Wij hebben de AMT bewust los opgehangen. Een van de aanleidingen was de ervaring van StigErik van diyAudio (http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... -a-52.html )
ach zo, all clear to me.

is nog niet ter sprake gekomen, 'wielspaken'.

Die heb je in alle soorten materiaal, Staal, RVS, Chroom, Alu en Carbon.
Kan eventueel ook verzilverd of verguld worden voor betere geleiding.
De spaaknippel kan de fijnafstelling regelen aan de buitenkant waar ie in de baffle gaat.
Het omgeplooid oogje van de spaak kan in het gat bij de tweeter zonder dat er enig montagemateriaal bij komt kijken.

just my 2 cents

Ed
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

asterduc schreef:
Hans B schreef:
asterduc schreef:
misschien is het ergens ter sprake gekomen, maar ik vraag mij af waarom je die tweeter zo los wil opgehangen.
Is het geen optie om rond de tweeter 4 driehoeken uit de frontplaat te frezen en het achtergebleven materiaal als ophanging te gebruiken.
Wij hebben de AMT bewust los opgehangen. Een van de aanleidingen was de ervaring van StigErik van diyAudio (http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... -a-52.html )
ach zo, all clear to me.

is nog niet ter sprake gekomen, 'wielspaken'.

Die heb je in alle soorten materiaal, Staal, RVS, Chroom, Alu en Carbon.
Kan eventueel ook verzilverd of verguld worden voor betere geleiding.
De spaaknippel kan de fijnafstelling regelen aan de buitenkant waar ie in de baffle gaat.
Het omgeplooid oogje van de spaak kan in het gat bij de tweeter zonder dat er enig montagemateriaal bij komt kijken.

just my 2 cents

Ed
Dat zou ook een optie zijn, bedankt voor het meedenken.
We gaan nu eerst een zilver/teflon kabel uitproberen als die binnen is. Maar wie weet.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Henkjan »

Daudio schreef:
We gaan nu eerst een zilver/teflon kabel uitproberen als die binnen is....
ben benieuwd. het snoer met teflon isolatie dat ik heb is erg glad, en dus moeilijk in te klemmen.
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Wat is er allemaal gebeurd sinds de demonstratie op 9 februari in Enschede.
- We zijn bezig met een paar kleine verbeteringen van de ASP van de speaker
- Multiplex kasten van de houtbewerker opgehaald en naar de spuiter gebracht
- Helaas nog steeds in afwachting van de tweede Mundorf AMT waar we mee willen testen
- Ontwerp gemaakt voor de behuizing van de ASP en de Versterker kast, incl gaten en grafering
- Heel veel extra luisterervaring opgedaan. En daarbij het filter nog een paar keer aangepast
- Enz.

Luisterervaring
Na de demo in Enschede hebben we het filter nog een paar keer aangepast. Meer hoog en later weer iets minder en ook nog de notch iets gewijzigd. Ik luister nu met de AS2.100d die we gebruiken als ontwikkelset en die klinkt goed. Maar de ASP en de UCD250, zeker met mijn huidige DAC, een Stello DA220 MKII, of de Metrum DAC, klinkt rustiger, ruimer en minder scherp. Maar eerlijk gezegd voor het geld is zo’n AS2.100d echt super.

De afgelopen week heb ik mijn hybride elektrostaat er weer een keer naast gezet en een A-B vergelijk gedaan, om te kijken waar we nu staan.
Mijn conclusie: de nieuwe Daudio speaker heeft meer detail en een betere plaatsing dan de elektrostaat, en daar was ik toch jaren erg content mee :( . Ook het laag is beter, strakker, dieper en met veel meer detail. De plaatsing zowel in de breedte en de diepte is bijzonder. In de breedte voor je gevoel ruim een meter buiten de speakers en de diepte is als je de speaker ongeveer 1.20 meter uit de muur zet ook erg mooi. Mijn vriendin zegt dan wel, “zijn ze weer aan de wandel” En dan wandel ik ze daarna weer een stukje terug :lol:
Gisteren nog even bij Jeroen naar de MOB3W geluisterd. En dan herken je meteen het open en gedetailleerde, lees prettige, mid en hoog. De nieuwe dipole AMT van Mundorf geeft nog ietsje meer detail dan de 2310 van Jeroen. Het laag dat de nieuwe Seas woofers neerzetten is een groter verschil. De Seas woofers geven veel meer detail en druk voor mijn gevoel. Wel klinken beide ruimtes anders. En moet je weer even luisteren om een goede referentie te hebben.
Mijn conclusie: het Daudio W-frame is een MOB3W met verbeterde laagweergave.

Referentie
Ook probeer ik regelmatig naar andere top sets te luisteren en uiteraard naar live muziek, om mijn referentie goed te houden. Ga volgende week bij een vriend naar de B&W 800 diamant luisteren, we hebben al afgesproken dat we ze binnenkort naast elkaar gaan zetten, en ga ook binnenkort bij Age van Xanaduspeakers weer eens langs. Ook ben ik enkele weken geleden nog bij http://www.Soundvisionstudios.com geweest in Arnhem. In deze professionele studio hebben ze PMC speakers staan, een setje van 17.000 euro. Hoorde daar enkele net ingespeelde tracks van Hans Eijkenaar (de drummer van Marco Borsato) en als referentie ook even mijn eigen CD gedraaid daar. Mijn zoon zei daarna, die klonken erg goed, maar niet beter dan jou speakers. En geloof me die speakers klinken echt geweldig. Mooi compliment toch O:)

To do
Komende weken, als de speaker terugkomt van de spuiter, bouwen we hem op. Met de RVS profielen aan de zijkant en met de AMT in de nieuwe kabeltjes. Ik ben heel benieuwd. Zetten dan de verbeterde ASP en UcD250 versterkers ervoor en we verwachte dan de laatste fine-tuning van het filter te kunnen doen.

In April zullen we dan nog enkele luistersessies organiseren, om dan gaan we in mei live.

Drukke en spannende tijd, maar wel erg leuk!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Walt »

Hallo Hans,

Kun je iets meer toelichten hoe jullie het passieve filter gaan wegwerken? Komt het filter in de kast of komt er een apart filterkastje zoals ook in Enschede werd toegepast?

Tevens ben ik benieuwd welke 'kwaliteit' filteronderdelen er in de uiteindelijke versie gaan komen. Het is bekend dat Jeroen niet echt gelooft in dure onderdelen, ik ben benieuwd hoe jij hierin staat..

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Hans heeft hier weinig ervaring mee, dus laat mij bepalen en kiest op basis van wat ik aandraag. Om discussies te voorkomen en de speaker op alle vlakken top notch uit te voeren worden ook luxe filtercomponenten toegepast. We gaan voorlopig uit van Jantzen. Dwz wax coils, Superior Z-cap (we hebben ook de Silver Z-cap geprobeerd maar die gaf meer SSS-klank waar Hans erg gevoelig voor is) en Superes weerstanden. Het prettige van deze componenten is dat ze met een nauwe tolerantie worden geproduceerd, zodat je altijd zeker weet wat je filter doet.

We kunnen natuurlijk altijd op persoonlijke smaak wijzigingen aanbrengen. Sommige klanten zullen hier veel waarde aan hechten, anderen zullen overnemen wat wij aanbevelen. Ik ben nog wel van plan in ieder geval de Audyn Cap Plus door Hans te laten testen omdat ik altijd op zoek ben naar de beste kwaliteit in combinatie met een gunstige prijs. De Audyn Cap Plus is bij mijn weten de goedkoopste 2% nauwkeurige condensator verkrijgbaar. In MOB3W zit een 15uF exemplaar voor de AMT2340.

Het passieve filter zal apart geleverd worden. Ook hiervoor zal een 'design' kastje worden ontwikkeld dat qua looks bij het W-frame past. Het passieve fiilter zal ook los op een plankje worden geleverd voor de mensen die zelf een filterkastje willen bouwen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door hannesie »

Tevens ben ik benieuwd welke 'kwaliteit' filteronderdelen er in de uiteindelijke versie gaan komen. Het is bekend dat Jeroen niet echt gelooft in dure onderdelen, ik ben benieuwd hoe jij hierin staat..
Zijn oren "zien" niet zoveel. :shock: :shock:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Walt »

Mundorf komt momenteel met de nieuwe 'EVO' serie. Deze komen in verschillende prijsklassen onder andere met olie en zilver/olie. Zo te zien 3% nauwkeurig:

http://lautsprechershop.de/index_hifi_e ... tor_en.htm

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Ja, weet ik. Kunnen we ook altijd nog proberen. Maar dat is voor later en een definitieve keus voor de seriecondensator voor de tweeter is echt iets voor de wat langere termijn en niet bepalend voor de kwaliteit. Het blijft iets heel subjectiefs en subjectiviteit zorgt meteen voor een lange weg naar wat wij of andere mensen menen te horen wat het beste klinkt in combinatie met de tweeter.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Het kan dan in ieder geval geen kwaad op het filterplankje wat meer ruimte te reserveren voor de serie condensator van de tweeter, bijv. een Mundorf SGO neemt aardig wat ruimte in beslag :)

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Die Supreme SGO is zo duur, dat zou ik er zelf nooit aan uitgeven. Maar het is inderdaad een goed idee om de filterkast ruim te ontwerpen. Dan is die nieuwe EVO SGO nog het meest interessant.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Die S.G.O. zijn erg prijzig maar iemand die jullie systeem heeft staan en daar vele jaren mee gaat spelen daar kan ik me van voorstellen dat deze persoon toch op termijn wel eens een zeer dure Mundorf of Duelund erin wil zetten/laten zetten puur om te 'tunen/freaken'. Vergeet niet dat vele 'audiofielen' zich bezig houden met dure kabels, condensatoren etc. Dat gaat echt wel een deel van jullie markt worden denk ik...

Nu ik erover nadenk zou je 2 filter versies kunnen aanbieden, de 'standaardversie' en een 'hi-end' versie. Waarschijnlijk kun je ook een aardige meerprijs rekenen voor dat hi-end filter dat zou best wel eens financieel aantrekkelijk kunnen zijn.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Ik denk het niet. Deze mensen kunnen die condensators overal krijgen en wij gaan echt geen winkeltje in filtercomponenten beginnen.

-edit- ik zie dat je post aangepast is. Ik heb overwogen een standaard filter te nemen, maar in overleg met Hans ben ik van dat idee afgestapt. Precies om de reden die jij ook aangeeft. Dit is een dure luidspreker en dan moet je niet bezuinigen op het filter. Een filter met wax coils en Superior Z-cap mag gerust als high-end worden beschouwd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Walt »

Niet iedereen heeft de middelen/kunde om zelf wat in een filter te gaan klooien met een soldeerbout. Zeker als het een losse filterkast is, dan lijkt het mij een meerwaarde om een 'upgrade' aan te beiden aan de klanten in de vorm van een zeer luxe filter. Een ieder kan dan zelf bepalen of ze dat het geld waard vinden. Ik denk dat het je zal verbazen hoeveel mensen toch voor het dure filter zullen kiezen ook al zijn de klankmatige verschillen zeer klein... Dat heeft er iets mee te maken dat mensen toch graag het 'beste' willen hebben.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Berichten: 375
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

Ik had kunnen weten dat je me op dit punt tot het uiterste zou gaan tarten. :mrgreen:

Jouw post suggereert nu dat we die upgrade niet zouden willen leveren. Het tegendeel is waar natuurlijk, de klant is koning. Waar ik op doel is dat de superdeluxe versie onvoorspelbaar is. Wat je ook doet, als je met dit soort liefhebbers te maken krijgt is onvoorspelbaar wat er uit komt. Dat wordt maatwerk en we kunnen dus niet een standaard superdeluxe versie bieden. De een wil Mundorf, de ander wil Jantzen, de ander wil weer Duelund.
Gesloten