In eerste instantie was dat vooral een driver upgrade in een mooiere behuizing. Het project zit al een hele tijd in de koelkast, maar door de jaren heen ontdekte ik meer en meer 'fouten' in m'n huidige systeem. Het zijn meestal typische beginnersfouten
Voor die problemen heb ik nu een min of meer afdoende oplossing gevonden, dus was de tijd gekomen om aan het bouwen te slaan
De scheidingsfilters:
-Dit zijn nu 'text-book' 4e orde Linkwitz filters. Dat kan beter
-Er is een lichte ruis te horen, ook als het volume dicht staat. Door het interne niveau van het filter op te krikken en net voor de eindtrappen opnieuw te verlagen moet de ruis naar beneden.
Ik denk aan een versterking van 5x in de ingangstrap ipv 1x. dat moet een verlaging van de ruisvloer van zowat 12dB opleveren.
De systeem gevoeligheid zal 2dBV zijn, bij voedingsrails van +/- 17V is er dan nog voldoende 'headroom'.
-De 3-weg topologie is nu parallel. Maw de drie takken zijn vast geknoopt aan de ingangstrap. Dit moet een vertakte topologie worden, maw, het hoog afgetapt van het midden, na het mid hoogdoorlaat filter.
-Er is geen rekening gehouden met het akoestische centrum. Er zal een all-pass delay in de tweeter tak komen.
Het akoestisch concept
Het doel bij het bepalen van het akoestisch concept is een zo vlak mogelijke on-axis én energie respons.
-Mid-Hi
Nu heb ik vloerstaanders die pakweg 120cm van de muur staan, dat geeft heel wat hobbels in het low-mid gebied. Gelukkig zit er een krachtige ASP tussen onze oren en is dit niet zo'n probleem, maar het kan beter.
Ook moet de bafflestep gecompenseerd worden. Maw, er word, pakweg boven de 300Hz, minder energie de ruimte ingestuurd dan eronder.
Beide problemen verdwijnen bij een 'wall-mount' concept.
Bijkomend voordeel is hierbij een hoge WAF.
-Laag
Nu zitten de woofers nu op een hoogte van 66cm, opnieuw niet zo goed voor een vlakke respons.
De woofers komen op de vloer te liggen, back-to-back als een vermomd TV-meubel. Dit geeft een vlakke respons, verminderd de trillingen van de kast, en opnieuw hoge WAF. Bovendien neemt zo'n meubel heel wat volume in die nu nuttig kan gebruikt worden als kast volume, zowat 80l.
Drivers
-Voor de tweet ligt het voor de hand een Seas 1499 DXT te selecteren, die heeft dankzij zijn waveguide een heel gladde off-axis. Zit door de waveguide ook extra diep verzonken, dus het akoestisch centrum ligt dichter bij dat van de mid.
-Voor de mid, een AL130, goeie driver; 5", wat mij betreft de ideale grootte voor een mid.
-Het laag: 830952, dit is eigenlijk een sub, maar hij is dankzij het aluminium erg glad tot ongeveer 800Hz. Hij is bovendien 4ohm, en er kan dus voldoende extra vermogen ingepompt worden om hem aan de lage kant vlak te trekken met low-shelving. Heeft met z'n 12" voldoende Sd om dat te doen. Hij is wel bijzonder lelijk, maar er komt een doekje voor
ps plaatjes opladen lukt niet... ik probeer het later nog es