Bouw 'Flat three': een wall-mount drie weg

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Free

Bouw 'Flat three': een wall-mount drie weg

Bericht door Free »

Als vervanging voor mijn huidig 3-weg actief vloerstaand systeem heb ik al een hele tijd 2x Visaton AL130, 2x Peerles XXLS 830952 en nog wat HiVi tweeters liggen.
In eerste instantie was dat vooral een driver upgrade in een mooiere behuizing. Het project zit al een hele tijd in de koelkast, maar door de jaren heen ontdekte ik meer en meer 'fouten' in m'n huidige systeem. Het zijn meestal typische beginnersfouten
Voor die problemen heb ik nu een min of meer afdoende oplossing gevonden, dus was de tijd gekomen om aan het bouwen te slaan :-)

De scheidingsfilters:
-Dit zijn nu 'text-book' 4e orde Linkwitz filters. Dat kan beter ;-) Dat moeten uiteraard filters worden die een akoestische respons modelleren. Ik denk aan 4e orde Linkwitz op 150 en 2000.
-Er is een lichte ruis te horen, ook als het volume dicht staat. Door het interne niveau van het filter op te krikken en net voor de eindtrappen opnieuw te verlagen moet de ruis naar beneden.
Ik denk aan een versterking van 5x in de ingangstrap ipv 1x. dat moet een verlaging van de ruisvloer van zowat 12dB opleveren.
De systeem gevoeligheid zal 2dBV zijn, bij voedingsrails van +/- 17V is er dan nog voldoende 'headroom'.
-De 3-weg topologie is nu parallel. Maw de drie takken zijn vast geknoopt aan de ingangstrap. Dit moet een vertakte topologie worden, maw, het hoog afgetapt van het midden, na het mid hoogdoorlaat filter.
-Er is geen rekening gehouden met het akoestische centrum. Er zal een all-pass delay in de tweeter tak komen.

Het akoestisch concept
Het doel bij het bepalen van het akoestisch concept is een zo vlak mogelijke on-axis én energie respons.
-Mid-Hi
Nu heb ik vloerstaanders die pakweg 120cm van de muur staan, dat geeft heel wat hobbels in het low-mid gebied. Gelukkig zit er een krachtige ASP tussen onze oren en is dit niet zo'n probleem, maar het kan beter.
Ook moet de bafflestep gecompenseerd worden. Maw, er word, pakweg boven de 300Hz, minder energie de ruimte ingestuurd dan eronder.
Beide problemen verdwijnen bij een 'wall-mount' concept.
Bijkomend voordeel is hierbij een hoge WAF. :-)
-Laag
Nu zitten de woofers nu op een hoogte van 66cm, opnieuw niet zo goed voor een vlakke respons.
De woofers komen op de vloer te liggen, back-to-back als een vermomd TV-meubel. Dit geeft een vlakke respons, verminderd de trillingen van de kast, en opnieuw hoge WAF. Bovendien neemt zo'n meubel heel wat volume in die nu nuttig kan gebruikt worden als kast volume, zowat 80l.

Drivers
-Voor de tweet ligt het voor de hand een Seas 1499 DXT te selecteren, die heeft dankzij zijn waveguide een heel gladde off-axis. Zit door de waveguide ook extra diep verzonken, dus het akoestisch centrum ligt dichter bij dat van de mid.
-Voor de mid, een AL130, goeie driver; 5", wat mij betreft de ideale grootte voor een mid.
-Het laag: 830952, dit is eigenlijk een sub, maar hij is dankzij het aluminium erg glad tot ongeveer 800Hz. Hij is bovendien 4ohm, en er kan dus voldoende extra vermogen ingepompt worden om hem aan de lage kant vlak te trekken met low-shelving. Heeft met z'n 12" voldoende Sd om dat te doen. Hij is wel bijzonder lelijk, maar er komt een doekje voor :-)

ps plaatjes opladen lukt niet... ik probeer het later nog es
Free

Re: Bouw 'Flat three': een wall-mount drie weg

Bericht door Free »

Nu lukt het wél :shock:

Free
Bijlagen
de setup tegen de muur
de setup tegen de muur
'exploded view' van de mid
'exploded view' van de mid
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Leuk idee!
Ik zou alleen de subs niet hoger laten doorlopen dan 100-150 hz. Lijkt me opknipt nodig met 5" midwoofers.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Vinculum schreef:
... Lijkt me opknipt nodig met 5" midwoofers.
zet jij dat autocorrect op je aifoon eens uit :rofl:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Free schreef:
-Er is geen rekening gehouden met het akoestische centrum. Er zal een all-pass delay in de tweeter tak komen
:rock: top, top, top!

Wat me wel direct opvalt: de backwave van de AL130 kan niet voldoende gedempt worden vrees ik, daar zie ik op dit moment het grootste struikelblok.

En die tweeter, heel prima maar in mijn beleving nou juist niet voor jouw opzet.
In jouw ontwerp is rondstalen geen probleem en dat de tweeter dieper ligt gaat eigenlijk geen voordeel vormen gezien je actieve opzet.

Ik zou een andere tweeter kiezen, bijv. een peerless HDS, Scanspeak, SB acoustics, CSS (schijnt het ook goed te doen in een forse 3-weg) of Visaton KE25SC bijvoorbeeld.

succes!
Ronkel

Bericht door Ronkel »

wouter schreef:
Wat me wel direct opvalt: de backwave van de AL130 kan niet voldoende gedempt worden vrees ik, daar zie ik op dit moment het grootste struikelblok.
Da's misschien wel een dingetje idd. Ik zou eens een testkastje maken en die volstoppen met glaswol of twaron. Dat dempt bij mijn weten een stuk beter dan polyester 'dempingswol' e.d., wie weet valt het mee.
En die tweeter, heel prima maar in mijn beleving nou juist niet voor jouw opzet.
In jouw ontwerp is rondstalen geen probleem en dat de tweeter dieper ligt gaat eigenlijk geen voordeel vormen gezien je actieve opzet.

Ik zou een andere tweeter kiezen, bijv. een peerless HDS, Scanspeak, SB acoustics, CSS (schijnt het ook goed te doen in een forse 3-weg) of Visaton KE25SC bijvoorbeeld.
Daar ben ik het zeker mee eens. Die DXT heeft amper richtwerking onder 4 kHz en bovendien is dat ding bedoeld om aan te sluiten bij de directivity van normale, relatief smalle box speakers (die last hebben van flinke diffractie voor de middentoner). Bovendien is het eigenlijk geen waveguide maar een diffractie-lens.

Misschien is een Seas 27TBFC/G of iets dergelijks ook een mooie optie?
blueznl

Bericht door blueznl »

Misschien een beetje dom van me (gelukkig ben ik niet blond :-)) maar ik vermoed dat er nog een TV tussen komt te hangen? Zo ja, waarom maak je dan geen 'valse voorzet wand' waarin je woofers, mids, tweets, alles in opneemt? Heb je in ieder geval wat volume tot je beschikking :sure:

Of een gat in de muur naar de buren. Als die van dezelfde muziek houden is volume helemaal geen probleem meer :lol:
Free

Bericht door Free »

Ronkel schreef:
wouter schreef:
Da's misschien wel een dingetje idd. Ik zou eens een testkastje maken en die volstoppen met glaswol of twaron. Dat dempt bij mijn weten een stuk beter dan polyester 'dempingswol' e.d., wie weet valt het mee.
Ja, dat is nog wel een beetje spannend. :lol: Wanneer de 'ruwbouw' af is, ga ik de frequentie respons en de impedantie opmeten om na te gaan of er rare dips of pieken te zien zijn die erop wijzen dat er iets loos is. 8-[

wouter schreef:
Rondstralen is hier inderdaad geen probleem. In tegendeel zelfs. Maar bundelen doet de DXT ook niet zo veel... ondanks de (of eerder dankzij) de speciale constructie is er op 60 graden tussen de 10 en 20k zelfs veel meer output dan bij een 'blote' tweeter.
Enfin, ik heb hem vooral gekozen voor z'n vlakke off-axis, dat doet geen enkele tweeter hem na.

Free
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

eh, heb je hem wel eens gehoord dan :wink:

Ik wel, leuk voor een 'mid' budget project, niet voor waar jij mee bezig bent.
Free

Bericht door Free »

Effe een paar foto's van de bouw posten, daar gaat het hier toch om :)

Free
Bijlagen
droge passing...
droge passing...
ronding gekopieerd middels een bovenfrees
ronding gekopieerd middels een bovenfrees
vier maal 6mm mdf vastgevezen op de mal
vier maal 6mm mdf vastgevezen op de mal
langzaam maar zeker...
langzaam maar zeker...
zo, die mogen een paar dagen wennen aan de nieuwe houding.
zo, die mogen een paar dagen wennen aan de nieuwe houding.
mrcrabb

Bericht door mrcrabb »

ziet er al leuk uit!!!!! ben benieuwd hoe het verder wordt ;)
SARK

Bericht door SARK »

BRUUT :shock:
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wat een mal!! Dit gaat er fraai worden!!!
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik ga dit ook eens volgen.

Ik vind het idee van blueznl ook niet slecht. Je zou de TV dan zelfs IN de wand kunnen hangen in plaats van ervoor.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Stomme vraag maar heb je ook lijm tussen de panelen gedaan? Ik zie er nl niets van.
Heb je dat niet gedaan dan zullen die platen denk ik weer lekker terug veren. :shock:
SARK

Bericht door SARK »

Volgens mij liggen ze een beetje 'voor te vormen' zodat het straks wat makkelijker is om ze op de boxen zelf te kunnen lijmen ... maar ik kan er ook naast zitten 8-[
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik kon je subs niet vinden in het lijstje van drivers, maar nu zie ik dat je typenummer en artikelnummer hebt gecombineerd. Dat moet natuurlijk de Peerless XXLS-308ALU zijn.

Ik ben benieuwd hoe dat straks gaat klinken.

Groeten,
Mischa
Free

Bericht door Free »

Even een update van het bouw proces, want het is heel lang geleden...De wand boxen zijn inmiddels gebouwd en ik ben erg tevreden over hoe ze eruit zien. :)
Verder spreken de foto's voor zich

Free
Bijlagen
gelamineerde voorkant
gelamineerde voorkant
droge passing van beide delen
droge passing van beide delen
opgeschoond na het lijmen
opgeschoond na het lijmen
nauwkeurig gezinken
nauwkeurig gezinken
ziet er al net echt uit
ziet er al net echt uit
inmiddels aan het meten geslagen
inmiddels aan het meten geslagen
dre

Bericht door dre »

gaaf zo!

heb je al plaatjes van de metingen beschikbaar?
Free

Bericht door Free »

Zo dat was het goede nieuws, nu het slechte :roll:
Akoestisch is het geen succes vrees ik. De 'muur' zorgt voor veel meer rimpel dan ik verwacht had. Ik denk niet dat dit erg bruikbaar is. Ze zijn wel mooi, maar ze moeten zwijgen :lol:

Back to the drawing table dan maar.
Iemand ideeën?

Free
Bijlagen
groen: normaal<br />rood: met extra vleugels
groen: normaal
rood: met extra vleugels
extra vleugels
extra vleugels
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dat is misschien ook een deel reflectie van het plafond wat je ziet, als ik er een kussen tussen houdt (tussen mic en plafond) verandert de rimpel. Close zie je hem niet, maar hoe verder ik van de speaker afmeet hoe groter die rimpel rond 150 Hz

De moeite waard om te proberen, maar die groene curve is duidelijk beter....
meanman64

Bericht door meanman64 »

Mss een domme opmerking,ze komen aan de muur te hangen waarom ze zo niet meten en corrigeren indien nodig?
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

Klinkt logisch :roll:
Free

Bericht door Free »

meanman64 schreef:
Mss een domme opmerking,ze komen aan de muur te hangen waarom ze zo niet meten en corrigeren indien nodig?
een kromme respons corrigeren zou flauw zijn hé :oops:

Maar serieus, ik geloof wel dat corrigeren 'correct' zou zijn het gaat namelijk over échte variaties in de power respons en niet zoals bij klassieke diffractie over richtings-afhankelijke variaties bij een vlakke power resons.
Ben er geloof ik nog niet helemaal uit of ik ermee doorga of een nieuwe behuizing bedenk. Ik had graag een vlakker uitgangspunt gehad.

Free
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Toch gewoon tijdvenstermetingen?
Dan heb je praktisch helemaal geen last van staande golven.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”