mini buizen phono versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Kappa7
Contacteer:

Re: mini buizen phono versterker

Bericht door Kappa7 »

Sorry voor de late reactie maar Chroom geeft aan dat de site niet goed is en heb deze dus niet eerder bekeken.

Dat ziet er wel al heel erg netjes uit.
Dit zal wel genoeg dempen zo lijkt mij.

De arm wil je in principe ontkoppeld hebben van je tafel om ongewenste trillingen van uit de motor via het chassis tegen te houden.

Het beste kan je dus een armboard maken dat met rubber of iets dergelijks aan de tafel bevestigd wordt.
een materiaal dat deminste niet veel trillingen door geeft is hout.
MDF is wat dat betreft makkelijk te bewerken en mooi af te werken.
Al verwacht ik dat Aluminium of RVS ook prima zal gaan als deze maar ontkoppelt is van de rest en met name van de motor.
sevenup

Bericht door sevenup »

Kappa7 schreef:
Sorry voor de late reactie maar Chroom geeft aan dat de site niet goed is en heb deze dus niet eerder bekeken.

Dat ziet er wel al heel erg netjes uit.
Dit zal wel genoeg dempen zo lijkt mij.

De arm wil je in principe ontkoppeld hebben van je tafel om ongewenste trillingen van uit de motor via het chassis tegen te houden.

Het beste kan je dus een armboard maken dat met rubber of iets dergelijks aan de tafel bevestigd wordt.
een materiaal dat deminste niet veel trillingen door geeft is hout.
MDF is wat dat betreft makkelijk te bewerken en mooi af te werken.
Al verwacht ik dat Aluminium of RVS ook prima zal gaan als deze maar ontkoppelt is van de rest en met name van de motor.
Bedankt voor je antwoord.

de motor heb ik bewust niet aan het houten frame bevestigd om koppeling van trillingen richting plateau te voorkomen. De motor zit in rubbers opgehangen.
Voor het armboard heb ik 2 mogelijkheden. Deze kan aan de plastic bovenkant bevestigd worden, eventueel ontkoppeld met rubbers. Maar ik kan het armboard ook ontkoppeld monteren op staanders die door de boven kant heenvoeren en bevestigd worden aan een plankje dat vast zit aan het houten frame.

Wat zou het beste zijn?
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Gewoon op de bovenzijde plaatsen.
Met een paar rubber ringen er tussen dat zal voldoende zijn.
Je moet namelijk oppassen dat er niet teveel beweging kan ontstaan tussen de arm en het plateau.
sevenup

Bericht door sevenup »

ok, dat maakt het een stukje eenvoudiger. Goede kennis van mij is metaalbewerker, zal eens vragen of hij iets moois kan maken.
sevenup

Bericht door sevenup »

Ik ben helemaal overtuigd van de phonodude na deze gehoord te hebben op de luisterdag in Enschede.
Nu zijn de 5755 buizen nogal prijzig, dus heb ik besloten tijdelijk een ECC83 te gebruiken als eerste trap in plaats van de 5755.
Deze kan dus niet met kathode aan aarde. Instelling als mu follower zal dus hetzelfde moeten zijn als de tweede trap zoals in Versie1 van d ephonodude.
Later kan ik dan altijd nog omschakelen naar de 5755 wanneer nodig.

Uitgangsimpedantie van de ecc83 als mu follower is volgens mij iets lager als de 5755, dus de belasting van het riaa filter zou geen probleem moeten zijn lijkt mij.
Zou iemand dit kunnen bevestigen?
Bijlagen
riaa.jpg
cool

Bericht door cool »

Kappa7 schreef:

Lijkt mij geen goed idee. Om zoveel mogelijk informatie (microdetail) uit de plaat te hebben moet de positie van de naald gefixeerd zijn t.o.v. de grammofoonplaat. Als je in de overdrachtweg iets van rubber doet verlies je aan informatie.
Dus de arm moet eigenlijk zo star mogelijk aan het lager komen.
Dit geheel kun je van de omgevong ontkoppelen zoals bijv. Thorens doet.
Er zijn ook isolatieplaatjes te koop die je tussen het element en de arm plaatst, hetzelfde verhaal.
De Nederlande Acoustical 2800(Jobo) draaitafel had een rubber ring onderaan het armlager zitten. Als je deze verwijderde was een hele verbetering!
Eigenlijk zeg je het zelf ook al: Je moet namelijk oppassen dat er niet teveel beweging kan ontstaan tussen de arm en het plateau.
sevenup

Bericht door sevenup »

Da kan ik hem dus beter fixeren aan het houten chassis en en koppelen aan de versteviging onder het lager.

Ontkoppeling van de omgeving gebeurt nu nog met de voetjes. Deze hebben zacht rubber binnenin.

Een verend chassis zoals bij torens is door de vorm van de bovenplaat niet mogelijk.
cool

Bericht door cool »

Misschien een stevige alustrip van het lager naar het armdraaipunt?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

cool schreef:
Soort frame-pje maken ofzo inderdaad. Ik zit even naar de eerder geposte foto te kijken, kun je er bij met een strip?
Rob Dingen
Contacteer:

Re:

Bericht door Rob Dingen »

sevenup schreef:
Ruis is zo goed als weg. Heb de onderkanten van de kastjes gemonteerd en heb nog een 100n condensatortje toegevoegd in de hoogspanningsvoeding op de uitgang van de transistor. Ook staat de versterker verder van de voeding af.

Het probleem met teveel hoge tonen blijft. Hoe zou ik dit kunnen tweaken? Misschien een condensator naar aarde op de ingang? Of misschien een andere riaa correctie? Zal nog eens verder zoeken.
Hoi

Normaal word er op de kathode van de eerste buis tegen gekoppeld.
Als je tegen koppelt zoals jij het doet in het schema moet er een weerstand na de koppel c van de eerste buis.
Hoe groot hij moet zijn weet ik niet maar als je wat gaat googelen kom je er wel uit.
Ik zou een inversed riaa maken dan kun je meten wat je doet en verander je de weerstand net zo lang tot dat het klopt.

Rob
Tom Magchielse

Re:

Bericht door Tom Magchielse »

RobertD schreef:
Een ripplekiller is nog geen ruiskiller....

Misschien heb je wel audiofiele oplaadbare batterijen nodig :lol:

In phonotrapjes kun je het beste metaalfilmweerstanden toepassen. Ik zie dat jij koolweerstanden hebt gebruikt. Metaalfilm ruist minder.

Geinig project. Leuk om te volgen.
Die oude composiet koolweerstanden ruisten inderdaad meer, maar moderne koolfilmweerstanden doen nauwelijks onder voor metaalfilm. Sommige mensen menen dat de ruimtelijkheid bij metaalfilmweerstanden slechter is. Zie bijv. de VPRO documentaire "geluid dat niet mocht" met de pianist Kees Wieringa.
groeten,
Tom
sevenup

Bericht door sevenup »

Barry2001 schreef:
cool schreef:
Soort frame-pje maken ofzo inderdaad. Ik zit even naar de eerder geposte foto te kijken, kun je er bij met een strip?
Dat is geen probleem. Ik zal het armboard bevestigen via korte staanders rechtstreeks naar een dikke plaat onder de kunststof bovenplaat zonder dat de bovenplaat geraakt wordt. Deze plaat kan ik dan ondersteunen met 2 stroken multiplex of alu hoekprofiel die rechtstreeks gekoppeld worden aan de versteviging onder het lager zoals hieronder
Bijlagen
armboard.jpg
Plaats reactie