6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Kun je niet beter de uitgangspanning van de Dac verhogen. Als het een dac met stroomuitgang is, dan kun je de I/V weerstand met +/- 25% verhogen.

Welke Dac gaat het om?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

AD 1865,

Verhogen van de i/v geeft niet echt een beter geluid.

Op zich draait het goed op deze voorversterker.

Maar een iets meer versterking was leuk geweest.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Het iets verhogen mag totaal niets uitmaken. Jij zit al zeer laag met je I/V weerstand. Ik bereken ongeveer 15 Ohm die je nu gebruikt. Voor meer uitgangs spanning zou ik 18 of 22 Ohm gebruiken. Normaal is 200 Ohm voor de AD 1865, dit hoeft natuurlijk niet het beste te zijn. Iets meer versterking met de 6n16 in dit ontwerp is niet mogelijk, dan krijg je een andere schakeling met andere eigenschappen.

Je kunt dit schema ook bouwen met 6n1, 6n3, 2c51, 6922, 6dj8, ecc88 dan zit je ongeveer op 16x versterking.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Iets meer versterking met de 6n16 in dit ontwerp is niet mogelijk
Was ik al bang voor.
Geeft niet,klinkt nu ook goed.
Wilde enkel vragen of er een mogelijkheid bestond.

Ik gebruik dus 200 ohm als I/V weerstand.

Wilde wel eens een andere weerstand proberen,dan de 1% metaalfilm die ik nu gebruik.

Deze dus, van Welwyn,

http://nl.mouser.com/ProductDetail/Welw ... VqR11dQ%3d

Alleen kan ik ze alleen bij Mouser vinden :-#

En om nu de volle pond aan verzendkosten te gaan betalen voor 4 weerstandjes van 200 Ohm :-&

Misschien dat iemand die regelmatig iets bij Mouser besteld ze voor mij mee kan bestellen :-s
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door BertDB »

Kijk ook eens bij Acoustic Dimension en AE-Europe.
Geen Welweyn, maar wel andere prima merken (Kiwame, Beyschlag, Takman, Audionote, Allen Bradley, ...)
Beide NL winkels.

http://www.acoustic-dimension.com/
http://www.transformatorspecialist.nl/ (Ae-europe van vroeger)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Bedankt,BertDB (ken ze en al veel bij besteld]

Maar de I/V weerstanden voegen net dat laatste toe aan de dac............... :mrgreen:

De rest al geprobeerd.

Alleen deze van lezen op het net,veel goed respons. :wink:

Vandaar de nieuwschierigheid.................... :mrgreen:
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Ik zie dat de dac 1mA levert aan de stroomuitgang. Dus 240 of 270 Ohm zal dan het gewenste effect geven.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Oke,240/270 ohm.

Bedankt ,Koifarm.

Had al een keer 220 ohm geprobeerd met de 6N2P ,maar dit klonk veel te vet......

Misschien dat het met deze kabouters beter gaat,gezien de lagere versterking.
palermaaudio
Berichten: 169
Lid geworden op: za 12 nov 2011, 21:54
Locatie: Oberlangen
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door palermaaudio »

Ik volg dit topic al een tijdje en heb ook een aantal van deze kabouters via Ebay aangeschaft. Twee stuks komen op mijn voorversterker te staan als hoofdtelefoon versterker (http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=15581)

Maar ik heb nog een aantal buisjes over. Wat ga ik daar mee doen? Ik zat aan een phonotrap te denken, maar heb eigenlijk geen idee of ze hier geschikt voor zijn. Hebben jullie enig idee?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Ah!buis »

Als je met de 6N16 wil voorversterken om plaatjes te draaien met een 5mV (MM) startkapitaal heb je wel 3,of voor een kathodevolger erachter 4,triodes nodig.
Voor een schappelijke 1V uit is een versterking van 1000/5=200x nodig.Maar de bassen moeten nog 20db (=10x) opgehaalt (RIAA) zodat je al 200x10=2000x moet versterken.
Die arme 6N16 met een µ van 25 ,zeg dat je 20x haalt geeft dan 400x met z'n tweeën en 8000x in triumviraat,met als vierde(de scheidsrechter)kathodevolger.En dat is dan voor één kant.
Hoe het gesteld is met het ruisgedrag van die russen weet ik niet,ze zijn niet specifiek voor LF-voorversterking.
Het moet wel kunnen maar 't wordt el gordo.
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Kappa7 »

Ah!buis schreef:
Als je met de 6N16 wil voorversterken om plaatjes te draaien met een 5mV (MM) startkapitaal heb je wel 3,of voor een kathodevolger erachter 4,triodes nodig.
Voor een schappelijke 1V uit is een versterking van 1000/5=200x nodig.Maar de bassen moeten nog 20db (=10x) opgehaalt (RIAA) zodat je al 200x10=2000x moet versterken.
Die arme 6N16 met een µ van 25 ,zeg dat je 20x haalt geeft dan 400x met z'n tweeën en 8000x in triumviraat,met als vierde(de scheidsrechter)kathodevolger.En dat is dan voor één kant.
Hoe het gesteld is met het ruisgedrag van die russen weet ik niet,ze zijn niet specifiek voor LF-voorversterking.
Het moet wel kunnen maar 't wordt el gordo.
Anne
Ik was ooit met dit verhaal gestart met het idee daar ook een buisje achter te zetten.
Als je 20x versterking met dit buisje kan halen dan zou je prima met dit trapje en een passieve RIAA er tussen kunnen bouwen.
Als ik tijd heb wil ik dat eens verder uit werken.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=18032

Groetjes George
edje
Berichten: 360
Lid geworden op: zo 22 apr 2007, 19:13
Locatie: Geel

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door edje »

Beste

http://tubedata.tubes.se/sheets/043/r/RD12Ta.pdf

Heb van het net geplukt dat je er zo van die buisjes hebt .
Heb je er eventueel geen teveel en zoja wat gaan die buisjes tegenwoordig moeten opbrengen ?

Alvast bedankt

Ed
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Ed, je hebt een PB.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Ook het ontwerp met de phonopre met 6n16 buisjes draaid hier al een tijd.
Ik ben zeer tevreden. :D

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... it=mini+me
Diapason
Berichten: 14
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 13:47
Locatie: Leeuwarden

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Diapason »

Hallo Ah buis

Ik had een vraagje over de Kathode weerstand,
In mijn buizenvoeding (6n16 voorversterker) kom ik uit op een spanning van 200V ,5mA per kanaal.
Bij 160V 5mA gaf je het advies om in (SRPP) 1K en 22K als kathode weerstand
Kan ik de zelfde waarden gebruiken? :-k :-k

Alvast bedankt,

Richard
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Gebruik onderstaande link voor bepalen van optimale instelling.

http://www.trioda.com/tools/triode.html
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Ah!buis »

Je zou zeggen dat Richard (diapason) een en ander door elkaar haalt :o
Eerst auteurs, dit is niet mijn draadje :-s .
En een kathode weerstand van 22k in een SRPP :? ,daarbij hier komt een SRPP hier niet eens voor .
Anne
Diapason
Berichten: 14
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 13:47
Locatie: Leeuwarden

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Diapason »

Sorry...... :oops: :oops:
ik had natuurlijk een open vraag moeten stellen.
En zeker niet buiten de auteur om
Om even terug te komen op mijn vraag ik bedoelde; 1K in de SRPP en 22K in de kathodebuffer.

Richard
Diapason
Berichten: 14
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 13:47
Locatie: Leeuwarden

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Diapason »

Koifarm,

Bedankt voor de link :D :D :D
Richard
Plaats reactie