LBVS tweeter nog ergens te vinden?
Moderator: Beheerdersteam
-
speedy_d_27
- Berichten: 17
- Lid geworden op: za 13 feb 2010, 21:41
LBVS tweeter nog ergens te vinden?
Zoals velen voor mij (en nog steeds vaak wordt aangeraden op het forum) wil ik graag 2 LBVS speakers bouwen. De MDF ligt al maanden te wachten en ik wilde eindelijk beginnen.
Nu kom ik er echter achter dat de Seas tweeters nergens meer vanuit voorraad te krijgen zijn. Weet iemand nog een adresje waar ze wel op voorraad zijn?
Ik heb al bij europe audio, rumoh, speakerland en strassacker gekeken maar als ze al op de site staan staat dat ze op levering bij de leverancier staan.
Worden deze tweeters uberhaupt nog wel gemaakt?
Gr.,
Dennie
Nu kom ik er echter achter dat de Seas tweeters nergens meer vanuit voorraad te krijgen zijn. Weet iemand nog een adresje waar ze wel op voorraad zijn?
Ik heb al bij europe audio, rumoh, speakerland en strassacker gekeken maar als ze al op de site staan staat dat ze op levering bij de leverancier staan.
Worden deze tweeters uberhaupt nog wel gemaakt?
Gr.,
Dennie
Re: LBVS tweeter nog ergens te vinden?
Hallo Dennie,
Ik zou mij geen zorgen maken over de leverbaarheid van de tweeter.
Ze staan nog gewoon op de website van Seas.
Een nabestelling laat meestal niet zo lang op zich wachten, ca. 2-3 weken vermoed ik.
Ondertussen kunnen de kasten gemaakt worden toch?
Daar kan ook een behoorlijke tijd in zitten
.
Ik zou mij geen zorgen maken over de leverbaarheid van de tweeter.
Ze staan nog gewoon op de website van Seas.
Een nabestelling laat meestal niet zo lang op zich wachten, ca. 2-3 weken vermoed ik.
Ondertussen kunnen de kasten gemaakt worden toch?
Daar kan ook een behoorlijke tijd in zitten
Re: LBVS tweeter nog ergens te vinden?
Hier staat hij gewoon als voorraad:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3375
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3375
-
speedy_d_27
- Berichten: 17
- Lid geworden op: za 13 feb 2010, 21:41
Re: LBVS tweeter nog ergens te vinden?
Bedankt voor jullie antwoord.
Ik heb inmiddels antwoord van speaker en co en die hebben er 2 voor me besteld. (wel duurder als bij europe-audio maar ja)
Wel vreemd van europe-audio want gisteren stonden ze nog niet op voorraad.
Ik heb inmiddels antwoord van speaker en co en die hebben er 2 voor me besteld. (wel duurder als bij europe-audio maar ja)
Wel vreemd van europe-audio want gisteren stonden ze nog niet op voorraad.
Re: LBVS tweeter nog ergens te vinden?
Ze lezen vast mee.speedy_d_27 schreef:Wel vreemd van europe-audio want gisteren stonden ze nog niet op voorraad.
-
speedy_d_27
- Berichten: 17
- Lid geworden op: za 13 feb 2010, 21:41
Re: LBVS tweeter nog ergens te vinden?
Er is ook een goed zaagplan beschikbaar voor de LBVS om uit een stuk MDF te halen? 2440*1220
of moet ik zelf wat gaan puzzelen zodat er met zo min mogelijk wijzigen van de zaag instellingen gezaagd kan worden?
of moet ik zelf wat gaan puzzelen zodat er met zo min mogelijk wijzigen van de zaag instellingen gezaagd kan worden?
Re: LBVS tweeter nog ergens te vinden?
Drie zaken die wel belangrijk zijn voordat je gaat puzzelen (eigenlijk wilde ik al gaan puzzelen omdat ik dit altijd wel leuk vindgroggy schreef:Er is ook een goed zaagplan beschikbaar voor de LBVS om uit een stuk MDF te halen? 2440*1220
of moet ik zelf wat gaan puzzelen zodat er met zo min mogelijk wijzigen van de zaag instellingen gezaagd kan worden?
1- Wil je verstek of kops
2- Als je kops wilt, waar worden de aansluitnaden zichtbaar ... aan de voorkant of aan de zijkant
3- welke houtdikte wil je gebruiken
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: LBVS tweeter nog ergens te vinden?
Edo had t met een 4mm MDF paatje op de baffle om de kopse kanten uit t zicht te krijgenSARK schreef:2- Als je kops wilt, waar worden de aansluitnaden zichtbaar ... aan de voorkant of aan de zijkant
Re: LBVS tweeter nog ergens te vinden?
Kops, dat de naden zichtbaar zijn neem ik voorlief, of ik pak de boel nog in met 4mm mdf.
Ik ga 18 mm mdf gebruiken
Thanks
Re: LBVS tweeter nog ergens te vinden?
Het zaagplan (plaatje en SketchUp project).
Wat ik altijd vraag (als ze dit niet uit zichzelf doen
) is om eerst even een randje van een cm of twee drie weg te halen zodat eventuele butsen meteen zijn weggehaald, je hebt wel speelruimte om twee cm te missen.
Zoals aangegeven in de tekening wordt eerst het werkgedeelte gezaagd en als tweede wordt in een gang de hoogte van alle zij-, voor- en bovenkanten gezaagd.
Hierna moet je zelf even de volgorde bepalen maar sta er iig op dat als een maat is ingesteld, de zagert meteen alle planken die dezelfde breedte moeten hebben ook in die sessie zaagt zonder dat de instelling wordt gewijzigd.
Verder kan ik je sterk aanbevelen om de boven- en voorkant met 4 mm MDF te beplakken om het netjes af te werken, als je een frees kunt lenen dan kun je dit heel fijn op maat maken nadat je het op de 18 mm kast hebt geplakt. Als je het helemaal netjes wil doen dan kun je de tweeter en de woofer ook uit deze nieuwe 4mm baffle frezen
ps.
4mm MDF kun je ook op maat snijden met een Stanleymes en een geleider
handig als je een beetje wilt klussen terwijl de rest van het huis al of nog slaapt. Je moet alleen niet in een/twee keer door de plaat heen willen, het kost je wel een gangetje of 6 voordat je er door bent. Bij deze methode is het wel noodzakelijk om een beetje overhang te gebruiken zodat je het (als het eenmaal op de 18mm kast is geplakt) met een schuurblokje mooi pas kunt skuren 
Wat ik altijd vraag (als ze dit niet uit zichzelf doen
Zoals aangegeven in de tekening wordt eerst het werkgedeelte gezaagd en als tweede wordt in een gang de hoogte van alle zij-, voor- en bovenkanten gezaagd.
Hierna moet je zelf even de volgorde bepalen maar sta er iig op dat als een maat is ingesteld, de zagert meteen alle planken die dezelfde breedte moeten hebben ook in die sessie zaagt zonder dat de instelling wordt gewijzigd.
Verder kan ik je sterk aanbevelen om de boven- en voorkant met 4 mm MDF te beplakken om het netjes af te werken, als je een frees kunt lenen dan kun je dit heel fijn op maat maken nadat je het op de 18 mm kast hebt geplakt. Als je het helemaal netjes wil doen dan kun je de tweeter en de woofer ook uit deze nieuwe 4mm baffle frezen
ps.
4mm MDF kun je ook op maat snijden met een Stanleymes en een geleider
- Bijlagen
-
- LBVS zaagplan.skp
- (37.05 KiB) 42 keer gedownload
Laatst gewijzigd door SARK op zo 28 apr 2013, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: LBVS tweeter nog ergens te vinden?
Bedankt voor je zaadplan en al je tips! Ik ga proberen deze week langs de houttoko te gaan
Re: LBVS tweeter nog ergens te vinden?
Ik heb even de voet in de afbeelding en het SketchUp bestand toegevoegd ... was ik even vergeten 
Re: LBVS tweeter nog ergens te vinden?
Haha, da's geen typo ... da's een Freudian slip of the keyboardray5150 schreef:groggy schreef:zaadplan![]()
![]()
![]()
![]()
- Bijlagen
-
- freud.jpg (15.03 KiB) 756 keer bekeken
Re: LBVS tweeter nog ergens te vinden?
En vraag ze of ze van tevoren een scherp zaagblad willen monteren..
Ik heb vaak genoeg gehad dat het blad niet scherp was. Daar krijg je zulke ruwe zaagsnedes mee..
Als je met een scherp blad door mdf zaagt hoor je het bijna niet en is er ook bijna geen weerstand. Een bot blad hoor je duidelijk (alsof je door triplex heen zaagt) en moet je er echt doorheen duwen..
Ik heb vaak genoeg gehad dat het blad niet scherp was. Daar krijg je zulke ruwe zaagsnedes mee..
Als je met een scherp blad door mdf zaagt hoor je het bijna niet en is er ook bijna geen weerstand. Een bot blad hoor je duidelijk (alsof je door triplex heen zaagt) en moet je er echt doorheen duwen..
Re: LBVS tweeter nog ergens te vinden?
Ik laat het zagen bij een goede houttoko, geen bouwmarkt.
In mijn hoofd heb ik de speakers al een paar keer gebouwd, en heb zodoende ook besloten om de speaker in te pakken in 4mm mdf. Dit bracht mij wel op de vraag wat een slimme volgorde is voor het maken van de gaten voor de seas en de peerless?
Re: LBVS tweeter nog ergens te vinden?
Ik ga er even gemakshalve vanuit dat je de units niet gaat verzinken en je ook geen bovenfrees hebt.
1- Voordat je gaat lijmen eerst alle gaten in de 18 mm panelen zagen
2- Kast in elkaar lijmen (leg een lading boeken oid klaar zodat je deze boven op de kast kunt leggen als "lijmklem", pas op voor het wegdrijven van de planken
)
3- Maak van een paar A4-tjes een mal waar je exact de gaten en natuurlijk ook de maat van de kast aftekent en uitsnijdt en gebruik deze om de 4 mm plankies te snijden/zagen (zoals eerder aangegeven: hou een mm of 3 tot 4 overlap zodat je a) wat speling hebt maar vooral b) met het betere schuurwerk netjes op maat kunt schuren. Dit kun je ook voor de binnenkant van de gaten toepassen hoewel hier een halfronde vijl weer heerlijk werkt ipv schuurpapier
)
ps.
Tegen het drijven helpt een paar afgeknipte spijkertjes, voor de lange lengtes drie nageltjes en voor de korte stukkies is twee voldoende. Zorg er wel voor dat je de plank dan wel meteen goed plaatst want schuiven werkt dan niet meer
Ik pas ook wel eens "armelui" deuvels toe ... satéstokjes, gaatjes boren (even een malletje maken) prikkers een heel klein beetje scherp maken en je hebt mini-deuvels.
ps. ps.
Ook al is dit een zeer eenvoudige kast ... markeer de in te smeren delen vooraf met een potloodje, je zal niet de eerste zijn die een deel insmeert en vervolgens snel met een doekie aan de slag moet omdat het verkeerde stuk met lijm is besmeurd
ps. ps. ps.
Je kunt er ook voor kiezen om de voor-, achter-, boven- en onderkant tijdens het lijmen (tijdelijk) tegen elkaar te schroeven. Deze schroeven fungeren dan als lijmklem en als anti-drijfmiddel, als de lijm droog is moet je de schroeven weer verwijderen. Vullen en de 4 mm panelen er over en je ziet er niets meer van.
1- Voordat je gaat lijmen eerst alle gaten in de 18 mm panelen zagen
2- Kast in elkaar lijmen (leg een lading boeken oid klaar zodat je deze boven op de kast kunt leggen als "lijmklem", pas op voor het wegdrijven van de planken
3- Maak van een paar A4-tjes een mal waar je exact de gaten en natuurlijk ook de maat van de kast aftekent en uitsnijdt en gebruik deze om de 4 mm plankies te snijden/zagen (zoals eerder aangegeven: hou een mm of 3 tot 4 overlap zodat je a) wat speling hebt maar vooral b) met het betere schuurwerk netjes op maat kunt schuren. Dit kun je ook voor de binnenkant van de gaten toepassen hoewel hier een halfronde vijl weer heerlijk werkt ipv schuurpapier
ps.
Tegen het drijven helpt een paar afgeknipte spijkertjes, voor de lange lengtes drie nageltjes en voor de korte stukkies is twee voldoende. Zorg er wel voor dat je de plank dan wel meteen goed plaatst want schuiven werkt dan niet meer
Ik pas ook wel eens "armelui" deuvels toe ... satéstokjes, gaatjes boren (even een malletje maken) prikkers een heel klein beetje scherp maken en je hebt mini-deuvels.
ps. ps.
Ook al is dit een zeer eenvoudige kast ... markeer de in te smeren delen vooraf met een potloodje, je zal niet de eerste zijn die een deel insmeert en vervolgens snel met een doekie aan de slag moet omdat het verkeerde stuk met lijm is besmeurd
ps. ps. ps.
Je kunt er ook voor kiezen om de voor-, achter-, boven- en onderkant tijdens het lijmen (tijdelijk) tegen elkaar te schroeven. Deze schroeven fungeren dan als lijmklem en als anti-drijfmiddel, als de lijm droog is moet je de schroeven weer verwijderen. Vullen en de 4 mm panelen er over en je ziet er niets meer van.
Re: LBVS tweeter nog ergens te vinden?
de contouren van de kastjes staan, en is zeer goed gelukt.. ik wacht nog op mijn bestelling van europe-audio en daarna kan ik aan de elektronica en de binnenkant vd kast afmaken. Vervolgens pak ik de kast in met 4 mm MDF, dan kan het afwerken beginnen.
Echter ik heb 30 april mijn bestelling geplaatst en ik heb nog niks ontvangen van europe-audio omdat de bass reflex pijp niet meteen leverbaar was.... maar ze reageren ook niet op email etc... kan iemand mij iets vertellen over deze club want dit irriteert
Echter ik heb 30 april mijn bestelling geplaatst en ik heb nog niks ontvangen van europe-audio omdat de bass reflex pijp niet meteen leverbaar was.... maar ze reageren ook niet op email etc... kan iemand mij iets vertellen over deze club want dit irriteert
Re: LBVS tweeter nog ergens te vinden?
de contouren van de kastjes staan, en is zeer goed gelukt.. ik wacht nog op mijn bestelling van europe-audio en daarna kan ik aan de elektronica en de binnenkant vd kast afmaken. Vervolgens pak ik de kast in met 4 mm MDF, dan kan het afwerken beginnen.
Echter ik heb 30 april mijn bestelling geplaatst en ik heb nog niks ontvangen van europe-audio omdat de bass reflex pijp niet meteen leverbaar was.... maar ze reageren ook niet op email etc... kan iemand mij iets vertellen over deze club want dit irriteert
Echter ik heb 30 april mijn bestelling geplaatst en ik heb nog niks ontvangen van europe-audio omdat de bass reflex pijp niet meteen leverbaar was.... maar ze reageren ook niet op email etc... kan iemand mij iets vertellen over deze club want dit irriteert
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: LBVS tweeter nog ergens te vinden?
dat gebeurt daar wel vaker, maar verder geen reden tot zorg hoor, ze zijn prima te vertrouwengroggy schreef:Echter ik heb 30 april mijn bestelling geplaatst en ik heb nog niks ontvangen van europe-audio omdat de bass reflex pijp niet meteen leverbaar was.... maar ze reageren ook niet op email etc... kan iemand mij iets vertellen over deze club want dit irriteert
